Ik heb een kasje van mijn lpg instalatie open gesloopt, deze zat ingegoten.
nu wil ik het na gaan bouwen maar vraag me af wat dit voor componenten zijn.
https://imgshare.io/images/2019/05/24/IMG-20190524-WA0005-1.th.jpg

Onderste kan ook een spark gap zijn...

Net vanochtend een isolatietester op zo'n ding gezet (dacht dat het een Gigiaohm weerstand was) bij 250V ontstond er een mooie violette corona. Zou dus ook een corona stabilizer kunnen zijn.

Op 25 mei 2019 00:05:26 schreef Tidak Ada:
Net vanochtend een isolatietester op zo'n ding gezet (dacht dat het een Gigiaohm weerstand was) bij 250V ontstond er een mooie violette corona. Zou dus ook een corona stabilizer kunnen zijn.

Is dat niet een ontsteker voor bv een gaskooktoestel?

Het ding is in glas ingeseald. Hoe wil je daar gas mee aansteken? :+

Ik heb hier ook weerstanden van 100 GOhm, die in glas zijn ingeseald, maar ik heb ze ook van veel grotere afmeting in 'historische techniek'

Het bovenste component op d foto van TS is vogens mij een gewonen silicium diode à la 1N4148
Het ding lijkt alleen sterk op een coronastabilizer, maar ook op een zeer hoog-ohmige weerstand.

Hier een foto van een Victoreen 1000MΩ werstandje (c.a. 4 cm lang en een ander glazen componentje wat mij heel sterk aan dat van TS doet denken (opschrift van boven naar beneden: 089; DSA; 441L). Bovendien ziet het lichaam binnen de glazen omhulling er bij alle drie eender uit

Dat ik op een corona stabilizer kom is omdat Victoreen daar een heel bekende fabrikant van is èn de violette corona, die ik zag toen ik voorste componentje op een megger op 250V aansloot.

Sorry voor de onscherpe foto's.

Dit zijn ook twee 100MΩ weerstanden. iets dikker dan een potlood

Op de "Jutberg" een buisje kristaloscillatoren meegenomen van 6.144 MHz. Weet iemand waar die frequentie voor gebruikt wordt ? Google bracht mij op VGA achtige toepassingen.

je komt die dingen idd wel tegen bij nieuwbouw, dan komen er 16 te hangen volgens bestek, 2 per groep dus wat extra kabels erbij :P

toch heb ik liever die luchtdrogers als die papier dispensers met pir erop, rampendingen zijn dat. geven veel te laat en weinig papier af, natte handen trekken dat papier nu eenmaal stuk, laat dat er dan eens verder uitlopen. 15 jaar terug had je die automaten met rollen handdoek die doorrolde, rollen werden gewassen bij een wasserij, prima systeem was dat, en je had er geen vuilnis van.

klinkt als sheldon cooper :P wat maakt het uit, als je de deurklink pakt zitten je handen toch weer vol met bacterien van honderden mensen.

edit: deurklinken op een goedbezochte wc zijn fijn in de tijd dat t halve land verkouden is, dan heb je het zelf ook snel.

[Bericht gewijzigd door testman op (31%)]

[OT] deurklinken moeten eigenlijk gemaakt worden van koper of brons. Je ziet dat in sommige treinen al. Bacterien overleven niet op deze metalen (ook niet op zilver, maar da's nogal kostbaar ;)). Op RVS, waar veel klinken van gemaakt worden, overleven ze naar het schijnt zonder problemen.
Verder ben ik het er mee eens, die handendrogers zijn maar vies. Zeker die Dyson dingen waar een plasje water onderin blijft liggen [/OT]

Wat in de lucht hangt snuif je naar binnen. Ik weet niet wat jij met deurklinken doet ... maar daar snuif in in de regel niet aan.

Daarnaast zijn het gewoon ondingen, met droge handen ben ik er in ieder geval nog nooit van weg gelopen.

Ik denk dat automatische deuren de beste oplossing zijn, net als die doorspoelautomaten bij de pisbak.

Er zijn overigens ook zelfreinigende toilet brillen. Direct na doorspoelen draait de bril in de rondte en wordt aan de achterzijde met en desinfectans besproeit. Hoef je er alleen nog maar aan te denken dat je piemel niet tegen de binnenrand van de pot hangt >:) (Dames hebben het toch makkelijker)

Op 2 juni 2019 12:41:37 schreef Sine:
En in het proces al het bacterieel materiaal wat in het water aan je handen zit verneveld.

Meh, die druppels komen in het apparaat. Zulke heftige verneveling vindt er niet plaats.
Tuurlijk hebben we allemaal liever papieren handdoekjes, maar als het dan toch een blazer moet zijn, dan liever dit dan zo'n warme bries waar je niks mee kunt. En over bacteriën gesproken: dat gedijt nog veel beter bij warmere luchtstromen (de Dyson is koud).

Op 2 juni 2019 13:05:58 schreef Sine:
Daarnaast zijn het gewoon ondingen, met droge handen ben ik er in ieder geval nog nooit van weg gelopen.

Dan doe je echt iets fout, of we bedoelen een verschillend apparaat.

Mijn redenatie is dat als het ding zowel in de LF-sectie ;) als op de klok zit, het eigenlijk iets universeels zou moeten zijn. Toen kwam ik op de LM2900 maar die heeft 2 pennetjes minder. En wat moet je met een stapel Norton-opamps...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (99%)]

Ik heb een probleempje met enkele sensors die ik per toeval terugvond.
Het zijn inductive proximity sensors van Honeywell.
1 gebruikte en 3 ongebruikte nog in de originele zakjes.
Opschrift: 922 AB2Y-A2N
En op het kartonnetje in het zakje staat ook nog: MSZ20314 wat al bijna vervaagd is.
Draadkleuren zijn: rood, zwart en wit. Volledig plastic behuizing
Voor een project waar ik mee bezig ben heb ik enkele inductive proximity sensors besteld. Deze hebben de draadkleuren blauw(-), bruin(+) en zwart(schakel).
Nu heb ik enkele manieren geprobeerd met de draden maar er is maar weinig reactie.
Op internet kan ik niets vinden over deze sensors.
Weet iemand of dit werkelijk inductive proximity sensors zijn en wat de aansluit configuratie is. En de schakel eigenschappen (NPN/PNP, NO/NC)

https://www.walagata.com/w/nightwalker/Honeywell.jpg

rd/zw is waarschijnlijk de voeding. Zou 24V DC kunnen zijn.
De witte output. Het kan zijn dat je een NPN versie hebt (open collector dus), daar zijn ze in Japan en soms in de US fan van.

Hier in europa gebruikt men meestal PNP sensors en heb je een pulldown nodig.

Dus even een pullup van wit naar 24V proberen (1k of zo).

Ik had ze getest op 12V, maar nu op 24V is er weinig verschil. Ook met de pullup weerstand.
Met de weerstand tussen de witte draad en 24V meet ik de volgende waarden:
Tussen wit en zwart(-) 5,8V en met metaal voor de sensor 6,2V
Tussen wit en rood(+) 18,0V en met metaal voor de sensor 17,6V

Ik had voor mijn project al verschillende sensoren gekocht waarbij ik op internet al van alles had opgezocht over het verschil tussen NPN (schakelen naar massa) en PNP (schakelen naar +) en bij nameten gedragen deze sensoren zich ook zo.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/PNP-NPN.jpg

Maar deze Honeywell sensors hebben andere draadkleuren en gedragen zich op geen enkele manier gelijk aan mijn andere sensors. Vandaar dat ik mijn twijfels heb over de werking en/of wat voor sensors het zijn.

Op 11 juli 2019 16:53:20 schreef Nightwalker:
Weet iemand of dit werkelijk inductive proximity sensors zijn en wat de aansluit configuratie is.

Hij zou ook weleens "gewoon" op een (permanente)magneet kunnen reageren.
Aansluiten via 1K weerstandjes en dan meten en proberen, is dat een idee? Oh je had al wat geprobeerd zag ik!
Heb je al op de diodestand en ohm's op de aansluitdraden gemeten?

Ik heb even zitten zoeken maar dit lijkt het niet helemaal te zijn denk ik. Het is een connector waar een passende male stekker bij zou moeten passen, deze zit op de PCB in de printer (Epson TM-T20ii).

Mvg,
Daan

Misschien zijn het bipolaire TVS diodes. Dit zie je wel vaker op slots zitten (SIM kaart?) om hotplug functionaliteit te ondersteunen.

Deze lijken er wat op: https://nl.aliexpress.com/item/32333661613.html

[Bericht gewijzigd door Totale beginner op (22%)]

Die codes staan wel bij de TVS van Littlefuse (type SMF), maar de spanningen zijn dan wat vreemd. (zou een SOD123 behuizing moeten zijn)
https://www.littelfuse.com/~/media/electronics/product_catalogs/littel…

Heb hier een print (op leeftijd) met enkele onderdelen die mijn interesse wekken maar ik kan er niets over vinden bij de mij bekende bronnen :(

Het komt van een print van een communicatie board waarop een fiber receiver zit. Waarschijnlijk uit een telefooncentrale
Wie wel?

zo zijn ze op elkaar aangesloten

[Bericht gewijzigd door vergeten op (23%)]

Oh verdraaid, die in het datablad heeft maar 4 pootjes. De functie leek me zeer plausibel gezien het verdere uiterlijk. Ik vraag me af of het niet een andere variant (suffix) van hetzelfde IC is, want de opdruk NEC C1675 zou niet ambigu moeten zijn.

Ik wist zeker dat het een UPC1675 moest zijn alleen zonder suffix G. En die kon ik niet vinden... Waar heb je die gevonden?

Ik zoek gegevens van een Scott trafo 3503 SM-11A, die komt uit een versterker of receiver. De aansluitdraden zijn ong. 1mm2 dik en er zit een koperen band omheen, waarom zit die daar?

Kern 6.3 * 7.6 * 5.*3 cm

4 wikkelingen:

1. groen-groen 0.6Ω

2. rood-rood 0.8Ω
rood-geel-0.5Ω

3. wit-zwart 8Ω
wit-rose 1.3Ω

4. geel-blauw 8.6Ω

edit: gemeten secundair 2 X 20V en 1 X 8V Gezien de grootte een 80-100VA model? edit2: Gemeten doet ie dik 150VA en dat zonder overhittingsverschijnselen.