DUAL HS41

Ik snap er niks meer van. De exacte onderdelen en types kan ik niet vinden. Kunnen jullie mij helpen welke onderdelen van heden geschikt zijn:

C1 keramik condensator 47pF/50V/20%
C2 folien condensator 10nF/100V/10%
C3 folien condensator 33nF/100V/10%
C5 folien condensator 33nF/100V/10%
C6 folien condensator 0,1uF/100V/20%
C7 folien condensator 1,5nF/400V/10%
C8 folien condensator 15nF/100V/20%

Op jullie advies ga ik dit niet allemaal vervangen maar stap voor stap. Ik heb dan de spullen in huis zodat ik niet steeds 1 onderdeel hoef te bestellen. Als jullie tips hebben om nog een onderdeel te bestellen graag.

vergeten

Golden Member

Op 11 april 2019 18:07:15 schreef Big_f00t_72:
[...]
Ik beken schuld. Vanavond wat onderdelen bestelen bij budget electronics.

Bestelen,.... dan kan je dit "project" niet afmaken als je gepakt wordt :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 11 april 2019 21:31:33 schreef vergeten:
[...]Bestelen,.... dan kan je dit "project" niet afmaken als je gepakt wordt :)

OHohoh wat zijn we weer scherp vanavond :-)

vergeten

Golden Member

Je probleem zit vòòr C4, T1 had je al verwisseld die kan het dus niet zijn.
Blijven er 3 condensatoren over, C1'=47pf, C2'=10nF, C3'=33nF.
Het kan natuurlijk ook C4 zelf nog zijn!

C5'   C6'   C7'   en  C8'   hoef je niet te vervangen want die zijn goed.
Anders was de plop er nog geweest toen je  C4'  los had, weet je nog?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 11 april 2019 22:09:18 schreef vergeten:
Je probleem zit voor C4, T1 had je al verwisseld die kan het dus niet zijn.
Blijven er 3 condensatoren over, C1'=47pf, C2'=10nF, C3'=33nF.
Het kan natuurlijk ook C4 zelf nog zijn!

C5'   C6'   C7'   en  C8'   hoef je niet te vervangen want die zijn goed.
Anders was de plop er nog geweest toen je  C4'  los had, weet je nog?

Wat ik niet snap van C4: Op tekening staat C4 als een normale elco net als op mijn printje zelf maar in de onderdelenlijst staat op C4 een Tantal Elyt. Kijk ik niet goed...?

vergeten

Golden Member

Je ogen zijn prima hoor!
Dat is de wat ouderwetse benaming voor een gewone elektrolytische condensator, die ik op je foto zie staan.

Heb je helemaal geen enkel "sloop" audio apparaat in huis waar je even een condensator zou kunnen "lenen".
De capaciteit maakt niet zoveel uit mag ook 1,5 of 2,2 µF zijn.

In het uiterste geval (maar liever niet) wissel je  C4 (links)   even met  C4' (rechts).
Gaat het ploppen dan naar het goed spelende linker kanaal dan weet je heel zeker dat C4' de "plopper" is!

Het is dat je in Enkhuizen zit anders was ik even langs gekomen maar 120km is me net iets te ver.
Het helpen via CO heeft mij nu al meer tijd&moeite gekost dan ik nodig zou hebben gehad om hem te repareren, maar het is voor een goed doel :).

Dus gaan we door!

Een paar condensatortjes ergens bestellen is best duur denk ik.
Ga anders eens naar een lokale reparateur die wil je vast wel helpen.
Of kijk bij de gemeente/supermarkt in elektrische recycling bak van E-waste, Wecycle, naar een transistor radio, wekkerradio of zoiets.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hoi, de C4 had ik beide vervangen weet je nog. Dus die zijn goed. Nu ben ik op zoek naar de C1,C2 en C3

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel soorten en maten. Ik zie hele kleine zoals deze:
https://www.conrad.nl/p/kemet-c320c333m1u5ta-keramische-condensator-ra… Is deze bijvoorbeeld geschikt voor de C3 33nf 100 volt. Zo zijn er vele soorten met dezelfde waardes.

C1 = 47pF =https://www.conrad.nl/p/tru-components-tc-k47pf5-keramische-condensato…
C2 = 10nF = https://www.conrad.nl/p/kemet-c317c103k1r5ta-keramische-condensator-ra…
C3 = 33nF = https://www.conrad.nl/p/kemet-c320c333m1u5ta-keramische-cond...ks-1420…

Deze kun je bestellen. Ik zou overigens gewoon dit bestellen:

Hier zitten de 10nF en de 33nF tussen. https://nl.aliexpress.com/item/2A102J-99097-Free-shipping-100pcs-Polye… Je moet wel zelf de juiste aanklikken om te kiezen.

En dit is ook een leuk setje waar de 10nF en 47pF inzitten:

https://nl.aliexpress.com/item/300-stks-partij-Keramische-condensator-…

Het duurt wel twee maanden voor je het hebt. Maar voor weinig geld heb je meteen voorraad voor de volgende klus. En je hebt er een paar extra voor de breek of degene die tussen je werkplaatsplanken valt.

Daar heb je een goed punt. Zet ik dit project even aan de kant. Sowieso geen haast mee. Gewoon leuk als het lukt. Een collega van mij gaat ook nog even kijken in zijn verzameling. Wordt vervolgd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 17 april 2019 19:24:53 (81%)

vergeten

Golden Member

Op 14 april 2019 08:14:56 schreef Big_f00t_72:
Hoi, de C4 had ik beide vervangen weet je nog. Dus die zijn goed.

Nee dat weet ik niet omdat je het niet verteld hebt.
Je schrijft wel ergens het volgende:

Op 7 april 2019 19:49:59 schreef Big_f00t_72:
Nou de 1uf losgehad en plop inderdaad weg.? ik deze beide vervangen en kijken wat hij doet. Wordt vervolgd. Bedankt!!!

Dat je ze vervangen hebt lees ik toch echt nergens! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De Dual werkt na het vervangen van de 1.5 nf 400 volt. Allemaal bedankt voor jullie hulp. Ik heb veel geleerd. Groetennnnn

vergeten

Golden Member

Mooi dat je het even terugmeld hier! :)
De veroorzaker zat dus NA C4' die je los hebt gehad.
Weet je ook waarom het "ploppen" stopte toen je C4 had losgehaald?

De condensator C7' in het rechter kanaal, was het dus.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het was inderdaad C7'.

Antwoord op je vraag is denk ik:

Als je C4 los haalt onderbreek je de verbinding naar o.a. C7.

De Dual speelt wel wat zacht op beide kanalen maar dat komt denk ik dat ik op T6 de BC172B heb geplaatst. Ik moet de BC173C terug plaatsen.

Voornaamste is de plop is weg :-)

Mooi dat het weer werkt!
En ik heb er ook van geleerd, bedankt voor het delen!

De juiste torren geplaatst en ja hoor hij is terug! Werkt prima. Nogmaals allemaal bedankt en op naar het volgende project.