Mastervolt Sunmaster omvormer probleem

Mijn broer heeft een PV installatie met een Mastervolt Sunmaster QS3200. Deze slaat continu af door een VAC failure waarbij de netspanning over de 253 Volt komt maar de netspanning is in werkelijkheid ongeveer 235 Volt. Kan het zijn dat het meetcircuit in de omvormer verlopen is? Het apparaat is inmiddels 15 jaar oud en als hij wel blijft draaien wordt hij zeer warm.
Waar rook is, is stroom
Lambiek

Special Member

Valt moeilijk iets van te zeggen, ik denk dat het een respectabele leeftijd is als de omvormer 15 jaar oud is.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Ik heb nog geen schema hiervan kunnen vinden (ik heb de QS6400, da's twee 3200's in één behuizing die prima werkt maar volgens de LED's wel in storing staat) en Mastervolt helpt niet (sturen je door naar een andere partij die inmiddels de reparatie hiervan overneemt iirc).

Geen antwoord wat je echt verder helpt, maar wellicht toch handig om te weten...
EricP

mét CE

Ik ken Mastervolt alleen van laders en omvormers, wellicht ben ik wat te generaliserend.
Als dat spul stuk is, dan heeft het vrijwel altijd een externe (400V op een 230V lader vinden ze niet leuk; noem het 'mishandeling') of een thermische achtergrond (elco's vrijwel tegen een koelplaat monteren is ook een beetje vragen om problemen, de meest extreme variant was zo droog gestookt dat ze zelfs rammelden).

Zoveel zal er niet in zo'n ding zitten, wellicht loont het om het apparaat eens open te trekken en te kijken of je kandidaten kunt vinden.
15 jaar is een respectabele leeftijd voor een omvormer. Ik heb wel en adresje van iemand die alleen maar PV omvormers repareert als je dat wil. Krijg je van te voren prijsopgave.
Maar ik schat in dat een verse ophangen handiger is.
zit sinds 2009 in de PV.
Ik denk ook dat het een nieuwe wordt want hij is 15 jaar oud en het loont dan ook niet meer om hem te repareren. Zodra er een nieuwe is zal ik hem eens open schroeven en kijken naar bijvoorbeeld bolle elco's ook al omdat hij altijd zeer warm werd. In ieder geval bedankt voor de antwoorden.
Waar rook is, is stroom
Lambiek

Special Member

En als ik jou broer was zou ik geen Mastervolt meer nemen, er zijn tegenwoordig veel betere omvormers te koop.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
hobby-ist

Honourable Member

Sommige omvormers zijn het repareren waard, ook na 15 jaar, of zelf 25 jaar. Andere weer totaal niet. En daar zit ook vanalles tussenin.

Op marktplaats vind je ene heer Schrijver uit Drachten. Hij repareert regelmatig Mastervolt solar omvormers. Ga's naar marktplaat en typ daar eens Mastervolt / soladin in, dan popt hij wel op.

Soms is het een heel klein defect zoals een rotte soldering.
Je kunt de omvormer altijd insturen ter controle. Is hij echt verrot, dan ben je alleen de porto kwijt. Volgens mij rekent hij geen onderzoekskosten, en heeft hij alleen belang bij een succesvolle reparatie.

Anders:
Zet hem op ebay of marktplaats als defect.
Defecte solar-omvormers worden vaak verkocht door opkopers.
If you want to keep peace, prepare for war
Bedankt voor de tip, ik woon een 15 km van Drachten af dus zeker het proberen waard :-)
Waar rook is, is stroom
Mastervolt is ook weer uitgespat uit de solar en terug bij de bootjes begreep ik.
zit sinds 2009 in de PV.
hobby-ist

Honourable Member

@Blue Sky,

Hoe staat het met je omvormer?
Heb je de heer Schrijver al weten te bereiken?

Google (of ecosia ) ook eens op Solar Inverter Service Company.
Dit bedrijf repareert ook solar omvormers.

Succes
If you want to keep peace, prepare for war