Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Beste Co-ers, ik heb weer een raadsel component waar ik geen data van kan vinden (of mijn google-fu is weak)

Ik heb een aantal printen met wat DCF77 spul er op (van Hopf) nu zitten er in de antenne en op de klok het zelfde ic achter elkaar in de HF (hey, voor mij is het al snel HF) sectie.
De U2900B van TFK
Dit is een 16-penner is een soic behuizing.

Heeft er iemand enige data van dit ding? Of een schema waarin hij gebruikt wordt?

maartenbakker

Golden Member

Mijn redenatie is dat als het ding zowel in de LF-sectie ;) als op de klok zit, het eigenlijk iets universeels zou moeten zijn. Toen kwam ik op de LM2900 maar die heeft 2 pennetjes minder. En wat moet je met een stapel Norton-opamps...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 3 juli 2019 20:21:18 (99%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 3 juli 2019 20:08:10 schreef Sine:
Beste Co-ers, ik heb weer een raadsel component waar ik geen data van kan vinden (of mijn google-fu is weak)

Ik heb een aantal printen met wat DCF77 spul er op (van Hopf) nu zitten er in de antenne en op de klok het zelfde ic achter elkaar in de HF (hey, voor mij is het al snel HF) sectie.
De U2900B van TFK
Dit is een 16-penner is een soic behuizing.

Heeft er iemand enige data van dit ding? Of een schema waarin hij gebruikt wordt?

De klokmodule...
Poolse vertaling is er gratis op
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3496560.html

edit: kon nix beters vinden...

Arco

Special Member

Volgens de Hopt handleiding is het een custom-ic, dus info wordt lastig.
Is het misschien een spin-off van de bekende U4224?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb een probleempje met enkele sensors die ik per toeval terugvond.
Het zijn inductive proximity sensors van Honeywell.
1 gebruikte en 3 ongebruikte nog in de originele zakjes.
Opschrift: 922 AB2Y-A2N
En op het kartonnetje in het zakje staat ook nog: MSZ20314 wat al bijna vervaagd is.
Draadkleuren zijn: rood, zwart en wit. Volledig plastic behuizing
Voor een project waar ik mee bezig ben heb ik enkele inductive proximity sensors besteld. Deze hebben de draadkleuren blauw(-), bruin(+) en zwart(schakel).
Nu heb ik enkele manieren geprobeerd met de draden maar er is maar weinig reactie.
Op internet kan ik niets vinden over deze sensors.
Weet iemand of dit werkelijk inductive proximity sensors zijn en wat de aansluit configuratie is. En de schakel eigenschappen (NPN/PNP, NO/NC)

https://www.walagata.com/w/nightwalker/Honeywell.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

rd/zw is waarschijnlijk de voeding. Zou 24V DC kunnen zijn.
De witte output. Het kan zijn dat je een NPN versie hebt (open collector dus), daar zijn ze in Japan en soms in de US fan van.

Hier in europa gebruikt men meestal PNP sensors en heb je een pulldown nodig.

Dus even een pullup van wit naar 24V proberen (1k of zo).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik had ze getest op 12V, maar nu op 24V is er weinig verschil. Ook met de pullup weerstand.
Met de weerstand tussen de witte draad en 24V meet ik de volgende waarden:
Tussen wit en zwart(-) 5,8V en met metaal voor de sensor 6,2V
Tussen wit en rood(+) 18,0V en met metaal voor de sensor 17,6V

Ik had voor mijn project al verschillende sensoren gekocht waarbij ik op internet al van alles had opgezocht over het verschil tussen NPN (schakelen naar massa) en PNP (schakelen naar +) en bij nameten gedragen deze sensoren zich ook zo.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/PNP-NPN.jpg

Maar deze Honeywell sensors hebben andere draadkleuren en gedragen zich op geen enkele manier gelijk aan mijn andere sensors. Vandaar dat ik mijn twijfels heb over de werking en/of wat voor sensors het zijn.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
vergeten

Golden Member

Op 11 juli 2019 16:53:20 schreef Nightwalker:
Weet iemand of dit werkelijk inductive proximity sensors zijn en wat de aansluit configuratie is.

Hij zou ook weleens "gewoon" op een (permanente)magneet kunnen reageren.
Aansluiten via 1K weerstandjes en dan meten en proberen, is dat een idee? Oh je had al wat geprobeerd zag ik!
Heb je al op de diodestand en ohm's op de aansluitdraden gemeten?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Zonder spanning op de aansluitdraden meet ik geen weerstandsverschil tussen de draden wanneer ik een magneet bij de sensor houd.
Ik had de magneet ook al een keer gebruikt met spanning op de sensor, maar had ook geen effect.

Met de 1k weerstand tussen wit en zwart meet ik:
Tussen wit en zwart 0,5V en met metaal voor de sensor 1,7V
Tussen wit en rood 23,3V en met metaal voor de sensor 22,1V

Ook heb ik de weerstand gemeten tussen wit en zwart met en zonder weerstand.
Met weerstand:
7,1MΩ en met metaal voor de sensor O.L. (te hoog voor mijn meter)
Zonder weerstand:
11,4MΩ en met metaal voor de sensor O.L.

Alleen staat er spanning op de draden tijdens het meten. Is dit niet slecht voor de meter in weerstand meting?

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Dit onderdeel is een doorvoer voor 3 kabels met wartels.
Ik zoek het merk van dit kastje.
Herkend iemand het logo dat erop staat ?
Een betere foto is helaas niet mogelijk want ik heb niet direct toegang tot deze installatie.

Totale beginner

Golden Member

Ik wil een bestaande printer uitbreiden met een eigen insteekprintje. Dit lukt allemaal goed maar ik weet niet goed welke connector ze gebruiken. Dit is een foto van het origineel:

Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt,
Daan

Lijkt me gewoon "card edge" connector, female in dit geval. Kun je een print op ontwerpen om er zo in te passen. Wat is de pitch tussen contacten?

Totale beginner

Golden Member

Het is geen card edge connector, er is een passende mannelijke stekker die in de printer zit.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Totale beginner

Golden Member

Volgens wat ik kan meten is de pitch in de connector zelf 1.27mm

Mvg,
Daan

Zoek eens op "Centronics" of "micro ribbon".

1,27mm = 0,05 inch. Ook bekend als mini-Centronics of IEEE 1284 type C? 30 contact pinnen kon wel eens lastig worden als ik zo zie...

Overigens nog steeds mogelijk om een print er direct in te pluggen. Al zou je evt. aangepaste dikte printmateriaal moeten gebruiken.

Totale beginner

Golden Member

Ik heb even zitten zoeken maar dit lijkt het niet helemaal te zijn denk ik. Het is een connector waar een passende male stekker bij zou moeten passen, deze zit op de PCB in de printer (Epson TM-T20ii).

Mvg,
Daan

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Totale beginner

Golden Member

De kel 8802-030-170L-F lijkt er inderdaad zeer goed op. Het is echter nog niet exact gelijk daar de KEL connectoren niet de plastieken uitsparingen/verdikkkingen lijken te hebben op de boven en onderkant.

Mvg,
Daan

Update: ik denk dat ik het gevonden heb: https://www.jae.com/en/connectors/series/detail/id=64336

Meer specifiek is het deze: TX24-30R-LT-H1E

bprosman

Golden Member

In een eigen topic helaas niet gelukt uit te vissen wat het is vandaar hier een poging tot "Herkansing".

2 Componenten gemarkeerd op de print met Z1,Z2 en als opschrift :
P222 CM , met een logo wat lijkt op IB
2 Componenten gemarkeerd op de print met Z3,Z4 en als opschrift :
U216 BE , met een logo wat lijkt op IB

Lijkt op een diode maar ik zie geen kathode markering

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Totale beginner

Golden Member

Misschien zijn het bipolaire TVS diodes. Dit zie je wel vaker op slots zitten (SIM kaart?) om hotplug functionaliteit te ondersteunen.

Deze lijken er wat op: https://nl.aliexpress.com/item/32333661613.html

[Bericht gewijzigd door Totale beginner op maandag 15 juli 2019 11:34:57 (22%)

Arco

Special Member

Die codes staan wel bij de TVS van Littlefuse (type SMF), maar de spanningen zijn dan wat vreemd. (zou een SOD123 behuizing moeten zijn)
https://www.littelfuse.com/~/media/electronics/product_catalogs/littel…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Dank, zal vanavond eens in de print bekijken hoe ze in het schema zitten. @Totale beginner. Dit is inderdaad wel het logo wat er op staat, die IB.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 15 juli 2019 11:44:36 (33%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Om de een of andere reden is dat IB logo van Yageo... ;)
http://www.yageo.com/exep/pages/download/CPC/TVS/SMCJ_0.pdf

Ah, dit verklaart 't:

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 21 augustus 2019 23:41:04 (28%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Heb hier een print (op leeftijd) met enkele onderdelen die mijn interesse wekken maar ik kan er niets over vinden bij de mij bekende bronnen :(

Het komt van een print van een communicatie board waarop een fiber receiver zit. Waarschijnlijk uit een telefooncentrale
Wie wel?

zo zijn ze op elkaar aangesloten

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 22 augustus 2019 00:28:16 (23%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dit topic is gesloten