Eenvoudige trafo afdoende?

Goede dag,

Voor een hobbyproject wil ik gebruik gaan maken van een kleine 12 volt brushless motor. Borstelloos i.v.m. de duurzaamheid. Een dergelijk model is qua inbouwmaat ideaal:
https://nl.aliexpress.com/item/32870960813.html
(ik ben nog op zoek naar een merk dat meer vertrouwen geeft voor w.b.t. betrouwbaarheid)

- Het toerental wil ik bij belasting op +/- 60 rpm af kunnen stellen (de belasting blijft gewoon constant).
- Het moet uiteindelijk op netspanning worden aangesloten.

Nu vraag ik mij af of deze traploos instelbare transformator geschikt is hiervoor, of dat deze trafo enkel gebruikt kan worden in combinatie met een borstel-motor:

https://www.viba.nl/nl/catalog/autotechniek/ruitmontage-repa...p+t+a+view

Alvast zeer bedankt en groeten,
Peter

RAAF12

Golden Member

Volgens de link is de motor in snelheid te regelen op de witte draad, met een PWM regeling.

Een traploos regelbare transformator , wil bijna zeggen dat het een variac moet zijn, deze zijn zwaar en meestal vrij prijzig. Wat je nodig hebt is een gelijkspanningsvoeding, eventueel regelbaar voor eenmalige instelling binnen het spanningsbereik van de motor.. Om het toerental te stabiliseren zit er een FG= tacho generator in de motor. Deze kan door een schakeling in de voeding het toerental constant houden. Gebruik je FG niet dan varieert het toerental met de belasting.

Trafo lijkt mij geheel ongeschikt voor deze toepassing. Het lijkt mij een soort van variac achtig ding zoals vroeger op mijn elektrische trein zat. Je regelt eigenlijk de uitgangsspanning.

In de beschrijving van de motor staat inderdaad dat je die motor met een soort van pwm achtig signal moet aansturen en niet met een spanningsregeling.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Betrouwbaar? Kijk dan eens bij Maxxon of Faulhaber. Verschiet dan niet van de prijs.

Begin met het verwachte vermogen. Met een toerental alleen kan je niet zo veel.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 2 oktober 2019 21:30:38 schreef buzzy:
Een traploos regelbare transformator , wil bijna zeggen dat het een variac moet zijn, deze zijn zwaar en meestal vrij prijzig. Wat je nodig hebt is een gelijkspanningsvoeding, eventueel regelbaar voor eenmalige instelling binnen het spanningsbereik van de motor.. Om het toerental te stabiliseren zit er een FG= tacho generator in de motor. Deze kan door een schakeling in de voeding het toerental constant houden. Gebruik je FG niet dan varieert het toerental met de belasting.

Hallo Buzzy,

De belasting zal nooit varieren en het gevraagde vermogen blijft dus altijd constant.

Even los van de extra regelingsystemen die de motor aan boord heeft, kan de getoonde trafo inclusief de (spannings)regeling van deze trafo, gebruikt worden of ben ik genoodzaakt of een specifieke regeling ervoor te gebruiken?

Op 2 oktober 2019 21:34:20 schreef Ex-fietser:
Trafo lijkt mij geheel ongeschikt voor deze toepassing. Het lijkt mij een soort van variac achtig ding zoals vroeger op mijn elektrische trein zat. Je regelt eigenlijk de uitgangsspanning.

In de beschrijving van de motor staat inderdaad dat je die motor met een soort van pwm achtig signal moet aansturen en niet met een spanningsregeling.

Ja, ik denk dat je gelijk hebt en dat het een veredelde trein-trafo is. Maargoed, als dat afdoende werkt: waarom niet?? Ik heb maar 1 toeren-stand nodig en de belasting blijft altijd gelijk...

Maar goed, als dat afdoende werkt: waarom niet??

Het werkt met die trafo gewoon niet. Dus ook niet afdoende sorry.

Het is waarschijnlijk een trafo zonder een gelijkrichter er in. Er komt dus wisselspanning uit dat ding.

Omschrijving motortje:

Laag Geluidsniveau Lange Levensduur DC 12 v 24 v 6 tot 150 rpm Borstelloze Wormwiel MotorMet speed control

In de omschrijving van dat motortje staat toch duidelijk DC12V of DC24V hetgeen DirectCurrent of te wel gelijkstroom betekend.

fatbeard

Honourable Member

Met deze regelbare 'transformator' (die wel degelijk DC aflevert) kun je de spanning regelen, maar daarmee variëert het toerental van de motor echter NIET.
Dat toerental kun je alleen regelen via een PWM generator/schakeling, waarvan er meerdere te vinden zijn (ook op deze site).

Wat wel essentiëel is voor een PWM is de frequentie, maar die wordt alleen nergens opgegeven...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 2 oktober 2019 22:29:00 schreef fatbeard:

Wat wel essentiëel is voor een PWM is de frequentie, maar die wordt alleen nergens opgegeven...

Bij deze (iets grotere) motor lees ik:
3. Yellow: Puls signaal, wanneer motor run 1 turn, het uitgang 6 pulsen.

https://nl.aliexpress.com/item/32884792826.html?spm=a2g0z.12...4e81Wk341c

Dit is relevant voor het type PWM neem ik aan?

Er staat toch dat FG een uitgang is. Dan denk ik aan een tacho signaal, dat info geeft over de draaisnelheid en die info ( een pulsreeks), die kun je gebruiken om de draaisnelheid constant te houden. of zie ik wat over het hoofd?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Met de witte draad aan - laat je de motor omgekeerd draaien. Blauwe draad is je PWM signaal. Geel is het tacho signaal. Als je dit opvolgt kan je het aantal toeren tellen en zo in combinatie met je PWM signaal de snelheid ± constant houden.

Nergens wordt er bij deze motoren gesproken over het opgenomen vermogen noch het afgegeven vermogen. Dat is koffiedik kijken.

Heb je zelf al bepaald hoeveel kracht je nodig hebt?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 3 oktober 2019 05:50:08 schreef buckfast_beekeeper:

Heb je zelf al bepaald hoeveel kracht je nodig hebt?

Dat is voor mij moeilijk te bepalen, maar ik weet wel dat het zeer weinig zal zijn. Het enige dat aangedreven zal worden is een reeks tandwielparen, geen andere zaken. Dus enkel het beetje wrijving van de (miniatuur) tandwieltjes en lagers. Een paar watt opgenomen vermogen ofzo.