Uitschakel vertraging

Beste mensen,

Graag wil ik jullie hulp voor een voedingsschakeling met behulp van een relais.

De schakeling zal worden gebruikt voor het schakelen van een dvd speler in de auto op basis van de geschakelde en permanente voeding.

De werking zal als volgt moeten zijn. Bij het inschakelen van het voertuig (en dus spanning op de geschakelde draad), zal er nog geen spanning op de output aanwezig moeten zijn. Bij het indrukken van een schakelaar, zal de spanning pas aanwezig moeten zijn op de output. Echter bij het afschakelen van het voertuig, zal de spanning nog enige tijd beschikbaar moeten zijn (spanning van permanente draad gebruiken) en pas na enige tijd geen spanning meer op de output. Wordt het voertuig binnen deze tijd herstart (en dus weer spanning op de geschakelde draad), dan zal de spanning op de output behouden moeten blijven.

Ik kom er niet echt uit, graag jullie advies.

Alvast heel erg dank als jullie willen meedenken!

Groeten,

Jan Willem

Thevel

Golden Member

nog enige tijd

Hoe lang is enige tijd? een seconde, een uur, een jaar?

Ik heb een printje liggen dat exact dat doet.
Is niet meer dan eeen dikke fet en microcontroller. Lijkt me ook de makkelijkste optie. Heb je ervaring met bijv arduino?

GMT+1

Op 20 april 2019 13:18:19 schreef Thevel:
[...]Hoe lang is enige tijd? een seconde, een uur, een jaar?

Het gaat erom dat de spanning een aantal minuten beschikbaar blijft instelbaar met bijvoorbeeld rc waarde.

Op 20 april 2019 13:20:07 schreef Progger:
Ik heb een printje liggen dat exact dat doet.
Is niet meer dan eeen dikke fet en microcontroller. Lijkt me ook de makkelijkste optie. Heb je ervaring met bijv arduino?

Ik wil het graag oplossen zonder een microcontroller. Met relais en dan wat componenten zoals weerstanden, condensator eventueel transistor als schakeling

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 april 2019 13:36:02 schreef Arco:
Zoiets: (is wel met een controller) http://www.zeppy.io/product/ca/2/122492574527/dc5v-12v-24v-signal-trig…

Dank, maar doet niet wat ik wil. Als de voeding wegvalt (geschakelde draad) wil ik dat ik gedurende een aantal minuten nog spanning behoud met behulp van de permanente draad. Ik heb dus 2 voedings input.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 april 2019 14:04:30 schreef Arco:
[bijlage]

Dank!

Als ik het schema goed begrijp is er spanning op de output als op de schakelaar gedrukt wordt en er geschakelde voeding aanwezig is. Valt de geschakelde voeding weg dan blijft de output aanwezig tot een bepaalde tijd. Komt de geschakelde voeding terug dan blijft de output? Klopt dit?

Arco

Special Member

Ja,

Tijd heb ik niet uitgerekend, met R/C waarde wat spelen om de juiste tijd te krijgen...
Je hebt dus een relais met 2 kontakten nodig: het overneemkontakt, en eentje om de apparatuur te schakelen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 april 2019 14:40:42 schreef Arco:
Ja,

Tijd heb ik niet uitgerekend, met R/C waarde wat spelen om de juiste tijd te krijgen...
Je hebt dus een relais met 2 kontakten nodig: het overneemkontakt, en eentje om de apparatuur te schakelen.

Hoe bedoel je 2 contacten op jet relais, je hebt toch c - no en nc? Met welke r kan ik de tijd regelen?

Shiptronic

Overleden

Op 20 april 2019 14:40:42 schreef Arco:
Ja,

Tijd heb ik niet uitgerekend, met R/C waarde wat spelen om de juiste tijd te krijgen...
Je hebt dus een relais met 2 kontakten nodig: het overneemkontakt, en eentje om de apparatuur te schakelen.

Welke R en Welke C ?

Auto relais met dubbel contacten zijn niet heel gangbaar, maar 2 relais parallel werkt ook.

Timer automotive : https://www.rdae.nl/t40205-tijdrelais-12v-univ.html
relais dubbel contact : https://www.rdae.nl/279495-relais-dubbel-kontakt.html
voetjes om be boel af te monteren / vast te zetten : https://www.rdae.nl/relh45b-relaisvoet.html

@ hieronder, je hebt gelijk ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Welke R en Welke C ?

Ik zie maar één C... ;) (en beide R's hebben invloed op de tijdsduur...)
Hoeft niet echt een automotive relais te zijn: 2x om is er genoeg, bijv. de Finder 41.52.9.012.0010

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 april 2019 14:56:13 schreef Arco:
[...]
Ik zie maar één C... ;) (en beide R's hebben invloed op de tijdsduur...)
Hoeft niet echt een automotive relais te zijn: 2x om is er genoeg, bijv. de Finder 41.52.9.012.0010

Ik snap niet helemaal waar de 2e relais in de schakeling zit.

De +12V kan gewoon op de bovenste aansluiting van de spoel van het relais, die drukknop en dat relaiscontact heb je helemaal niet nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Op 20 april 2019 15:16:12 schreef SparkyGSX:
De +12V kan gewoon op de bovenste aansluiting van de spoel van het relais, die drukknop en dat relaiscontact heb je helemaal niet nodig.

Dat lijkt me niet erg te gaan werken... :) (relais mag pas aantrekken na drukken van knop)
Er is maar 1 relais, met 2 kontakten. (heb het 2e er even bij getekend)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Simpel en effectief, @Arco! Slechts een detailopmerking: misschien ziet T/S de startdrukknop liever gevoed uit de geschakelde voeding, zodat men niet de boel kan opstarten als het contact niet op staat?

Ik ging ook voorstellen om een tweede relaiscontact te tekenen, dat dan de afnemer bedient, maar dat heb je zonder mijn hulp ook al bedacht :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
rob040

Golden Member

Dat tweede contact is luxe. Je kunt de spanning voor de DVD speler van de onderkant van het eerste contact halen.

Slechts een detailopmerking: misschien ziet T/S de startdrukknop liever gevoed uit de geschakelde voeding, zodat men niet de boel kan opstarten als het contact niet op staat?

Als er geen basisspanning is zal het relais niet opkomen.

[Bericht gewijzigd door rob040 op zaterdag 20 april 2019 15:54:32 (53%)

Op 20 april 2019 15:50:01 schreef big_fat_mama:
Simpel en effectief, @Arco! Slechts een detailopmerking: misschien ziet T/S de startdrukknop liever gevoed uit de geschakelde voeding, zodat men niet de boel kan opstarten als het contact niet op staat?

Als de geschakelde voeding niet aanwezig is kun je drukken tot je een ons weegt, er zal niks gebeuren.

Thevel

Golden Member

Op 20 april 2019 15:50:01 schreef big_fat_mama:
Slechts een detailopmerking: misschien ziet T/S de startdrukknop liever gevoed uit de geschakelde voeding, zodat men niet de boel kan opstarten als het contact niet op staat?

De boel kan niet opstarten omdat de basis van de BC517 op dat moment geen spanning heeft, de transistor spert dus.

Arco

Special Member

Slechts een detailopmerking: misschien ziet T/S de startdrukknop liever gevoed uit de geschakelde voeding, zodat men niet de boel kan opstarten als het contact niet op staat?

Heb ik aan gedacht, maar:

- drukker doet toch niets als geschakelde spanning afwezig is (transistor geleidt niet)
- de drukker maakt dan kortsluiting tussen gewone en geschakelde voeding na het aantrekken van het relais. (niet altijd gewenst)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 april 2019 15:52:21 schreef rob040:
Dat tweede contact is luxe. Je kunt de spanning voor de DVD speler van de onderkant van het eerste contact halen.

Beter van niet, de drukknop krijgt dan de inschakelstroom van de dvd-speler voor zijn kiezen.

En als we dan toch kritisch gaan kijken, moet die vrijloopdiode eigenlijk niet aan de +12?

Of maakt dat niet uit?

Op 20 april 2019 16:03:29 schreef BVZ:
En als we dan toch kritisch gaan kijken, moet die vrijloopdiode eigenlijk niet aan de +12?

Of maakt dat niet uit?

Super veel dank voor jullie meedenken!

Ik las dat de drukker kan zorgen voor kortsluiting tussen geschakelde en permanente voeding. Dit mag inderdaad niet gebeuren, zou dit opgelost kunnen worden?

Nogmaals, super veel dank!

Groeten,

Jan Willem

Arco

Special Member

Maakt nu geen sluiting, maar dat zou zo zijn als je het aansluit zoals @big_fat_mama voorstelde...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com