Motorbeveiliging

Op 4 mei 2019 08:05:34 schreef Toeternietoe:
Als de motor in ster loopt dan is hij slecht beveiligd..
Dat neemt men meestal voor lief.
Een thermische beveiliging voor U1, V1, W1 zou kunnen.

Dus als ik een thermische beveiliging plaats is hij iets beter beveiligd.
Voor de rest zie ik nog niet waar ik ergens anders een beveiliging zou kunnen plaatsen, Als ik ga vergelijken met andere ster-driehoek schakelingen.
De Ampere van de relais mischien, ik zie dat je daar veel verschillende in hebt. Daar was ik nog niet mee bekent. Alleen geld dit niet als beveiliging lijkt me :)

GJ_

Moderator

Op 4 mei 2019 08:28:38 schreef Peter112:
Leraren hebben soms rare vragen, ster-driehoek kom ik nog maar zelden tegen. Softstarter erin en weer 3 relais en een timer bespaart.

In bestaande installaties kom ik ze erg vaak tegen. Nieuwe niet meer.

Op 4 mei 2019 09:20:25 schreef Toeternietoe: En ik kom nu nog vaak bestekken tegen waar nog steeds een ster-driehoek in staan voor motoren boven de 4 kW

De grens is inderdaad meestal boven de 4kW, oftewel vanaf 5,5kW. Ik zie die bestekken niet meer, of ik lees ze niet goed :-). Vanaf 5,5kW doe je automatisch "iets": meestal een softstarter of een FO.

Dan zou je eigenlijk 2 thermische beveiligingen moeten hebben, een voor Ster en een voor Driehoek.
Dat heb ik nog nooit zien doen, en als je dat zou willen doen dan komen er wel meer zaken bij kijken.
Laten we het maar niet moeilijker maken dan dat het al is.

Je huis werk is af.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 4 mei 2019 14:16:26 schreef Toeternietoe:
Dan zou je eigenlijk 2 thermische beveiligingen moeten hebben, een voor Ster en een voor Driehoek.
Dat heb ik nog nooit zien doen, en als je dat zou willen doen dan komen er wel meer zaken bij kijken.
Laten we het maar niet moeilijker maken dan dat het al is.

Je huis werk is af.

Wow, dit was ingewikkelder dan ik had dacht, Maar wel een stuk leuker dankzij U en de andere mensen hier!

Super bedankt voor alle tijd en informatie :)
Dit ga ik zeker onthouden!
Als ik jullie kan bedanken op een manier :)

GJ_

Moderator

Op 4 mei 2019 14:16:26 schreef Toeternietoe:
Dat heb ik nog nooit zien doen,...

Dat zou ook nutteloos zijn voor die korte tijd. Een thermische beveiliging heeft een behoorlijke tijd nodig om aan te spreken. Als dat zou gebeuren in die korte stertijd is de motor al erg stuk.

Op 4 mei 2019 09:20:25 schreef Toeternietoe:
[...]
Een vraag net buiten het boekje dwingt de leerling na te denken.
Zo miste de leerling in deze opgave het rendement.
Maar door verder te zoeken is de leerling toch gekomen waar hij moest zijn.

Als je een softstarter moet plaatsten waar een ster-driehoek zat, dan hoop ik dat je weet hoe ongeveer een ster-driehoek in elkaar steek, anders heb je ineens een heleboel draden waarvan je maar raden moet waar het voor is of was.

En ik kom nu nog vaak bestekken tegen waar nog steeds een ster-driehoek in staan voor motoren boven de 4 kW ! Zal nog wel even duren voor dat deze “Adviseurs” kenners zijn.

Een beetje leraar had gevraagd of er misschien alternatieven waren voor een andere start methode. En ook nog beweren `1,5xIn, dat is op een dwaalspoor brengen.

Ster-driehoek beveiliging in de driehoek relais en niet in de ster bij zware aanlopen. Eerste bedrijf waar ik werkte stonden ventilatoren 110 kW DOL geschakeld anders waren ze op maandag niet te starten. Was altijd een flinke klap als de volgens mij ABB B250 relais inklapten, daarna 2 minuten wachten en volgende starten.