Hallo,

Thuis heb ik in diverse lampen dimbare en/of niet dimbare leds zitten. Allen op 230 Volt dus geen voedingen verder. Elke avond zijn er periodes dat de lampen flikkeren. Zowel de niet-dimbare als de dimbare leds. Als de dimbare leds gedimd zijn, word het effect erger.

Nu ben ik er bijna zeker van dat het door ToonFrequent signalen komt omdat ik her en der zelfde verhalen lees. Enexis erkent het verhaal maar kan mij niet vertellen wanneer TF uitgefaseerd word dus kennelijk zit ik nog een tijdje met flikkerende lampen.

Kan ik hier zelf niets aan doen? Ik heb bijvoorbeeld nog wat 1 fase netfilters liggen, zou dat iets uithalen?

Mvg,

R-Tronic

Kan ik hier zelf niets aan doen?

LED lamp eruit. Gloeilamp erin. Probleem opgelost.

:)

Gloeilampen zijn helaas schaars aan t worden. Overal waar ik kom is het LED LED en nog 'ns LED.

Volgens mij wordt het TF signaal klokslag 23:00 uur op het net gezet?
Dit zou betekenen dat jij altijd om 23:00 uur knipperende leds hebt.

Om dit op te lossen wordt denk ik lastig, dit zit in de ledlampen zelf.
Het ene model is hier gevoeliger voor dan het andere model.
Deze 'effecten' kwam je vroeger ook al tegen met o.a. (Tronic) dimmers.

Gebeurd het knipperen van de leds niet steeds om dezelfde tijden maar random op verschillende tijden dan kan er meer aan de hand zijn zoals slechte contacten in leidingwerk of groepenkast, of heel soms de motor van een lift.

Op 1 augustus 2019 14:06:07 schreef T-sec:
Volgens mij wordt het TF signaal klokslag 23:00 uur op het net gezet?

Er zijn veel meer momenten op de dag waarop het TF signaal wordt uitgezonden. In ieder geval bij zonsondergang en zonsopkomst voor de straatverlichting.
Wat die leds betreft: weinig aan te doen. Voor de niet dimbare: een echte leddriver aanschaffen. En voor de dimbare: niet dimmen.

Alleen om 23:00 uur? Nee, ook rond 7 uur en 9 uur wel. ik heb er niet precies op gelet. Is TF dan alleen maar een signaal om over te schakelen op nachttarief? Ik dacht dat er allerlei signalen over het net gingen, ook van slimme meters en dergelijke.
De lampen flikkeren wel elke keer hetzelfde patroon. Heel snel flikkeren voor een seconde of 2 en dan eventjes niet. Dan weer 2 seconden flikkeren. Vervolgens een uur niet en dan weer wel. Dus best wel random wanneer het gebeurd maar het patroon is elke keer hetzelfde.

Loszittende contacten kan, maar dan moet het in de groepenkast zitten. Ik heb de LED lampen op verschillende groepen zitten. Lift is geen optie in een vrijstaand huis.
In de schuur staat ook niks aan, geen pompen of motoren of wat dan ook.

Geen zonnepanelen of warmtepompen...

Wat die leds betreft: weinig aan te doen.

Oke, gewoon mee leren leven dus. Een netfilter ook geen optie? ik heb er nog 3 enkelfase netfilters liggen...

Een sperfilter voor TF is effectiever. Maar dat zet je niet zo maar even in elkaar.
Het echte probleem zit bij de ontwerpers van die ledsturingen. Die gaan er vanuit dat het net een keurige 50Hz sinus levert en houden geen rekening met allerhande rotzooi die er op kan zitten.
In de tijd dat ik me bij het energiebedrijf bezig hield met TF hadden wij een stelling: TF is de enige legale netvervuiling.
Heb wel klanten aan de telefoon gehad met soortgelijke problemen die eisten dat we met de TF zendingen zouden stoppen. Sorry meneer, dat is geen optie.

tja, ken het probleem, komt vrijwel wekelijks wel voorbij. men klaagt er wel over, maar het went vanzelf. op een paar klanten na die een filter willen, maar dat is ook niet echt haalbaar, tevens zal het nog een paar jaar duren voor die TF eruit gaat. wil je geen ellende met TF, dan neem 24VDC verlichting die je secundair dimt en schakelt..

Het TF probleem is gelukkig van voorbijgaande aard... Liander gaat het in 2020 uitfaseren, Enexis is al bezig met uitfaseren, Stedin heeft het uitfaseren volgens mij voor 2021 gepland staan.

Overigens is er een hele website aan gewijd: http://www.toonfrequent.nl/ - kun je meteen wat meer op inlezen voor filtering (indien nog nodig).

Op 1 augustus 2019 13:12:46 schreef EricP:
[...]LED lamp eruit. Gloeilamp erin. Probleem opgelost.

Op 1 augustus 2019 14:55:13 schreef KlaasZ:
Het echte probleem zit bij de ontwerpers van die ledsturingen.

Zelfs dan nog niet, gloeilamp dimmers gaan ook op hol van TF signalen.

het is sterk afhankelijk van de dimstand op dat moment, vol open merk je amper wat, maar tussen de 50-80 gedimd merk je er het meeste van. zelfs componenten die claimen dat ze TF ontstoord zijn werken niet, er zijn teveel verschillende TF frequenties waardoor de storing toch blijft komen.

ik denk dat de uitfasering samengaat met de slimme meter uitrol, zodra die klaar is kan men beginnen. straatlampen moeten dan nog een astro klokje krijgen of gsm module oid. boilers met TF relais vervallen denk ik, zet het ding maar op 1 continu zal t advies zijn..

Ja, vooral op gedimde stand is het erg. Ik weet niet precies hoeveel procent dat is, maar ik heb de minimale dimstand zo hoog ingesteld dat er enigszins mooi sfeerlicht van af komt. Dus dat kan best 50 of 60 procent zijn.

Als ik zo lees dat Enexis al begonnen is met het uitfaseren dan wacht ik daar wel op. T is ook niet dat het ineens onleefbaar is natuurlijk. Gewoon irritant.
Denk je goed bezig te zijn met je LED lampen en verschrikkelijk dure dimmers en dan knipperen ze...

Bedankt voor de antwoorden. En ook de website was leuk om te lezen.

Zo erg is het natuurlijk ook niet...TF is niet echt de hele dag door...

Op 1 augustus 2019 22:26:46 schreef Sine:
Zelfs dan nog niet, gloeilamp dimmers gaan ook op hol van TF signalen.

Inderdaad, dat is dus ook een misser van de ontwerpers.