Meestal hebben de netbeheerders een rechts veld..
Maar dit is niet een vast gegeven.
Maakt ook geen zak uit, zolang de VOLGORDE maar goed is.
Een 5 polige wcd sluit ik altijd aan, bruin,zwart, grijs, en blauw voor de nul.
In de kast hou ik ook die volgorde aan.
[Bericht gewijzigd door mel op (30%)]
Op 25 februari 2019 21:03:51 schreef mel:
Meestal hebben de netbeheerders een rechts veld..
Dat is ook maar een uitdrukking. Het enige wat rechts is, dat is een draaiveldmeter die rechtsom draait. Als je twee fasedraden verwisselt draait het ding ineens linksom.
Op 25 februari 2019 18:20:26 schreef Mrtn1988:
Wat betreft die AliExpress schakelaar is natuurlijk een grap. Dit topic dwaalde behoorlijk af.
Ok, dan is het goed. 
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
De bedrading tussen de kWh meter en de hoofdschakelaar is van jezelf.
Daar dien je zelf zorg voor te dragen.
De dikte en kleuren worden bepaald door de NEN1010 en NEN61439
Voor de Nul neem je blauw, Aarde zit er niet in (gaat buitenom) voor de fasen neem je Bruin of Zwart.
Bruin Zwart Grijs mag ook.
Op 25 februari 2019 21:52:48 schreef Sine:
Tussen meter en hoofdschakelaar?Daar mag (en kan) ik niet aankomen.
dat klopt , die draden op de meter zitten niet voor niks verzegeld
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
en aarde is ook weleens aanwezig in de HAK, soms komt de aarde uit de voedingskabel, dus gaat die ook onder het meterbord door.
draaiveld heeft niks met de aderkleuren te maken, je dient dat eerst te meten met een fase draairichting meter.
zeg dat het draaiveld rechts is, en je maakt je hele installatie hetzelfde dus bruin L1, zwart L2 en grijs L3 dan is dat veld overal hetzelfde als op de voeding van de kast.
tijd terug een pand mee gemaakt waar regelmatig optredens zijn, met het standaard rechtse draaiveld. echter schijnt het in de wereld van de podia bouwers zo te zijn dat een links veld standaard is. nu is het omdraaien van 8x parallel 185mm2 niet zo even gedaan..
mvdk
Golden Member
Ik krijg uit de startpost de indruk dat de topicstarter niet zelf aanwezig was bij de werkzaamheden door Enexis. Het is altijd beter om er zelf bij te zijn, ook als er in de toekomst nog eens een keertje iets in de kast gedaan word. Vraag ze vóór aanvang van de werkzaamheden draaiveld te meten, laat het ze aan je uitleggen. Bij weer in bedrijf nemen, (bijvoorbeeld bij wisselen meter, ijken meter, je zal maar zo'n uitgezocht adres wezen) vóór inschakelen wéér draaiveld meten. Het is je recht. Bij mijn huisarts dokterspost ging het óók een keer verkeerd, het geeft allemaal ongerief.
Die draadjes meter-HS hadden bij eigen aanwezigheid ook in de gewenste kleuren aangeleverd kunnen worden.
Edit:
Op 25 februari 2019 20:25:06 schreef flukemaster:
ze monteren alles gewoon onder spanning. ik heb ze een keer aan het werk gezien , kabel moest afgeknipt worden , verlengd worden , en daarna in de nieuwe kast aangesloten worden . dit doen ze allemaal onder spanning
De juiste volgorde is als volgt: Oude kabel buiten knippen, kabel uit de HAK verwijderen, nieuwe kabel in de HAK aansluiten, meggeren (word meestal niet gedaan), dan buiten verbindingsmofje maken.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (28%)]
Op 25 februari 2019 23:18:48 schreef mvdk:
Ik krijg uit de startpost de indruk dat de topicstarter niet zelf aanwezig was bij de werkzaamheden door Enexis. Het is altijd beter om er zelf bij te zijn, ook als er in de toekomst nog eens een keertje iets in de kast gedaan word.
Ik was er wel bij, maar ik ging er vanuit dat die man volgens de NEN zou werken. Ik was naief, normaal ben ik niet zo, maar ik dacht: laat de pro zijn werk doen...
Ik was in de veronderstelling dat draaiveld van belang was voor bijvoorbeeld 3-fase warmte pompen. Leek mij niet zo gezond als een warmte pomp de andere kant op zou gaan draaien. En waarom anders die kleurtjes en L1-3 benamingen om de CEE en perilex stekkers.
Op 25 februari 2019 21:51:37 schreef Toeternietoe:
De bedrading tussen de kWh meter en de hoofdschakelaar is van jezelf.
Ja, dat probeerde Enexis mij ook wijs te maken, maar toen ik zij dat ik dat dan zelf wel even zou vervangen en "dat kastje met de zegeltje dan wel even open zou maken" was het ineens niet van mij...
Om af te sluiten: Als het dus niet van belang is dat je een bepaalde richting draaiveld hebt voor welke 3-fase consumenten ding dan ook (airco, warmtepomp, kookdingen), dan is het wat mij betreft ook geen issue.
Op 25 februari 2019 22:18:18 schreef testman:
tijd terug een pand mee gemaakt waar regelmatig optredens zijn, met het standaard rechtse draaiveld. echter schijnt het in de wereld van de podia bouwers zo te zijn dat een links veld standaard is. nu is het omdraaien van 8x parallel 185mm2 niet zo even gedaan..
Die zullen er vaker tegenaan lopen, en daar wel wat voor bij zich hebben om even snel 2 fasen te wisselen, meer dan een male-, female-, connector en een stukje kabel heb je niet nodig.
mvdk
Golden Member
welke 3-fase consumenten ding dan ook (airco, warmtepomp, kookdingen)
Lijkt mij dat in een airco en/of een warmtepomp, als je de draaiende delen niet kan zien, er een fasevolgorde/draaiveldcontrole op moet zitten. (als het echt van belang is)
Voor een kookplaat maakt 't niet uit.
Het allerbelangrijkste is, dat je weet welke klem/draad de nuldraad is. Daar gaat 't wel eens mee mis..
Ik mag toch aannemen dat degene die de boel installeert weet wat hij doet, en dat controleert voor hij de boel in bedrijf neemt?
Op 26 februari 2019 21:02:32 schreef Mrtn1988:
Ik was er wel bij, maar ik ging er vanuit dat die man volgens de NEN zou werken.
NEN is nogal een ruim begrip. Welke NEN bedoel je, en wat staat daar dan in?
Op 26 februari 2019 21:23:49 schreef Shiptronic:
Ik mag toch aannemen dat degene die de boel installeert weet wat hij doet, en dat controleert voor hij de boel in bedrijf neemt?
Ik heb nog nooit een warmtepomp van dichtbij gezien, maar het lijkt me dat daar een installatiehandleiding bij zit. En als de fasevolgorde van belang is zal in die handleiding ook wel staan hoe je daar mee om moet gaan.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 26 februari 2019 21:28:13 schreef KlaasZ:
[...]NEN is nogal een ruim begrip. Welke NEN bedoel je, en wat staat daar dan in?
In deze context is "NEN" een afkorting voor NEN1019.
Ik ben intussen helemaal kwijt wat nou eigenlijk het probleem helemaal is.
Ik zie alleen een heleboel moeilijk gedoe over drie touwtjes van een paar cm lang die wellicht wel eens een fout kleurtje zouden kunnen hebben.
Precies. Oorspronkelijk waren het twee draden, zwart voor de fase en rood voor de nul. Door de ombouw zijn er twee fasen bij gekomen en de standaardkleur daarvoor is tegenwoordig bruin. Dus ik zie het probleem niet en ik zie ook niet welke norm hier zou zijn overtreden.
De monteur had alles up-to-date kunnen maken, dan had je drie bruine en één blauwe gehad.
Voor de werking maakt het allemaal niks uit, elektronen zijn toch kleurenblind.
Ik had een probleem gezien als ze zo ergens uit de muur uit een pijpje kwamen. Maar nu zitten ze ter overbrugging van enkele centimeters, vol in het zicht over de hele lengte en overzichtelijk van waar naar waar ze lopen.
In het geval dat ze bijvoorbeeld allemaal geel/groen waren zou ik het een probleem vinden, maar nu echt niet.
Nou, ze lopen niet helemaal vol in het zicht. Ze komen van de meterklemmen en die zijn verzegeld. De grootste lengte zit achter het meterbord dus die kan je niet zien. Maar tijdens het aansluiten kijkt een monteur echt wel welke draad hij te pakken heeft.
Of een fasebewaking er in, hoewel het nut daarvan bij een vaste installatie discutabel is.
Maar als er echt iets royaal sneuvelt bij een verkeerd draaiveld is dat geen overbodige luxe imho.
[Bericht gewijzigd door Sine op (36%)]
mvdk
Golden Member
Op 27 februari 2019 12:13:30 schreef Sine:
Of een fasebewaking er in, hoewel het nut daarvan bij een vaste installatie discutabel is.
Zie mijn post van maandag 25 februari 2019 23:18:48
Ik heb me ooit eens door een collega laten vertellen dat een groot aantal glastuinders in het westland dubbele eindcontacten op hun beweegbare ruiten hebben zitten. Daar is de schade echt groot bij een verkeerd draaiveld.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 25 februari 2019 18:20:26 schreef Mrtn1988:
Wat betreft die AliExpress schakelaar is natuurlijk een grap. Dit topic dwaalde behoorlijk af.Waar het mij simpelweg om ging/gaat:
Bij bijvoorbeeld een perilex of 5-polige CEE wordt er altijd met de kleurtjes gewerkt en L1-3 moet op een bepaalde volgorde aangesloten worden. Maar met Zwart - Bruin - Bruin kan ik niet (zeker) weten welke L2 en L3 is.
Dus: mogen deze kleuren conform de norm zo gebruikt worden? Dus de oude kleuren gemend met de nieuwe EN geen indicatie welke ader welke fase is?
Dat is de vraag, niets meer, niets minder.
Haal ik hier in BE een 3P+N+E kabel dan is deze in de regel bruin, 2 x zwart, blauw en geel/groen. Op de zwarte draad staat dan meestal een 1 en een 2.
Op al onze installaties wordt er gecontroleerd op correct draaiveld en aanwezigheid van alle fazen.
Op 25 februari 2019 19:53:44 schreef testman:
[.....]draden tussen meter en HS zijn niet van de klant, immers moet je er zegels voor breken. in nieuwbouw aansluitingen zit er vaak nog helemaal geen meterkast, maar is er wel al voeding en een meter. men laat de 4 draden van de voeding dan los hangen met een plastic dop erop. bij monteren kast, hoofdautomaten uit en doppen van de aders eraf, aderhuls erop en in de hoofdschakelaar.
Dat kan in NL zo zijn. In BE levert de klant de aansluitdraad. Al wat de maatschappij doet is aansluiten van het meterbord en aansluiten op het net.
Op 25 februari 2019 20:25:06 schreef flukemaster:
ze monteren alles gewoon onder spanning. ik heb ze een keer aan het werk gezien , kabel moest afgeknipt worden , verlengd worden , en daarna in de nieuwe kast aangesloten worden . dit doen ze allemaal onder spanning
Hangt een beetje van de installatie af. Bij de ombouw van enkele van onze installaties werd de spanning toch mooi eerst afgesloten. Wie heeft er zin om onder spanning te werken als je weet dat er >800A kan vloeien? Pas na de ombouw kwam de elektriciteitsmaatschappij terug opschakelen.