Mastervolt Sunmaster omvormer probleem

Blue Sky

Cableguy

Mijn broer heeft een PV installatie met een Mastervolt Sunmaster QS3200. Deze slaat continu af door een VAC failure waarbij de netspanning over de 253 Volt komt maar de netspanning is in werkelijkheid ongeveer 235 Volt. Kan het zijn dat het meetcircuit in de omvormer verlopen is? Het apparaat is inmiddels 15 jaar oud en als hij wel blijft draaien wordt hij zeer warm.

Waar rook is, is stroom
Lambiek

Special Member

Valt moeilijk iets van te zeggen, ik denk dat het een respectabele leeftijd is als de omvormer 15 jaar oud is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb nog geen schema hiervan kunnen vinden (ik heb de QS6400, da's twee 3200's in één behuizing die prima werkt maar volgens de LED's wel in storing staat) en Mastervolt helpt niet (sturen je door naar een andere partij die inmiddels de reparatie hiervan overneemt iirc).

Geen antwoord wat je echt verder helpt, maar wellicht toch handig om te weten...

EricP

mét CE

Ik ken Mastervolt alleen van laders en omvormers, wellicht ben ik wat te generaliserend.
Als dat spul stuk is, dan heeft het vrijwel altijd een externe (400V op een 230V lader vinden ze niet leuk; noem het 'mishandeling') of een thermische achtergrond (elco's vrijwel tegen een koelplaat monteren is ook een beetje vragen om problemen, de meest extreme variant was zo droog gestookt dat ze zelfs rammelden).

Zoveel zal er niet in zo'n ding zitten, wellicht loont het om het apparaat eens open te trekken en te kijken of je kandidaten kunt vinden.

15 jaar is een respectabele leeftijd voor een omvormer. Ik heb wel en adresje van iemand die alleen maar PV omvormers repareert als je dat wil. Krijg je van te voren prijsopgave.
Maar ik schat in dat een verse ophangen handiger is.

zit sinds 2009 in de PV.
Blue Sky

Cableguy

Ik denk ook dat het een nieuwe wordt want hij is 15 jaar oud en het loont dan ook niet meer om hem te repareren. Zodra er een nieuwe is zal ik hem eens open schroeven en kijken naar bijvoorbeeld bolle elco's ook al omdat hij altijd zeer warm werd. In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

Waar rook is, is stroom
Lambiek

Special Member

En als ik jou broer was zou ik geen Mastervolt meer nemen, er zijn tegenwoordig veel betere omvormers te koop.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Sommige omvormers zijn het repareren waard, ook na 15 jaar, of zelf 25 jaar. Andere weer totaal niet. En daar zit ook vanalles tussenin.

Op marktplaats vind je ene heer Schrijver uit Drachten. Hij repareert regelmatig Mastervolt solar omvormers. Ga's naar marktplaat en typ daar eens Mastervolt / soladin in, dan popt hij wel op.

Soms is het een heel klein defect zoals een rotte soldering.
Je kunt de omvormer altijd insturen ter controle. Is hij echt verrot, dan ben je alleen de porto kwijt. Volgens mij rekent hij geen onderzoekskosten, en heeft hij alleen belang bij een succesvolle reparatie.

Anders:
Zet hem op ebay of marktplaats als defect.
Defecte solar-omvormers worden vaak verkocht door opkopers.

Er ist wieder da...
Blue Sky

Cableguy

Bedankt voor de tip, ik woon een 15 km van Drachten af dus zeker het proberen waard :-)

Waar rook is, is stroom

Mastervolt is ook weer uitgespat uit de solar en terug bij de bootjes begreep ik.

zit sinds 2009 in de PV.

@Blue Sky,

Hoe staat het met je omvormer?
Heb je de heer Schrijver al weten te bereiken?

Google (of ecosia ) ook eens op Solar Inverter Service Company.
Dit bedrijf repareert ook solar omvormers.

Succes

Er ist wieder da...

Ik heb begin dit jaar een grote partij defecte Mastervolts kunnen kopen en een paar losse op marktplaats die stuk zijn/waren.
Type's van de XS2000 t/m de XS6500.

Ik heb gelukkig ook de masterbus interface er bij en de inlogcode's voor de software.

Hier ben ik een heel eind mee gekomen.
Reparaties die ik heb kunnen doen zijn o.a. veel FAN / vuil storingen,
Powermosfets in kortsluiting, PIC controller op de MPPT stuk door defecte 5 volt regelaar.
De PIC controllers zijn niet beveiligd dus uit te lezen en zo heb ik ze kunnen clonen.
De meest bijzondere reparatie was een grote elco met diverse gaten erin. Het zuur had wat pootjes van onderdelen weg gevreten.
Vocht is ook een groot probleem omdat de FANS als meteen aanslaan als in de winter de omvormers nog koud zijn en daardoor condens op treed.
Dit in mijn eigen omvormers opgelost door een arduino mini in de FAN regeling op te nemen en de FAN's pas in te schakelen als de omvormers warm zijn. Werkt super.

Informatie verkrijgen in het omvormer circuit is particulier vrijwel onmogelijk. Enorm arrogante houding van leverancier(s).
Uiteindelijk gaat de ene na de andere weer failliet.

Ik hou mij zeker aanbevolen mocht iemand iets van een schema van de Mastervolt XS serie hebben.

Mocht iemand een defecte hebben liggen ik wil mijn kennis zeker wel delen.

Ik heb er een waar de rode led brand en "no Grid" aangeeft. Ik heb de spanning gemeten en die is goed.
Enig idee wat dat kan zijn?
Nieuwe ophangen?

Op 31 december 2020 15:51:03 schreef sathopper:
Ik heb begin dit jaar een grote partij defecte Mastervolts kunnen kopen en een paar losse op marktplaats die stuk zijn/waren.
Type's van de XS2000 t/m de XS6500.

Ik heb gelukkig ook de masterbus interface er bij en de inlogcode's voor de software.

Hier ben ik een heel eind mee gekomen.
Reparaties die ik heb kunnen doen zijn o.a. veel FAN / vuil storingen,
Powermosfets in kortsluiting, PIC controller op de MPPT stuk door defecte 5 volt regelaar.
De PIC controllers zijn niet beveiligd dus uit te lezen en zo heb ik ze kunnen clonen.
De meest bijzondere reparatie was een grote elco met diverse gaten erin. Het zuur had wat pootjes van onderdelen weg gevreten.
Vocht is ook een groot probleem omdat de FANS als meteen aanslaan als in de winter de omvormers nog koud zijn en daardoor condens op treed.
Dit in mijn eigen omvormers opgelost door een arduino mini in de FAN regeling op te nemen en de FAN's pas in te schakelen als de omvormers warm zijn. Werkt super.

Informatie verkrijgen in het omvormer circuit is particulier vrijwel onmogelijk. Enorm arrogante houding van leverancier(s).
Uiteindelijk gaat de ene na de andere weer failliet.

Ik hou mij zeker aanbevolen mocht iemand iets van een schema van de Mastervolt XS serie hebben.

Mocht iemand een defecte hebben liggen ik wil mijn kennis zeker wel delen.

"no grid"
Kan betekenen dat de net voeding niet goed binnen komt of niet voldoet aan de voorwaarden.
Kan ook gewoon een losse draad of doorverbinding zijn.

Hallo,

Ik heb een Sunmaster XS 6500 SW. Sinds kort herstart 'ie regelmating.. geen fout melding, niets.. alleen zie ik "WAIT" en telt 'ie terug van 30 of 60 seconden naar 0 en start dan weer vrolijk op.. Daarna kan ik ook geen foutmelding vinden (error: NONE)

Ik heb contact gehad met:
http://www.omvormerservice.be/error_code_MASTERVOLT.html

Ik mag een afspraak maken en daar (vanuit Friesland..) heen rijden.. en dan kunnen ze 'm een software-update geven en vervangen ze een aantal slijtage gevoelige onderdelen.. kosten € 298 (pfff)

De meneer in België gaf aan dat de spanning tegenwoordig iets hoger ligt wat de fout zou kunnen veroorzaken.. maar hij gaf niet thuis om mij uit te leggen hoe ik 'm zelf kon updaten..

Lang verhaal kort.. kan iemand mij zinvol verder helpen?

[update 10-06-2021] OPLOSSING
De diverse belacties hebben me ondertussen geleerd dat dit type omvormer niet de beste is.. Mocht ik ooit "HardWare FAIL" zien dan wordt me aangeraden om vooral een nieuwe omvormer te gaan kopen.

Het eerder genoemde Belgische bedrijf gaf als mogelijke reden dat een software-update voor soelaas zou kunnen zorgen omdat de hoogte van de netspanning in de loop der jaren steeds hoger is geworden en de omvormer daardoor in storing zou kunnen schieten.. maar om nu voor een software-update vanuit Noord NL naar België te moeten.. en dan "verplicht" onderdelen te moeten laten vervangen....

Ik heb via Mastervolt zelf de laatste versies van de software ontvangen en ik heb het bedrijf Boonstra Techniek gevonden. Deze is in staat om met m'n MasterVolt te communiceren en updates uit te voeren. In de beheeromgeving was te zien dat er vele "AC Volt High" errors waren..

Ik ben nu een update verder en aanmerkelijk minder kwijt dan die € 298.

Moraal van het verhaal.. als de garantie van je MasterVolt SunMaster XS 6500 SW is. Haal de beide blauwe kappen er af (met inbus sleutel) en verwijder de aluminium bescherming (kruiskop schroefjes) en zet de lucht-compressor op het binnenwerk.. als je dat nog nooit gedaan hebt zal daar flink wat schoon te maken zijn!! Dat zal de koeling (en dus levensduur) van je omvormer ten goede komen (zal uiteindelijk voor alle actief gekoelde omvormers gelden denk ik ;) )

Daarna updaten dat ding!! De spanning zal in de nabije toekomst zeer waarschijnlijk vaker richting de 250V gaan (omdat dat ook een soort van manier is om pieken in zon/wind-stroom op te vangen).. en vooral de wat oudere omvormers kunnen daardoor dus in storing schieten..

Ik had een HW-fail 4 storing en een dag erna een TEMP-HI storing (XS6500). Inderdaad goed schoongemaakt alhoewel hij niet heel erg stoffig was, en nu is de storing al een paar dagen weg.

Wel kwam er uit de motoren van de fans erg veel stof... (bij schoonblazen met compressor). Ook even wat solderingen nagelopen met een soldeerbout maar geen echt slechte solderingen kunnen ontdekken. Dwz: geen solderingen waarvan duidelijk was dat ze slecht waren. Wel solderingen die een beetje leken op een losse soldeerpen in het soldeereilandje maar dus geen zichtbaar bewegend pootje kunnen vinden.

Wel stond er op de condensator IN de omvormer "TEMP HI" geschreven en onder een dwarsverbinding tussen de koelblokken stond "NTC??"... Dus er was al eerder in gerommeld... Risico van via Ebay zonder garantie kopen denk ik...

Follow up (ook voor mezelf om bij te houden wat ik gedaan heb):
Fannetjes zijn vrij luid. 40dB met een random Android dB metertje van de Playstore. 30dB nadat ik ze vervangen heb met Arctic fannetjes. De moeite waard dus, uiteraard is de app met telefoon niet geijkt maar een 10dB afname met twee keer dezelfde meetapparatuur en meetmethode lijkt me een goed resultaat.

Uitgebreid getest of ze (de fannetjes) zonder storingsmeldingen gewoon starten en dat deden ze. Niet de stekkertjes omgesoldeerd maar afgeslepen tot ze pasten (en pinout aangepast).

Alles weer samengebouwd en toen wel een "HW FAIL 3" storing.

Chronologisch:
- HW FAIL 0 en 4. Goed schoongemaakt compressor.
- afgelopen week getest met 1 string en zonder zijbescherming (nog steeds aanraakveilig maar je kunt de fans zien, dus controleren of ze draaien).Week lang geen storing.
- na fanvervanging getest met 1 string, helemaal openliggend. Geen storing.
- dichtgebouwd en tweede string ook aangesloten: HW FAIL 3.
- 2e string erafgehaald en opgestart: geen storing.
- 2e string weer toegevoegd: geen storing.

We kijken morgen wel verder of ie weer opstart.

Op 31 december 2020 15:51:03 schreef sathopper:
Mocht iemand een defecte hebben liggen ik wil mijn kennis zeker wel delen.

Sathopper is al een poosje niet meer gesignaleerd... Benieuwd of hij nog tips zou hebben.

Weer volgende stap: storingsmeldingen komen terug. Het *lijkt* steeds te komen op het moment dat de fans van 'stationair' naar een trapje hoger worden gestuurd.

Dit betreft dan de Arctic ventilatoren. Ik heb de originele terug gezet en het probleem is (vooralsnog) weg.

Twee observaties:
(1)
De 'tacho' output krijg ik niet werkend met de originele Delta fans (geprobeerd: pull up weerstand, pull down, los gemeten). De Arctic fans heb ik zo niet getest.

(2)
De originele Delta fans zijn 3250rpm en de Arctic zijn 2000rpm. Zou er een link zijn in de software tussen de tacho-output en de aangelegde spanning? Lijkt me toch domweg op temperatuur geregeld? Temperatuur hoger, dan spanning op fan verhogen en tacho alleen gebruiken om te kijken of de fan niet geblokkeerd is/wordt.

Oplossing: andere omvormer gekocht. Eaton 4600W IP65 dus geen last meer van stof van binnen en nog passief gekoeld ook, dus geen fannetjes meer. Wel een leuk koelprofieltje (30x40x2.5cm?).

Als ik tijd heb zal ik eens proberen dit schema op de stillere fans toe te passen om de tacho pulsen te verdubbelen. Of überhaupt te kijken of ik de Delta fans tot een meetbare puls output kan verleiden. Het te gebruiken schema met pull-up weerstand staat gewoon in de datasheet dus er moet toch iets zichtbaar te maken zijn...

hallo ik heb een mastervolt omvormer xs2000sw welke hw fail 5 geeft iemand hier ervaring mee en weet wat de foutcode inhoud of een schema van de omvormer heeft.

Op 5 juli 2021 23:33:10 schreef r-p:
om de tacho pulsen te verdubbelen.

Dank voor het schema, had ik eerder moeten hebben.
Had wat problemen met overlopende tellers omdat bij lage toeren er veel te weinig pulsen binnenkwamen.
Ondertussen geruime tijd aan het klooien geweest met een PIC en gelukkig wat wijzer geworden inzake timers en interrupts, dus het werkt nu toch ook al.
Maar dit had zeker ook een oplossing kunnen zijn.

KGE

Golden Member

Op 5 juli 2021 23:33:10 schreef r-p:

Als ik tijd heb zal ik eens proberen dit schema op de stillere fans toe te passen om de tacho pulsen te verdubbelen. Of überhaupt te kijken of ik de Delta fans tot een meetbare puls output kan verleiden. Het te gebruiken schema met pull-up weerstand staat gewoon in de datasheet dus er moet toch iets zichtbaar te maken zijn...

[bijlage]

Er zijn ook Delta fans met een 'rotor lock' output, die geeft alleen hoog of laag aan wanneer de rotor stil staat.

Op 5 juli 2021 23:33:10 schreef r-p:
Als ik tijd heb zal ik eens proberen dit schema op de stillere fans toe te passen om de tacho pulsen te verdubbelen.

Merk op dat dit schema altijd pulsen maakt van ongeveer 25ms. Het gevolg is dat als je frequentie boven de 40Hz komt, je een probleem gaat krijgen. Als je hierop bedacht bent is het niet zo'n probleem.

Over de "HWFAIL3" ik kan me voorstellen dat de omvormer geprogrammeerd is om te controleren dat de fan nog meer dan 3000RPM haalt. Als dat dan niet gebeurt... FAIL3.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Originele fans zijn 3250rpm, met twee pulsen per omwenteling, dus ruim 100Hz. Moet dus R en C aanpassen? Had snel een plaatje van internet gejat zonder echt naar de waardes te kijken...

Maar bedankt voor de waarschuwing!

Als je weet dat je frequentie 100Hz moet gaan zijn, dan wil je dus 50% dutycycle bij 100Hz hebben, dus pulsen van 5ms.

Dan moet je dus een factor 5 sneller. Die 5uF condensator is m.i. de grote kandidaat om kleiner te maken: Ik zou daar zowiezo max 1uF inzetten, tenzij ik echt iets heel speciaals zou willen.

Als je dat chipje met schmitt trigger kan krijgen, dan valt dat te preferen. Als je dat niet kan vinden, dan heb je waarschijnlijk toch twee poortjes over, dus dan maak je hem zelf. 1k in serie tussen condensator en input van de xor. andere input aan GND en een 100k tussen de output en de eerste input. (uit m'n hoofd zou ik een 74HC86 genomen hebben, de CD4077 ken ik niet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/