Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Sine

Moderator

Op vrijdag 17 mei 2024 15:59:41 schreef Arco:
Soms lees je wel grappige dingen.
Zo vertelde een stuk over CCA netwerkkabel, dat door de hogere weerstand, de data langzamer door de kabel kon... :+

Bij CCA zal dat wel meevallen, maar bij CCS krijg je problemen.

Een klant van me haalde mij er bij... Ze hadden 100 mbps apparaatuur gekocht maar toch werkte het op 10mbps beter/sneller dan op 100.... (ja, lang geleden!).

Ze hadden het gebouw bedraad met CAT5 kabels: "Als het aan beide kanten hetzelfde zit, dan is het toch goed?"

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op maandag 20 mei 2024 09:47:33 schreef rew:
Ze hadden het gebouw bedraad met CAT5 kabels: "Als het aan beide kanten hetzelfde zit, dan is het toch goed?"

De paartjes op 1/2, 3/4, 5/6, 7/8 zeker aangesloten? (ipv 1/2, 3/6, 4/5, 7/8 zoals het hoort)

Heb ik ook eens gezien bij iemand, die zei: Zeker weten dat het goed is, ik heb ze netjes gepaard aan de UTP plug gezet....ja ja...

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
revado

Honourable Member

Een klant van me haalde mij er bij... Ze hadden 100 mbps apparaatuur gekocht maar toch werkte het op 10mbps beter/sneller dan op 100.... (ja, lang geleden!).

Dat heb ik ook een keer gehad, hadden ze ook alles zelf aangelegd, en direct de RJ's op de kabel uiteraard.
Als de volgorde maar het zelfde is... precies wat @henry62 zegt.
De "netwerktester" ( zo'n prul met ledjes) gaf ook aan dat het goed was immers.

Of bij een bedrijf waar de panelen aan de patchkastzijde en outlets door 2 verschillende monteurs afgwerkt waren.
Patchkastzijde voljens de A norm, de outlets volgens B.
En toen waren de apparaten nog niet zo slim om zelf die cross te herkennen.

En dan die goedkope alie-brol stekertjes op stugge kabel, daar zijn echt speciaal andere voor die voor stugge kabel gemaakt zijn.
Om over de gebruikte TANG nog maar te zwijgen, de doe het zelvers die de schoonmoeder die blijkbaar toevallig "Ali" heet blijkbaar als ideale tang zien >:) De pennetjes niet egaal in de connector gedrukt...
Ik gebruik alles van EZ tools platinum sinds jaren.

Dan nog een leuke eigen fout lang geleden.
Klant wilde een novell netwerk, dat was nog met coax.
Op verzoek van de klant, die net te veel kabelks wilde zien, keurig de RG58 rond de systeemsysteemplafonds gelegd, t stukje netjes BOVEN het plafond er tussen en een kabeltje laten zakken naar de computers en printer.
Aan beide einden netjes ene 50 R terminator er op.
Maar het werkte bijna niet, soms even, dan weer niet...
Sindsdien weet ik dat je het t stukje op de kaart moet zetten, iets met impedantie of zo ;)

Op maandag 20 mei 2024 10:38:00 schreef revado:
[...]
Dan nog een leuke eigen fout lang geleden.
Klant wilde een novell netwerk, dat was nog met coax.
Op verzoek van de klant, die net te veel kabels wilde zien, keurig de RG58 rond de systeemsysteemplafonds gelegd, t stukje netjes BOVEN het plafond er tussen en een kabeltje laten zakken naar de computers en printer.
Aan beide einden netjes ene 50 R terminator er op.
Maar het werkte bijna niet, soms even, dan weer niet...
Sindsdien weet ik dat je het t stukje op de kaart moet zetten, iets met impedantie of zo ;)

Dat heet een "stub" en die moet echt heel kort zijn bij coax. Mag ook maar een paar pF zijn(ik dacht < 13?)

Er waren trouwens kabels te koop met 2 coax lijnen erin en aan het einde de BNC connector om zo stubloos te werken.

Ook nog een leuke: We hebben in een coax netwerk ons ook eens rot gezocht naar een probleem, bleek een van de terminators aan het einde een losse verbinding te hebben intern in de terminator. Als je meette was het altijd goed maar bij bepaalde temperaturen verbrak die.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nog een leuke: Bij (oldschool) VGA monochroom wordt alleen de GROENE output gebruikt. De VGA kaart (firmware) herkent dat er maar 1 lijn aangesloten in en schakelt dan over op een monochroom palet.

Nu wij hadden testkabels voor PC's. De eerste waren allemaal handmatig gesoldeerd: Netjes HD15 plug naar verloopjes D9 voor een switchbox om 40 PC's te kunnen switchen (alleen GND, syncs + 1 video signaal). Maar die braken na een poosje af en gingen niet zo heel lang mee. Dus iemand van productie had bedacht (zonder R&D iets te vragen) om in China ingegoten kabeltjes te laten maken. Stuk of 500 of zo. (Daar kwam ik dus later achter, zie het relaas hier beneden)

Toen kwam er een stagiere die een test kastje moest maken voor iets op VGA te testen. Die had een mooi schema van gemaakt.
Ik dat schematje gereviewed en zei: De video input zit op de verkeerde video lijn dat moet GROEN zijn ipv BLAUW.
De stagiere zei: Nee ZEKER weten, het moet BLAUW zijn.
Ik: Hoe kom je daarop?
Stagiere: We hebben hier een berg fabriekskabeltjes en daar is de BLAUWE gebruikt, heb ik nagemeten.
Ik: Dat is dan jammer, dan zijn ze alle 500 fout.

Zucht, na wat navragen kwam de aap uit de mouw: een of ander bijdehandje heeft dus 500 kabeltjes in China laten maken met de verkeerde specificatie.

Sine

Moderator

Je wilt niet weten hoe vaak je dat tegenkomt.

Op maandag 20 mei 2024 10:38:00 schreef revado:

Ik werkte bij de TUDELFT. Ik veranderde iets (hardwarematigs) aan de netwerk config van m'n reserve-PC, en ik liep naar de systeembeheerder om te vragen of ik dat goed had gedaan. Geen haast. Maar tegen de tijd dat ik daar was had ie het druk. Telefoon roodgloeiend en zo. Dus ik maar afgedropen... hij had belangrijkere dingen te doen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Voor lange afstanden binnen een netwerk (100m of meer) werd ook vaak RG213 gebruikt omdat RG58 teveel verlies gaf...
Was wel lastig, want de lompe RG213 paste niet in de netwerkdozen, moest aan beide zijden een stuk RG58 met verloop aan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of de "gele tuinslangen" met de TAPS erop zoals we die noemden (10Base5).

revado

Honourable Member

IBM had die speciale ( onbetaalbare) token ring outlets die de lijn doorverbonden als er geen steker in zat.
Dat werkte wel redelijk.
Later converters voor naar RJ45, daar zat een netwerktrafo in zover ik weet.

revado

Honourable Member

Op maandag 20 mei 2024 11:05:47 schreef henri62:
Of de "gele tuinslangen" met de TAPS erop zoals we die noemden (10Base5).

Dat heette toch ook heel toepasselijk "thicknet" ?
Heb het wel gezien in serverruimtes maar nooit aan gesleuteld.

En dan de echte ouderwetse serverruimtes met verhoogde vloer voor de koeling en een Halon blussysteem met flessen naast de ruimte...
Een oorverdovende teringherrie was het daar altijd met vaak honderden SCSI schijven ventilatoren en de koeling ;-)

https://youtu.be/tDacjrSCeq4

Dit vind ik nog steeds een fantastische video - schreeuwen in een datacenter met honderden HDD's. Door de trillingen van de stem wordt de zoektijd een fractie langer.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op maandag 20 mei 2024 14:40:51 schreef revado:
[...]

Dat heette toch ook heel toepasselijk "thicknet" ?
Heb het wel gezien in serverruimtes maar nooit aan gesleuteld.

Dik ethernet inderdaad. Ik ook niet echt meer iets mee gedaan, was zo ongeveer al zo goed als obsolete toen we nog een AUI poort in hadden gedesigned op een board. Wel nog diverse in mijn handen gehad. Maar die AUI port werd dan weer voor een fiber verbinding gebruikt.

En dan de echte ouderwetse serverruimtes met verhoogde vloer voor de koeling en een Halon blussysteem met flessen naast de ruimte...

Die ruimtes bestaan nog steeds volop.

revado

Honourable Member

Op maandag 20 mei 2024 15:14:37 schreef Ledlover:
https://youtu.be/tDacjrSCeq4

Dit vind ik nog steeds een fantastische video - schreeuwen in een datacenter met honderden HDD's. Door de trillingen van de stem wordt de zoektijd een fractie langer.

Prachtig! :)
Die herrie dus...

Arco

Special Member

Ik ben rond 2010 in de serverruimte van Rijkswaterstaat in Denhaag geweest om wat apparatuur te plaatsen, daar was het ook een flinke herrie.
(daar stonden 400+ HP bladeservers met HDD's, en HP's zijn ook al niet echt de stilste servers... :+)

Paar jaar later is alles verhuisd naar het KPN datacenter bij Amsterdam...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op maandag 20 mei 2024 17:09:59 schreef Arco:
(daar stonden 400+ HP bladeservers met HDD's, en HP's zijn ook al niet echt de stilste servers... :+)

Die blade servers verstoken meer vermogen in de fans dan het mainboard zelf volgens mij. Alle fans dubbel uitgevoerd en een 120x120 fan was al 3 of 4 A/stuk @12V. Dan nog 3x2 kleine fans. Was een proliant DL3.. G3 dacht ik.
Die worden nu voor bijna niks aangeboden want daar wordt je straatarm van.

revado

Honourable Member

Mijn laatste DL360 gen9 hangt nog in het rek maar is uit.
Daar zitten een zooi dubbele ventilatoren in, 7 setjes, dus 14 ventilatoren
Volgens mij hebben ze destijds bij HP de oude BB sirenes opgekocht :)
Bij het opstarten gaat het los, op de werktafel zijn de dvd's wel eens van de tafel geblazen.
Na het booten wordt het wel rustiger, maar als de temperatuur oploopt in de ruimte...
Ze trekken 1,1 ampere max bij 12 volt, per stuk!

Die oude Gen3 daar zaten van die grote aardappelschrappers in vah 120x120 inderdaad...

hp kan er wat van ja, als op t werk de server eens een reboot nodig heeft komt het voor dat de fans niet meer terug regelen na de herstart en dus op vol vermogen blijven rammelen. dat kun je door 2 deuren heen horen dat geluid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Op maandag 20 mei 2024 20:03:22 schreef revado:
Mijn laatste DL360 gen9 hangt nog in het rek maar is uit.
Daar zitten een zooi dubbele ventilatoren in, 7 setjes, dus 14 ventilatoren
Ze trekken 1,1 ampere max bij 12 volt, per stuk!

Dus 185 W aan extra warmte. Nou snap ik waarom het dubbele ventilatoren zijn: die 2e ventilator koelt de 1e ventilator. Eigenlijk moet daar dan ook nog een ventilator op. Maar daarom hebben datacenters airco.

En de gamers thuis pronken met hun stille, passieve waterkoeling…

Ja. Past prima in dit topic ;)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Over domme fouten gesproken:
Bij een pakje van Hornbach zat een retourformulier. Treurig dat ze hun eigen plaatsnaam niet kunnen spellen... 8)7

Nee, dat betekent dat het retourneren je extra kost. Geld-er-op. ;)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
High met Henk

Special Member

Ik heb er een variant van een hobby bij en daar hoort een pijl en handboog bij....

Ik kocht op MP een setje met 6 pijlen. Na 1 uurtje was ik 3 pijlen kwijt en schoot er 1 kapot...

Je vind die dingen moeilijk terug.. ik zie een somme fout door naast het doel te schieten.

Echter nu de ontwerptips:

Spuit de pijlen neon oranje :)

Geen elektronica, maar gewoon een leuk verhaaltje uit een low tech oplossing...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

We noemen het niet voor niets een pijlen-zoek-vereniging, dat is de voornaamste activiteit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Tja, daarom dus.

Bij ons was het nu nog op de grond, maar strakjes schiet ik vanaf een paard en dan heb je veel minder zicht waar de pijl heen gaat...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???