Glas dikte meten

Hoe kunnen ze glas dikten meten en dan eigenlijk 3 lagen glas. HR+++

Ik wil ter controle wat ramen gaan meten en dan de verschillende gas lagen en glas dikten.

Ik weet dat ze dat kunnen doen met een laser, maar is er iemand die hier wat meer over weet?

Met een schuifmaat kun je aan de zijkanten vrij eenvoudig de verschillende diktes opmeten.
Is wel niet met een laser.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op zaterdag 23 maart 2019 22:19:02 (13%)

blackdog

Golden Member

Hi Lord Anubis,

Jammer voor jou zijn die meters vrij duur...

Kijk hier maar eens:
https://www.gereedschappelijk.nl/merlin-lazer-glasdiktemeter.html

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha Lord Anubis,

Als je het eenmalig nodig heb is zelf maken geen optie is niet ingewikkeld maar te veel werk.
Wat je wel kan doen is een App op je smartphone installeren dat spaart weer €209,- uit :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

is toch gewoon een kwestie van reflectie? je schijnt onder 45 graden erin, dan komt het er onder 45 graden weer uit. de horizontale afstand is gelijk aan 2x de dikte, omdat het licht heen en terug moet. dan is er een stukje lucht en gebeurt hetzelfde.

waarschijnlijk wordt er een lichtbron gebruikt die goed reflecteert (IR?) en zit er een soort detector materiaal in de lineaal.

GMT+1

Zal in principe zoiets zijn:

code:


 \  / a /   b   / c /
  \/   /       /   /
-----------------------------------
    \/       /   /                   A
-----------------------------------
      \    /   /
       \  /   /                      B
        \/   /
-----------------------------------
          \/                         C
-----------------------------------
            \

De schuine lijnen zijn de inkomende en gereflecterende laserstralen.
De afstanden a, b en c is een maat voor de afstanden A, B en C.
A is de 1e glasdikte.
B is de spouw
C is de 2e glasdikte

bedankt voor de snelle reacties.
de app heb ik getest maar raakte wat in de war met eventuele filmlaag en werkte ook niet bij het meeste glas hier.

de laser meter is idd wat duur.

hmmm, een laser dus onder 45º op het glas richten dan een verschuifbare cel van de laser af schuiven en bij iedere reflectie de maat meten en omrekenen. Of de schuif meet schaal aanpassen. Of een 0,2mm gaatje in de schuif en zo gauw het licht er door komt heb ik een reflectie punt.
zoiets?

@Progger is dat niet 1,41 x dikte?

wat voor laser licht is het beste groen of rood?

Op 23 maart 2019 23:58:03 schreef Lord Anubis:
@Progger is dat niet 1,41 x dikte?

Ja, ik geloof het wel. Je kan dan de hoek niet 45 maar 60 graden maken, dan is de conversie factor: 1.0 . Maar ik denk dat je de hoek aan moet passen om de beste reflecties te krijgen en dan maar even moet uitvogelen om de conversie factor te vinden.

In een boek stond dat ze ergens een miljoen decimalen van wortel twee hadden uitgerekend. Ik wilde dat ook proberen. M'n computer heeft de "halfmiljoen" vannacht om 1:30 afgekregen. De hele-miljoen gaat 4x langer duren, dus 34 uur. morgen rond de middag is ie klaar. (ik reken de wortel uit van het getal 2-met-2miljoen nullen).

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 24 maart 2019 08:31:43 (30%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Weer eens een voorbeeld waar zelfbouw een absurditeit is.
Puur uit interesse, ok. Maar vanuit de behoefte aan een glasdiktemeter om 150Eu uit te sparen? absurd.

Wie geen 150Eu heeft om een instrument te kopen heeft ook de middelen niet om het zelf te bouwen.
Overigens is een na veel experimenteren werkende proefopstelling nog lang geen handig en compact en betrouwbaar instrumentje dat je kan meenemen naar je klanten.
Als je een tang nodig hebt, vijl je die dan ook even zelf uit een stuk afvalijzer omdat je die te duur vindt?
Misschien kun je er eentje namakenmet een 3d printer :-)
Als het voor professioneel gebruik is, en je vaak glasdiktes moet meten dan is 150Eu voor een handig en betrouwbaar instrument een koopje.
Ik zie ook niet in hoe een smartphone app een bruikbaar en betrouwbaar resultaat zou kunnen geven.
Hoe zouden je klanten over je denken als je daar met een
houtje-touwtje knutselwerkje een meting gaat doen die uitsluitsel moet geven of de ramen aan vervanging toe zijn. Een uitgave van vele duizenden Eu.
Met een professioneel uitziend instrument kun je ze veel makkelijker blaasjes wijsmaken en de kassa laten rinkelen. :-(

En als het voor eenmalig gebruik is bij je thuis dan is zowel zelfbouw als kopen onzin. Of dacht je dat je met een laserpointer, een stuk experimenteerprint en een 555 iets kon maken wat bruikbaar is?

Jinny

Golden Member

Eerst even lezen old Grumphy..
Er staat nergens dat het voor professioneel gebruik is.
Misschien wil de man zijn eigen ruiten controleren omdat ie vermoed dat de leverancier er een potje van gemaakt heeft.
Of wil ie nieuwe ruiten bestellen en weten welke..
Zo met je foute been je bed uit en loos gaan is niet goed voor je hart jongen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ha Lord Anubis,

Ik weet niet welke App je gebruikt?
Je kalibreert eerst zodat je 45° heb je App geeft een toon dat is makkelijk want uit het handje 45° valt nog niet mee ;)
Dan meet je of er coating op het glas aanwezig is heel belangrijk voor distorsie in de reflectie.
En dan meet je de glasdikte spouw en weer glasdikte spouw enz enz.
Het is belangrijk dat je de smartphone op de juiste hoogte op het glas plaatst anders kan je er niet goed op kijken en introduceer je een aflees fout |:(
Ik denk voorzichtig als het met een App niet lukt dan laat het papier en gradenboog maar in de kast liggen :o
Zoals ik al schreef zelf zoiets maken heeft tenzij je het leuk vind geen zin.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Op 24 maart 2019 09:28:35 schreef Jinny:
Eerst even lezen old Grumphy..
Er staat nergens dat het voor professioneel gebruik is.
Misschien wil de man zijn eigen ruiten controleren omdat ie vermoed dat de leverancier er een potje van gemaakt heeft.
Of wil ie nieuwe ruiten bestellen en weten welke..
Zo met je foute been je bed uit en loos gaan is niet goed voor je hart jongen..

Mogelijk, en hoe betrouwbaar zal dat knutseltje dan zijn en hoe lang zal het duren voor ie zoiets kan realiseren?
En om dan stappen te ondernemen tegen de verkoper aan de hand van een zelfbouwapparaatje zal weggelachen worden.

Als ie twijfels heeft , dan kan hijvragen aan de plaatser om te bewijzen dat hij wel degelijk het gevraagde glas geleverd heeft. En in een uiterste geval laat je iemand komen die daar wel de ervaring en het materiaal voor heeft of koop je er eentje. Wat is 150 Eu in verhouding met de ankoop van nieuw glas voor 4000Eu? En als dan toch fraude blijkt kan hij in zn schuldvordering ook de kosten voor het vaststellen ervan inbrengen. Of het apparaatje 2e hands verkopen, dan kost het nauwelijks wat.
Nee, hier vind ik een poging tot zelfbouw net zo'n onzin als proberen zelf je bestek te maken om niet met je handen te moeten eten.

bprosman

Golden Member

Nee, hier vind ik een poging tot zelfbouw net zo'n onzin als proberen zelf je bestek te maken om niet met je handen te moeten eten.

Even off-topic maar het moet me toch van mijn hart.
"Opinions are like assholes, everyone has one".
We zitten hier op een electronica forum en het staat iedereen toch vrij om raad te vragen voor zijn of haar project ? Wie zijn wij om te oordelen of iets onzinnig is. @GD , ik reageer zelden op je azijnposts maar ben het nu even zat.
Zo lang iemand plezier heeft in de elektronica hobby, met wat dan ook is NIETS onzinnig.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

idd, everyone has an asshole, but not everyone is one ;-)
En het staat ook iedereen vrij zijn mening te geven op gefundeerde basis als die niet past in het denkpatroon van creatieve dromers die deels blijven steken zijn in de glorietijd van de NE555 en de LM741..
Beter goede raad geven die teleurstelling voorkomt dan zaken gaan stimuleren die niet haalbaar zijn en eindigen in mineur. We leven nu eenmaal in een wereld waar alles wat je maar kunt nodig zou kunnen hebben aangeboden wordt. En met de huidige renovatie-woede is glasdikte meten actueel en is er geen nood om het buskruit nog maar eens uit te vinden.

Alleen al tegen de tijd dat je alles uitgevlooid hebt wat de meetresultaten zou kunnen beinvloeden heb je een baard die over de grond sleept.

Als ik beweer dat zoiets zelf bouwen niet haalbaar is, Ben ik dan een azijnpisser of een realist die de vraagsteller met de neus op de feiten drukt?
Overigens spelen nog veel meer factoren dan het glas zelf een rol in de beslissing om al dan niet tot vervanging over te gaan.
Ik betwijfel dat een leek in die materie dat correct kan interpreteren.
En voor een beroeps is het een kleine investering die bovendien aftrekbaar is en dan kun je met geen knutselwerkje afkomen. Er zou zomaar eens een klant kunnen zijn die een echte gekalibreerde meter heeft en je in je hemd zet . ;-)

bprosman

Golden Member

idd, everyone has an asshole, but not everyone is one

Ik zou me niet aan een poll wagen :+

En voor een beroeps is het een kleine investering die bovendien aftrekbaar is en dan kun je met geen knutselwerkje afkomen. Er zou zomaar eens een klant kunnen zijn die een echte gekalibreerde meter heeft en je in je hemd zet .

Waar staat dat het beroeps is ?

Ben ik dan een azijnpisser of een realist die de vraagsteller met de neus op de feiten drukt?

Het gaat niet alleen om deze post.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 24 maart 2019 08:29:02 schreef grotedikken:
Weer eens een voorbeeld waar zelfbouw een absurditeit is.
Puur uit interesse, ok. Maar vanuit de behoefte aan een glasdiktemeter om 150Eu uit te sparen? absurd.

Wie geen 150Eu heeft om een instrument te kopen heeft ook de middelen niet om het zelf te bouwen.
Overigens is een na veel experimenteren werkende proefopstelling nog lang geen handig en compact en betrouwbaar instrumentje dat je kan meenemen naar je klanten.
Als je een tang nodig hebt, vijl je die dan ook even zelf uit een stuk afvalijzer omdat je die te duur vindt?
Misschien kun je er eentje namakenmet een 3d printer :-)
Als het voor professioneel gebruik is, en je vaak glasdiktes moet meten dan is 150Eu voor een handig en betrouwbaar instrument een koopje.
Ik zie ook niet in hoe een smartphone app een bruikbaar en betrouwbaar resultaat zou kunnen geven.
Hoe zouden je klanten over je denken als je daar met een
houtje-touwtje knutselwerkje een meting gaat doen die uitsluitsel moet geven of de ramen aan vervanging toe zijn. Een uitgave van vele duizenden Eu.
Met een professioneel uitziend instrument kun je ze veel makkelijker blaasjes wijsmaken en de kassa laten rinkelen. :-(

En als het voor eenmalig gebruik is bij je thuis dan is zowel zelfbouw als kopen onzin. Of dacht je dat je met een laserpointer, een stuk experimenteerprint en een 555 iets kon maken wat bruikbaar is?

Wat jij vind zal mij een zorg zijn. We zijn hier hobbyisten en pro's. En uit een hobby of gewoon iets maken vind ik €200 + voor wat het doet duur.
Over de middelen? Ik heb een wand van 2,5 X 2m hoog vol met kleine elektronica onderdelen. Er zal wel wat tussen zitten, dus het kost mij hoe genaamd niets.

En houtje touwtje, je maakt je zelf belachelijk. Who cares of het een houten versie is.
Over de tel app, het principe is niets fout mee.
Als ik straks dat zou gaan meten en zien dat er iets niet in de haak is met het glas dan kan ik altijd de fabrikant laten weten en komen. Dan kunnen zij het juiste glas alsnog plaatsen. Snap niet wat je zit te blèren, mekkeren of blaten ( ben gisteren naar een boerderij geweest waar ~100 lammetjes geboren zijn (zie later de associatie) ).

Over een tang, jups, heb een buigtang gemaakt om zink te plooien, want de fels tang die ik nodig had was bijna €90 en alsnog te breed voor de locatie, kon het namaken voor nog €5-10.
O en ja ik heb uit een blok staal een smalle 4,5kg moker en drift zelf gesmeed omdat ik een zeer smalle moker en gebogen drift nodig had die ergens tussen door moest. Mijn toenmalige baas was er heel erg blij mee. De fabriek ook want het betekende dat we een andere werkende leidingen van 24" en appendages niet hoefden stil te leggen, spoelen en te verwijderen. Hij wilde me in dienst nemen maar ik weigerde, was ZZP'er, maar kreeg wel een contract verlenging van 9 maanden. Dus ja, ik maak dingen zelf. En ben er blij mee, dat ik het doe.

Ik koop iets goeds, maar zoek de laagste prijs als het het waard is. Ik heb >12 apparaten voor hout van Festool en Milwaukee en DeWalt ( en 2 ferm ), maar lossen onderdelen waar ze de hoofdprijs voor vragen maak ik idd zelf via een 3D FabLab of van hout. BT Afstand bediening voor afzuiging die ik maar een dag nodig had omdat ik en de buurman onder grond bezig waren. Heb de stofzakken van mijn CTL 36 omgebouwd met een rits, Kan ze nu hergebruiken. Die stofzakken kosten goud. Mijn Buurman zijn zwager is prof schilder en heeft een CTL26 en heeft het ook gedaan, is hij nu minder pro of juist meer?

Zo genoeg redenen om iets te zelf te maken, het is een hobby.

Een meter voor glas dikten van €200 vind ik niet waard, als ik genoeg spul thuis heb liggen, genoeg laser's uit dvd/BR spelers die zouden kunnen werken waarom zou ik het niet zelf doen.

Ik denk er zijn misschien vier dingen waarom je zo reageert.

1. Je bent nadat je het las, met het verkeerde been in bed gestapt en de hele nacht wakker gelegen van "wouw wat een goed idee, waarom was het niet mijn idee", en toen met dat zelfde been wat misschien klem lag en daar door stijf aan voelde weer mee uit bed gestapt. ;p

2. Je moest naar de kerk/moskee/koninkrijkszaal en omdat je gezondigd had was je zo zenuwachtig dat het je niet vergeven zou worden, je iemand anders effe moest aan vallen. ;p

3. Waar ik gisteren was, liepen ook de papa's en mama's schaapjes rond en er was een grote dikke die deze week shoarma zou worden. Het was net of hij het wist. Was flink chagrijnig. ;P

4. Je vrouw gaf je een knal omdat je via je HR+++ glas aan het kijken naar de glas diktes om mij te helpen en er tegelijkertijd een lekker stuk langs liep. En dat is mijn idee, want ik krijg dat ook, de knal dan, en daarom als ik een meet apparaat heb wat ik vaak moet testen, heb ik een excuus om naar buiten te kijken ;P

Er zijn mensen die idd zelf hun bestek maken, genoeg filmpjes op youtube. Of hun barbecue sate/vlees prikkers maken van 1,5mm rvs of niet laselektroden.

En als laatste reactie op je laatste regel van je post. Ja denk het wel. En als het niet lukt zien we dan wel weer. Zo kom ik ook meer te weten over glas reflectie en licht doorlaten. Bij 10% onnauwkeurigheid kan ik toch nog zien of het glas klopt met de specificatie.

Dus ja als je argumenten heb laat ze horen en zien, maar zo maar azijn rond pissen wat je regelmatig doet, pis voortaan in je eigen mond.

En komt dit probleem voor. Ja zeker, bij mijn buurman zijn ze nu al 4 of 5 keer geweest om de deuren en glas te vervangen omdat het niet klopte. Bij een maat van me moesten ze ook terug komen. Had HR+++ 3 laags gekocht, en er zat alleen dubbelglas in met een extra folie laag. Zelf de ingeponste letters waren verkeerd, stonden twee verschillende gegeven in de zij en onder afstand houders. En als je met de glaszetters van tegenwoordig spreekt dan zijn het gewoon verkopers met heel veel doorzichtige smoesjes.

Dus misschien bouw jij straks er ook wel een, als je je glas test.

Sine

Moderator

Soms vraag je je af wat GD op een hobby forum doet
Buiten mensen afzeiken ... dat kan ook een hobby zijn natuurlijk.

Newsflash, economisch is meer dan de helft van de projecten hier niet interessant, who cares?

Arco

Special Member

Met een IR led/sensor onder 45° (zoals een regensensor in een auto) zal best iets te maken zijn.
Je kunt dan de dikte (plaats van de diverse reflecterende ruitvlakken) zien als piek door het geheel van de ruit af te bewegen.
Lastigste is dan dat je voor een goed resultaat het geheel loodrecht van het glas af moet bewegen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 maart 2019 14:20:32 schreef Lord Anubis:
..Wat jij vind zal mij een zorg zijn...<knipperdeknip>...als je je glas test.

Da's nog een flinke reactie op iets wat je niets kan schelen :S

Zeg Crossfire hieronder: boeren??? Ben jij een Hollander of zo?

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 24 maart 2019 16:33:25 (12%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Gebeurde van mij ook op tal van topics, leek wel een afzeikforum...

Maar nu zal het me worst wezen, ik ga lekker door dan worden ze nog bozer. ;-)

Gewoon negeren die boeren en dan gooien ze vanzelf de handdoek in de ring.
Trollen moet je niet voeren.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
GJ_

Moderator

Als je het nauwkeurig wil meten vanuit één zijde zul je ook de brekingsindex van het glas moeten meetellen, en zelfs in kunnen stellen. Niet alle glassoorten hebben dezelfde brekingsindex.

Ik denk dat ik het zou maken met een lasertje en een lijnccd.
Best interessant om te maken.

Anoniem

Komkom Lordanupis,
Ik heb gewoon mijn mening gegeven waarom ik vind dat het weinig zinvol is. Als je zo goed bent in ontwerpen als in schelden en vuilbekken dan zie ik met genoegen je vorderingen en resultaat in dit topic tegemoet.

@Crossfirex Wat heeft dat met trollen te maken? ik gaf gewoon mijn argumenten waarom ik het geen goed idee vond om zelf zoiets proberen zelf te bouwen.

|

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 24 maart 2019 18:55:04 (26%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik vraag me af waar de vraag blijft wat dit nu met electronica te maken heeft.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

@GD
Goede comeback, je zit nu zo ongeveer op het niveau van een kleuter van vijf.

@bfm,
Zie post 1

@All,
Kunnen we het een beetje aardig en ontopic houden?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een ding weet ik: nu moet ik het ook eens gaan proberen. ;)

e:
Deze Android app levert beslist waar voor z'n geld (gratis), maar kan alleen de dikte meten van de ruit waar je de telefoon (of tablet) tegenaan houdt. Dus binnen- of buitenkant, net waar je gaat staan, binnen of buiten. Maar de middelste ruit van drievoudig glas kan hij niet meten, en de spouw ook niet.

Met een paar extra lijntjes op het display zou dat trouwens best mogelijk zijn. Als je het schermbeeld opslaat kun je later alsnog alles wel nameten denk ik.
e: Hé suf, dat kan natuurlijk niet. Je kunt alleen met een andere telefoon of camera even een fotootje maken van het beeld in het glas. Maar goed, dat zou alleen voor verdere spielerei zijn.

Voor de brekingsindex wordt blijkbaar een 'typical' waarde genomen. In deze soorten glas zit er daarin mogelijk ook niet zoveel verschil.

Nu nog de laser-oplossing, om on-topic te blijven. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org