welke sensoren te gebruiken?

High met Henk

Special Member

is dit vor de theorie of komt dit ECHt op het helland vlak??

als het er echt op komt, is het natuurlijk VEEL belangrijker, kijk voor een demo hoeft het maar even te werken en zou ik IETS professionelere sensoren gebruiken (schok en watervaster dan bijv een reedcontactje) in een proefopstelling

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het is een schaalmodel dat misschien later dit jaar wordt aangepast om met water te werken.

Een lichtsluisje, of een Hallsensor?! Zoiets bedoel je?

May The Force be with you...

Ik was ook aan het denken om lichtsensoren te gebruiken maar dan zit ik met het probleem ALS er licht op het water valt EN dan nog is wordt weerspiegeld in de lichtsensor gaat hij ook niet juist werken.

Ik had eventueel gedacht aan een sensor die men gebruikt voor auto's(parkeersensor) om te laten vertragen en om te laten stoppen met een drukknop.

Maar het probleem is dat ik niets of toch weinig van electronika af ken dus daarom mijn vraag.

gewoon een reed relais lijkt mij

[Bericht gewijzigd door ikkedus op zaterdag 16 oktober 2004 15:09:47

Op 13 oktober 2004 18:31:46 schreef High met henk:
is dit vor de theorie of komt dit ECHt op het helland vlak??

Tjonge jonge... Als aspirant leraar (zoals je claimt) moet je je toch wel duidelijk kunnen maken in gewoon ABN toch? Neem wat meer tijd voor je post's zou ik zo zeggen. Uiteindelijk ben je niet zo'n 15-jarige newby mag ik hopen?

ciao 4 now.....

watervaster dan bijv een reedcontactje?

Neem van me aan dat een reeedcontact 100% waterdicht is.

High met Henk

Special Member

Op 16 oktober 2004 19:06:57 schreef Atlantis:
[...]

Tjonge jonge... Als aspirant leraar (zoals je claimt) moet je je toch wel duidelijk kunnen maken in gewoon ABN toch? Neem wat meer tijd voor je post's zou ik zo zeggen. Uiteindelijk ben je niet zo'n 15-jarige newby mag ik hopen?

het is toch duidelijk wat er staat en ik tik inderdaad nogal snel enzo. maar hoop dit jaar toch mijn lesbevoegdheid te halen, maar les overbrengen heeft weinig te maken met de feiten die hier ontbreken. En de TS heeft het begrepen.

@mattyke: Als het om een schaalmodel gaat, zou ik kijken naar een metaaldetectie sensor, zoals een hallsensor. een lichtsensor is afhankelijk van zijn omgeving als het aardedonker is en de lamp gaat kapot, zou hij geen licht meer detecteren. een hallsensor moet metaal detecteren en geeft dus minder reden tot storingn (let op eigenlijk moet hij een magnetisch veld detecteren, maar die magneet plak je er gewoon anast, waardoor het metaal wat voorbijkomt magnetisch wordt)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 16 oktober 2004 19:06:57 schreef Atlantis:
[...]

Tjonge jonge... Als aspirant leraar (zoals je claimt) moet je je toch wel duidelijk kunnen maken in gewoon ABN toch? Neem wat meer tijd voor je post's zou ik zo zeggen. Uiteindelijk ben je niet zo'n 15-jarige newby mag ik hopen?

Nu heeft wipi z'n leven gebeterd, komt er weer een nieuwe zeikerd.
Het is duidelijk wat HmH in zijn post bedoelde, dus ga er dan aub niet over zeiken.

Waarom geen gewone eindeloopsschakelaars
anders een proximityswitch(naderingsschakelaar) OMRON,SICK......
moet je wel kiezen tss NPN en PNP types maar blijkbaar is er een trend naar meer PNP gebruik.
Een normaal gesloten contact is veiliger tegen slecht contact of draadbreuk

High met Henk

Special Member

stefan, ik ken deze sensoren deze werken inderdaad PRIMA!

alleen ze zijn nogal groot ik weet niet hoe groot het schaalmodel is. voor de daadwerkelijke liften is het ZEKER een oplossing die ik zou gebruiken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik denk dat het ongeveer 1m*1m zal worden. en de sluizen een 10 cm breed.

High met Henk

Special Member

die omron die wij gebruikten was al ongeveer 4 a 5 cm breed :S

dat is dus veel te groot voor het schaal model

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 16 oktober 2004 19:42:14 schreef wieltje:
Nu heeft wipi z'n leven gebeterd, komt er weer een nieuwe zeikerd.
Het is duidelijk wat HmH in zijn post bedoelde, dus ga er dan aub niet over zeiken.

CO is een forum, geen chatroom. Deelnemers aan dit forum hebben alle tijd om hun vragen of antwoorden juist te formuleren lijkt mij? In een chatroom heb je 140 woorden/minuut nodig om een beetje mee te kunnen doen. Op dit forum (en andere forum's) is iedereen gebaat bij een weloverwogen vraag en/of antwoord.

ciao 4 now.....
High met Henk

Special Member

ik tikte een snelle post omdat ik haast had, maar ik lees uberhaupt snel over mijn eigen fouten heen. Deze was heel beroerd, maar desondanks toch nog te lezen. nobody is perfect. even not me!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Np, HmH.
Ik erger me wel aan sommige deelnemers aan dit forum en anderen die regelmatig langskomen op dit forum en die (om te beginnen) kennelijk meer tijd besteden aan het bewust verkeerd typen van ABN dan dat het zou kosten om een correcte vraag of een antwoord in te typen. Ik heb niks met deze figuren.

ciao 4 now.....
High met Henk

Special Member

mwoa, check even mijn gegevens 4590 posts en al 2.5 jaar ingeschreven: niet echt de eerste de beste newbie dus

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 17 oktober 2004 20:11:33 schreef High met henk:
mwoa, check even mijn gegevens 4590 posts en al 2.5 jaar ingeschreven: niet echt de eerste de beste newbie dus

Nee, zeker niet. En laten we nou maar weer kappen met het gezeur over spelling. Dit lijkt ondertussen wel een forum over het ABN.

Ik zou gewoon reed-relais nemen. Deze kan je makkelijk in een stukje krimpkous waterdicht verpakken. Een lichtsluis is ietsje kleiner, maar daar krijg je misschien rare effecten als er spetters water opkomen. Dan wordt het licht misschien op de één of andere ongwenste manier omgebogen.

Free the whales!
High met Henk

Special Member

schrale troost, maar het is mij nog nooit geluk om een reedrelais met krimpkous waterdicht te maken :D

daarom sugereerde ik die hall sesor. die proximity is wel beter idd. maar zoals reeds gezegd: erg groot!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

lichtsluis met vertraging ? dan reageert hij niet onmiddelijk op waterdruppels.

IR-tempmeting kan ook je voorwerp heeft vast verschillende temperatuur dan de lucht errond.

IR-afstandsmeting... met SHARP sensoren

hall-sensor lijkt me wel perfect waterdicht te maken

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op zondag 17 oktober 2004 22:51:32

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Op 17 oktober 2004 22:47:09 schreef High met henk:
schrale troost, maar het is mij nog nooit geluk om een reedrelais met krimpkous waterdicht te maken :D

Doorgaans is een reed relais een glazen buisje gevuld met een gas dat contacterosie voorkomt. Het buisje zelf is per definitie dus al waterdicht.

High met Henk

Special Member

hmm dan waren die dingend ie ik had dus mega brak, want het krimpkousje was niet dicht en ik zag er bij de pootjes duidelijk een vorm van gas uitkomen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

er bestaan ook reed-kontakten die ingegoten zijn. Gebruik deze zelf regelmatig (van omron) de versie die ik gebruik zijn wel EX.

pointers don't kill programs, programmers kill programs

ik ga gebruik maken van enkele drukschakelaars en een paar simpele lichtpoorten maar in plaats van een ledje moet er relais,transistor,op amp,...staan die een kring van 24V schakelt, deze voltage is nodig om een plc aan te sturen. kan iemand mij helpen voor die schakeling aan te passen?

matty

[Bericht gewijzigd door mattyke op zaterdag 20 november 2004 07:21:31