Hallo
Ik vroeg me af of er iets bestaat dat Ampere naar dezelfe hoeveelheid volt brengt.
Met andere woorden, als er 5A binnen komt dan gaat er 5volt buiten.
Alvast Bedankt!
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 6 maart 2019 13:22:23 schreef Shiptronic:
Weerstand van 1 Ω?
<voert meting uit>
Helaas, uw startmotor is stuk, want hij trekt maar 12A, en de motor start niet.
Op 6 maart 2019 13:21:07 schreef elektronica_noob:
Ik vroeg me af of er iets bestaat dat Ampere naar dezelfe hoeveelheid volt brengt.
Met andere woorden, als er 5A binnen komt dan gaat er 5volt buiten.
Waar heb je dit voor nodig?
Dan kunnen we je beter adviseren.
Ik heb even verder gekeken en geinformeerd, het is een signaal van een sensor tussen 4-20mA . Ik ga die uitlezen met dit apparaat:
https://teltonika.lt/product/fm6300/
Ik denk dat ik de sensor moet aansluiten zoals op het schema dat ik even snel heb gemaakt op paint (zie bijlage) . Nu was mijn vraag gaat dit met gewoon die weerstand van 1000ohm zonder dat ik problemen krijg? Of bestaat er iets dat dit ook doet maar in een component of dergelijk?
Alvast bedankt!
Precies, zonder de toepassing te kennen valt er niet veel zinnigs van te zeggen. Er zijn genoeg praktijkvoorbeelden waar men met een simpele weerstand werkt. Bijvoorbeeld bij een analoog meetsignaal van 0..20mA naar 0..10V gebruikt men speciale 500R weerstanden met een nauwkeurigheid van 0,01%.
--edit--
ah, je postte net even eerder dan ik. Achter een 20mA uitgang mag iedere weerstand tot de opgegeven waarde. Meestal is dat 1K. Een lagere weerstand mag altijd. Normaal worden voor deze toepassingen speciale weerstanden gebruikt bv bestelnummer 684-1602 van RS components.
Je gaat in dit geval van 4..20mA naar 2..10V
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 6 maart 2019 13:49:11 schreef SparkyGSX:
[...]
<voert meting uit>Helaas, uw startmotor is stuk, want hij trekt maar 12A, en de motor start niet.
Tja met mijn antwoord is niets mis, maar als je de juiste context niet kent kan je er weinig mee .
@ Spark, met uw startmotor is niets mis, de voedingsspanning is te laag 
Op 6 maart 2019 18:10:21 schreef Shiptronic:
[...]Tja met mijn antwoord is niets mis, maar als je de juiste context niet kent kan je er weinig mee .
@ Spark, met uw startmotor is niets mis, de voedingsspanning is te laag
Oplossing: Een 612V accu installeren.
Ja had TS in de opening post gezegd waar het voor was en om welke stromen/spanningen het ging had dat GJ veel tijd bespaard.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Je zou een Hall sensor kunnen gebruiken in combinatie met een Arduino.
Of wanneer het voor wisselstroom is een stroom transformator.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Met een hall-sensor kan je ontzettend grote stromen aardig meten. Als het om 4-20mA gaat, dan is denk ik een hall-sensor niet aan de orde.
Een hall-gebaseerde stroomsensor als de ACS711 kan je krijgen in "5A max" versie. Opgeacoht: Dat is optimistisch. Het kleinste bereik ik 12A. Dus met 20mA zit je een factor 600 daaronder. Je 1025 stapjes ADC zal dus 1 count verschillen tussen min en max stroom.
Echt je moet de toepassing weten om zinnig antwoord te kunnen geven op de vraag. En "hall" had gekund totdat de stroom-range bekend werd.
TS heeft al aangegeven dat het gaat om een signaal. Hij wil gewoon van 4..20mA naar een 10V signaal. En dan is er echt geen betere, eenvoudiger en robuustere methode denkbaar dan die 500R weerstand. Deze methode is niet voor niets al miljoenen keren succesvol toegepast.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 7 maart 2019 00:49:33 schreef rew:
Met een hall-sensor kan je ontzettend grote stromen aardig meten. Als het om 4-20mA gaat, dan is denk ik een hall-sensor niet aan de orde.
Er zijn ook Hall effect stroomsensors voor kleinere bereiken, met een ferriet of weekijzer kern met een aantal windingen en een opening waar de Hall sensor in zit.
Deze, bijvoorbeeld:
https://nl.farnell.com/honeywell/cslw6b200m/current-sensor-0-2a-4-5v-1…
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Geinig!
Wat je wel ziet is dat van zeg 200mA bereik naar 40mA bereik, heb je 5x meer wikkelingen nodig om hetzelfde magnetisch effect te hebben op de sensor. Maar het wikkeldraadje is ook 5x dunner om in dezelfde ruimte te passen. De weerstand van de draad is dan dus ongeveer 25x groter! En dat klopt als je het datasheet bekijkt.
Om 40mA te meten met een 120 Ohm serieweerstand voegt de hall sensor alleen maar de galvanische scheiding toe. Een 100 Ohm shunt doet het eigenlijk beter..... (5V spanningsval!)
SparkyGSX
Klopt, maar die galvanische scheiding kan erg nuttig zijn.
In principe zou je de diameter van de kern ook groter kunnen maken om meer draad kwijt te kunnen, en daarmee dus een lagere weerstand te krijgen voor dezelfde gevoeligheid, maar in de praktijk ben je natuurlijk beperkt tot sensors die je redelijkerwijs kunt inkopen.
rew
Maar het is dus geinig dat je bij een motor dubbele wikkelingen van half de koperoppervlakte kan doen om een halve stroom dubbele spanning motor te krijgen. Er verandert weinig aan de specs van de motor. Hier neemt de burden zeer significant toe voor de lagere stromen.
Het datasheet waar jij indirect naar linkte is van een familie die dus rond de zelfde "kern" gebouwd is. (kern is hier dus de magnetische kern plus hall sensor).
Op 7 maart 2019 09:57:18 schreef rew:
Wat je wel ziet is dat van zeg 200mA bereik naar 40mA bereik, heb je 5x meer wikkelingen nodig om hetzelfde magnetisch effect te hebben op de sensor. Maar het wikkeldraadje is ook 5x dunner om in dezelfde ruimte te passen. De weerstand van de draad is dan dus ongeveer 25x groter! En dat klopt als je het datasheet bekijkt.
Maar je dissipatie is ook 25x kleiner, want P=I2R, dus het vermogensverlies is gelijk en je onderdeel hoeft niet groter te zijn. 
PS Mee eens dat galvanische scheiding zeer nuttig kan zijn.
Op 7 maart 2019 07:51:27 schreef GJ_:
TS heeft al aangegeven dat het gaat om een signaal. Hij wil gewoon van 4..20mA naar een 10V signaal. En dan is er echt geen betere, eenvoudiger en robuustere methode denkbaar dan die 500R weerstand. Deze methode is niet voor niets al miljoenen keren succesvol toegepast.
Maar met een 4-20mA signaal is 4mA toch gelijk aan 0% van de schaal? Je zult dan ook een -4mA offset moeten toevoegen om evenredig te zijn aan het daadwerkelijke signaal (0mA is dan teken dat de stroomlus onderbroken is).
rew
Tja, Het ding waar het op aangesloten wordt is een soort datalogger. Door gewoon 0-20mA naar 0-10V te vertalen, krijg je ook de foutmelding die in het 4-20mA 0-100% systeem bedoeld is: Als je 0V meet, dan weet je dat er een draad loshangt en dat je NIET 0% aan het meten bent.
Op 8 maart 2019 10:07:07 schreef Kruimel:Maar met een 4-20mA signaal is 4mA toch gelijk aan 0% van de schaal? Je zult dan ook een -4mA offset moeten toevoegen om evenredig te zijn aan het daadwerkelijke signaal (0mA is dan teken dat de stroomlus onderbroken is).
In dit geval ga je inderdaad van 4..20mA naar 2..10V. Die offset kan je normaal instellen bij de configuratie van je ingang. En dan is 0V dus het signaal dat er een onderbreking is. Zie ook de post van REW.
@rew & GJ_: Het was ook meer een constatering naar de TS toe dat hij daar rekening mee houdt, want hij wilde:
Op 6 maart 2019 13:21:07 schreef elektronica_noob:
iets bestaat dat Ampere naar dezelfe hoeveelheid volt brengt.
en dat zou strict genomen dan niet zijn wat hij specificeerde. Vandaar... 
Op 8 maart 2019 11:43:49 schreef Kruimel:...dat zou strict genomen dan niet zijn wat hij specificeerde. Vandaar...
Klopt als een bus. Maar met de later gegeven sensor specs en de wetenschap wat voor een ingang het is zoals uit latere posts bleek blijft die weerstand m.i. als enige goede optie over. Simpeler bestaat niet, en de toepassing heeft zich al duizenden keren bewezen.
rew
Op 8 maart 2019 11:43:49 schreef Kruimel:
@rew & GJ_: Het was ook meer een constatering naar de TS toe dat hij daar rekening mee houdt, want hij wilde:[... zelfde hoeveelheid volts ... ]en dat zou strict genomen dan niet zijn wat hij specificeerde. Vandaar...
Precies. Daar voldoet dus alleen maar een "1 ohm weerstand" aan (of iets wat ongeveer hetzelfde doet). De 500 Ohm, met offset voldoet ook dus helemaal niet.