Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik moet een paar eurokaarten maken voor in een 3HE ruif in een 19" rack.
Zijn 10x16cm, met een DIN41617/31p male connector. Zijn er ergens maatschetsen van de positie van die connectors op het pcb?
(zitten ze gelijk met de achterrand van het pcb of steken ze uit?)
En eventueel afstand tussen frontpaneeltje en voorste pcb rand.
Ik heb daar ooit documentatie van gehad, maar die is al lang geleden weggekiept (helaas, dacht niet 't ooit nog nodig te hebben)
Schetsen zou ik ook moeten gaan opzoeken, maar ik heb hier nog wel een tiental zulke connectors rondzwerven. Haakse mannetjes voor op de printen en rechte vrouwtjes die de bus vormen.
@hieronder: din41612 zitten op 2,54 mm, niks exotisch. 41617 is echt een heel ander verhaal, maar het is te lang geleden dan dat ik het nog uit het losse polsje zou kunnen vertellen. Sorry, ik moet verward hebben met DB25 DB37 DB50 &c. De DIN41617 zitten wel degelijk op 2,54 steek. (of was het 2,50? dat klinkt wel natuurlijker, voor DIN) Foto's volgen.
Deze, is wel voor Din41612. Een DIN41612 steekt meestal uit.
In Kicad zit overigens een Template voor een Eurokaart.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (17%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ja ik weet het "OUDE KOE" maar wel on-topic.
Ik wil ook starten met een nieuw project, op eurocard, een rack vol met allerlei bordjes.
Op zaterdag 16 maart 2019 19:44:04 schreef bprosman:
In Kicad zit overigens een Template voor een Eurokaart.
Ik heb gezocht naar zoiets maar niet kunnen vinden.
Nu komt het, ik kan wel een speciale footprint maken waar de board layout in staat, met gaten outline/edge etc, DIN41612 AC RA connector erop maar ben bang dat dat zo niet lekker gaat werken (placement conflicten etc).
Is er in Kicad een mogelijkheid met echte predefined board templates te werken alsof het een footprint is?
Dan kan ik een standard bord template maken maken waar alle keepouts etc in staan, text vlakjes etc. Mocht er een foutje in zitten, kun je die updaten deze alsof het een component footprint is en je design(s) is(zijn) alle updated.
Ik zal toch niet de eerste zijn die zoiets nodig heeft. Kijk naar hele volksstammen die PC(I) addin cards maken etc.
Op woensdag 26 augustus 2026 13:11:19 schreef henri62:
Ja ik weet het "OUDE KOE" maar wel on-topic.Ik wil ook starten met een nieuw project, op eurocard, een rack vol met allerlei bordjes.
[...]
Is er in Kicad een mogelijkheid met echte predefined board templates te werken alsof het een footprint is?
Ja dat kan
Sterker nog, in Kicad 10 zit die er al in
Heb m ooit getekend maar in de Bicc-Vero catalogus staan ze ook
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hoe dat in KiCad gaat weet ik (nog) niet, maar in Eagle is het simpel: je maakt een footprint aan met alle features (ook PCB outlines, gaten, pads en zonodig koper); al dan niet als een device (=schemasymbool gekoppeld met footprint(s).
Afhankelijk van de versie Eagle wordt het extra koper meteen opgenomen in de netlist, of je moet (zoals in v5.12) de design errors goedkeuren...
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ook in Ultiboard zit zo'n template. Die kan ik openen op een klant-project, maar het is maar de vraag of die goed staat. Ik neem aan dat er ergens wel een norm voor is.
Op woensdag 26 augustus 2026 13:48:48 schreef Hoeben:
Ook in Ultiboard zit zo'n template. Die kan ik openen op een klant-project, maar het is maar de vraag of die goed staat. Ik neem aan dat er ergens wel een norm voor is.
Die is er ook :
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
En als je je wilt begeven op het terrein van de backplanes is er nog IEEE 1101.1...
Ik heb er ooit een kopie (editie 1998) van op het web gevonden (en zuinig bewaard) toen ik een dubbelhoog backplane moest ontwerpen voor non-standaard modules.
Ga hem hier alleen niet plaatsen om copyright-ellende te voorkomen...
Wat ik wel durf is een GIFje van de essenties:
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Het gaat me niet om de afmetingen etc, maar hoe het te doen in KiCad.
Uit een verleden weet ik botweg dat keepouts in een component zetten overlap errors geeft want alles overlapt dan.
Due eigenlijk wil je een predefined boardoutline kunnen importeren (en ook kunnen refreshen?).
Ik zal V10 eens downloaden en de boel upgraden, ik zag een paar uur geleden dat er inderdaad een V10 is.
@bprosman: Bram, die had je in den beginne al gepost (iets andere naam).
@fatbeard: Ik heb ook ergens een stuk van de norm van backplanes, dat is de volgende stap in het project.
Wat afmetingen betreft... Ik zou er voorzichtig mee zijn Het "backpanel" en elektrische verbindingen zijn niet echt onderdeel van het "euro (rack)" formaat. Complete standaarden zoals VMEbus of STEbus hebben aanvullende definities voor connector plaatsing.
Maar wat wil je? DIN41612 (Pinnen in ruitjes formaat. Ook 100+ connector varianten) of DIN41617 (Pinnen in driehoek verband).
Op woensdag 26 augustus 2026 16:53:41 schreef henri62:
Het gaat me niet om de afmetingen etc, maar hoe het te doen in KiCad.
Uit een verleden weet ik botweg dat keepouts in een component zetten overlap errors geeft want alles overlapt dan.
Hoe lang geleden is dat?
KiCad gaat met grote sprongen vooruit. "Keepouts" ("Rule Areas" tegenwoordig) mogen elkaar best overlappen.
Voor KiCad kun je twee werk methoden aanhouden. Je kunt zelf een "template" maken. Elk project (met alles wat er in zit) kan een template worden in KiCad. Je moet wel wat kleine details toevoegen, zoals een omschrijving en een icoon, en je moet het in een speciale directory opslaan.
Of de tweede methode:
Op woensdag 26 augustus 2026 16:53:41 schreef henri62:
Due eigenlijk wil je een predefined boardoutline kunnen importeren (en ook kunnen refreshen?).
Ik heb net geverifieerd dat dit werkt. Wat ik gedaan heb:
- Zorg dat je een persoonlijke bibliotheek hebt waar je naar toe kunt schrijven.
- Haal een connector uit een bestaande bibliotheek (KiCad heeft veel DIN41612, maar geen DIN41617) en bewaar hem in je eigen bibliotheek.
- Vervolgens kun je die connector aanpassen. Roteren, (pin 1 op een "logische" plaats houden).
- Ik heb ook een rechthoek om de connector getekend op de "Edge.Cuts" laag.
- Modificaties opslaan.
Vervolgens kun je een nieuw project starten, schema tekenen en die zelf gemaakte connector aan een schema symbool toevoegen. Als je dan alles op de print zet, dan zit de rechthoek op Edge.Cuts ook bij de connector.
Als laatste heb ik ook nog getest:
- Ga terug naar je eigen bibliotheek, laadt je "euro pint / connector".
- Pas de afmetingen / plaats van "Edge.Cuts" aan.
- Weer bewaren, opslaan.
- Terug naar je project, en die connector "updaten".
Resultaat is precies wat je verwacht. De nieuwe afmetingen / plaats van de print op Edge.Cuts zit nu in je project.
Nog wat losse flodders:
Euro rack formaat wordt niet veel meer gebruikt. Ze zijn nog populair voor synthesizers in de muziek wereld, maar die gebruiken alleen het front paneel, en een voeding connector via een IDC kabel. PXI en PXIe gebruiken ook het euro rack formaat maar die gebruiken weer heel andere connectoren aan de achterkant.
Ik heb zelf de laatste tijd ook gesnuffeld naar de afmetingen van het front paneel voor een Euro Rack print, en dan kom ik meestal uit op 128.5mm maar soms is het een paar tiende mm meer of minder.
Breedte van een module in een euro rack is ook niet gestandardiseerd.
Nog even terug gelezen, en ik vind je omschrijving verwarrend.
Op woensdag 26 augustus 2026 13:11:19 schreef henri62:
ik kan wel een speciale footprint maken waar de board layout in staat, met gaten outline/edge etc, DIN41612 AC RA connector erop maar ben bang dat dat zo niet lekker gaat werken (placement conflicten etc).
"Speciale" footprint maken heb ik dus net geprobeerd / geverifieerd en dat werkt. Het enige probleem wat ik kan zien vanaf hier is dat je het "anker punt" van de footprint hetzelfde moet houden (Pin 1 of pin 1A is een redelijke keuze). Als je dus later de connecctor een halve mm verder van de rand wilt zetten, verplaats dan niet de connector pinnen naar links, maar verplaats de omtrek van de print naar rechts.
Op woensdag 26 augustus 2026 13:11:19 schreef henri62
Een "template" in KiCad is gewoon een project, (met alles wat er in zit) met een paar extra's. Je kunt zo'n template gebruiken om een project te starten, maar veranderingen aan het template "updaten" naar een al bestaand project gaat niet werken. Op het moment dat je een project hebt temaakt vanuit een template, dan zijn het weer allemal losse onderdelen, net als in elk project.
Op woensdag 26 augustus 2026 13:11:19 schreef henri62
Ik zal toch niet de eerste zijn die zoiets nodig heeft. Kijk naar hele volksstammen die PC(I) addin cards maken etc.
KiCad heeft de oude PC (XT / AT) connectoren standaard in een biep zitten, maar die hebben niets op "Edge.Cut". Voor de PCI Express (B.: "BUS_PCIexpress_x8") staan er wel lijnen op Edge.Cuts, maar alleen het gedeelte net rondom de connector contact vlakken.
Er zitten overigens ook een hele reeks M.2 connectoren in de standaard bibliotheken van KiCad, en die definieren de complete print afmetingen gelijk in de footprint. Misschien heb je daar wat aan als voorbeeld.