Glas dikte meten

Op 24 maart 2019 17:00:00 schreef GJ_:
Als je het nauwkeurig wil meten vanuit één zijde zul je ook de brekingsindex van het glas moeten meetellen, en zelfs in kunnen stellen. Niet alle glassoorten hebben dezelfde brekingsindex.

Niet aan gedacht, maar je hebt wel een goed punt. Plusje.

Anoniem

Ik zou een stuk meetlint op een grote lijmklem plakken. Of beter nog, verlengde bekken op een schuifmaat monteren.
Als je het raam openzet dan kun je door voorzichtig aan te schroeven precies de ruitdikte meten.
Klopt die niet voor het draai of kip raam, dan zal dat voor het vaste gedeelte ook wel zo zijn.
HR+++ is gewoon dikker dan HR en de dikte die het moet hebben is gekend. Natuurlijk is er soms coating, en een beter isolerend gas, maar dat ga je met een elektronische brekingsmeter ook niet meten.

Wat ik er nu net over lees is het, de brekingshoek, altijd kleur afhankelijk is, en dat de glas kleur mede bepalend is.
Soms kunnen er wel drie folies in zitten, deze folies zouden zichtbaar kunnen worden door verschillend licht er op te schijnen. Ook nog een op 4-6 decimalen achter de komma is er een verschil met welk gas er inzit ten op zichtte van vacuüm, maar denk niet dat ik daar last van zal hebben.

Morgen verder lezen welke laser kleur ( IR? ) het beste kan zijn. Denk dat GJ er nog het dichtste bij zit een laser en een lijnCCD . Zit ook te denken aan een camera chip voor IR die moment opnamen maakt van de laser die zich beweegt tussen de 25-35º t.o.v het glas en deze dan de verlichte beeldpunten afstand berekend. Maar zal dan toch een referentie test moeten kunnen doen.

Om een of andere reden mijn warmte/temp meet laser kapot gemaakt, dat krijg je als je 4 dingen met een hand beet wilt houden. Zag in de duisternis toch wat zwakke laser punten terug gekaatst op een wit vel papier. Moest wel donker zijn. Gelukkig heb ik rolluiken.

Nu sluit ink mijn eigen rolluikjes.

Anoniem

Ah, je bent er achter gekomen dat je brekingshoek afhangt van de kleur. Fijn. Het gaat echt de goede kant op. :-)

Maar dan stoot je op het volgende probleem:

Ik neem aan dat je de ruitdikte gaat willen bepalen door de afstand te meten tussen twee laserstralen die met een verschillende hoek door de ruit gaan.
Maar die afstand zal afhangen van de dikte van het glas, maar ook van de breedte van de luchtspouw. Ook de totale ruitdikte weet je niet.
Je hebt dus een vraagstuk met 3 onbekenden. Hoe ga je uit die afstand dan de totale ruitdikte, de spouwbreedte en de glasdikte halen?

@rew, Lord Anubis en GD:

de rode pijl is de laser. de lichtstraal gaat onder 45° door het glas. de afgelegde (schuine) weg is inderdaad 1.4x de dikte (verticaal), maar de horizontale verplaatsing is gelijk aan 2x de dikte.

natuurlijk kun je deze methode ook voor de 2e of 3e glaslaag gebruiken, maar dan zul je de reflecties van de ingaande en uitgaande straal moeten meten

de breedte van de luchtspleet is hier niet van invloed en de brekingsindex enkel aan de onderzijde.

de vraag is nu of je de brekingsindex kunt compenseren, anders is de hoek in het glas geen 45°.

hier zie je een voorbeeld van de brekingsindex (omgekeerd van mijn afbeelding) uitgaande straal de juiste zelfde hoek heeft als de ingaande (a), maar in het glas een andere hoek geldt.(b)
https://exo.science.ru.nl/exoidee/images/296/kleuren-3.jpg

GMT+1
Anoniem

Dat begrijp ik niet. Fig1 zou kloppen als het een glazen spiegel was, maar een lichtstraal onder 45° Weerkaatst niet door een ruit, maar gaat er doorheen.
En zoals je terecht opmerkte zal door die breking de hoek kleiner dan 45° zijn bij een invalshoek van 45°. Als je de brekingsindex van het glas weet kun je de precieze hoek berekenen.
Je voorbeeld gaat ook over een enkele ruit. niet over dubbel of driedubbel glas.
De oplossing is blijkbaar nog niet in zicht, laat staan de praktische uitvoering. De 741's en BC107's liggen al te popelen van ongeduld in hun schuifje. :-)
Ik vind mijn oplossing om twee latjes met meetpennetjes aan het uiteinde, te monteren op een schuifmaat toch minder ver gezocht. ;-)

Arco

Special Member

IR reflecteert wel degelijk onder een hoek van 45°, da's ook de reden dat een regensensor werkt... ;)
Een regendruppel zorgt ervoor dat het licht niet/minder wordt teruggekaatst, doordat de druppel een convex lens vormt die aan de ruit vast zit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

>Zwaar off-topic mode: <

Op 24 maart 2019 13:23:39 schreef grotedikken:
En het staat ook iedereen vrij zijn mening te geven op gefundeerde basis als die niet past in het denkpatroon van creatieve dromers die deels blijven steken zijn in de glorietijd van de NE555 en de LM741..

Dat je "ouderwetse elektronica" (zoals de NE555) niet meer van deze tijd vind is al lang bekend, dat blijkt wel uit veel eerdere topics.
In jou ogen is misschien nieuw alles beter.
Helaas denken ook anderen er soms ook zo over en daarom het volgende verhaal:

Een aantal jaar geleden kwam ik bij een bedrijf welke rateltikkers produceert, dat is zo'n til-tik-tik ding welke in een verkeerslicht zit zodat een blinde het verkeerslicht kan "horen".
Het werkt simpel met een elektromagneet waarvan de stift tegen de behuizing tikt.
De aansturing voor de elektromagneet komt uit de lampen, is volledig analoog (jawel GD, volgens mij zat er zelfs een NE555 in)
Het ontwerp dateert ergens uit begin jaren 80 en de elektronica wordt in giethars ingegoten.
Het bedrijf maakte deze tikkers al tientallen jaren, is een beproefd concept, werkt uitstekend, onderdelen uitstekend verkrijgbaar, uitval bijna nul.

Maar....
Je hebt mensen die vinden dat die oubollige elektronica niet meer kan (GD?) het moet moderner, het moet DIGITAAL.
Een ander bedrijf heeft een nieuw ontwerp gemaakt, iets met een digitale geluidschip, een krachtige versterker en een speciale waterdichte speaker.
Het nieuwe concept is door een team uitvoerig getest en goed bevonden, het eerder genoemde bedrijf heeft er honderden gebouwd welke ook in de verkeerslichten zijn ingebouwd.

Maar..............................
Je hebt mensen blind zijn
Je hebt mensen die doof zijn
Je hebt mensen die die blind én doof zijn.
Juist de laatste groep waren de SUKKELS een beetje vergeten, de doof/blinde kon ze op de paal prima voelen (elektromagneet), het ultramoderne systeem niet..

Het is al weer een paar jaar geleden maar de "nieuwe" tikkers zijn vervangen door de oude en worden weer geproduceerd.

Anoniem

Ik trek me terug uit de discussie.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 25 maart 2019 10:33:00 (95%)

Misschien is dit te doen, enkel het teruggekaatste licht opvangen en zelf een schaal tekenen.
De tekening staat onderaan de pagina.

http://www.lsmeter.com/product/LS200_EN.html

LDmicro user.
Anoniem

.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 25 maart 2019 10:33:49 (100%)

Op 24 maart 2019 22:56:23 schreef grotedikken:
Ah, je bent er achter gekomen dat je brekingshoek afhangt van de kleur. Fijn. Het gaat echt de goede kant op. :-)

Helaas ben je blij voor me voor het verkeerde deel van de zin. Het eerste deel was bekend en retorisch bedoeld en het ging om het tweede deel na de komma als aanvulling op het eerste.

Wat IR betreft heb je een punt. maar dat schijnt weer wel beter te reflecteren op bepaalde folie.

Over de onderdelen, wat zou het uitmaken welke onderdelen, de input en verwerking zou met een TI MSP 430 gebeuren, maar of dat nu al belangrijk is..... Denk het niet. Als de oplossing te vinden is met een druppel hersenvocht en wat koolstof , germanium E235, wat teak olie, een massieve staaf cellulose en gevlochten hennep. who cares.

Wat de auto regen sensor, is dat misschien dan een minimum afstand of omgeving verandering sensor.
Ik had een MB met zo'n sensor en er lang een blad in de buurt, en hup iedere keer de ruitenwissers aan.
Er was trouwens een of meerdere Elektuur regen sensor artikelen, eens opzoeken vanavond. weet alleen dat er een van deze met een printplaatje met print sporen werkte welke en de ohm waarde er tussen meet..

Anoniem

Ik heb net geprobeerd met een rode laserloodlijn en twee glazen plaatjes en tot mijn verbazing tekenen de reflecties ervan zich af als twee mooie lijntjes op een blad papier die mooi variëren met de afstand tussen beide glasplaatjes..
In tegenstelling tot 5 minuten geleden ben ik nu overtuigd dat het wel degelijk mogelijk is om met wat zorg iets te maken wat goed bruikbaar is.

Nu denk ik toch dat ik me moet verontschuldigen voor
mijn aanhoudende zwartgallige houding. Misschien komt dat juist wel omdat ik tegenwoordig helemaal niks meer doe en daarover gefrustreerd ben. Ik denk dat ik me onbewust probeer te motiveren om die hele plaatsverslindende elektronica zooi weg te gooien wegens overbodig en verouderd geworden...wat ik me vast zou beklagen.
Het wordt het hoogtijd dat ik eens uit mijn luie zetel kom. Ik lijk tegenwoordig wel een 90 plusser. :-(

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 25 maart 2019 11:13:33 (12%)

Ik heb dat zopas ook eens geprobeerd met zo'n 1euro laser en het werkt inderdaad redelijk goed.
Een goede knutselaar kan daar zeker iets van maken als hij zijn laserlicht kan focussen tot een fijne lijn of puntje.

LDmicro user.

Ha grotedikken,

Dat zou leuk zijn een beetje bouwen en positieve inbreng ;)
Kan je eens proberen om niet onder de hoek maar recht op het glas te schijnen of je de diffractie kan zien dat doet de App ook die laat je wel geloven dat 45° heb maar disconteert de brekingsindex.
Ook de coating is te meten aan de hand van R,B,G maar dat is voor later.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Mooi, Zal eens hier op ut boerderie dorp een paar verschillende kleuren laser pointers halen en zo'n miniatuur camera drie poot standaard halen. De laser waar ik het gisteren mee probeerde is RIP verklaard.

Heb trouwens ook een Stabilo laser en herinnerde me dat we ooit de straal op het glas richtten we op de koelkast erachter reflecties zagen die het dubbel glas afbeeldde. Vandaar de poging met papier eerder beschreven, wat dus werkte, maar het resultaat te licht was.

Anoniem

Op 25 maart 2019 11:13:50 schreef electron920:
Ha grotedikken,

Dat zou leuk zijn een beetje bouwen en positieve inbreng ;)
Kan je eens proberen om niet onder de hoek maar recht op het glas te schijnen of je de diffractie kan zien dat doet de App ook die laat je wel geloven dat 45° heb maar disconteert de brekingsindex.
Ook de coating is te meten aan de hand van R,B,G maar dat is voor later.

Groet,
Henk.

Electron, leg dat eens uit, Ik associeer diffractie met de doorgang van een golf door een opening die klein is in verhouding met de golflengte.
Bedoel je misschien refractie of breking? Een loodrecht invallende golf geeft geen breking. Je krijgt bij reflectie wel staande golven, maar gezien de zeer korte golflengte van licht 0.3-0.8µm kun je daaruit geen info halen. Of toch?

@gd: mag ik even off-topic gaan en zeggen dat ik het persoonlijk enorm waardeer dat je je verontschuldigingen hebt uitgesproken?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 25 maart 2019 11:13:50 schreef electron920:
Ha grotedikken,

Dat zou leuk zijn een beetje bouwen en positieve inbreng ;)
Kan je eens proberen om niet onder de hoek maar recht op het glas te schijnen of je de diffractie kan zien dat doet de App ook die laat je wel geloven dat 45° heb maar disconteert de brekingsindex.
Ook de coating is te meten aan de hand van R,B,G maar dat is voor later.

Groet,
Henk.

Dat had ik ook geprobeerd, al wist/dacht ik dat ik alleen reflecties zou zien van oneffenheden in het glas. Maar ik kreeg gewoon niets of juist een volledige schittering waar je niet iets uit kan halen. Lijkt me ook erg moeilijk om het 100% haaks op het glas te zetten. Zou dan een beweging van x en y van -1º tot 1º t.o.v lood recht moeten filmen om te kunnen kijken van het resultaat op het juiste moment.

Dat van de telefoon werkt alleen bij de eerste laag, ondanks wat de WS schreef. Ik gebruikte AGC op een iPhone.

Ik mis wel de opmerkingen en info van bompa, die had veel verstand van lenzen, lasers e.t.c.

Ha grotedikken,

Voer eerst het experiment zo uit dan later komt aan de orde de manieren om de baem te focusseren op de een of andere manier zal je er een mooi scherp puntje of 2 puntjes van moeten maken.
Misschien kan je wel kijken of je de breking (distorsie) van je laser kan zien zal qua resolutie al moeilijk zat zijn.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Ik ga het ook eens proberen.

Hoe is de opstelling ? Een laser onder 45 graden op het glas richten en dan een vel papier ernaast waar de reflectie moet verschijnen ? Bij 10 mm glas dan 20 mm naast de plaats waar je laser het glas raakt ? Dat zal niet meevallen bij 1mm dik glas. Dan moet je een heel dun laserstraaltje hebben. Die dingen uit een CD of DVD zullen wel dun genoeg zijn. Ik heb hier alleen een laser thermometer en een grote rode gas gevulde laser. Dat zijn beide niet echt klein in diameter.

Ik denk dat je een gaatje in het papier moet maken waar de laser doorschijnt (de nul positie) en dan een schaalverdeling op het papier maken.

Wil je nu de afstand tussen twee glasplaten of de dikte van 1 glasplaat meten ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha fred101,

Ja dan moet je een tralie gebruiken waar ik bij @grotedikken al een stap te vroeg was :+
Scheermesje of twee nog beter het mag een puntje zijn of een verticaal streepje.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 25 maart 2019 13:10:59 schreef fred101:
Ik ga het ook eens proberen.

Hoe is de opstelling ? Een laser onder 45 graden op het glas richten en dan een vel papier ernaast waar de reflectie moet verschijnen ? Bij 10 mm glas dan 20 mm naast de plaats waar je laser het glas raakt ? Dat zal niet meevallen bij 1mm dik glas.

Wil je nu de afstand tussen twee glasplaten of de dikte van 1 glasplaat meten ?

Je zal meerdere reflecties zien op het papier. Je zal een referentie glas(dikte) moeten hebben, want de resulteren hoek is ingaande hoek of kleiner, afhankelijk van de laser kleur, glaskleur en glas dikte en glas zuiverheid. Dus het resultaat weet je pas na een vergelijking. Zal voor zover ik nu kan zien in de kleine procenten zijn. Dus 10% op 5mm glas is nihil.
1 mm dik glas nog niet gezien bij venster glas, maar folie kan wel zo dik zijn. Folie bekijken doen ze blijkbaar met ander licht wat voor soort folie er in zit. Een verzekerings agent/makelaar had dat ooit eens verteld.

Op 24 maart 2019 19:16:38 schreef Frederick E. Terman:
e:
Deze Android app levert beslist waar voor z'n geld (gratis), maar kan alleen de dikte meten van de ruit waar je de telefoon (of tablet) tegenaan houdt. Dus binnen- of buitenkant, net waar je gaat staan, binnen of buiten.

Ik heb het uitgeprobeerd. Ik meet tegelijk twee dikten. Van binnenuit meet ik één dikte van 5mm (dichtstbijzijnde raam) en één dikte van 6mm (verst afstaande raam). Meet ik van de andere kant van het raam, dan meet ik één dikte van 6mm en één dikte van 5mm. Ik denk dat het binnenraam van mijn spouwglas 5mm dik is en het buitenraam van mijn spouwglas 6mm dik is. Dikte spouw is onbekend. Tolerantie is uiteraard +1-0,5 mm plus onbekende meetfout.
Merkwaardig genoeg zie ik geen reflecties van reflecties van het glas, dus meer volgens 'mijn' plaatje ipv het plaatje van 'Progger'. @Proggers plaatje lijkt mij dichter bij de waarheid dan 'mijn' plaatje.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 25 maart 2019 21:14:10 (11%)

Op 25 maart 2019 02:24:52 schreef Thevel:
>Zwaar off-topic mode: <
Een aantal jaar geleden kwam ik bij een bedrijf welke rateltikkers produceert, dat is zo'n til-tik-tik ding welke in een verkeerslicht zit zodat een blinde het verkeerslicht kan "horen".
Het werkt simpel met een elektromagneet waarvan de stift tegen de behuizing tikt.

Grapjurk! Zo werkt een rateltikker helemaal niet. Zie youtube hoe het wel werkt.
>/Zwaar off-topic mode: <