DUAL HS41

Mijn Dual HS41 heeft wat problemen. Het geluid plopt op rechts en links vervormt het. Nu heb ik al wat verdachte componenten gevonden maar weet niet precies hoe ik hier aan kan komen of wat er eventueel ook geschikt is. Kleine voorgeschiedenis. Linker kanaal speelde goed totdat ik de plus en de min had omgedraaid van de voeding. Ik moest zaken loshalen om er goed bij te kunnen. En tja toen hadden we rook. Zekering eruit en een onderdeel verbrand wat ik niet kan thuisbrengen en dus ook niet kan aanschaffen. Of is de hele Dual nu verziekt en kan hij de prullenbak in. Wat ik uiteraard niet hoop.
Zie hier wat foto's. Op tekening staat alleen maar R19-40.

Ohja ik bedoel dat zilver/zwart/oranje ding. Iets gelezen over NTC en PTC. Hoe kom ik hier aan? Groeten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 25 maart 2019 19:49:34 (8%)]

Dat is een NTC van 40 Ohm. Waarschijnlijk is de waarde opgegeven voor een temperatuur van 25 graden.
Als deze NTC is gaan roken dan is er denk ik meer stuk.

Groeten, Ron.

Hoi Ron,

Ik heb hem uit de print gehaald en gemeten. Hij komt op 32 ohm en bij verwarmen loopt de waarde terug. Is dit dan nog ok. Ik dacht dat hij aangetast was omdat de verf wat bobbelig was en bij aanraking afbrokkelde.

dijkmane

Golden Member

ja, dat lijkt goed.
NTC = Negatief, dus hoe warmer, des te lager weerstand.

in het schema staan verschillende meetpunten met een spanning, probeer die eerst eens na te meten of die kloppen.

In no Sense, Nonsense

Heb wat besteld bij Ali moet ff wachten tot ik verder kan. WOrdt vervolgd. Thanks.

Op tekening staat R26/4,7. Dit is een wit blokje met 047k100 wat betekent dit? 047 uf en 100 volt? Waar staat die K voor? Dit blokje heb wat smelt plekjes aan de zijkant. er zijn er 2. Welk onderdeel heb ik nodig. Ben lerende.:-) Hoop dat jullie mij willen helpen zoals jullie eerder hebben gedaan.

Foto zegt meer:

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 31 maart 2019 13:25:53 (93%)]

vergeten

Golden Member

Op 27 maart 2019 12:34:13 schreef Big_f00t_72:
Op tekening staat R26/4,7. Dit is een wit blokje met 047k100 wat betekent dit? 047 uf en 100 volt? Waar staat die K voor? Dit blokje heb wat smelt plekjes aan de zijkant. er zijn er 2. Welk onderdeel heb ik nodig. Ben lerende.:-) Hoop dat jullie mij willen helpen zoals jullie eerder hebben gedaan. Groeten.

R26 = 4,7K ofwel 4700Ω in kleur: geel paars rood (en goud 5%, of zilver 10% tolerantie)
De K staat voor 1000, dus 0,047 x1000= 47nF en de 100 staat inderdaad voor de werkspanning 100volt DC.

De smeltplekje aan de zijkant zijn waarschijnlijk van een soldeerbout, kan niet veel kwaad.

Het is een duidelijk servicemanual (netjes dat je die hier plaatst)waar in het schema keurig de spanningen staan aangegeven die je op die punten zou moeten meten.
Die kan je een voor een nameten en hier laten weten wat je meet op elk punt. Dan kan je verder geholpen worden.

Er staan nu 5 berichten van jou hier en 2 van anderen.
Je kan ook je eigen berichten aanvullen door (een vorige) te editen (rechtsboven in bericht) als er nog niet op gereageerd is.

Dat wordt erg op prijs gesteld want het is hier geen chatbox maar een forum!
Lees eerst even de FAQ voordat je hier helemaal los gaat :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 27 maart 2019 12:34:13 schreef Big_f00t_72:
Op tekening staat R26/4,7. Dit is een wit blokje met 047k100 wat betekent dit? 047 uf en 100 volt? Waar staat die K voor? Dit blokje heb wat smelt plekjes aan de zijkant.

Ik denk dat die smeltplekjes gewoon van het solderen van de aansluitdraden is en dat je deze nog niet hoeft te vervangen.

Op 27 maart 2019 12:37:36 schreef Big_f00t_72:
Foto zegt meer:

Het witte blokje is condensator C 18.

Je zou eerst eens alle aangeveven spanningspunten moeten meten om te achterhalen wat er precies stuk is.
Wellicht is het gewoon stof en vuil op de print.

Je moet de platenspeler niet zo maar weggooien. Hij ziet er op het Service Manual best mooi uit. En hij is altijd weer spelend te krijgen.

Bedankt voor jullie berichten. Zie hier de meet resultaten. Tussen haakjes wat op tekening staat voor beide kanalen:

Linker kanaal:

1) 7,2 (5)
2) 0,65 (0,65)
3) 0,56 (0,57)
4) 9,03 (8,25)
5) 9,9 (9)
6) 9,2 (8,5)
7) 17.9 (1 meet punt) (17,5)
8) pootje van zekering 9,6 (8,4)

Rechter kanaal:
1) 2,8
2) 0,68
3) 0,56
4) 8-10 schommelt erg
5) 7-12 schommelt erg
6) 7-12 schommelt erg
7) 17.9
8) pootje van zekering 8-12 schommelt erg

Groeten.

[Bericht gewijzigd door Big_f00t_72 op 27 maart 2019 18:36:31 (55%)]

Ik ben ook een (opnieuw)beginner in elektronica, maar heb 25 jaar geleden bij mijn opleiding wel het nodige geleerd.
Als ik het mag gokken, dan denk ik dat de beide D1 diodes niet meer goed zijn.

Op 27 maart 2019 18:59:11 schreef SunRayes:
Ik ben ook een (opnieuw)beginner in elektronica, maar heb 25 jaar geleden bij mijn opleiding wel het nodige geleerd.
Als ik het mag gokken, dan denk ik dat de beide D1 diodes niet meer goed zijn.

Die heb ik beide eruit gehad om de doorlating te meten. Beide laten ze aan 1 kant door. Kunnen ze dan toch stuk zijn?

Op 27 maart 2019 19:14:51 schreef Big_f00t_72:
[...]

Die heb ik beide eruit gehad om de doorlating te meten. Beide laten ze aan 1 kant door. Kunnen ze dan toch stuk zijn?

Eerlijk gezegd: geen idee....

Maar ik kan mij voorstellen dat als ze ingebouwd zijn, ze wellicht toch wat lekken. Misschien met een bepaalde frequentie die je met een multimeter niet kan meten.
Als je er dan een oscilloscoop op zet, dan zie je allerlei pulsen en pieken enz.

Door al een tijdje hier mee te lezen, heb ik geleerd dat sommige dingen niet gewoon stuk gaan. Maar ze gaan raar doen. En dan ook alleen in normaal bedrijf. Als je ze dan los haalt en doormeet zijn ze goed. En dan er weer in, en hoppa: weer die storing..

pa3gws

Golden Member

Heb je plus en min van de voeding omgedraaid?
Dan is de kans groot dat er een paar halfgeleiders om zeep zijn.
Maar zoals eerder aangegeven meten is weten.
Niet lukraak onderdelen vervangen want dan gaat het vaak echt mis.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 27 maart 2019 20:30:19 schreef pa3gws:
Heb je plus en min van de voeding omgedraaid?
Dan is de kans groot dat er een paar halfgeleiders om zeep zijn.
Maar zoals eerder aangegeven meten is weten.
Niet lukraak onderdelen vervangen want dan gaat het vaak echt mis.

TS heeft al e.e.a. gemeten, en de resultaten staan hierboven.
Het probleem lijkt bij T3, T4 te zitten.
Of D1.

Ik vind het wel leuk om mee te denken, maar ik ben bang dat ik niet veel hulp kan bieden.

vergeten

Golden Member

Op 27 maart 2019 17:30:24 schreef Big_f00t_72:
Bedankt voor jullie berichten. Zie hier de meet resultaten. Tussen haakjes wat op tekening staat voor beide kanalen:

Speelt er een kanaal nog wel of zijn ze allebei kapot?.

Die schommelende spanningen kan goed komen door dat dit germanium transistoren zijn die bij het ouder worden last krijgen van "tin whiskers" die sluiting danwel kortsluiting maken intern in de AC18x typen transistoren, de boel wordt dan onstabiel en soms komen er de gekste geluiden uit!

Vervangen is de enige optie.

De diode D1 (BA170) is door het verwisselen van de Plus en min niet kapotgegaan, hij spert dan. (BA170=Iforward 150mA, peak inverse spanning van 20 volt)
Zit de plus en min weer goed dan kan er nooit meer dan ±60mA lopen en dan nog alleen bij een collector emitter sluiting van T3.

Een voor een de transistoren uitsolderen en testen lijkt mij, totdat je weer minstens een goed werkend kanaal hebt.
controleer dan ook de elko's die kunnen ook intern (teveel)lekken, en/ of fors van capaciteit zijn veranderd.

Er staan ook 2 meetpunten aangegeven waarbij de stroom gemeten moet worden, links en rechts, collector T4 losmaken en daar de stroom meten zou ­± 4mA moeten zijn.
Dan per kanaal de geheel opgenomen stroom, zou ±32mA moeten zijn.
Wat meet je daar op die 2 punten per kanaal?

Meten zonder ingangssignaal!

Wat voor meetinstrumenten heb je ter beschikking?
voor de reparatie/afregeling heb je eigenlijk nodig:

  • universeelmeter,
  • capaciteitsmeter (met ESR)
  • transistortester,
  • instelbare toongenerator,
  • eenvoudige oscilloscoop.
Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Twee punten gemeten.

T1

De transistor tegen de rand van de pint zeg maar:
1) 14,4 volt
2) 0,04 volt

De andere transistor:
1) 14,8 volt
2) 6 volt

Had beide moeten zijn:
1) 11,4 volt
2) 7 volt

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 31 maart 2019 13:24:56 (20%)]

Willie W

Golden Member

Klopt de waarde van R4 en R4’ nog wel?

Op 31 maart 2019 08:35:29 schreef Willie W:
Klopt de waarde van R4 en R4’ nog wel?

Ik zal vanavond even meten.

Als ik aan beide kanten van een weerstand hetzelfde meet betekend dit dat hij dan stuk is?

Willie W

Golden Member

Even een kant van de weerstand lossolderen en dan meten.

vergeten

Golden Member

Op 31 maart 2019 16:59:00 schreef Big_f00t_72:
[...]
Ik zal vanavond even meten.

Als ik aan beide kanten van een weerstand hetzelfde meet betekend dit dat hij dan stuk is?

Als je zo een spanning meet tov aarde/ground dan betekent dat in ieder geval dat er geen stroom loopt door die weerstand.
Een weerstand zelf kan je het zuiverst meten door een pootje los te solderen, zoals @Willi W al schreef.

R4 zou 4,7 MΩ moeten zijn.
Dat is 4,7 miljoen Ω en misschien moeilijk te meten met jouw meter, wat voor meter heb je?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik heb een skandia van de Gamma?
Vandaag transistor T1 verwisseld met de andere T1 om te zien of de spanning verschillen verplaatsen. Resultaat. Rechter kanaal plopt niet meer maar geeft ruis en geen geluid. De ruis is 1 volume. Door de speaker en koptelefoon. Zodra ik de Dual aan doe is de ruis aanwezig ook als er niets is aangesloten. De schommelende voltages op het rechterkanaal zijn nu wel stabiel. Links speelt nog steeds prima ook na de T1 wissel.

Waar moet ik zoeken.......

vergeten

Golden Member

Op 3 april 2019 21:42:42 schreef Big_f00t_72:
Ik heb een skandia van de Gamma?

Dat is een merk en bestaat uit vele typen, fotootje?.

Vandaag transistor T1 verwisseld met de andere T1 om te zien of de spanning verschillen verplaatsen. Resultaat. Rechter kanaal plopt niet meer maar geeft ruis en geen geluid.

Dan zit het ergens in de voortrap(pen)

De ruis is 1 volume. Door de speaker en koptelefoon. Zodra ik de Dual aan doe is de ruis aanwezig ook als er niets is aangesloten.

Als die ruis niet regelbaar is met de volumeknop dan zit het probleem NA de volumeknop.

De schommelende voltages op het rechterkanaal zijn nu wel stabiel. Links speelt nog steeds prima ook na de T1 wissel.
Waar moet ik zoeken.......

Dan was links zowel als rechts, transistor T1 goed :)

Je hebt een prachtig mooi spelend linker kanaal als vergelijking.
Dat is een bijna :) ideale situatie, om te repareren.

Alle meetpunten vergelijken en dan zie je vrij snel waar het misgaat.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Meters en een foto van de Dual.

Wellicht stomme vraag maar waar zitten de voortrappen en zijn die ook verdeeld in links en rechts? Ik zie een klein printplaatje onder de selectie knop. Dit is het denk ik. Daar zitten twee BC173C op. Kan ik die vervangen voor een BC172B want die heb ik liggen. Kan ik misschien proberen om te horen of ik verbetering heb geboekt. Geen idee of het kwaad kan enof zin heeft.

Bedankt weer voor jullie hulp!

[Bericht gewijzigd door Big_f00t_72 op 4 april 2019 18:06:40 (97%)]

vergeten

Golden Member

Vervangen heeft alleen zin als hij stuk is, dat kan ook betekenen, een erg lage of geen versterking of ruisen.

Bedoel je T1 of T6, de BC173C heeft een wat hogere versterking dan de BC172C maar dat zal je niet horen hoor.
De letters achter het transistortype geven de versterkingsfactor aan. Zo versterkt het C type meer dan de B en die weer meer dan de A.

Elke conventionele transistor versterker heeft die "trappen" of het nu een 5 watt of een 600 watt versterker is.
Je kan je vast voorstellen dat een 600 watt versterker wel wat steviger is uitgevoerd. :)

Blauw, ingangstrap.
Rood, stuurtrap.
Geel, eindtrap.

Op 30 maart 2019 18:48:22 schreef Big_f00t_72:
Twee punten gemeten.
T1
De transistor tegen de rand van de pint zeg maar:
1) 14,4 volt
2) 0,04 volt
https://www.circuitsonline.net/forum/file/40927
De andere transistor:
1) 14,8 volt
2) 6 volt

Had beide moeten zijn:
1) 11,4 volt
2) 7 volt

In je metingen klopt iets niet.
Beide meetpunten 1 staan op dezelfde spanning en toch meet je verschil! 14,4v en 14,8v meetfout?

Alle onderdelen zijn aangeduid met letter en cijfer.
Voor zover ik heb kunnen zien is bvb R4 links en R4' rechts.
Het probleem zit dus in het '(accent=rechter) kanaal.

Op de emitter van T1' (let op de accent) meet je 0,04 terwijl dat ±7 volt moet zijn, dat is fout. De transistoren T1 en T1' had je al gewisseld en het probleem blijft in het rechter kanaal.

Dus denk ik:
meet of C4' (1µF) geen interne sluiting heeft en of hij nog wel ± 1µF is.

Heb je nog R4' (4,7MΩ) gemeten met een pootje los (of meet als T1' eruit is) en wat is zijn waarde?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hoi,

R4 gemeten met een pootje los. 4,8 ohm
C4 beide gemeten (uit gesoldeerd) 1 0,94uf en 2 1,4uf

Ik zag dat ik T2 niet goed gesoldeerd had. Dit hersteld en we zijn weer terug naar het begin.

Ik heb geluid op rechts met het ploppen. De waardes schommelen weer. Als er een plop klinkt zie de voltages zakken en stijgen. Als vanuit de voeding meet zie ik ook de waardes reageren op het ploppen. Dan schommelt het iets van 17 volt naar 17,8 volt. Links blijft goed spelen. Het ploppen is behoorlijk luid. De conus van mijn test speakertje beweegt behoorlijk.

Hmmmmm wat nu?

Groeten.