Beste forummers,
Ik ben in het gelukkige bezit van een Proxon KS250 tafelzaagmachine.
Vandaag (voor de tweede keer) ging de motor stuk door overbelasting.
Nu blijkt het vreemde (en prettige) dat de motor zelf niet kapot gaat. Er zit een gewone AC borstelmotor in waarbij over de borstels een serieschakeling van een condensator van 0,047uF met een onderdeel wat 0 ohm meet zit. Daarnaast zit er nog zo'n component in serie met één van de aansluitdraden. Onstoorspoeltjes ?
Tot mijn verbazing bleek dat de aansluitdraad van een van die twee onderdeeltjes bij het soldeerpunt was losgeraakt waardoor de motor geen spanning meer kreeg. Na opnieuw solderen draaide de motor weer. Op de foto het witte onderdeeltje.
Dit was dus de tweede keer; een half jaar geleden was me hetzelfde overkomen en ook toen was bij één van die onderdeeltjes een draad losgeraakt.
Weet iemand of dit idd spoeltjes zijn en is er een id waarom zo'n aansluitdraad losraakt ?
Tin + mechanische trilling gaan niet fijn samen. Antenne van mijn auto is ook zo'n brak ontwerp 1x per jaar, mag ik die ook demonteren en opnieuw door solderen.
Had mechanisch beter ondersteund moeten zijn, en de aansluitdraden hadden flexibel moeten zijn , niet een vaste draad, met nog een stuk massa in he midden.
Op 12 april 2019 16:28:00 schreef Leo-Bolier:
Op de foto het witte onderdeeltje.
Lijkt op een spoeltje in serie met een condensator, zou dus een filter kunnen zijn.
Ok...dat zou ook goed overeenkomen met de ervaring. Bij die overbelasting begon de zaak stevig te trillen.
Het is dat ie al weer in elkaar zit; anders had ik de constructie wat aangepast. Draden verlenden met wat soepel draad en mogelijk enigszins ondersteunen.
Volgende keer dan maar 
gelukkige bezit
Ik heb ook zo'n onding, zodra je iets gaat zagen wat dikker is dan 0,000001 mm dan is dat al te veel...
over het algemeen is Proxon toch wel aardig spul, is ook een beetje voor de modelbouw gemaakt. Die zaagtafels ken ik verder niet, maar die boormachines en freesmachines is verder niets mis mee.
Ik begrijp je frustratie....Het standaard zaagblad is inderdaad niet geweldig. Alleen bruikbaar voor dun en niet al te hard hout.
Al heel snel bij meneer C een gehard zaagblad er bij besteld. Ziet er vrij woest uit. Relatief weinig tanden.
Dat gebruik ik bijna altijd; o.a. om epoxy printplaat op maat te zagen. En dat gaat echt probleemloos.
benleentje
Golden Member
Draden verlenden met wat soepel draad en mogelijk enigszins ondersteunen.
Je kan ook beide pootje verlengen en daar per kant een S-bocht in buigen zodat het geheel meer vibratie aankan. Of inderdaad de spoel goed vastzetten ergens tegenaan en dan flexibel draad er naar toe.
Zoals het nu zit hangt het nog steeds aan zijn eigen gewicht en ik denk dat je in het zwarte plastic een klein gaatje kan boren voor een ty-rap.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (20%)]
Al heel snel bij meneer C een gehard zaagblad er bij besteld. Ziet er vrij woest uit. Relatief weinig tanden.
Dat gebruik ik bijna altijd; o.a. om epoxy printplaat op maat te zagen. En dat gaat echt probleemloos.
Ik heb 4 verschillende zaagbladen erbij gekocht, maar het blijft bagger..
Op 12 april 2019 18:42:16 schreef Dantos:
[...]Ik heb 4 verschillende zaagbladen erbij gekocht, maar het blijft bagger..
Diamant zaagblad ook geprobeerd ?
Daarmee is het heel behoorlijk FR4 zagen.
https://www.kruis.nl/accessoires/proxxon/ks230/proxxon-cirkelzaagblad-…
[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op (15%)]
Op 12 april 2019 18:12:27 schreef Dantos:
[...]
Ik heb ook zo'n onding, zodra je iets gaat zagen wat dikker is dan 0,000001 mm dan is dat al te veel...
Je moet wel het goede / juiste zaagblad gebruiken voor het werk wat je ermee doet. Ikzelf heb deze KS 230 ook en zaag er perfect een printplaat mee van 1.6mm. Dit zonder traag lopende motor tijdens het zagen.
Je kunt met de KS 230 geen printplaat zagen met een zaagblad wat een zaagtand heeft. Gebruik hiervoor de Diamant-doorslijpschijf met nummer 28012.
Ik heb ook de grote broer, de FET. Deze is natuurlijk veel sterker dan de KS 230 maar ook hiermee moet je de juiste zaagbladen kiezen voor het werk wat je ermee doet. 10mm plexiglas gaat zonder problemen met het juiste zaagblad.
Op 12 april 2019 17:53:10 schreef Leo-Bolier:
... Bij die overbelasting begon de zaak stevig te trillen.
De motor van de KS 230 is niet echt sterk maar goed genoeg voor klein en hobbywerk. Je heb al gauw kans dat het zaagblad gaat hakken in het materiaal waardoor het tandwiel van de motor over de vertande snaar gaat lopen. Dit veroorzaakt het "stevig trillen" Het zaagblad staat (bijna) stil maar de motor wil nog wel.
Kies een zaagblad wat bij het materiaal hoort en gebruik deze KS 230 waar die voor gemaakt is. Heb je wat groter werk kies dan voor de Proxxon FET.
@ritmeester: ik gebruik voor o.a. epoxyprintplaat het hardmetaal zaagblad nr 28016. Dat gaat echt uitstekend. Die diamantslijpschijf is wel een stuk duurder.
Overigens heb ik me vergist in het typenummer; het is idd KS230 i.p.v. 250
Als je jezelf een plezier wil doen, zou ik toch dat diamantblad proberen. Ik heb daar zeer goede ervaringen mee, en het zaagt FR4 echt probleemloos zonder trillen of happen.
Het vorige diamantblad ging bij mij ruim 2 jaar mee (en toen zat er nog wat diamant op, maar toch vervangen daar het zagen wat minder soepel ging). En de kosten per zaagsnede stellen echt niks voor 
Heb overigens geen klachten over de motor(aansluitingen).
Diamant zaagblad ook geprobeerd ?
Heb ik er ook bij. Printplaatje zagen gaat nog net, maar daar houdt het ook wel mee op. Alu profieltje van 0,3 mm dik gaat al haast niet, ongeacht het zaagblad. Balsa hout gaat prima! (mits niet dikker dan 2 mm)
@ritmeester: ging mis met het 80 tanden zaagblad nr 28014 wat meneer C er standaard bijlevert. Een plaatje hout van net geen 7 mm dikte.
Onbekend wat voor hout maar geen tropisch hardhout, geen eiken...
Ik lees nu dat dit blad 28014 bedoeld is voor zachthout, hardhout, pertinax en kunststof......dat lukte dus even niet.
Je kan de solderingen ook met loodvrij soldeer overdoen. die zijn veel beter bestand tegen trillingen en trek.
Tja...dat heb ik natuurlijk weer niet en om daarvoor speciaal een klos aan te schaffen gaat me een beetje te ver. Ik kan nog jaren vooruit met mijn voorraad "gewone" tin.
@ritmeester: zou kunnen dat mijn standaard 80 tanden blad al bot was geworden bij eerdere pogingen om een print te zagen.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Ik gebruik deze voor printplaat: https://www.aliexpress.com/item/10x-50mm-cutting-disc-diamond-grinding…
Het center moet je nog wel even opboren naar 10mm als ik me het goed herinner. Denk dat ik dat toen met een trapboor gedaan heb.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ik heb met dit 28016 zaagblad het eikenhout 2mm dik voor mijn boot gezaagd en dat ging prima.
Voor er gevraagd wordt wat voor boot het is. 
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (21%)]
Blad 28016 gebruik ik voor mijn printplaten (epoxy van 2 mm dik) en dat gaat ook prima.
Maar ooit een keer die printplaat geprobeerd te zagen met blad 28014. Kwam er niet door. Het zou best kunnen dat ik toen dat blad daardoor gemold heb. Het is nu nog wel bruikbaar voor relatief zacht plaatmateriaal (mdf etc.)
Op 13 april 2019 10:14:46 schreef Leo-Bolier:
Tja...dat heb ik natuurlijk weer niet en om daarvoor speciaal een klos aan te schaffen gaat me een beetje te ver. Ik kan nog jaren vooruit met mijn voorraad "gewone" tin.
lap, de zuinigheid haalt het weer van de wijsheid... 
Je kan ook een rolletje van 100gr kopen. en niets belet je verder loodhoudend te solderen, alleen soms kom je wel eens een soldeerverbinding tegen die op vibratie belast wordt en dan is loodvrij gewoon vele keren sterker.