Op 5 juni 2019 14:09:55 schreef deram:
Voor deze autootjes zijn er 6 volt en 12 volt DC motoren verkrijgbaar. Tevens zijn ze verkrijgbaar met verschillende toerentallen (van 8.000 tot 30.000 rpm).
Graag wil ik een high/low speed schakelaar aansluiten op de auto.
Vraag: welke motor is het beste geschikt, wetende dat het een stoere jeep-auto beteft met 2 motoren en een 12 Volt batterij.
1) twee 6 volt motoren in serie geplaatst (één op ieder achterwiel)
2) twee 12 volt motoren in parallel geschakeld.
De high/low switch kan zorgen voor de serie/parallel schakeling.
Als men 6 volt motoren gebruikt krijgt iedere motor 6 Volt in serie en 12 Volt in parallel. (kan een 6 volt motor werken op 12 volt? Volgens Youtube is er geen probleem)
Als men 12 volt motoren gebruikt krijgt iedre motor 6 volt in serie en 12 volt in parallel. (kan een 12 volt nog goed werken op 6 Volt ? Is er nog genoeg vermogen?)
Tweede vraag: heef de spanning een directe invloed op het toerental van de DC motor? Vb. een 6 Volt motor met 10.000 rpm, gaat die snleer draaien indien aangesloten op 12 volt en omgekeerd? en hoeveel sneller?
Wie heeft hier ervaring mee? Met dank voor alle reacties.
Vraag 1: Zijn het serie of shunt motoren? Wat zit er origineel af fabriek op (spanning) en hoe zijn ze geschakeld? Hoe wordt de snelheid geregeld van nul naar maximaal? Gaat dat met een pedaal en is dat nog een beetje lineair?
Vraag 2: Bij een shuntmotor - met nominale veldstroom - is de snelheid direct evenredig met de aangelegde ankerspanning, althans zo lang men beneden de nominale waarde daarvan blijft. Deze spanning verhogen of nog erger, verdubbelen, heeft geen enkel nut en moet men ook niet doen. De motor zal wel iets sneller gaan lopen maar zal op enig moment in verzadiging raken, waarbij er dan geen snelheidstoename meer zal plaats vinden, laat staan dat deze nog regelbaar is. De spanning half nominaal maken zal resulteren in 50 % snelheid, wat op zijn beurt weer resulteert in 50 % vermogen. Bij een serie motor is de snelheid een ander verhaal. Die is hier mede afhankelijk van de ankerstoom, de belasting derhalve. Wat de toegevoerde spanning betreft, ga je hier ook de nominale spanning niet te boven. Serie motoren zijn typische tractie motoren, vanwege het hoge (start)koppel.