Ik heb er een, maar de batterijen zijn leeg...

Als 't een goeie bol is, had je dat vooraf kunnen weten... ;)

Ik vond dit in een oude server:

Ik hou het er op dat helemaal links de 12V binnenkomt, en de grote connector heeft aan deze kant GNDGND VCC GND VCC GND ... en aan de andere kant GND VCC GND VCC.... Daarnaast heeft ie kennelijk nog 16 "control signals". Dit is de DCDC converter die van ongeveer 10A 12V zo'n 100A 1V maakt voor de CPU.....

Mijn interesse gaat uit naar de vierkante blokken. Tantaal-achtige condensatoren? Ik denk het niet. Ik heb op de "converter mist" positie gemeten: Geen kortsluiting. Bij de andere posities over het blokje: wel verbinding. Ik denk dat het de spoelen zijn.

Het opschrift is 101-... dus ik zou 100uH verwachten. Maar 100uH lijkt me erg veel voor zo'n kleine spoel. Zou zo'n converter echt kunnen werken op zo'n hoge frequentie dat 100nH voldoende is?

OP basis van "ongeveer 100W bij ongever 1V" moeten we rekenen op ongeveer 20A per spoeltje!

Is dat een VRM (Voltage regulator module) van de CPU? Die control signals geven aan welke spanning de module moet maken.

Bij de eerste VRMs voor een pentium II waren het 4 pinnen voor de selectie van de voeding, later zijn het 5 bits geworden.
Wat het tegenwoordig is in PC's weet ik niet.
In embedded systemen heb je vaak een PMIC die via I2C (SMB) gestuurd wordt en kun je "fusable" versies kopen van dat soort chips voor de default settings zodat je normaal kunt booten, later in de software kun je dan de core en I/O voltages in software tunen.

P.S. Die spoeltjes staan in serie zo te zien 300nH totaal voor 1 tak. Zitten er op de achterkant geen tantaals oid?
Alleen wat ceramische c-tjes erboven, waarschijnlijk moet er op het main board nog een hele bak elco's zitten.

Op 5 mei 2020 12:31:22 schreef henri62:
Is dat een VRM (Voltage regulator module) van de CPU?

Jep. Denk ik ook.

P.S. Die spoeltjes staan in serie zo te zien 300nH totaal voor 1 tak. Zitten er op de achterkant geen tantaals oid?

Dat denk ik niet. Ik denk dat het een 5- of 6-fase converter is. De 12V input condensator krijgt dan veel minder te verduren, en ook de uitgangsspanning wordt rustiger: de spoelen worden 1 voor 1 weer "opgeladen" om de gewenste stroom te blijven leveren. En dus ook de uitgangselcos gaan zoiets in dank afnemen....

Alleen wat ceramische c-tjes erboven, waarschijnlijk moet er op het main board nog een hele bak elco's zitten.

Ja. Achterkant: Ik verwacht dat daar de mosfets zitten: Ik denk: ruimte voor 12 stuks, 10 gemonteerd. Het koel-element zit daar, Zeker geen ruimte voor iets groter dan 0805. Goed... Het koelelement loopt niet door naar het 12V input gedeelte. Daar zit 1 van ruimte-voor-twee 2512 condensator en nog 2 "grote" 0805 condensators (1.25mm hoog, niet de standaard <watlager>). Die zijn DUIDELIJK hoger dan wat er onder de koelvin past. Correctie: zou net passen, maar dan maken de contactvlakjes van de condensatoren contact met de koelvin. Past net wel, maar gaat niet.

Gevonden!

Goed mijn vraag, Is dit nou een 7406 of een SN15862N?
Ik kan het natuurlijk proberen maar het zou toch aan het typenummer te zien moeten zijn.

EDIT: dan moet je natuurlijk wel de foto plaatsen...

[Bericht gewijzigd door hardbass op (15%)]

TTL IC's uit 1974 zijn nog leuker ;)

Nee die heb ik niet :)

Maar ik heb eigenlijk het meeste al gevonden en de paar die overblijven zijn denk ik niet meer de moeite waard om te houden. Er zit ook al wat oxide op de pinnen en er zitten een aantal tussen die duidelijk zijn los gesoldeerd. Om daar nog iets mee te willen maken is denk ik vragen om problemen. Zeker nu de meeste onderdelen geen drol meer kosten is goedkoper om nieuw aan te schaffen zodra je het nodig hebt dan lopen prutsen met onderdelen die niet te vertrouwen zijn.

Hoe dan ook ik heb inmiddels een leuke verzameling logica aan overgehouden. Mocht ik ooit nog eens verder willen met mijn z80 project komt dat wel leuk van pas.

Bedankt voor het aanbod igg.

Het is 47 met één nul dus 470.
Het zijn pico farrad's dus 470pF.

mwah! in dit datasheet(blz34) staat dat de marking code 72C hoort te zijn zoals hier te zien. Het was de eerste die ik probeerde, dus misschien is het datasheet van de andere net zo duidelijk (met dezelfde marking.).

Update: De TS72 kan ik even niet vinden en op de TL072 van ST zou 072C moeten staan.

Op 15 mei 2020 08:12:09 schreef rew:
Ik herken 51 wel als een voorvoegsel voor DRAM. Maar dan uit de commodore 64 tijd. een veel recenter datasheet

Ik deed het onderste nummer af als iets 'in house' maar het kan inderdaad gewoon het typenummer zijn.

Ik zie nu het "245" deel in het typenummer. Dat wordt vaak gebruikt als: "heeft een 8bit parallelle poort".

Laatst posttte iemand ergens (niet hier volgens mij) een plaatje van een zwik heel raar langerekte chips. Mijn instinct zei me: Dat zullen wel "bus buffers" zijn ('245) en dan de 32-bit variant: vier keer zoveel bitjes. En zowaar de 32 en de 245 kwamen alletwee duidelijk terug in het typenummer.... wat "515" dan als voorvoegsel zou moeten betekenen: ik weet het niet.

Bij postnl zijn ze behoorlijk aan het prutsen. Ik had een zending uit Rusland (rond 3 april verzonden), was in een paar dagen bij de douane, en heeft tot afgelopen dinsdag bij hun gelegen.

Nu is het ook een oops geworden. Ik reageerde op Thevel zijn lange levertijden uit verweg. Zal het effe in het chineese shops topic zetten.

Op 16 mei 2020 22:10:07 schreef henri62:
Het is trouwens een SOJ-28 behuizing. Werden ook veel voor high speed SRAMS gebruikt (als cache).

Ah, SOJ, ja! (precies onder deze hoek is het slecht te zien dat ie SOJ is). RAMchips in die behuizing zijn wel gebruikelijk ja. Als ik op SOJ28 en SRAM google dan vind ik direct de IS61LV256AL 32kx8 SRAM chip. Die 61 versus hier de 51 blijft in mijn ogen hinten naar "ram". En als ik op dram soj28 google... dan vind ik onderandere: HM514800AJ7: de 51 wordt wel gebruikt als voorvoegsel voor DRAM. Vaak staat er dan achter hoeveel kbit of mbit hij bevat (een macht van 2 dus) en de databus breedte, ook een macht van 2. Maar die zie ik dan niet duidelijk in het "245" deel....

@rew: Ik had het over die TL072 chip, dat kan er makkelijk op.

Ja. Maar als ze standaard het TL deel weglaten omdat het soms niet past. dan is het logisch om het hier ook te doen. Zo'n beslissing: "wat zetten we er op?" is niet iets wat voor ieder chipje individueel genomeen wordt. De eerste paar keer wordt er over nagedacht en dan wordt er een company-policy opgesteld die toegepast wordt totdat er problemen ontstaan.

Ik denk eerlijk gezegd dat het ook wel eens een ASIC zou kunnen zijn.

Misschien dat 1604 de datum is (2016 april) en de onderste regel de klant zijn identificatie code met V01 als versie 1?
En bovenste regel de ASIC core/technologie/fabrikant of zo?
Kwam in automotive en telecom devices nogal eens voor.

@fatbeard: Enig idee waar dat ding vandaan komt?

Is inderdaad een SOJ28 behuizing, hàd ik erbij kunnen zeggen. Sorry.
Maar voor hetzelfde geld is het d'een-of-andere controller, of nog iets anders exotisch/custom...

Wie ze hebben wil ('t zijn er 4) stuurt maar een mailtje, doe ik ze voor nop op de post. Doe ik er ook nog die enkele KM68V4002BLT-15 bij uit hetzelfde doosje, dan is dat ook weer leeg.

edit:
Lang over nagedacht. Kwam dacht ik uit zo'n ver(r)assingspakket...

Een heel ander verhaal: ik zoek iets om de M3 schroefdraadgleuven die in sommige heatsinks zitten op te vullen zodat er een min-of-meer continu oppervlak ontstaat.
Met name het aangegeven kanaaltje in een SK125* (plaatje geleend van de Fisher website):

Ik dacht aan een aluminium stripje zoals dit:

Aluminium, omdat er dan ook warmte-overdracht kan plaatsvinden.

Bestáát zoiets überhaupt?
Zo ja, waar koop je dat?
Zo nee, kan iemand hier het misschien fabriceren (ik heb er geen gereedschap voor)?
De lengte is de minimum-lengte, daar zou ik zes stukjes van nodig hebben. Maar ik heb wel een zaag en vijlen, dus een langer stuk is ook goed...;)

*) De enige Fisher profielen die een 'gesloten' onderkant hebben zijn de SK138 (te groot) en de SK512 (nergens te krijgen)...

Heb ik aan gedacht, maar dat levert weer een aantal praktische bezwaren op, waaronder: hoe voorkom je dat het er aan de zijkant weer uitloopt?

Misschien moet ik dan toch maar dat fraisbankje gaan aanschaffen, met een M3 tap en het nodige geduld is het dan wel te doen: de tap onder 3° zetten en de andere kant 0.25mm verschuiven...

dat vol gieten lijkt mij niet zo'n probleem. Zijkanten met een stukje blik dicht houden ( in de bankschroef ?) Is het gat in het blokje maar 5.0 mm hoog ? Wel klein allemaal. Ik heb een freesbank maar ik begrijp die 3 graden niet.
De spoed M3 is 0.5 mm.
Wat rew zegt, maar dan uitfrezen op 3 mm en met een plaatje opvullen.

Op 17 mei 2020 23:03:17 schreef hex173:
Ik heb een freesbank maar ik begrijp die 3 graden niet.

De omtrek van een M3 is ongeveer 9mm. Met een pitch van 0.5mm is dat 1:18, ongeveer 1/18e rad = 3.18 graden.

Als je nu je tap naast het blok te bewerken alu houdt dan zitten de te slijpen groeven in dezelfde richting als het draad op de tap.

Er moet een manier zijn om de boel gecoordineerd te laten bewegen om inderdaad langsgroeven te kunnen "graven". Maar het lijkt me dat zoiets niet makkelijk mogelijk is met een standaard freesbank of draaibank.

M3x0.5 heeft een helix-hoek van 3.036788653 graden, da's dicht genoeg bij 3. Als je de tap onder die hoek zet, compenseer je de helix en fraist hij parallelle lijnen.
Dat M3 kanaaltje is iets van 8mm diep, maar ik vond 5mm ook mooi genoeg. Een gewone eind- of machinetap heeft voldoende draadlengte om alle 8mm in één keer te doen.

De frais diepte is slechts 0.25mm, dus dat zou in aluminium geen probleem hoeven vormen. Het enige tricky deel is de andere kant, die moet 0.25mm verschoven zijn om het 'schroefdraad' te matchen.
Uitgaande van standaard 3x10mm aluminium strip wordt ook het inspannen een uitdaging, maar ook dat is behelpbaar.

Rew heeft wel een punt: er is nog steeds een relatieve beweging nodig (vergelijk het 'hobben' van een tandwiel), da's inderdaad niet bepaald makkelijk. Wéér een idee naar de prullenbak...

Een alternatief is het gebruik van een kegelfraisje met de correcte tophoek en -radius; dan wordt het inspannen een stuk simpeler maar de machinetijd een stuk langer omdat je dan maar één groefje per keer doet.

Nu is die SK125 wel zware overkill (ik heb genoeg aan 22K/W) dus misschien ga ik wel voor een stuk SK470 van 50mm, dat is tenminste nog ergens te krijgen.

Het inpersen van een aluminium stripje is een sterke, daar ga ik nog wel even verder over nadenken.

@Shiptronic: de gleuf moet op specifieke punten dicht om een SMD-FET te kunnen koelen, met die gleuf heb ik te weinig contactoppervlak. Met boutjes trek ik het koellichaam op de FET, beetje koelpasta en klaar.
Tover de komma even uit de link, dan werkt-ie ook nog...

Het daagt me ineens dat deze hele discussie in het verkeerde topic staat: zou het "Waar krijg ik dit onderdeel" moeten zijn... :o
Zou er een moderator-interventie op losgelaten kunnen worden?

een opstelling gemaakt, groeven snijden draadsnijbeitel
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/img_20200518_192504.jpg
en dan zo in de freesmachine, eerst 1 kant en dan de andere;
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/img_20200518_190006.jpg

G-code is hiervoor is niet zo moeilijk.

waarschijnlijk is een 3mm plaatje te dik.
probleem is - hoeveel speling - als je er nu een M3 boutje indraait zit die dan erg los. M3 boutjes zijn vaak 2.8 mm in diam.

kun de opstaande kanten er niet afzagen.

Zoals gezegd moet je het eigenlijk vlak frezen voor een goed contact.

Schitterend al die reacties! Hartverwarmend, ook.

Jullie hebben helemaal gelijk: het 'geprutste' oppervlak moet nabewerkt worden tot voldoende vlakheid.
Dat hoeft niet zo'n heel groot probleem te zijn, het gaat maar om een klein oppervlak: 3 stukjes van 8x10mm maximaal; met een vijl goed te doen (heb ik nog les in gehad :7). Het is per slot van rekening een kleinschalig hobby-project (als ik er 3 van maak zijn het er al veel).

In de originele .stp file van fisher past een boutje (met afgeronde draadtoppen) van 3.11mm, dat zou de speling van een standaard M3 boutje verklaren.
Die file is voor de nieuwsgierigen onder ons te downloaden vanaf de fisher website; registratie kàn daarvoor noodzakelijk zijn (kan ik me niet meer herinneren).

Die opstaande randen afzagen kan niet, omdat dan de ruimte onder de overhang te krap wordt voor de SMD-elko.

en ja, dit is een stukje van blackdog's NA-PSU
Maar zoals ik al zei: die SK125 is zware overkill, ik kom zeer waarschijnlijk (moet het nog nauwkeurig simuleren) weg met een SK470 van 50mm lengte...

Ik zeg: Eric gaat door voor de koelkast!

Het zou voor fisher eigenlijk ook beter zijn als ze die groeven onder 3 graden zetten. Of kunnen ze dit soort kleine details mee-extruderen?

We hebben hier een paar torretjes. Het schijnt dat er verschillende texten op staan maar op de foto is er maar 1 goed zichtbaar: B772.

Ter vergelijking van het formaat had ik eerst een SOT223 gepakt ("LD33" een LM1117-33) maar die is veel groter. Toen een SOT-89 gepakt (MCP1703-33) en dat blijkt even groot als de gezochte torren.

Ik geloof dat er B882 of D882 op de andere variant van de torren staat.

Weet iemand wat de B772 en B882 voor dingen zijn?

Ik denk dat ik het al gevonden heb. En de andere.

@fatbeard hieronder: Thanks. Nu je het zegt: Ik was de "d" van "de andere" ineens kwijt nadat ik de URL er in had geprutst. Nu weet ik waar ie gebleven was. (ik dacht: "Had ik dan toch de "d" perongeluk geselecteerd waardoor de paste een replace van die letter gedaan heeft? Zal dan wel.")

[Bericht gewijzigd door rew op (18%)]

De eigenaar wil het apparaat opvoeren. Draait nu op 7 - 8.4V, hij wil 10-12.6V gaan proberen. Dus nu ik gezegd heb: De torren kunnen 30V aan, zegt hij, OK, mooi, dan gaan we dat proberen! Als ik geweten had dat dit de reden van de vraag was, dan had ik natuurlijk ook "blind" kunnen zeggen: Ja hoor dat kan, want losse torren die minder dan 20V aankunnen die zijn op 1 handje te tellen.

Net als hier veel topics, begint het dus met een irrelevante vraag: Wat zijn die torren? Pas veel later blijkt het onderliggende doel van de vraag..... (en dus dat die vraag en het antwoord daarop totaal nutteloos waren).