Ik ben bezig met een eigen projector te maken. De aansluitingen cinch en vga zitten erop, maar ik zou er ook graag tv tuner in willen bouwen. In eerste instantie wil ik dat niet via de pc of videorecorder maar met een echte tv-tuner in de projector. Ik heb hier nog wel een oude Nokia videorecorder staan. Is het mogelijk om daar de tv-tuner eruit te halen en deze te gebruiken in de projector? Als dit niet mogelijk is heb ik nog altijd een tv-kaart voor in de pc. Het gedeelte waar de antenne wordt aangesloten zit een ijzerkastje met 11 pinnen. Weet iemand wat voor signaal ik daar krijg?
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Op een tuner van een video / tv heb je een aantal signalen.
1 De voedingspanning
2 VHF-Low select
3 VHF-High select
4 UHF-Select
6 De afstemspanning
7 MF uit (kan twee pennen zijn)
8 I2C signaal en dat is twee pennen
9 De massa natuurlijk.
Als je MF uit twee pennen gebruikt zijn het er zo 11 als ik goed tel.
Staat er op de tuner geen Type nummertje.
Richard
Op 11 oktober 2004 16:46:07 schreef Amateur19:
Op een tuner van een video / tv heb je een aantal signalen.1 De voedingspanning
2 VHF-Low select
3 VHF-High select
4 UHF-Select
6 De afstemspanning
7 MF uit (kan twee pennen zijn)
8 I2C signaal en dat is twee pennen
9 De massa natuurlijk.Als je MF uit twee pennen gebruikt zijn het er zo 11 als ik goed tel.
Staat er op de tuner geen Type nummertje.
Richard
Er staat inderdaad wel wat gegevens op.
Hieronder wat er precies op het hoogfrequent kastje staat.
Philips
3139 147 13381L
FM1216/1 h
SV22 9923
Made in singapore
Kom je hier wijs uit? Dit is wat er precies opstaat.
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
http://pvr.sourceforge.net/FM1216.pdf
Daar staat alles in over je Tuner.
Het is dus een FM1216
Het 3139 147 13381L is het Philips bestel / part nummer.
Succes.
Richard
Op 11 oktober 2004 17:10:35 schreef Amateur19:
http://pvr.sourceforge.net/FM1216.pdfDaar staat alles in over je Tuner.
Het is dus een FM1216
Het 3139 147 13381L is het Philips bestel / part nummer.
Succes.
Richard
Heb je misschien meer met zulke dingen gewerkt? Want zag op je site ook al zoiets.
Is het mogelijk dat je me daarmee wilt helpen? Ik wil niet direct een schema hebben. Wil zelf precies weten hoe het werkt.
Tussen tuner en video-ingang heb je nog het gehele MF-deel van de ontvanger nodig, voor video en ook audio.
Het is niet zo simpel. Je zou eens kunnen zoeken in Elektuur, diue hebben ooit eens een complete en vrij moderne TV-ontvanger beschreven.
Overigens is het volgens mij niet erg gebruikenlijk om een ontvanger in de projector te plaatsen.
Zou persoonlijk gewoon gaan voor een oude (b.v. mechanisch defecte) VCR, maar het gaat hier om de lol van het zelfbouwen begrijp ik. 
Amateur19
Overleden
Ja wat doe ik eigenlijk niet zou je zo zeggen. Eerst maar even voorstellen. Ik ben Richard en ben op mij 8e met electronica begonnen, nou ja uhh, ik ben daarna in de consumenten reperatie gaan leren voor technicus radio en televisie. Tergelijk was ik ook al geruime tijd met de 11 meter band (27MC) en als FM piraatje bezig (3 keer uit de lucht gehaald). In 1998 ben ik voor een bedrijf gaan werken waar ik mobiele telefoons repareerde. En nu doe ik even niks wegens omstandigheden.
Dan komen de computers (servers) waar ik de meeste tijd in heb gestopt de laatste tijd. De reden 2 maanden geleden is mijn zoon HUGO geboren en OMA en OPA willen hem ook vaker kunnen zien dan dat ze langs kunnen komen, dus heb ik 1 HP Netserver Plus met 2 x pentium 1 op 200Mhz en 384 MB geheugen en een HD ruimte van 20GB, voor het Hoosten van de website met daarnaast nog 2 PC's. 1 voor de Stream vanuit de werkplaats dat is een Pentium 2 op 350 Mhz, en 1 voor de live videocamera die wel betere kwaliteit heeft vanuit de slaapkamer van onze zoon voor OPA en OMA .
Ik heb nog een 486 met een TV tuner / capture kaart waarmee ik gewoon TV kijk HiHi. En als laatste een PC waarmee ik een Geheugenscoop van Velleman, wat service software voor telefoons wat andere meetsoftware en wat databases met electronica info op draai.
Als laatste maar niet onbelangrijkste PC staat er een werkstation waar ik eigenlijk alles mee bestuur, is een AMD Athlon 2100 op 1950 Mhz en 160GB HD ruimte en een 21 inch beeldscherm. Ik maak daar ook wel eens muziek mee of zet wat vinyl op CD.
Nou dat was het wel zo'n beetje, mischien wat teveel info 1 een keer maar dan weten jullie ook meteen alles van de uit de hand gelopen hobby en hoe makkelijk dat eigenlijk kan gebeuren
Dit komt uit het forum over je werkplek - prutshoek.
Natuurlijk wil ik wel helpen maar ben het wel eens mer Aart.
Maar natuurlijk is het zelfbouwen leuker en is het LEER gehalte hoger HiHi 
De datascheet die Amateur19 heeft gepost heb ik uitgeprint en zal het nu eens gaan bestuderen. Maar wat moet ik verstaan onder een MF-deel?
het is wel te doen om de tv-tuner in de projector erbij te bouwen? Want de projector is ook een geheel eigenbouw project.
Het is namelijk de bedoeling wanneer dit werkt dat ik de tv de deur uit doen. Tenminste als het een beetje goede kwaliteit is.
Maar het leer gehalte speelt ook een grote rol mee. Ik ben altijd al geintereseerd in electronica.
Als je wilt helpen zou het HEEEELLL fijn zijn. Want ben nogal geintereseerd erin.
Aart waarom zou je de tv-tuner niet inbouwen?
Ik merk op dat het verder volgens mij niet gedaan wordt. Ik denk vanwege internationale compatibiliteitsproblemen.
Verder: Zoek bijvoorbeeld eens een site of boekje over TV-techniek op
Ik denk dat dat effectiver is dan dat iemand hier een heel verhaal intikt.
Ik wil hem toch het liefste erin bouwen
. Ik ben niet eigenwijs
. Kun je me misschien een paar goede tips geven? Ik heb via google wel wat gezocht maar is niet echt iets te vinden over tv techniek.
Misschien een domme vraag van me maar pin 23 is, volgens de datasheet, de "Composite Video Baseband Signal output". Is dit misschien niet de output waar het signaal uit komt?
Is er misschien een mogelijkheid om via een andere weg dan het forum te praten?
Amateur19
Overleden
Dat wordt lasig als je je Email niet openbaar maakt in je profiel. kijk in mijn profiel en laat desnoods je Tel.nr. achter dan.
:):)
Kan ik je bellen.
Op 11 oktober 2004 19:29:49 schreef Vulpecula:
Ik wil hem toch het liefste erin bouwen. Ik ben niet eigenwijs
. Kun je me misschien een paar goede tips geven? Ik heb via google wel wat gezocht maar is niet echt iets te vinden over tv techniek.
Misschien een domme vraag van me maar pin 23 is, volgens de datasheet, de "Composite Video Baseband Signal output". Is dit misschien niet de output waar het signaal uit komt?
Is er misschien een mogelijkheid om via een andere weg dan het forum te praten?
inderdaad, dit is een tuner met ingebouwd MF (daarom heet-ie ook FM1216 en niet UV1216) je moet alleen nog een stuurschakeling bouwen voor de afstemming, in de tuenr zit een synthesizer, die kun je met I²C aansturen, dit signaal kun je met een picje opwekken, als je er dan ook nog een infrarood ontvanger opzet, kun je van een afstandsbediening gebruik maken. Het display zou je in de projectie kunnen integreren (een On-Screen-Display) lijkt me ook wel een leuke uitdaging.
MGP
LDmicro user.
Indien je het wat eenvoudiger wilt houden neem dan een tuner zonder I2C dat zijn de oudere typen en via de handel nog wel te kopen.
Die tuners zijn dan met een potentiometer in te stellen, ipv een avr/pic'je .
Je zult wel een bijbehorend MF blikje nodig hebben.
In onderstaand voorbeeld heb ik een oude (piraat)filmnetdecoder omgebouwd tot een ontvangertje/modulator, ..al veel mee gespeeld 
Van de print zelf is enkel de 10V/30V voeding nog in gebruik, al de rest is gestript.
Hier ziet u tegen het front, de modulator daarachter de tuner en MF versterker/demodulator.
Wordt ook gebruikt als tv.radio via een versterkertje,alle zenders zijn te ontvangen via antenne of kabel.
http://www.freewebs.com/mgp1/tvtuner.htm
Edit: Luister ook wel eens op het werk naar de live TV sportwedstijden van de VRT.
TV's zijn niet toegestaan, radio's wel

Iedereen nog bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben veel wijzer geworden van jullie commentaar. Ik heb na een tijdje zitten nadenken toch besloten om het leer proces wat uit te breiden en een eigen besturing met I2C te maken. Maar zoals je al kunt verwachten weet ik niet waar ik moet beginnen. Heeft iemand misschien tips waarmee ik moet beginnen? Misschien iemand die wil mee helpen?
Alle hulp is gewenst.
http://members.home.nl/b.vandam/lonely/
Op deze site staan een aantal projecten die ook over I2C gaan. Ik zou daar zejer ff kijken.
Gr Richard.
PS. Amateur19 kan ik nu niet meer genruiken.
Bedankt voor het antwoord elektronica1. Ik snap inmiddels dat het een protocol is waarmee gecommuniceerd kan worden tussen enkele ic's. Waar ik dus naar op zoek ben is een schakeling zodat ik op afstand (afstandsbediening) de zenders kan vast leggen. Tevens zou het mooi zijn dat ik met dezelfde afstandsbediening kan 'zappen'. Is er iemand bereid om samen met mij zo'n soort schakeling te bedenken?
een PICje misschien, die kunnen I²C en de infrarood kun je op een digitale poort met capture/compare timers wel ontrafelen, is wel een leuk programmeerprojectje.
Op 19 oktober 2004 17:08:58 schreef DC2PCC:
een PICje misschien, die kunnen I²C en de infrarood kun je op een digitale poort met capture/compare timers wel ontrafelen, is wel een leuk programmeerprojectje.
Met welk picje? Voor de zenders in op te slaan moet ik neem ik aan een andere pic hebben.
Heb je misschien interesse om me hiermee te helpen?