DUAL HS41

Henry S.

Moderator

Haal beide C3's en C4's eens los.
Vervolgens bij beide torren en de spanning op de B, C en E meten tov de 0V. De waarden moeten van beide kanalen gelijk zijn binnen 0.1V.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb het volgende gedaan:

(c4)beide 1uf met 1 pootje losgehaald
(c3) beide 33n met 1 pootje losgehaald

Beide T1 (torren) gemeten
Links:
K 13,26 volt
B 4,94 volt
E 5,60 volt
Rechts:
K 13,26 volt
B 4,80 volt
E 5,35 volt
Wat bedoel je met de 0v? Ik heb de zwarte pen op het chassis gehouden en met de rode pen de punten gemeten. Zoals je ziet ben ik een leek maar vind het enorm leuk. Hoop dat je wat meer in jip en janneke taal kan uitleggen. Of heb ik het wel goed gedaan? Waar moet ik die 0,1 volt meten dan?

Bedankt.

pa3gws

Golden Member

Wat Henry S bedoeld met tov 0 volt is inderdaad meten tov de GND/chassis.
En de 0,1 volt meet je nergens het verschil tussen de beide torren moet niet veel groter zijn dan 0,1 volt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 6 april 2019 20:53:38 schreef pa3gws:
Wat Henry S bedoeld met tov 0 volt is inderdaad meten tov de GND/chassis.
En de 0,1 volt meet je nergens het verschil tussen de beide torren moet niet veel groter zijn dan 0,1 volt.

Aha dat is duidelijk. Kloppen dan aardig denk ik? Wat is de volgende stap....

vergeten

Golden Member

Beste TS, @Big_f00t_72,

:)

code:

Probeer wel de vragen nauwkeurig te beantwoorden die worden gesteld.
Men probeert je te helpen en aan de hand van jouw antwoorden een
conclusie te trekken.
Doe je dat niet of niet volledig en precies, dan gaat het nog
heeeeeel lang duren voordat het ploppende RECHTER(')kanaal ontplopt is.

:)

Op 6 april 2019 18:39:49 schreef Big_f00t_72:
Hoi,

R4 gemeten met een pootje los. 4,8 ohm

Dat kan niet je moet presieser zijn bij het meten of beter opletten op welke stand je meter staat.

C4 beide gemeten (uit gesoldeerd) 1 0,94uf en 2 1,4uf

Lijkt me niet verkeerd ook ohms gemeten of ze niet een bepaalde weerstand hebben?
Ze zouden kunnen "lekken".

Ik zag dat ik T2 niet goed gesoldeerd had. Dit hersteld en we zijn weer terug naar het begin.

Ja goed opletten nauwkeurig werken anders wordt het niks.

Ik heb geluid op rechts met het ploppen. De waardes schommelen weer. Als er een plop klinkt zie de voltages zakken en stijgen. Als vanuit de voeding meet zie ik ook de waardes reageren op het ploppen. Dan schommelt het iets van 17 volt naar 17,8 volt. Links blijft goed spelen. Het ploppen is behoorlijk luid. De conus van mijn test speakertje beweegt behoorlijk.
Hmmmmm wat nu

Groeten.

Het lijkt mij verstandig geen onderdelen uit het goed spelende linker kanaal te demonteren om te testen in het rechter kanaal.
Straks is daardoor het linker kanaal ook stuk. Dus alleen links gebruiken voor vergelijkende metingen.

Als de versterker plopt trekt hij meer stroom, dat zie je als schommelen van de voedingsspanning.
Dat de conus beweegt is normaal met ploppen, er komt een beetje DC op de speaker, als dat teveel wordt of konstant, gaat hij roken of gewoon stuk.

Wissel eens de met A en C aangegeven draden van plek in het bijgevoegde plaatje, en vertel of het ploppen van kanaal veranderd.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

Inderdaad. Na het wisselen van rood en geel speelt nu het rechter kanaal goed en links plopt en ruist.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 7 april 2019 21:00:38 (87%)]

pa3gws

Golden Member

Conclusie de eindtrap is in orde en moet je de fout zoeken in het voor regel gedeelte.
Kan heel goed een slechte elco zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Is het ploppen via de platenspeler of alleen met geluid van de tape ingang?

Zal ik dan alle elco's vervangen van de voor en regelversterker? Moet ik nog wel uitzoeken waar ik die oude dingen kan krijgen. Of moet ik ze 1 voor 1 uitsolderen en meten. Mijn meter gaat tot 200uf. Sommige zal ik dan niet kunnen checken.

De plop en ruis begint al zodra hij aan gaat. Met phono/tape plopt hij. Op de koptelefoon plopt hij ook.

Die goudkleurige elco's kunnen vervangen worden voor de types van nu?

Bedankt weer.

Zo te zien zit er maar 1 elco in de voor- en regeltrap. C4.
Maar na het omdraaien van de polariteit hebben de transistoren T1 en T6 teveel verkeerde spanning gehad. In het datasheet staat max emitter basis spanning 5V.
Misschien dat daar de storing zit?

De koptelefoon is na de eindtrap aangesloten, dat is hetzelfde als de speakers.

[Bericht gewijzigd door SunRayes op 7 april 2019 16:32:01 (14%)]

Op 7 april 2019 16:11:19 schreef Big_f00t_72:
De plop en ruis begint al zodra hij aan gaat. Met phono/tape plopt hij. Op de koptelefoon plopt hij ook.
.

Als de schakelaar op tape staat, doet T6 niet meer mee. Die is dan los van de eindtrap.
Je zou transistor T1 moeten controleren. Maar ik weet even niet hoe.

Op 7 april 2019 16:42:17 schreef SunRayes:
[...]

Als de schakelaar op tape staat, doet T6 niet meer mee. Die is dan los van de eindtrap.
Je zou transistor T1 moeten controleren. Maar ik weet even niet hoe.

De T1 heb ik beide verwisseld (eerder gedaan, zal ik nu niet meer doen op aanraden van vergeten:-)) Dit gaf geen resultaat.

vergeten

Golden Member

Op 7 april 2019 16:11:19 schreef Big_f00t_72:
Zal ik dan alle elco's vervangen van de voor en regelversterker? Moet ik nog wel uitzoeken waar ik die oude dingen kan krijgen. Of moet ik ze 1 voor 1 uitsolderen en meten. Mijn meter gaat tot 200uf. Sommige zal ik dan niet kunnen checken.

Die goudkleurige elco's kunnen vervangen worden voor de types van nu?

Bedankt weer.

Dankzij de "A en C wissel test" weet je nu dat het probleem in de voortrap zit van het rechter kanaal. Dat zijn de onderdelen aangeduid met een ( ' )
Wissel de draden eerst weer terug anders ga je per ongeluk in het verkeerde kanaal zitten controleren.

Ja die kunnen vervangen worden door dezelfde capaciteit en een gelijke of wat hogere werkspanning, van nu!

Het gaat om condensatoren in de signaalweg die zijn niet groot in capaciteit, in de voeding zijn ze wel groter.

Een voor een de condensatoren die je verdenkt met een pootje lossolderen en dan weer luisteren.
Te beginnen met de elco's.
Zodra het ploppen weg is, is de laatst losgesoldeerde condensator de verdachte!
Begin met losnemen zo dicht mogelijk bij de ingang van de versterker.
Werk dus van voor naar achter tot de eindtrap en ga NIET verder.
De beide eindtrappen zijn immers goed.

Als ik een gok mag doen (ik win nooit :( ) verdenk ik C4 dat is een tantaal elyt van 1 µF/25v.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

Nou de 1uf losgehad en plop inderdaad weg.? ik deze beide vervangen en kijken wat hij doet. Wordt vervolgd. Bedankt!!!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 7 april 2019 21:01:17 (81%)]

vergeten

Golden Member

Het kan nog in de audio signaalweg vòòr C4' (ja met accent) zitten.

[Bericht gewijzigd door vergeten op 10 april 2019 13:09:47 (21%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

Op 7 april 2019 20:29:01 schreef vergeten:
Het kan nog vòòr C4 zitten.

ik bestel een aantal. Vervang ze allemaal. Is het geld niet. Kunnen we echt zaken uitsluiten.

Op 7 april 2019 17:34:18 schreef vergeten:
[...]Dankzij de "A en C wissel test" weet je nu dat het probleem in de voortrap zit van het rechter kanaal. Dat zijn de onderdelen aangeduid met een ( ' )
Wissel de draden eerst weer terug anders ga je per ongeluk in het verkeerde kanaal zitten controleren.

Ja die kunnen vervangen worden door dezelfde capaciteit en een gelijke of wat hogere werkspanning, van nu!

Het gaat om condensatoren in de signaalweg die zijn niet groot in capaciteit, in de voeding zijn ze wel groter.

Een voor een de condensatoren die je verdenkt met een pootje lossolderen en dan weer luisteren.
Te beginnen met de elco's.
Zodra het ploppen weg is, is de laatst losgesoldeerde condensator de verdachte!
Begin met losnemen zo dicht mogelijk bij de ingang van de versterker.
Werk dus van voor naar achter tot de eindtrap en ga NIET verder.
De beide eindtrappen zijn immers goed.

Als ik een gok mag doen (ik win nooit :( ) verdenk ik C4 dat is een tantaal elyt van 1 µF/25v.

Ik heb nog een vraag. C4 zijn toch gewoon 2 elco's van 1 uf 25 volt. Of zijn die 2 grijze jongens tantaal elyt. Of bedoelde je deze niet. Dit zou C4 volgens tekening moeten zijn.

pa3gws

Golden Member

Die twee grijze rakkers zijn gewone elco's gewoon vervangen voor twee andere met dezelfde waarde.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 8 april 2019 20:32:51 schreef pa3gws:
Die twee grijze rakkers zijn gewone elco's gewoon vervangen voor twee andere met dezelfde waarde.

Top die had ik nog. Ga ik proberen.

Op 8 april 2019 20:34:14 schreef Big_f00t_72:
[...] Top die had ik nog. Ga ik proberen.

Beide grijze rakkers vervangen. Het "was" hoopvol. Twee kanalen speelde goed. Dit duurde ongeveer 1 minuut tot het ploppen op het rechter kanaal weer begon. Ik had dus prima geluid op BEIDE kanalen......

vergeten

Golden Member

Wat schreef ik nou! :)

Op 7 april 2019 20:29:01 schreef vergeten:
Het kan nog in de audio signaalweg vòòr C4' (ja met accent) zitten.

Toch weer allebij vervangen ook in het kanaal (links) wat al goed speelde!

Beetje zinloos onderdelen vervangen die goed zijn.

Je hebt het idee dat je aan het repareren bent maar je schiet er niets mee op!
Je kan zo ook een spelend kanaal weer "kapot repareren" :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

Niet zomaar alco's gaan vervangen. Dan kun je niet uitpluizen welke de geest gegeven heeft. En ook nooit twee dingen tegelijk vervangen. Gewoon alles 1 voor 1 en stap voor stap vervangen. Repareren is ook een soort van spoorzoeken.

Elco's vervangen is wel wat voor te zeggen als je bang bent dat ze door ouderdom allemaal slecht zijn of dat ze dat in de toekomst misschien gaan worden. Maar in dit geval is het gewoon beter om eerst echt de fout te vinden en dit soort van maatregelen is van latere zorg.

Alleen als je heel erg oud spul hebt dat al minstens 50 jaar niet is aangeschakeld is het belangrijk om voor het inschakelen eerst te controleren of de circuits nog wel kunnen werken. Er kunnen onderdelen defect geraakt door leeftijd en vocht bijvoorbeeld. En er zijn onderdelen die als ze defect zijn, andere niet meer te vervangen maar goede onderdelen, mee kunnen nemen in de paddenstoel wolk die bij aanschakelen ontstaat. Een uitgangstrafo uit een radio uit 1930 is bijvoorbeeld heel erg lastig te vinden. Die wil je echt niet stuk hebben. En die kan genekt worden door een bepaalde defecte condensator. Dat is dus ook een van de dingen die je controleert voor je de radio aansteekt.

Jouw versterker kan veilig zonder paddenstoelwolken worden aangeschakeld en is dus niet heel erg stuk. Hier is de stap voor stap methode het beste en blijf dan wel van de nog goed werkende delen af. Het is erg makkelijk om door een domme vergissing iets stuk te maken.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op 10 april 2019 17:46:48 (11%)]

Dus eerst 1 elco dan proberen en zo verder naar een volgende verdachte.... ik begrijp nu pas dat het teken (‘) op tekening rechts is?. Ik hou jullie op de hoogte. Enorm bedankt voor jullie geduld?

vergeten

Golden Member

Op 4 april 2019 21:22:36 schreef vergeten:

Alle onderdelen zijn aangeduid met letter en cijfer.
Voor zover ik heb kunnen zien is bvb R4 links en R4' rechts.
Het probleem zit dus in het '(accent=rechter) kanaal.

Op de emitter van T1' (let op de accent) meet je 0,04 terwijl dat ±7 volt moet zijn, dat is fout. De transistoren T1 en T1' had je al gewisseld en het probleem blijft in het rechter kanaal.

Dus denk ik:
meet of C4' (1µF) geen interne sluiting heeft en of hij nog wel ± 1µF is.

Heb je nog R4' (4,7MΩ) gemeten met een pootje los (of meet als T1' eruit is) en wat is zijn waarde?

Ik dacht dat ik het op 4 april toch wel duidelijk genoeg geschreven heb hoe dat werkt met die onderdelen aanduidingen!

Tja als je het niet leest gaat er zomaar een week voorbij. :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

Op 11 april 2019 17:36:45 schreef vergeten:
[...]
Ik dacht dat ik het op 4 april toch wel duidelijk genoeg geschreven heb hoe dat werkt met die onderdelen aanduidingen!

Tja als je het niet leest gaat er zomaar een week voorbij. :(

Ik beken schuld. Vanavond wat onderdelen bestelen bij budget electronics. Begin 1 voor 1 maar bestel vast diverse. Per stuk bestellen kost steeds bezorgkosten.