Ja, ik heb nu al een paar keer gehad dat een klant zeg 70 euro betaald had, maar dan staat er maar 65 op m'n factuur. Huh? Maar dan blijkt dat Ebay al 5 euro "sales-tax" heeft geind. Hoe ze dat dan bij import kunnen controleren weet ik niet, want ik doe niets speciaals als "Tax already paid nr 123459234".
Ja, aliexpress standard shipping komt ook wel eens met DHL. Dan krijg je idd 3SALX... tracking nrs. Maar de laatste tijd voorlopig toch meestal met LT...NL.
Op 19 november 2020 13:50:44 schreef r-p:
(van notoire China-bestellers) in verzamelen... Vast niet, maar hoe dan wel?
Ik denk dat ze de tracking codes weten en met grote batches werken.
Weet je hoe "radix sort" werkt? Stel je hebt een miljoen getallen 1-999999, maar dan helemaal gehusseld. Begin met het LAATSTE cijfer. Pleur alles met daar een "0" in een bak met "0" d'r op, alles met een 1 in een bak met "1" d'r op enz. Tien bakken. Als je klaar bent: leeg je alle bakken (bakken op volgorde en ook binnen iedere bak hou je alles op volgorde) En dan herhaal je de sorteerstap maar nu kijk je naar eht tweede cijfer van rechts. Na 6 iteraties heb je alle miljoen cijfers/pakketjes 6x in je handen gehad, maar is alles gesorteerd!
Hier doe je iets vergelijkbaars. Je moet bakken hebben "Kunnen we maken om nog een paar dagen te wachten", Moeten vandaag doorgestuurd worden want we hebben hem al een week hier en "gaan we vandaag mergen met andere pakketjes in onze "verzameling". En met een paar iteraties van een sorteeralgorithme zorg je dat de "zelfde adres" dingen achter mekaar uit op de lopende band zitten en in een vervolgpakje gedaan kunnen worden.
Voorwaarde voor dit alles is natuurlijk dat je de pakketjes automatisch allemaal kan herkennen, dus dat er een goed leesbare barcode op zit. (en waar het voor "gaat vandaag naar postnl" niet uitmaakt dat je de "ligt op z'n kop, we doen hem nog een keer door de machine, dan leest ie weer ongeveer 50% die goedom ligt", is het voor de radix-sort wel belangrijk dat je alle pakketjes in 1x herkent.
Ik dacht dat dit wel "centraal" in hongkong gedaan zou worden en dan voor de hele wereld, maar ik begin nu te denken dat het inderdaad in Schiedam gebeurt.
Ter info: We hebben deze week twee van deze verzamelpakketjes gehad, alletwee "bitwizard, delftechpark 11", maar ik heb netjes mijn stuff in mijn pakje gekregen en mijn collega de zijne. Nul van de mijne in zijn pakje en vv. (en dat terwijl we dus zelf wel eens
[Bericht gewijzigd door rew
op 19 november 2020 17:31:23 (69%)]