Onlangs werd er me de vraag van iemand gesteld of ik dit apparaat (uit de 80ies?) nog kon herstellen. Toestel heeft het destijds vrij bekende spindle motor probleem. Omdat die persoon de hele keten uit die serie heeft en geen CD-R's gebruikt (die dingen spelen ze niet), wil hij mordicus het apparaat werkend hebben.

De spindle motor is uiteraard nergens meer te vinden, behoudens op een duister USA Ebay-account die er bijna goudblokken voor vraagt. Doen we dus niet.

Het technische: de spindle lijkt een dood punt te hebben. Als de cd niet gaat draaien en je geeft hem een klein duwtje is hij vertrokken. 1 keer op de 2 start hij van de eerste keer.

Is zo'n motortje eigenlijk niet gewoon herstelbaar? Of kent er iemand een alternatief om in de speler in te friemelen.

(ik weet er staan diverse van die spelers op Marktplaats, maar de vraag is wat de toestand van diens motortjes gaat zijn...)

tnx!
Gert

Soms kan je het oplossen met een héél klein beetje contact spray in het motortje. En soms kan je het oplossen door het asje wat op te lichten zodat het asje net iets anders door het lagertje loopt en de borsteltjes anders contact maken.

Het kan ook een voedingsprobleem zijn: http://www.electronicrepairguide.com/how-to-repair-dvd-player.html

Een andere mogelijkheid is de collector van het motortje schoonbranden door het heen en weer te laten draaien op een wat te hoge spanning, bijvoorbeeld 9V alkalinebatterij.

je ziet het al aan de weerstand van de motor, die is te hoog. ik haal dan de achterkant van de motor en stel de koperborstels opnieuw, er zitten geen koolborstels in die motortjes.. de lamellen even afvegen en dan is het ding doorgaans weer goed.

Dat zou ik niet meteen aandurven, soms krijg je hem niet meer terug in elkaar...

Drupje olie met een satéprikker op het lagertje, en inderdaad eventjes laten lopen zonder CD op een vaste spanning.

Even wat negatief resultaat rapporteren: IK dacht: dat zal wel een BLDC motor zijn voor de spindel, dus dan is 1 aanstuur fet of 1 aansluiting kapot. Maar nee: het is een DC motor volgens de service manual.

Het effect wat je beschrijft klinkt mij in de oren alsof 1 of een aantal wikkelingen van de motor doorgebrand zijn. Dat lijkt me een tricky probleem om op te lossen. Als contactspray blijkt te werken dan was het iets met het contact van de borstels. Maar dan nog: Het lijkt me dat het dan een weekje weer gaat werken voordat het alsnog versleten is.

Op 7 augustus 2019 09:03:03 schreef rew:
het is een DC motor volgens de service manual.

Het effect wat je beschrijft klinkt mij in de oren alsof 1 of een aantal wikkelingen van de motor doorgebrand zijn.

de stroom door een spindle motor is zo laag dat wikkelingen niet kunnen verbranden.

Door de lage stroom vervuilt uiteindelijk de collector met slijpsel en oxides, en zo krijg je een dood punt.
Collector proper branden heeft dikwijls succes:
enkele seconden een veel te hoge spanning , begrenzing voeding op +- 1 A en motor wat afremmen, zodanig dat er voldoende stroom gaat lopen.

Post eens wat foto's van het loopwerk, volgens mij heb ik nog een werkend loopwerk liggen uit een sloper.
Indien ik het goede loopwerk heb mag je die gratis ophalen of tegen betaling van de portokosten kan ik hem naar je opsturen.

Ik neem alle tips even mee, maar ga toch eerst proberen om voor die van Twan te gaan. Een goed werkend mechanisme zou natuurlijk über zijn. "Lapmiddeltjes" die misschien ook voor een blijvend werkende motor kunnen zorgen kunnen altijd nog geprobeerd worden als het mechanisme toch niet het juiste blijkt te zijn.

hier alvast de foto's...

Ik had pas dit geval waarbij dus een soldeerverbinding van een wikkeling niet lekker bleek te zijn. Mogelijk zou dat hier ook het geval kunnen zijn.

Ik heb even gekeken, maar helaas heb ik toch geen Technics loopwerk.
Ik heb ooit exact dezelfde speler gehad en die had vermoedelijk hetzelfde euvel...

Het motortje lijkt zo op het oog een redelijk gangbaar mabuchi type.
Kan je de opschriften op het motortje eens posten?

Op 8 augustus 2019 19:53:29 schreef Beeldbuisje:
"Lapmiddeltjes"

Lapmiddeltjes mag je het noemen, maar het motortje is al stuk dus veel mis je niet. Als je eenzelfde loopwerkje kunt vinden (oude DVD speler motor?) ben je er al. Maar geloof me, die motor gaat het gewoon weer doen als je die even op z'n normale bedrijfsspanning laat draaien, in plaats van veel lager zoals de CD speler hem geeft.

Ik benoemde het misschien verkeerd met die lapmiddeltjes.
Wat ik bedoelde is dat je met een nieuw exemplaar 99,9% (want nieuw kan ook defect zijn) zeker bent dat de boel weer ok is.
De gegeven tips zijn wellicht even goed, maar het valt toch altijd eerst uit te proberen, niet?

SJGDRF310T-2 wordt of werd opgegeven als de bestelnummer bij Panasonic/Technics.

Ik ga er wellicht dit weekend geen tijd voor hebben, maar één van de dagen haal ik hem verder uit elkaar om even zijn "normale" bedrijfsspanning aan te leggen. Ik laat het relaas weten en post dan ook even de nummertjes die op die motor zelf staan.

Een nieuw exemplaar, dus geen werkende gebruikte, is inderdaad betrouwbaarder maar een opgelapte hoeft niet onbetrouwbaar te zijn.

SJGDRF310T-2 werd ooit vervangen door SJGDRF310T-4 .

voor de grap even opgezocht..

was te verwachten na meer dan 30 jaar..

Deze voormiddag er me toch even mee kunnen bezighouden.
Gedaan zoals jullie me tipten en effectief, met de labovoeding geen dood punt meer ontdekt. Alles weer gemonteerd en draaien maar. Heeft 10 keer goed gestart, dan weer opnieuw hetzelfde probleem.

Nu had ik het lumineuze idee om eens de spanning in de gaten te houden op dat motortje.
Als het probleem zich voordoet komt er gewoon geen spanning op die motor... Lijkt me na 30 jaar toch een ander verhaal te zijn als een defecte motor.
Eerder een versleten laser die af en toe niet "in focus" geraakt...