Of een fasebewaking er in, hoewel het nut daarvan bij een vaste installatie discutabel is.
Maar als er echt iets royaal sneuvelt bij een verkeerd draaiveld is dat geen overbodige luxe imho.
[Bericht gewijzigd door Sine op (36%)]
mvdk
Golden Member
Op 27 februari 2019 12:13:30 schreef Sine:
Of een fasebewaking er in, hoewel het nut daarvan bij een vaste installatie discutabel is.
Zie mijn post van maandag 25 februari 2019 23:18:48
Ik heb me ooit eens door een collega laten vertellen dat een groot aantal glastuinders in het westland dubbele eindcontacten op hun beweegbare ruiten hebben zitten. Daar is de schade echt groot bij een verkeerd draaiveld.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 25 februari 2019 18:20:26 schreef Mrtn1988:
Wat betreft die AliExpress schakelaar is natuurlijk een grap. Dit topic dwaalde behoorlijk af.Waar het mij simpelweg om ging/gaat:
Bij bijvoorbeeld een perilex of 5-polige CEE wordt er altijd met de kleurtjes gewerkt en L1-3 moet op een bepaalde volgorde aangesloten worden. Maar met Zwart - Bruin - Bruin kan ik niet (zeker) weten welke L2 en L3 is.
Dus: mogen deze kleuren conform de norm zo gebruikt worden? Dus de oude kleuren gemend met de nieuwe EN geen indicatie welke ader welke fase is?
Dat is de vraag, niets meer, niets minder.
Haal ik hier in BE een 3P+N+E kabel dan is deze in de regel bruin, 2 x zwart, blauw en geel/groen. Op de zwarte draad staat dan meestal een 1 en een 2.
Op al onze installaties wordt er gecontroleerd op correct draaiveld en aanwezigheid van alle fazen.
Op 25 februari 2019 19:53:44 schreef testman:
[.....]draden tussen meter en HS zijn niet van de klant, immers moet je er zegels voor breken. in nieuwbouw aansluitingen zit er vaak nog helemaal geen meterkast, maar is er wel al voeding en een meter. men laat de 4 draden van de voeding dan los hangen met een plastic dop erop. bij monteren kast, hoofdautomaten uit en doppen van de aders eraf, aderhuls erop en in de hoofdschakelaar.
Dat kan in NL zo zijn. In BE levert de klant de aansluitdraad. Al wat de maatschappij doet is aansluiten van het meterbord en aansluiten op het net.
Op 25 februari 2019 20:25:06 schreef flukemaster:
ze monteren alles gewoon onder spanning. ik heb ze een keer aan het werk gezien , kabel moest afgeknipt worden , verlengd worden , en daarna in de nieuwe kast aangesloten worden . dit doen ze allemaal onder spanning
Hangt een beetje van de installatie af. Bij de ombouw van enkele van onze installaties werd de spanning toch mooi eerst afgesloten. Wie heeft er zin om onder spanning te werken als je weet dat er >800A kan vloeien? Pas na de ombouw kwam de elektriciteitsmaatschappij terug opschakelen.