DC motor voor kinderauto

Arco

Special Member

Wat is een kinderauto? Een auto om mee te spelen, of waar kinderen in kunnen zitten.
 

(kan een 6 volt motor werken op 12 volt? Volgens Youtube is er geen probleem)

 
Er is helaas heel wat stompzinnig geleuter op youtube... ;)
Het kan wel, maar blijft maar heel kort heel: het vermogen is tenslotte het viervoudige van waarvoor de motor gemaakt is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 5 juni 2019 14:09:55 schreef deram:
Tweede vraag: heef de spanning een directe invloed op het toerental van de DC motor? Vb. een 6 Volt motor met 10.000 rpm, gaat die snleer draaien indien aangesloten op 12 volt en omgekeerd? en hoeveel sneller?

Precies eens zo snel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik gok dat het om zo'n elektrisch autootje gaat:

De aandrijflijn hierin is geheel van plastic tandwielen, bij een botsing zal door de hogere spanning, dus snelheid de boel volledig aan gort zijn.

Door het opvoeren van de snelheid > 3km per uur is het geen kinderspeelgoed meer, dat zorgt voor vervelende situaties bij schade aan objecten van derden.

Ik heb een aantal van die autootjes defect gezien. Motortje verbrand, tandwielen kapot, niets meer mee te doen. Het zijn vaak de vaders die willen dat het harder gaat, niet de kinderen ;-)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 5 juni 2019 14:09:55 schreef deram:
Tweede vraag: heef de spanning een directe invloed op het toerental van de DC motor? Vb. een 6 Volt motor met 10.000 rpm, gaat die snleer draaien indien aangesloten op 12 volt en omgekeerd? en hoeveel sneller?

Over het algemeen is het toerental evenredig met de aangelegde spanning. Aan het toerental is wel een bovengrens: de mechanica van een motor zal op een bepaald maximum berekend zijn. Een 6V motor op een 5*1.2 die net opgeladen 7.5 leveren bij mekaar dat gaat wel goed. Maar een motor die al 10000 RPM (erg snel) draait dan nog het dubbele proberen: Ik zou het niet doen.

Andersom kan wel: Een 12V motor op een 6V accu aansluiten dat kan best. Dus dat plan om twee 12V motoren te nemen en dan de overbrenging zo uit te rekenen dat ie "net aan de harde kant gaat" en ze dan in serie te zetten zolang je kind nog niet op die snelheid met die auto kan rijden, dat lijkt me een prima plan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vanwaar die trend om alles wat een motor heeft op te willen voeren?

Dit loopt werkelijk de spuigaten uit...

Auto's, Brommer's, Machine's en de goed lopende elektrische steps en fietsen moeten allemaal illegaal worden opgedreven?
Echt alles moet er aan geloven tegenwoordig.
Vanwaar die hunker naar krachtiger en altijd maar sneller?
En dat alles ondanks het feit dat het bewuste toestel daar niet voor ontworpen of berekend voor is.

Nu gaan we zo laag dat zelfs kinderspeelgoed MOET worden opgedreven...
Ik snap de mensen niet meer, maar dat zal wel aan mij liggen.

Nog steeds kan ik er met mijn hoofd niet bij, dat alles opgedreven moet worden ondanks ernstige ongelukken dagelijks.
Wanneer zal het (ooit) genoeg zijn?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

trend? dat is altijd zo geweest
en volgens mij loopt het aantal verkeersdoden nog steeds af, ondanks die "enstige ongelukken"
verder heb je het over iets van 3 naar 6km/h? daarmee ga je heus niet dood hoor, ik woon in een omgeving waar 8 jarige met tig ton tractors voorbij komen die het 4voudige lopen. en daar is ook niemand bang voor

verder OT, als je zo'n ding maakt niet gewoon een accu erin ploffen en dubbele spanning erop zetten,
maak dan ook gewoon een fatsoenlijk gaspedaal met motorregeling/softstart,
de toename in koppel geeft schokken waar je akelig van wordt, en bovendien breekt alles af op vermoeiing

Maar waarom moet dat dan het liefst illegaal?

Of op een toestel dat daar niet op berekend is?

@DK; Juist daarom! Waarom dan het apparaat in kwestie wat opvoeren om die factor wat te verhogen?

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 6 juni 2019 18:51:22 (34%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Het is onduidelijk of dit illegaal is, maar dat zo'n apparaat er niet op berekend is, is wel vrij duidelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maar goed, dat moest er even uit.
Een gewaarschuwd mens is er immers twee waard...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
GJ_

Moderator

Op 6 juni 2019 17:42:13 schreef CrossFireX: Nog steeds kan ik er met mijn hoofd niet bij, dat alles opgedreven moet worden ondanks ernstige ongelukken dagelijks.

Ik heb twee vragen voor je:
1) Waar lees jij dat TS iets wil "opdrijven"?
2) Heb je een bron voor dagelijks zware ongelukken veroorzaakt door "opdrijven"?

Op 6 juni 2019 17:56:44 schreef CrossFireX: Maar waarom moet dat dan het liefst illegaal?

En nog een:
3) waarom meen je dat TS iets illegaals aan het doen is?

Op 5 juni 2019 14:09:55 schreef deram:
Voor deze autootjes zijn er 6 volt en 12 volt DC motoren verkrijgbaar. Tevens zijn ze verkrijgbaar met verschillende toerentallen (van 8.000 tot 30.000 rpm).
Graag wil ik een high/low speed schakelaar aansluiten op de auto.
Vraag: welke motor is het beste geschikt, wetende dat het een stoere jeep-auto beteft met 2 motoren en een 12 Volt batterij.
1) twee 6 volt motoren in serie geplaatst (één op ieder achterwiel)
2) twee 12 volt motoren in parallel geschakeld.
De high/low switch kan zorgen voor de serie/parallel schakeling.

Als men 6 volt motoren gebruikt krijgt iedere motor 6 Volt in serie en 12 Volt in parallel. (kan een 6 volt motor werken op 12 volt? Volgens Youtube is er geen probleem)
Als men 12 volt motoren gebruikt krijgt iedre motor 6 volt in serie en 12 volt in parallel. (kan een 12 volt nog goed werken op 6 Volt ? Is er nog genoeg vermogen?)

Tweede vraag: heef de spanning een directe invloed op het toerental van de DC motor? Vb. een 6 Volt motor met 10.000 rpm, gaat die snleer draaien indien aangesloten op 12 volt en omgekeerd? en hoeveel sneller?

Wie heeft hier ervaring mee? Met dank voor alle reacties.

Vraag 1: Zijn het serie of shunt motoren? Wat zit er origineel af fabriek op (spanning) en hoe zijn ze geschakeld? Hoe wordt de snelheid geregeld van nul naar maximaal? Gaat dat met een pedaal en is dat nog een beetje lineair?

Vraag 2: Bij een shuntmotor - met nominale veldstroom - is de snelheid direct evenredig met de aangelegde ankerspanning, althans zo lang men beneden de nominale waarde daarvan blijft. Deze spanning verhogen of nog erger, verdubbelen, heeft geen enkel nut en moet men ook niet doen. De motor zal wel iets sneller gaan lopen maar zal op enig moment in verzadiging raken, waarbij er dan geen snelheidstoename meer zal plaats vinden, laat staan dat deze nog regelbaar is. De spanning half nominaal maken zal resulteren in 50 % snelheid, wat op zijn beurt weer resulteert in 50 % vermogen. Bij een serie motor is de snelheid een ander verhaal. Die is hier mede afhankelijk van de ankerstoom, de belasting derhalve. Wat de toegevoerde spanning betreft, ga je hier ook de nominale spanning niet te boven. Serie motoren zijn typische tractie motoren, vanwege het hoge (start)koppel.

Ik denk dat ik nu wat beter je eerste vraag begrijp. Twee 12 V motoren aansluiten op een 12 V accu kan zowel in serie als in parallel. Alleen heb je dan bij de serieschakeling maar je halve snelheid. Dat is dacht ik wat je wilde: hoog/laag.
Twee 6 V motoren aansluiten op een 12 V accu kan alleen maar in serie. Je krijgt dan je nominale snelheid. Parallel schakelen in deze configuratie doet men niet, om redenen die ik al eerder aangaf.

Conclusie: Je moet 12 V motoren hebben.

Op 6 juni 2019 17:07:24 schreef rew:
[...]Over het algemeen is het toerental evenredig met de aangelegde spanning. Aan het toerental is wel een bovengrens: de mechanica van een motor zal op een bepaald maximum berekend zijn. Een 6V motor op een 5*1.2 die net opgeladen 7.5 leveren bij mekaar dat gaat wel goed. Maar een motor die al 10000 RPM (erg snel) draait dan nog het dubbele proberen: Ik zou het niet doen.

Andersom kan wel: Een 12V motor op een 6V accu aansluiten dat kan best. Dus dat plan om twee 12V motoren te nemen en dan de overbrenging zo uit te rekenen dat ie "net aan de harde kant gaat" en ze dan in serie te zetten zolang je kind nog niet op die snelheid met die auto kan rijden, dat lijkt me een prima plan.

Bedankt voor de toelichting. Echter ik begrijp niet goed wat u wil zeggen met uw zin "Een 6V motor op een 5*1.2 die net opgeladen 7.5 leveren bij mekaar dat gaat wel goed."

Op 6 juni 2019 20:55:55 schreef herbert116:
Ik denk dat ik nu wat beter je eerste vraag begrijp. Twee 12 V motoren aansluiten op een 12 V accu kan zowel in serie als in parallel. Alleen heb je dan bij de serieschakeling maar je halve snelheid. Dat is dacht ik wat je wilde: hoog/laag.
Twee 6 V motoren aansluiten op een 12 V accu kan alleen maar in serie. Je krijgt dan je nominale snelheid. Parallel schakelen in deze configuratie doet men niet, om redenen die ik al eerder aangaf.

Conclusie: Je moet 12 V motoren hebben.

Beste Herbert, ik noteer dat u mijn vraag begrijpt. Bedankt voor je technische toelichting.
Alle overbodige commentaar over 'opdrijven, illegaliteit, ongevallen en dergelijke' is hier helemaal niet van toepassing.' Stelde gewoon een technische vraag.

Op 6 juni 2019 22:42:31 schreef deram:
Echter ik begrijp niet goed wat u wil zeggen met uw zin "Een 6V motor op een 5*1.2 die net opgeladen 7.5 leveren bij mekaar dat gaat wel goed."

Ik zeg dat als je een "6V motor" hebt, je deze eigenlijk niet op een hoger voltage mag draaien. Maar er is wel enige marge, dus als je 20% boven de opgegeven spanning komt, dan gaat dat wel goed.

En dat 20% boven de opgegeven spanning komen, dat kan best "perongeluk" gebeuren. Een 1.2V NiMh accu is bijvoorbeeld 1.5V net na een goede (laad) beurt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 juni 2019 06:24:55 schreef rew:
[...] Maar er is wel enige marge, dus als je 20% boven de opgegeven spanning komt, dan gaat dat wel goed.

En dat 20% boven de opgegeven spanning komen, dat kan best "perongeluk" gebeuren. Een 1.2V NiMh accu is bijvoorbeeld 1.5V net na een goede (laad) beurt.

Een opgeladen 6 V accu die direct na het laden 7,5 V op een digitale voltmeter laat zien, heeft geen enkele consequentie voor de prestaties van de motor. Op het moment dat het kind namelijk op het 'gaspedaal' of misschien wel een echte e-pedal trapt, zal bij (nominale) belasting de spanning onmiddellijk terugkeren naar de nominale waarde van 6 V, plus of minus de tolerantie. Tijdens bedrijf kom je op deze manier dus nooit "per ongeluk" boven de toegestane spanning van de motor.

Herbert, ik heb de indruk dat jij het over een (3S) Lood-zuur accu hebt. Die zakken bij belasting inderdaad vrij snel terug.

Ik had het over (5S) NiMh accus die toch wel enkele minuten energie leveren bij de hogere spanning.

Maar mijn verhaal blijft opgaan voor zeg een 7.4V motor die je op een 2S, (7.4V nominaal) lithium-gebaseerde accu aansluit. Daar komt 8.4V uit als ie vol is. En dat kan ie echt best wel even volhouden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 juni 2019 10:33:45 schreef rew:
Herbert, ik heb de indruk dat jij het over een (3S) Lood-zuur accu hebt. Die zakken bij belasting inderdaad vrij snel terug.

Ik had het over (5S) NiMh accus die toch wel enkele minuten energie leveren bij de hogere spanning.

Maar mijn verhaal blijft opgaan voor zeg een 7.4V motor die je op een 2S, (7.4V nominaal) lithium-gebaseerde accu aansluit. Daar komt 8.4V uit als ie vol is. En dat kan ie echt best wel even volhouden.

TS had het over een 12 V accu en een 6 V motor. Dan is m.i. een theoretische beschouwing over een 7,4 V lithium accu die onbelast 8,4 V laat meten, enigszins off-topic, althans niet terzake doende. Misschien iets voor een nieuw topic?

mel

Golden Member

Misschien een motor met accu , en besturing, uit een scootmobiel slopen? Als het erin past, ben je gelijk klaar.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Lekker op NIHM blijven, je zet er immers onschuldige en nietsvermoedende kinderen in, dan wil je niet dat ze op een geknutselde lipo constructie zitten.

@ TS kijk eens naar modelbouw motortjes met bijgehorende regelaars. De RC auto's van tegenwoordig schieten weg. Dit kun je gewoon op 12v accu's gebruiken, en krijg je een traploos regelbaar gaspedaal zoals in de auto.

Op 7 juni 2019 11:26:59 schreef herbert116:
[...]
TS had het over een 12 V accu en een 6 V motor. Dan is m.i. een theoretische beschouwing over een 7,4 V lithium accu die onbelast 8,4 V laat meten, enigszins off-topic, althans niet terzake doende. Misschien iets voor een nieuw topic?

Wat is dat nu voor onzin???!!! Hij suggereert dat ie een 6V motor op de 12V wil plempen. Ik zeg dat dit niet verstandig is. En om de vraag voor te zijn: Wat nu als je een 6V accu op 7V aansluit, dat mag dan toch ook niet, daarop heb ik dus gezegd dat 1) dat gebeurt zo regelmatig dat de leverancier er rekening mee moet houden... en 2) dat gaat meestal wel prima.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Motoren in serie schakelen kan m.i. niet goed werken. Als een motor meer belast wordt, zal de stroom toenemen. Als dat ongelijk gebeurt, zal de ene motor die minder zwaar belast is meer spanning (teveel) krijgen.

Op 7 juni 2019 13:13:23 schreef rew:
[...]Wat is dat nu voor onzin???!!! Hij suggereert dat ie een 6V motor op de 12V wil plempen. Ik zeg dat dit niet verstandig is. En om de vraag voor te zijn: Wat nu als je een 6V accu op 7V aansluit, dat mag dan toch ook niet, daarop heb ik dus gezegd dat 1) dat gebeurt zo regelmatig dat de leverancier er rekening mee moet houden... en 2) dat gaat meestal wel prima.

I rest my case.

Op 7 juni 2019 13:22:25 schreef buzzy:
Motoren in serie schakelen kan m.i. niet goed werken. Als een motor meer belast wordt, zal de stroom toenemen. Als dat ongelijk gebeurt, zal de ene motor die minder zwaar belast is meer spanning (teveel) krijgen.

TS bedoelde motoren elektrisch in serie zetten. Dan loopt er door beide ankers, te allen tijde precies dezelfde stroom en wordt de accuspanning 'eerlijk' over de beide motoren verdeeld. Een betere belastingverdeling kan men zich niet denken.

Ja, maar ook met elk een andere belasting. Dat maak ik namelijk op uit deze passage in de openingspost:

Op 5 juni 2019 14:09:55 schreef deram:
[...]
1) twee 6 volt motoren in serie geplaatst (één op ieder achterwiel)
[...]

Mijn gevoel zegt ook dat dat een slecht plan is, elektrisch in serie of niet.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.