Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 2

bprosman

Golden Member

Waarom zetten jullie die taal niet gewoon op Engels*? En elke keer als ik hier op zo'n nl.prefixed-linkje druk dan staat mijn ali ook weer op Nederlands. Zeer irritant.

Dat doe ik ook maar op mijn werk laptop worden alle settings, opgeslagen wachtwoorden etc iedere x uur gewist.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De laatste tijd komen alle Chinese pakketjes met DHL hier, kies meestal voor AliExpress standard shipping. Onder het DHL label zit een label met een 3SALX nummer.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 19 november 2020 09:35:19 schreef Jochem:
<<>>
Het verbaast me ook ten zeerste dat het combineren van die paar pakketjes opweegt tegen het dagenlang opslaan. Misschien hebben ze een historie: rew krijgt altijd wel x zendingen per week uit China. Laten we voor hem maar even afwachten of er nog wat bij komt. Of andersom, dat ze in Luik of Schiedam al weten dat er nog meer in de pijplijn zit, omdat dat vanuit China al is aangemeld maar nog niet is gearriveerd. Dat is misschien nog het meest waarschijnlijke.

Ze hebben natuurlijk je accountgegevens en daarmee weten ze ook wat er verstuurd is tussen het moment dat ze jou eerste pakje binnen de deur krijgen en wat er op dat moment nog onderweg is. Waarschijnlijk volledig geautomatiseerd komt het in een bakje waar de rest later bij in gekieperd wordt.

Ik heb nog nooit gecombineerde zendingen gehad, en als ze daar op wachten krijg ik waarschijnlijk 2 keer per jaar een zending.
Volgens de informatie van de trace code zou het gewoon al die tijd in Luik liggen en zodra Postnl het heeft is het meestal met twee a drie dagen hier. Ze moeten daar in België wel een enorme loods hebben om alle zendingen op te slaan. Blijkbaar is het op dit moment gewoon extra betalen voor snelle verzending en dan hopen dat het ook sneller aankomt.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Jochem

Golden Member

Nou had rew het natuurlijk wel over Cainiao, en jij over Aliexpress Standard shipping.

Eerder kon je er met aliexpress standard wel min of meer op rekenen dat het redelijk snel (<14d) aan zou komen. Als ik jou zo begrijp ervaar jij dat inmiddels anders?

Ik heb momenteel 2 Ali Standard zendingen onderweg. Voorlopig nog niet "te laat", maar ze liggen nog niet op de mat. De Cainiao zendingen reken ik altijd op een maand (of meer), daar is ook nog een envelopje of 3 van onderweg.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Ze zijn zich aan het ingraven tegen dat de inklaringskosten en BTW in voege treden volgend jaar.
4Weken geleden 6 verschillende modules besteld voor in totaal 13,75 euro in dezelfde winkel op Ebay.

Alles modules werden apart verzonden, dus 6pakjes uit China ontvangen met een grote adresklever uit Duitsland bovenop de Chinese adresklever geplakt.
Kan het nog zotter?

LDmicro user.

Ze zijn zich aan het ingraven tegen dat de inklaringskosten en BTW in voege treden volgend jaar.

Is 1/2 jaar uitgesteld, en BTW + Douane ga je gelijk betalen als je het besteld, niet achteraf.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/…

Nederland en Duitsland hebben bij de Europese Commissie aangegeven voorstander te zijn van verder uitstel tot 1 januari 2022.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op 19 november 2020 13:43:18 (17%)]

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 19 november 2020 03:54:39 schreef rew:
Cainiao lukt het om 4 of 5 zendingen van verschillende chinezen voor het postnl stuk als 1 zending te doen.... En dus de mogelijkheid om die vijf pakjes voor mij te vinden tussen die 100duizend andere als mijn oudste pakje al XX dagen ligt.

Is me ook al 2 of 3 keer overkomen en heb ik ook mijn hoofd al over gebroken. Met name wat dit voor voordeel oplevert en of ze inderdaad een hal hebben in Schiedam met 10.000 curverboxen waar ze per adres pakketjes (van notoire China-bestellers) in verzamelen... Vast niet, maar hoe dan wel?

Thevel

Golden Member

maar hoe dan wel?

Ze gooien eerst alles op een grote hoop
Daarna zoeken ze welke pakketjes bij elkaar horen... :)

Op 19 november 2020 13:42:27 schreef Roland van Leusden:
Is 1/2 jaar uitgesteld, en BTW + Douane ga je gelijk betalen als je het besteld, niet achteraf.

Niet als het van binnen EU komt denk ik, daarom worden ze 'vanuit Duitsland ' geleverd.

LDmicro user.

Ja, ik heb nu al een paar keer gehad dat een klant zeg 70 euro betaald had, maar dan staat er maar 65 op m'n factuur. Huh? Maar dan blijkt dat Ebay al 5 euro "sales-tax" heeft geind. Hoe ze dat dan bij import kunnen controleren weet ik niet, want ik doe niets speciaals als "Tax already paid nr 123459234".

Ja, aliexpress standard shipping komt ook wel eens met DHL. Dan krijg je idd 3SALX... tracking nrs. Maar de laatste tijd voorlopig toch meestal met LT...NL.

Op 19 november 2020 13:50:44 schreef r-p:
(van notoire China-bestellers) in verzamelen... Vast niet, maar hoe dan wel?

Ik denk dat ze de tracking codes weten en met grote batches werken.

Weet je hoe "radix sort" werkt? Stel je hebt een miljoen getallen 1-999999, maar dan helemaal gehusseld. Begin met het LAATSTE cijfer. Pleur alles met daar een "0" in een bak met "0" d'r op, alles met een 1 in een bak met "1" d'r op enz. Tien bakken. Als je klaar bent: leeg je alle bakken (bakken op volgorde en ook binnen iedere bak hou je alles op volgorde) En dan herhaal je de sorteerstap maar nu kijk je naar eht tweede cijfer van rechts. Na 6 iteraties heb je alle miljoen cijfers/pakketjes 6x in je handen gehad, maar is alles gesorteerd!

Hier doe je iets vergelijkbaars. Je moet bakken hebben "Kunnen we maken om nog een paar dagen te wachten", Moeten vandaag doorgestuurd worden want we hebben hem al een week hier en "gaan we vandaag mergen met andere pakketjes in onze "verzameling". En met een paar iteraties van een sorteeralgorithme zorg je dat de "zelfde adres" dingen achter mekaar uit op de lopende band zitten en in een vervolgpakje gedaan kunnen worden.

Voorwaarde voor dit alles is natuurlijk dat je de pakketjes automatisch allemaal kan herkennen, dus dat er een goed leesbare barcode op zit. (en waar het voor "gaat vandaag naar postnl" niet uitmaakt dat je de "ligt op z'n kop, we doen hem nog een keer door de machine, dan leest ie weer ongeveer 50% die goedom ligt", is het voor de radix-sort wel belangrijk dat je alle pakketjes in 1x herkent.

Ik dacht dat dit wel "centraal" in hongkong gedaan zou worden en dan voor de hele wereld, maar ik begin nu te denken dat het inderdaad in Schiedam gebeurt.

Ter info: We hebben deze week twee van deze verzamelpakketjes gehad, alletwee "bitwizard, delftechpark 11", maar ik heb netjes mijn stuff in mijn pakje gekregen en mijn collega de zijne. Nul van de mijne in zijn pakje en vv. (en dat terwijl we dus zelf wel eens

[Bericht gewijzigd door rew op 19 november 2020 17:31:23 (69%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het grote voordeel van "aliexpress standard shipping" wat met DHL komt, is dat het via Amsterdam gaat en een stuk sneller is. Meestal idd via Luik met een LT nummer.

brains

Golden Member

Ik heb ook weer een paar bestellingen gedaan, deze keer bijna allemaal op AliExpress ipv eBay. De dingen waren goedkoper en paar single day aanbiedingen.
De meeste gaan naar onze postbus in Nederland. En dan hoop ik dat we na de lockdown hier van 6 weken in België weer over de grens mogen ;) Ik heb naar postbus laten sturen omdat ik van diverse Belgische vrienden gehoord had dat Belgische douane soms moeilijk doet.
Het was al heel lang geleden dat ik iets besteld had, van voor dat corona überhaupt bestond. Ik ben benieuwd en wacht geduldig af, het meeste is niet iets wat specifiek haast heeft voor mij.
Ik heb echter een pakketje dat ik vanuit een warenhuis in Polen had besteld. Ik wil daar graag snel mee aan de slag. De prijs was niet veel duurder dan China en had daar graag zo'n 4,31 verzendkosten voor over om dat hier naar België te sturen. Het vreemde is dat status is dat het bij DPD zou klaarliggen voor verzending, sinds maandag. Maar ik krijg steeds een foutmelding (in Pools) dat tracking nummer niet klopt. Het is ondertussen donderdag en het zou er in 7 dagen moeten zijn.
Ik begin dus een beetje ongerust te worden.
Iemand ervaring met AliExpress warenhuis Polen? Ik dacht, dit zal waarschijnlijk wel sneller zijn dan China en aangezien het rond 20 euro is dacht ik, zeker ook geen problemen met de douane aangezien het al in Europa is.

Ik zit in de napret Rosmalen radiobeurs modus.

Op 20 november 2020 00:09:08 schreef brains:
Iemand ervaring met AliExpress warenhuis Polen? Ik dacht, dit zal waarschijnlijk wel sneller zijn dan China en aangezien het rond 20 euro is dacht ik, zeker ook geen problemen met de douane aangezien het al in Europa is.

Ik heb 4x iets besteld via Polen/Tsjechie. Met name voor de grotere bedragen omdat het dan import/btw probleem omzeilde. Wel iets hogere kosten.

2x bleek het niet op voorraad te zijn en werd het direct vanuit China verstuurd. Ik kreeg mail van de leverancier.... sorry niet op voorraad, we versturen het vanuit China.
Voordeel voor levering vanuit Europa is dat er een 'niet op tijd, geld terug' garantie op zat. Levering zou binnen 5-7 dagen zijn.
Dispute aangemaakt en bedrag terug gekregen.

Andere pakketjes kwamen wel op tijd (en binnen enkele dagen binnen). Ligt dus beetje aan de voorraad. Wellicht staat er een berichtje in je message box dat levering toch vanuit china komt.

Op 19 november 2020 03:06:18 schreef Hubie:
Als u toevallig nog een galblaas nodig heeft. ;-)

https://nl.aliexpress.com/item/4000276164286.html?ug_edm_item_id=40002…

Het is mij een raadsel hoe ze in de vertaling (wss CH-ENG-NL) bij galblaas komen.
Voor galblaas is er maar 1 Engels woord (bladder)
Of mss is de ontvanger in een blaarverpakking (blister)

Ziet er wel leuk uit voor dat geld,dat dan weer wel.Mss bestellen.

Misschien iets met 'Bi'(=2) te maken? Galblaas is in het Engels 'biliary bladder' en de galgang heet in het latijn 'ductus biliaris'

Zou op 'twee buizen' kinnen slaan.

Google blijft af en toe raar doen. Ik had laatst moeite met een vertaling uit het Frans, die de volgende dag(en) weer goed ging.
Overbelasting van het systeem; onderhoud??

Ik vind het wel geestig :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Hubie

Special Member

Ik ben nog geheel intact,inclusief amandelen en apendix ;-)
Waarom slopen ze dat uit een menselijk lichaam? zo'n orgaan heeft toch een functie?

[Bericht gewijzigd door Hubie op 20 november 2020 10:31:08 (42%)]

Prijsvraag:Verzin een originele naam voor de grootste sluis ter wereld.Irma Sluis? Nee,Zeesluis Ijmuiden.My God...

Belangrijkste reden is recidivie, vooral bij galblaas en appendix.
Gebleken is dat die recidivie in het merendeel van de gevallen optreedt.
Bovendien zou de appendix niets anders dan een rudiment van de embryologische ontwikkeling van het darmstelsel zijn en zou hij daarom gemist kunnen worden. De laatste tijd wordt echter aan deze gedachte getwijfeld.

Het is dus meer een keuze tussen recidivie en verwijderen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
brains

Golden Member

Ik krijg nog steeds een foutmelding dat trackingnummer niet bestaat |:(
maar via mijn account en via die tracking zou het pakket onderweg zijn. De vertaling was iets van overgedragen naar het buitenland.
en op het "plaatje" staat dat hij tussen polen en belgische douane moet zijn. Nu maar hopen dat hij in belgie niet te lang blijft hangen.
En het zou er in 2 dagen moeten zijn. Ik wacht maar gewoon af. Het lastigste is dat ik nu geen indicatie heb van wanneer zonder trackingnummer. Nou is er bij ons altijd wel iemand thuis of nemen de buren het aan maar toch.
Ik zit met smart te wachten zodat ik verder kan gaan met een project :+

Shiptronic

Golden Member

1e ali bestelling;

Oct. 24 2020 besteld
Nov. 20 2020 geleverd

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
brains

Golden Member

Ik was op zoek naar wat leuke soldeerkitjes als kadootje voor iemand om te leren solderen. Ik kwam deze omschrijving tegen "Difficulty of wedding machine: Easy"
En dat voor een led hartje :P

Op 20 november 2020 10:13:13 schreef Hubie:
Ik ben nog geheel intact,inclusief amandelen en apendix ;-)
Waarom slopen ze dat uit een menselijk lichaam? zo'n orgaan heeft toch een functie?

Ook je verstandskiezen nog? Pas gehoord dat mensen steeds vaker zonder verstandskiezen geboren worden. Micro-evolutie oid werd dat genoemd.

@Hubie maar geheel off-topic: vraag maar eens waarom in 1 bepaalde godsdienst bij vrouwen de cl_s ritueel verwijderd wordt - dat is pas tegennatuurlijk! Schande!!

Nu, terug on-topic: hier werd een wereldrecord gebroken! Besteld bij Ali op 18 november en geleverd vandaag 20 november. Vanuit opslag in CZ, verzender = DHL, aflevering door b-post (die met DHL nogal innige banden lijkt te hebben).

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
brains

Golden Member

Hmm, het gaat nu niet zo goed met bpost. Willekeurige mensen krijgen nu geen bezorging meer maar een briefje dat het moeten ophalen.
Lees er net een artikel over. En daarin stond bv dat HEMA vanuit NL hun pakketjes met DHL naar bpost verzenden en dan doet bpost de verzending in België. Maar de DHL vrachtwagens stonden vast voor de poorten van bpost. De opslagcapaciteit was helemaal vol.
Ik verbaasde me erover en toen ik het hier las heb ff gegoogled. Blijkbaar werken ze als sinds 2018 samen. De last link in België van DHL wordt door bpost gedaan. En andersom. Als men via bpost iets van België naar Nederland stuurt gaat het Nederlandse stuk via DHL.
https://ecommerceblogbpost.be/innovaties/e-commerce-in-de-benelux-bpos…Lekker verwarrend allemaal. En als dat maar goed gaat nu met de problemen bij bpost.
Toen mijn broer tijdje terug iets voor zijn camera bestelde in nl werd het verzonden door postnl maar geleverd met bpost. Dat vond ik ook een beetje vreemd. Ik dacht dat Postnl ook in België zat voor een gedeelte. En hier in de grensstreek zie ik toch af en toe post NL busjes met Nederlandse kenteken rijden.

Hm, "niet zo goed bij bpost"? Hier was het in het nieuws dat ze meer dan hun handen vol hebben, welke handelaar/dienstverlener kan dat nog zeggen? Dat ze nu eventjes meer werk hebben dan ze afkunnen is een tijdelijk luxeprobleem, en er is een oplossing: ongeveer 5% van de pakketjes zou moeten afgehaald worden, hetzij op het postkantoor of bij een tijdelijk postpunt in een of andere ketenwinkel.

Het dient gezegd: al het bpost-personeel dat ik tegenwoordig zie loopt er behoorlijk afgepeigerd bij - maar de grote meerderheid behoudt wel het goede humeur en de goede omgangsvormen. En als ik al eens op het postkantoor kom dan valt het op dat er veel mensen veel pakjes komen aanbieden voor verzending, heel veel.

En jawel, ook hier in B-3150 zie ik regelmatig busjes van PostNL circuleren, blijkbaar met pakjes. Doen blijkbaar veel moeite om voet aan de grond te krijgen in de BE-markt, maar kunnen volgens mij nooit op tegen bpost, die immers een thuismatch speelt: kent het terrein beter, en heeft historisch een groter volume. Het ene laat betere dienstverlening toe, het andere lagere tarieven.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 20 november 2020 20:48:50 (21%)]

brains

Golden Member

Sorry, ik kwam niet helemaal goed over met die opmerking. Ik snap heel goed dat het niet zo goed gaat. De bezorgers krijgen meen ik iets van 32,5 seconden om een pakketje te bezorgen (absurd getal berekend door een idioot in het hoge bestuur die zelf niks van de praktijk snapt)
Iedereen besteld massaal online, kan ook niet anders met Sinterklaas in aantocht en de winkels die dicht zijn.
Wat ik echter niet snap is dat ze niet de optie geven bij veel webshops om gewoon te kiezen voor ophalen. Ik weet niet hoe dat in bij bpost is maar schijnt dat je als webshop dat moet aanvragen bij Postnl en het niet zo simpel is.
Er zijn toch nog genoeg mensen die wel moeten werken en toch niet thuis zijn als bezorgt wordt. Geef dan de optie tot ophalen ipv de bezorger nutteloos langs te sturen. Dat zou misschien best die 5 procent kunnen zijn. En genoeg mensen vinden dat prettiger ook.
Ik vind het ook goed dat ze nu online bestellen en ophalen bij de winkel wel in de regels als optie geven. Zorgt toch voor ontlasting bij de bezorgers lijkt me. En je hebt het meestal ook gewoon snel in huis ipv moeten wachten.
Maar ik denk dat cultuur verschil NL en be ook zeker een rol speelt. Volgens artikel over samenwerking DHL en bpost willen veel Belgen niet dat pakje bij buren wordt geleverd. Dat snap ik als je geen goede buren hebt. Maar in veel dorpen is dat vaak geen probleem.
Voor corona kregen wij ook regelmatig pakketjes voor de buurman en die was zich altijd aan het verontschuldigen ervoor. Voor mij echt niet nodig, als ik thuis ben wat is dan de moeite voor mij? Hij heeft een beroep waarvoor hij vaak weg is dus snap heel goed dat het lastig is om dan precies te plannen wanneer een pakketje komt.
Maar ik heb wel meer "last" van bepaalde cultuurverschillen nu ik tijdelijk in België verblijf. Veel Belgen denken bv dat als jij ze helpt ergens mee dat ze dan iets terug moeten doen. Dat je helpt omdat je dan hulp terug verwacht. Ik help omdat ik graag mensen help. En doe dat zelden met het idee dat ik er persee hulp voor terug wil hebben. En dat lijkt zelfs te gelden voor de kleinste dingen zoals pakketje aannemen.
Weet je hoe vaak ik niet meegemaakt heb dat ik als ik in de bus, trein, op station ben en zie iemand sukkelen met buggy, deuren, trappen e.d. ik uit automatisme even help met bv buggy omhoog helpen in de bus/trein of er uit. En die mensen zijn dan bijna altijd erg blij. En heel vaak krijg ik de opmerking van iets als, dat is de eerste keer dat iemand spontaan even handje toesteekt.

Om niet al te ver af te dwalen beperk ik me tot uw idee dat men als koper zou moeten kunnen kiezen voor afhalen. Ja dat lijkt ook mij een prima idee, ik zou dat vakje direct aankruisen; maar het is niet de webshop die zo'n optie moet aanbieden, het is de gekozen verzenddienst.

En de verzenders zullen niet zo graag betalen voor een vrouwtje/mannetje aan het loket ook als er niets te doen is; terwijl de afhalers op drukke momenten liever twee/drie/vier loketten actief zouden willen zien; wat nog veel duurder wordt.

Zo'n optie "altijd afhalen" wordt alleen zinvol bij automatische afhaalpunten. Die bestaan er al wel, maar nog slechts mondjesmaat. Ze kosten ook een flinke investering, en het huidige onzekere klimaat zet niet aan tot investeren (tenzij in fabrikanten van vaccins).