testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een klixon 170 graden motor beveiliging. als dat ding eruit ligt is er vaak hitte ontwikkeling geweest in de klemconstructie waar deze mee vastzit. als de motor door gebrek aan doorvoerlucht ( zak vol, slang verstopt ) oververhit is geraakt dan was dat de reden.
Waarschijnlijk is het als volgt: Miele heeft door Sensata een component laten bouwen, namelijk de 3MP31702. Dit component wordt door Sensata alleen aan Miele geleverd en aan niemand anders. De specs van dit component zijn dan ook alleen bekend bij Sensata en Miele.
Nu is de vraag wat zouden jullie voor alternatief erin zetten? Wel 1 waarbij de veiligheid van de stofzuiger gewaarborgd blijft. Ik heb er helaas te weinig verstand van om zelf tot een oplossing te komen. En dan bedoel ik, de 3MP zit in de luchtstroom van de stofzuiger, hij is dus luchtgekoeld. Daarmee zal je rekening moeten houden bij de keuze van een alternatief. De steekmaat maakt niet zoveel uit en ook de grote is minder belangrijk. Omdat er relatief veel ruimte is naast de triac. Alvast vriendelijk bedankt voor het meedenken. Groet Bert
Op 22 maart 2023 10:10:05 schreef Nikolai Tesla:
Heb je al met Sensata gebeld? Nee heb je, ja kan je krijgen.
Ja Sensata Nederland algebeld en voicemail ingesproken. En ik lees dat sommige ook al hebben gebeld en daar werd ook de tel niet opgenomen door Sensata
Goedemiddag,
Mijn Miele C3 doet sinds kort vreemd. Als ik deze aanzet dan doet hij het een halve minuut daarna gaat hij uit en na een halve minuut ongeveer gaat hij vanzelf weer aan. Het lijkt haast op een temperatuurbeveiliging o.i.d. Nu kwam ik na wat googlen op dit forum.
Zou iemand mij kunnen helpen? Ik heb de motor al uit elkaar gehaald. Dat deeltje met de oranje sticker is dat de temperatuur sensor? Zo ja, zou ik deze kunnen verwijderen / bypassen. Ik heb een soldeerbout 
Mvg Shane
Dag SHane,
ja, dat oranje ding is de temperatuursbeveiliging. Je zou hem even kunnen desolderen met een soldeerbout en een stukje litze, en de temperatuursbeveiliging kunnen vervangen door een stukje koperdraad en dan kijken of de stofzuiger niet uitvalt. Ik kan me voorstellen dat dit als acacadabra overkomt, maar een elektronica winkel in de buurt of een Circuits Online lid in de buurt kan misschien hulp bieden.
Let erop dat hij er niet voor niets zit..
Controleer filters. Je hebt behalve de stofzak ook nog een filter achter de zak, en 1 bij de scharnieren van de deksel. Die moet regelmatig vervangen worden.
Mee eens, filters moeten schoon zijn, de stof zak nieuw, en dan weer opnieuw testen of de stofzuiger blijft werken. Valt hij dan nog uit, dan pas mag deze doorverbind test maar kort gebeuren. Shane mag van mij ook direct de temperatuurbeveiliging direct bestellen bij de firma Sensata, maar er waren berichten dat ze dat niet meer wilden doen. Ik hoop dat het niet waar is.
[Bericht gewijzigd door Nikolai Tesla op (14%)]
Op 29 juli 2023 11:44:26 schreef Nikolai Tesla:
Dag SHane,ja, dat oranje ding is de temperatuursbeveiliging. Je zou hem even kunnen desolderen met een soldeerbout en een stukje litze, en de temperatuursbeveiliging kunnen vervangen door een stukje koperdraad en dan kijken of de stofzuiger niet uitvalt. Ik kan me voorstellen dat dit als acacadabra overkomt, maar een elektronica winkel in de buurt of een Circuits Online lid in de buurt kan misschien hulp bieden.
Bedankt voor je antwoord. Dus hem er af desolderen en de punten waar hij aan vast zat verbinden met een koperdraadje?
Verder zijn alle filters schoon. Hij valt soms al na 10 seconde uit en is dan volgens mij nog niet eens opgewarmd. En ik las hier dat bij meerdere mensen dit onderdeel de boosdoener is. 
Op 29 juli 2023 12:38:34 schreef Shane:
[...]Bedankt voor je antwoord. Dus hem er af desolderen en de punten waar hij aan vast zat verbinden met een koperdraadje?
Verder zijn alle filters schoon. Hij valt soms al na 10 seconde uit en is dan volgens mij nog niet eens opgewarmd. En ik las hier dat bij meerdere mensen dit onderdeel de boosdoener is.
ja.
Ho, wacht, hij werkt nog niet normaal. Een belangrijke functie doet het nu dus niet, de stofzuiger is nog steeds defect maar lijkt goed te werken.
Je moet de temperatuurbeveiliging nog vervangen. Pas als je dat hebt gedaan, is de stofzuiger gerepareerd en werkt hij weer normaal. Tot die tijd heb je een prachtig stuk brandbaar plastic, met een dikke zak brandbaar stof en haren, voorzien van een aanjager die er een vette bak lucht langs kan blazen zelfs als ie een beetje verstopt zit.
Ok, sorry voor het omhoog brengen van dit oude topic. Maar kan ik dus concluderen dat het knipperen van het MAX knopje op de stofzuiger (Miele C3 met EDW8303 printplaat) een indicatie is dat mogelijk de Triac en/of de temperatuurbeveiliging een probleem heeft, op dat kleine printplaatje in de motor?
Ik wilde eigenlijk de EDW8303 printplaat gaan vervangen, maar dat is dus wellicht niet zo'n goed plan. Ik kan op de EDW8303 visueel geen defecten waarnemen, behalve dan dat hij er niet heel fris meer uit ziet. Ik heb ook niks om condensatoren door te meten.
Ik heb wel de motor doorgemeten, die geeft op de binnenste 2 pinnen 52 Ohm weerstand en op de buitenste 2 pinnen 4 Ohm, dat ziet er wel aardig okee uit denk ik.
Maar ik zal dus de motor nog verder open moeten maken lees ik hier.
Edit: Oh ik zie dat er nog veel meer pagina's in dit topic zijn die ik nog niet heb gelezen. Ik zal de motor verder openmaken en ook gaan doormeten
Wat fijn is zo'n forum toch, samen met de YouTube filmpjes. Ik zoog het stof af bij het schuren van de gestucte muur met een vlakschuurmachine. Fout!! Nooit meer doen. In de flensen van de stofzuiger verzamelt zich razendsnel het kalk en de motor stopt door oververhitting. Motor uit elkaar gehaald, Triac besteld (BTB 16/600BW voor € 0,83/st + € 6,95 verzendkosten bij info@reichelt.de, telefonisch op +49 (0)4422 955-333) (koop er een paar!). Maar ook de thermische schakelaar-onderbreker 3MP31702 bleek doorgebrand (= geen 0 Ohm meer maar oneindig). Opengemaakt (zie foto's). Een bimetaal en een schakelaar. That's it. NERGENS te krijgen. Tot... Sensata (Mariëlla Kuiper, Customer Success Team, Inside Sales Industrial EMEA, e-mail j-kuiper2@sensata.com) mij vandaag terugmailde: "Ik stuur je vandaag nog 2 samples gratis op...."
:). Toch nog 2 Triacs verknald doordat ik het gekartelde randje op de ronddraaiende flens (die zo scherp is, dat je de moer niet goed kunt vastdraaien) kennelijk wat verbogen had, waardoor hij niet in zijn uitsparing van de ronde "dop" paste en de motor niet vrij liep. Rechtgebogen en de stofzuiger draait weer als een tierelier. Even checken dus!
Oh en nog een tip voor @Bert081966 die ik ergens opving: Als je Mariëlle niet kunt vermurwen tot het sturen van 2 circuit breakers (is wat anders dan een temperatuursensor:) dan kan je eens langs een grof vuil bedrijf fietsen. Daar verzamelen ze stofzuigers en krijg je er misschien een mee. En als je eenmaal een Miele hebt open weten te krijgen, is een tweede keer een fluitje. Succes
Eric21
Golden Member
Wat ontzettend vaak gebeurt bij de Miele is dat het snoer door de snoerhaspel en het eraan trekken (en dan weer automatisch laten oprollen) bij het begin (waar het snoer dus in de haspel begint) is onderbroken. Heel vaak met diagnnose printje defect of motor doorgebrand. Niet dus.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Volgens mijn ervaring en van andere is het streng verboden dingen van grofvuil mee te nemen! rijmt niet met de afval hoop te verkleinen!
Krelis. Dat zou toch te gek voor woorden zijn (Circulaire economie???). Dus naar groot vuil gereden. Je hebt helemaal gelijk. Je mag niets meenemen. "Mag echt niet meneer. Zelfs als wij wat meenemen worden we ontslagen. Overal hangen camera's". Ik zeg: belachelijk.
En je moet eens weten wat er allemaal weggegooid word wat domweg na eenvoudig herstel gewoon weer werkt of sterker gewoon nog werkt!!
Roland11
Golden Member
Op woensdag 9 oktober 2024 22:36:41 schreef smd:
En je moet eens weten wat er allemaal weggegooid word wat domweg na eenvoudig herstel gewoon weer werkt of sterker gewoon nog werkt!!
NL:
"Meer dan 50% was de oogst van een team vrijwilligers van diverse repair cafés toen zij in het programma ‘Factcheckers’ op NPO 1, honderd kapotte apparaten voorgeschoteld kregen. Ruim over de helft zelfs."
Op NPO: https://npo.nl/npo3/factcheckers/08-02-2024/KN_1732833/video
BE:
"Jan verzamelt 100 afgedankte elektrische toestellen om na te gaan of het klopt dat 30% van de elektrische apparaten die we weggooien toch nog te herstellen valt."
Op VRT: https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/factcheckers/3/factcheckers-s3a6/
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik heb dat programma gezien. Toch enige nuance. Op TV beoogt men altijd wat amusement en raderen voor de ogen. Er is wel eerst gefilterd hoor. Goed opletten. De grote bucht is wel niet getoont in het programma. Wel leuk was dat de telefoontechnicus die van de collega wasmachineknutselaar terwijl ook nog gemaakt heeft.
Als ik zie wat hier op de berg beland dan kom ik nooit aan 10%. Mss dat 5% nog ietwat is. En werkende wil niet zeggen dat het duurzaam gemaakt is. Een toestel met rotte rollagers nog nieuwe kooltjes geven sorteer ik niet onder "hersteld". Ook een rotstinkende machine nog gaan opkalefateren is ook niet wenselijk. Hoe technisch goed het nog in orde is.
De machine in bijlage komt van dit koppel. Of...had gekund. De woefwoef hefte blijkbaar graag zijn pootje tegen de machine. https://m.youtube.com/watch?v=8PpuTQHw-Rg
Vrag: sorteer je deze bij de nog te herstellen? (Koolborstels versleten)
[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]
Nee, wat wij bedoelen EricN is de ingeleverde toestellen bij gemeente / recycle stations door de personen zelf of wat word opgehaald bijv door de CB of MM, welke nog nooit een monteur hebben gezien.
Motor kooltjes zijn eenvoudige ingrepen, 10 min werk. Sja , dat karkas op de foto is natuurlijk kansloos..
Ik haal zo nu en dan een machine op bij een bevriende verkoper, heeft geen monteur in dienst dus alleen dozen schuiver. Een LG daar weggehaald, 1 jaar oud en nergens vuil te herkennen. Machine gecheckt en draait als een speer na verwijdering tandenstoker uit pomp.. Hoe dan? Eens steekproef gehouden bij hem en een volle SITA container alles nagelopen en als volgt: 20 % te oude apparaten, meer dan 25 jaar oud en soms werkend. 40% tussen 15 en 25 jaar oud en een gemiddeld reparatie nivo te herstellen. 25% tussen 10-15 jaar oud, en 10% tussen 5-10 jaar oud, 5 % jonger dan 5 jaar. 70% daarvan was beneden de 150 Euro aan onderdelen te herstellen, 30% boven de 250 Euro zowizo..