wat is het verschil tussen de drivers L293D 328 en L293D 728

Hallo,
ik ben nieuw op dit forum en zit met een probleem. (ik heb weinig basis kennis over elektronica)
ik gebruik een stappenmotor driver printje met daarop een L293D 328 IC
daarmee schakel ik 40 KHz om tussen twee ultrasoon speakers piepschuim te laten zweven op geluid. dat werkt.
nu het probleem, na een paar nieuwe drivers besteld te hebben kon ik de schakeling eerst niet reproduceren. pas als na een tijdje had ik door dat in de nieuwe printjes een L293D 728 IC is geplaatst. wissel deze uit en de opstelling werkt.
wat is het verschil tussen deze twee IC's in leken taal?

Wie kan mij dat uitleggen?
wat ik al wel gemeten heb is dat op de uitgang van de driver wel het 40 KHz signaal staat maar met ongeveer de halve amplitude.

groeten Grote prutser

Arco

Special Member

wat is het verschil tussen deze twee IC's in leken taal?

Ze zijn op verschillende datums geproduceerd... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

En de IC's waar het niet mee werkt zijn mogelijk defect of vervalsingen als het met de andere wel gewoon werkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

wat ik al wel gemeten heb is dat op de uitgang van de driver wel het 40 KHz signaal staat maar met ongeveer de halve amplitude.

Ik dacht dat de max frequentie ook maar 5KHz was.

code:


This integrated circuit (IC) is a 2-channel full H-Bridge motor driver. That is capable of driving two distinct DC motors. It’s the easiest way to go around building a whole H-Bridge driver from scratch. It comes in a DIP package which fits nicely on a typical breadboard. The L293D provides an easy wire-up interface with some decent features as follows:
Motor Channels: 2
Output Current Per Channel: 0.6A
Output Peak Current (Non-Continuous): 1.2A
Supply Voltage: up to 36v
Switching Frequency: up to 5kHz
Thermal Shutdown (Overheat Protection)
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dank voor het delen van jullie kennis.
samenvattend ga ik er vanuit dat ik een imitatie IC te maken heb.
Dat de schakeling wel werkt bij 40 KHz is kennelijk meer geluk dan wijsheid.
misschien trekken de ultrasoon speakers niet zoveel vermogen als een stappen motor en helpt dat om toch deze hoge frequentie te halen.
Is er dan misschien een IC dat officieel wel de 40 KHz aan kan en welke zo maar gewisseld kan worden? (anders zet ik er gewoon een paar werkende L293D IC's in. (degene die werkt heeft dat uren achterelkaar vol gehouden en wordt ook niet bijzonder warm of zo).

Arco

Special Member

Waarschijnlijk ieder fatsoenlijk versterker ic is beter geschikt voor dit doel als dit ic... ;)
Waarom in hemelsnaam steppermotor drivers?

Iets als de TPA3116 is bijna recht tot 100kHz... (niet pin compatible, maar dat zul je ook wel niet vinden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 23 mei 2019 12:06:39 schreef grote prutser:
samenvattend ga ik er vanuit dat ik een imitatie IC te maken heb.

Dat weet je niet, misschien werkt het IC wel op 5 KHz. Je zit ver buiten de grens met 40 KHz.

Is er dan misschien een IC dat officieel wel de 40 KHz aan kan en welke zo maar gewisseld kan worden?

Arco heeft gewoon een heel goed punt, gebruik er een audioversterker voor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Bij gebruik zo ver buiten de specs zou het inderdaad ook kunnen dat de ene batch het net wel haalt en de andere net niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik verwacht niet dat ze in het productie proces zoveel variatie hebben om dit soort dingen te verklaren. Dan bedoel ik dat ze een weekje deze chips maken en dinsdag doen ze wel en woensdag halen ze NIET de 40kHz.

Wat m.i. wel zou kunnen is dat ze op een bepaald moment zitten met: "Deze chip wordt in het oude proces gemaakt, maar verkoopt nog aardig. Eigenlijk willen we zo veel mogelijk van de oude chips naar de nieuwe chipstraat overhevelen". Dan kan het zijn dat ze het ding "porten" naar de nieuwe technologie, alle datasheet specs controleren en dan gewoon in de verkoop gooien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Er kan wel degelijk veel verloop zitten tussen exemplaren van hetzelfde type.
Bij de allereerste PIC MCU's (begin jaren '90) werd er na fabricage geselecteerd op snelheid en spanning, terwijl de chips in feite allemaal gelijk waren.
(sommigen kregen een 'LF' stempeltje voor lage spanning, anderen een '/20' stempeltje voor 20MHz versie.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Nieuwe produktieprocessen geven idd geen garantie voor de toekomst als je buiten de specs werkt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 23 mei 2019 19:07:31 schreef Arco:
Er kan wel degelijk veel verloop zitten tussen exemplaren van hetzelfde type.
Bij de allereerste PIC MCU's (begin jaren '90) werd er na fabricage geselecteerd op snelheid en spanning, terwijl de chips in feite allemaal gelijk waren.
(sommigen kregen een 'LF' stempeltje voor lage spanning, anderen een '/20' stempeltje voor 20MHz versie.)

Maar, als je goed kijkt waren dat allemaal dezelfde chips. In modernere versies heb je dan voor een chipje: "bij 2.2V max 5MHz, bij 4.5V max 20MHz", terwijl je vroeger een 2.2V, 5Mhz ding kon kopen of een 4.5V 20Mhz ding. De LF versie zal misschien de 20Mhz niet halen bij 5V, maar dan toch wel 18MHz. En de niet-LF versie zal dan de 5Mhz bij 2.2V misschien niet halen, maar dan toch wel bij 2.4V. of 4Mhz bij 2.2V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

In dit geval is de hamvraag... Zien de chips er verder hetzelfde uit? Zelfde soort opdruk? Staat er een land van oorsprong op? Het gaat om tamelijk oude chips lijkt me?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nouja, van de datumcode, zijn ze toevallig uit dezelfde week van het jaar (juli), maar uit verschillende jaren, 2003 en 2007 of 2013 en 2017 Of een ander combinatie.

edit: hier een 328 op de foto. hier een met opdruk 176. Dus mijn interpretatie JWW is niet goed. hier een met datumcode 016.
Ik begin het raar te vinden dat er een aantal "rare" codes tussen zitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Het kunnen al oudjes zijn, maar ook nieuwere. Ze worden nog steeds gemaakt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.