Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Hmm, weet ik van mee te praten. Niet na het foehnen, maar wel na het wassen en natuurlijk drogen.
Foehn wordt alleen door mijn vrouw gebruikt en die knettert en vonkt niet na een foehnbeurt :+

Blijft dat het ding met de doorgangstester als diode reageert.....

Ik denk dat het een typisch geval van kliko wordt.... (nee niet klyxon, maar kliko)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Haardrogers valt zo te zien leuk aan te verdienen...
De nieuwe 'supersonische' haardroger van Dyson is nu te koop voor 'maar' 399 euro (normaal kost 'ie meer!).
Een (muur)standaard moet je er dan voor 70 euro nog los bijkopen... ;)

Laatste die ik kocht was 5 euro in de aanbieding bij Kruidvat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 28 mei 2019 09:58:27 schreef Tidak Ada:
Hmm, weet ik van mee te praten. Niet na het foehnen, maar wel na het wassen en natuurlijk drogen.
Foehn wordt alleen door mijn vrouw gebruikt en die knettert en vonkt niet na een foehnbeurt :+

Blijft dat het ding met de doorgangstester als diode reageert.....

Ik denk dat het een typisch geval van kliko wordt.... (nee niet klyxon, maar kliko)

Dan loont het miosschien om eerst de zaag erin te zetten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 28 mei 2019 10:06:58 schreef Arco:
Haardrogers valt zo te zien leuk aan te verdienen...
De nieuwe 'supersonische' haardroger van Dyson is nu te koop voor 'maar' 399 euro (normaal kost 'ie meer!).
Een (muur)standaard moet je er dan voor 70 euro nog los bijkopen... ;)

Laatste die ik kocht was 5 euro zo'n ding dicht boijin de aanbieding bij Kruidvat...

Vergeet de benodigde oorbeschermers niet. Die dingen van Dyson op openbare toiletten komen al redelijk boven de norm, laat staan dat je zoiets vlak bij je oren gaat gebruiken. Kan je beter bij en warmdraaiende F16 gaan staan :(

@maartenbakker:Denk niet dat je veel zal zien, het ding is volgegoten met zwarte epoxy.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

dyson moet het van z'n naam hebben, ik kan me geen product van ze bedenken wat ook echt goed werkt, tis meer een design iets. hun zakloze zuigers geven meer meer werk om schoon te houden als 1x een zak wisselen, tevens is alles aan die dingen gammel. de fan die ze hebben is ook niet bepaald stil, en de fohn idem dito.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Op de "Jutberg" een buisje kristaloscillatoren meegenomen van 6.144 MHz. Weet iemand waar die frequentie voor gebruikt wordt ? Google bracht mij op VGA achtige toepassingen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het is precies tien keer, "machten van twee maal veel gebruikte RS232 baudrates". Dus, deel hem door vijf, en je kan prima 2400, 9600, 19200 en 38400 baud maken. Als je een 8250-achtige(*) hebt met voldoende deel-bitjes(#) dan kan ook gewoon alle gebruikelijke baudrates precies maken.

Waarschijnlijk is dan 4x deze 6.144 gekozen als eerste VGA pixel clock rate: Dan deel je die eenvoudig door vier om aan de 8250 te voeren.

(*) Voorloper van de 16450 en de 16550.
(#) net even opgezocht: Ja dat heeft ie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wikipedia heeft een handig overzicht. Voor 6.144 ook vermeld: "Digital audio systems - DAT, MiniDisc, sound cards; 128×48 kHz (27×48 kHz)". En ja, als "dot clock" kan ik me 6.144 MHz ook prima voorstellen.

Arco

Special Member

Voor ISDN kan ik me ook voorstellen, is 2.048Mbit (6144/3)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Dank voor de antwoorden.
@Retrotechie , handig overzicht.

Als baudrate generator denk ik uit automatisme altijd aan delen met machten van 2 maar 10 kan inderdaad net zo goed.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

1843200 is de andere veel gebruikte klokfrequentie om baudrates uit te maken. Maar die moet door drie*2^n gedeeld worden om precies de RS232 baudrates te krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 mei 2019 21:53:32 schreef testman:
dyson moet het van z'n naam hebben, ik kan me geen product van ze bedenken wat ook echt goed werkt

Ik wel.
De Dyson Airblade is de eerste handdroger die ook daadwerkelijk je handen droog maakt in plaats van dat je uit ellende nog maar eens flink met je handen schudt en krampachtig wat water aan je broekspijpen probeert kwijt te raken. Ik wist niet wat ik meemaakte toen ik die vele jaren geleden voor de eerste keer tijdens m'n skivakantie in Zwitserland tegenkwam.

Vanaf de tweede revisie overigens nog wat verbeteringen, o.a. qua detectie en aan/uit gedrag.

If you want to succeed, double your failure rate.

je komt die dingen idd wel tegen bij nieuwbouw, dan komen er 16 te hangen volgens bestek, 2 per groep dus wat extra kabels erbij :P

toch heb ik liever die luchtdrogers als die papier dispensers met pir erop, rampendingen zijn dat. geven veel te laat en weinig papier af, natte handen trekken dat papier nu eenmaal stuk, laat dat er dan eens verder uitlopen. 15 jaar terug had je die automaten met rollen handdoek die doorrolde, rollen werden gewassen bij een wasserij, prima systeem was dat, en je had er geen vuilnis van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 2 juni 2019 11:55:57 schreef Jochem:
[...]Ik wel.
De Dyson Airblade is de eerste handdroger die ook daadwerkelijk je handen droog maakt.

En in het proces al het bacterieel materiaal wat in het water aan je handen zit verneveld.
Top uitvinding inderdaad.

klinkt als sheldon cooper :P wat maakt het uit, als je de deurklink pakt zitten je handen toch weer vol met bacterien van honderden mensen.

edit: deurklinken op een goedbezochte wc zijn fijn in de tijd dat t halve land verkouden is, dan heb je het zelf ook snel.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 2 juni 2019 13:14:45 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

[OT] deurklinken moeten eigenlijk gemaakt worden van koper of brons. Je ziet dat in sommige treinen al. Bacterien overleven niet op deze metalen (ook niet op zilver, maar da's nogal kostbaar ;)). Op RVS, waar veel klinken van gemaakt worden, overleven ze naar het schijnt zonder problemen.
Verder ben ik het er mee eens, die handendrogers zijn maar vies. Zeker die Dyson dingen waar een plasje water onderin blijft liggen [/OT]

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Wat in de lucht hangt snuif je naar binnen. Ik weet niet wat jij met deurklinken doet ... maar daar snuif in in de regel niet aan.

Daarnaast zijn het gewoon ondingen, met droge handen ben ik er in ieder geval nog nooit van weg gelopen.

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat automatische deuren de beste oplossing zijn, net als die doorspoelautomaten bij de pisbak.

Er zijn overigens ook zelfreinigende toilet brillen. Direct na doorspoelen draait de bril in de rondte en wordt aan de achterzijde met en desinfectans besproeit. Hoef je er alleen nog maar aan te denken dat je piemel niet tegen de binnenrand van de pot hangt >:) (Dames hebben het toch makkelijker)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 juni 2019 12:41:37 schreef Sine:
En in het proces al het bacterieel materiaal wat in het water aan je handen zit verneveld.

Meh, die druppels komen in het apparaat. Zulke heftige verneveling vindt er niet plaats.
Tuurlijk hebben we allemaal liever papieren handdoekjes, maar als het dan toch een blazer moet zijn, dan liever dit dan zo'n warme bries waar je niks mee kunt. En over bacteriën gesproken: dat gedijt nog veel beter bij warmere luchtstromen (de Dyson is koud).

Op 2 juni 2019 13:05:58 schreef Sine:
Daarnaast zijn het gewoon ondingen, met droge handen ben ik er in ieder geval nog nooit van weg gelopen.

Dan doe je echt iets fout, of we bedoelen een verschillend apparaat.

If you want to succeed, double your failure rate.

Wat voor weerstand is dit: geel-violet-zilver-zilver-wit
Ik meet 0.47 ohm. Dat zou kloppen voor een vierbandsysteem met de eerste 4 banden. Wat stelt dan de laatste witte band voor?

Vijf banden kent geen derde band in zilver en ook geen witte voor de afwijking.

help!!! :-)

reading can seriously damage your ignorance

ook al eens gemeten op inductie? spoelen lijken ook op dit model..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Zie je soms bij spoeltjes. Dit is een 0.47uH...

https://projectpoint.in/thumb.php?f=image/data/100_3974.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Gezien de kapjes aan de uiteinden lijkt het een weerstand. Die kapjes klemmen over de weerstandslaag.

Op 8 juni 2019 13:10:24 schreef hennep:
Wat voor weerstand is dit: geel-violet-zilver-zilver-wit
Ik meet 0.47 ohm.

Ik denk dat het "cijfer cijfer macht-van-tien tolerantie tempco" is. En als je de 'wit voor de laatste band" niet in jou boekje kan vinden, dan kan ik me voorstellen dat een fabrikant wat anders dan "standaard" gemaakt had en voor een anders-dan-standaard kleurje op die positie heeft gedaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten