In een nieuwe log kun je zelf functieblokken maken

BV functieblok cilinder met bewakingen van de eindcontacten.
In een nieuwe logo zit ook een eenvoudige sequencer.

@Peter112, die UserDefinedFunction bedoel je? Dan kun je toch nog steeds alleen gebruik maken van de beschikbare functies die je hebt? Om het overzichtelijker te houden?

Je LOGO (0BA8) heeft maximaal 20 digitale uitgangen.
Je kunt zelf eenvoudig zien hoeveel dat kan zijn.
a: dubbelklik op het icoontje rechtsonder, daar waar je de juiste LOGO kiest, en je krijgt een heel verhaal wat je LOGO aan boord heeft.
b: dubbelklik op een uitgang, en je kunt het uitgangsnummer wijzigen in een vrij nummer, dan heb je de keuze tot ....max 20

Kom je te kort? Met de 0BA8 geen ernstig probleem, je kunt 2 (of meer) LOGO's koppelen met een Ethernetkabeltje. Dan kun je een benodigde uitgang op de andere LOGO laten schakelen.
Zo kun je wel 100 uitgangen maken.

Op 12 september 2019 21:33:48 schreef R-Tronic:
@Peter112, die UserDefinedFunction bedoel je? Dan kun je toch nog steeds alleen gebruik maken van de beschikbare functies die je hebt? Om het overzichtelijker te houden?

Maar wordt er wel een stuk overzichtelijker van, ik vind dat FBD dan snel een brij worden als het programma groter wordt.

Als je zoveel in- uitgangen nodig bent kun je beter een "echte" plc nemen,een logo zie ik nog altijd als een net iets boven hobby nivo apparaat.

Als je graag met een if-then constructie werkt kun je bv een Siemens s7-1200 nemen deze kun je helemaal in scl programmeren.
Er zijn 10tallen andere plc smaken en soorten.

Ik werk nog wel eens met Mitsubishi GX-works 3 de maken ook mooie plc's
Zo bijzonder moeilijk lijkt me TIA portal nou ook weer niet als je al een tijd met Logo bezit bent.
Ben als eens eerder een 1200 plc tegen gekomen waarbij het hele programma in OB1 gezet was.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (43%)]

Ik heb op dit moment zo'n 18 ingangen en 17 uitgangen in gebruik. 1 LOGO! en 2 uitbreidingsunits.

Het programma vond ik ook enorm onoverzichtelijk maar nu ik na advies ontdekt heb dat je het scherm in 4 kan delen, word het allemaal veel overzichtelijker. Elk deel handelt een ander ding af, en dat zijn er 3. het laatste deel ben ik nu bezig om alle tekst en tellers in het scherm weer te geven, alarmmeldingen enzovoorts.

Zojuist het TDE display erbij besteld voor uitlezing en bediening op afstand (buiten de veiligheidskooi).

Ik moet tot zaterdag wachten voordat ik een en ander kan gaan installeren op de uiteindelijke plek dus ik heb ff tijd om lekker in de materie te duiken.

Wat mij ook erg helpt, is tekstvakjes bij de meeste functieblokjes zetten met een beknopte beschrijving.

UDF heb ik al eens mee gespeeld maar op dat moment kwam ik er niet uit. Nu zie ik er de noodzaak (nog) niet van in.

@Toeternietoe, die typeringen van de LOGO heb ik nog niet echt onder de knie. Ik programmeer met Logosoft 8.2 maar de logo zelf is nog een 6 geloof ik. 6ED1052

Weet je ook dat je een verbinding (draadje) door kan knippen?
Vooral als de verbindingen veel en lang worden wordt het een onoverzichtelijke brij.
Ga op de verbinding staan en met de linkermuisknop en je kunt de verbinding "doorknippen" en ook weer aan elkaar m,aken.
De verbindingen krijgen automatisch een naam.
En dan merk je dat het handig is de functieblokken een naam te geven.
Die naam komt bij de verbindingen, maar ook als je eventueel parameters op het scherm van de LOGO (of TD scherm) aan wilt passen.

Je kunt in LOGOSoft net zoveel paginas maken als je zelf wilt.
Naast elkaar kan, niet zo makkelijk vind ik, en onder elkaar.
Probeer dan voor elk deel een aparte pagina te maken, blijft het overzichtelijk.
Bv een pagina voor storingen, een voor opstarten etc.

Als je programmeert in LOGOSoft dan moet je 1e stap zijn de keuze van de juiste LOGO versie. (Rechts onder in beeld)
Kies je een 0BA4 en je hebt een 0BA6 dan heb je in LOGOSoft helaas niet de beschikking over alle functies uit de 0BA6. Doe je het andersom dan kun je het programma (meestal) niet downloaden naar je LOGO!

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (17%)]

Ja, hoewel ik het doorknippen van lijntjes eerst enorm verwarrend vond, is het met de namen erbij geven een stuk beter.

Afijn, ik heb het project zover af dat het nu zinloos is om nog verder te programmeren dus ik moet even wachten tot morgen om verder te kunnen.

Inmiddels heb ik alle 20 beschikbare outputs gebruikt en op 4 na alle inputs.

Mijn apparaat word het hart van een productie"lijn". Ná mijn apparaat staat er nog een machine die de producten nog verder behandeld. Als die in storing valt, gaat dat er onder bepaalde voorwaarden voor zorgen dat uiteindelijk de hele lijn stil komt te staan. Behalve als de storing tijdig opgelost word.

In ieder geval is enorme ophoping van producten hopelijk verleden tijd want als iedereen ligt te trekken aan producten die aan sensoren haken is dat vaak niet zo goed.

We gaan het meemaken, mijn machientje zal 3,6 miljoen producten per jaar gaan behandelen dus hij krijgt wel een vuurdoop:P