tweeter van speakers in huiskamer vervangen

Hoi allen,

heb dus een stel speakers die nu ongeveer 20 jaar oud zijn. Wat ik altijd dacht is dat de tweeters het als eerste begeven. Nu ben ik niet helemaal tevreden met het hoog en dus zou ik de tweeters willen vervangen. Had een muziekje van de eagles opstaan en het hoog kwam er vernaggeld uit.

De specs van de speaker in het algemeen: geluid 91 db bij 1 watt, maximaal rms vermogen ongeveer 200 watt. Er zit een stekker aan de speaker voor de ingebouwde subwoofer en een line in voor het laag.

Dan de specs van de tweeter: weerstand 3,7 ohm dc.

Nu is de vraag, of ik gewoon tweeters van 91 db bij 1 watt, ongeveer 4 ohm, met of zonder filter, in kan bouwen. Aan kan sluiten ipv de huidige tweeters.

Twee dingen, kan het elektrotechnisch, en kan het wat geluidskwaliteit betreft. Met elektrotechnisch bedoel ik dus, zonder dat bijv het filter kapot gaat.

mvg,

Mark1978

joopv

Golden Member

Wat was de codering van je bron materiaal toen je dit beoordeelde? Als het een mp3 was zou ik het eerst nog eens beluisteren met een originele cd, voor je er een hoop tijd in gaat steken.

Kun je beter omschrijven wat je met "vernaggeld" bedoeld? Of een opname maken en hier plaatsen.

[Bericht gewijzigd door joopv op donderdag 3 oktober 2019 08:56:46 (21%)

Arco

Special Member

Tweeters gaan meestal helemaal kapot bij teveel geluidsdruk, 'een beetje' doen ze niet aan... ;)
Zijn de condensatoren in de scheidingsfilters niet rot?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het is 5 seconden na het begin van deze song: https://youtu.be/VLmmFq4vrLY?t=144

Geloof dat je het via de linkerspeaker hoort.

Het blijft moeilijk om iets zinnigs te zeggen over merkloze tweeters zonder typenummer.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Je zou een functiegenerator op je versterker kunnen aansluiten en dan zoeken naar een frequentie waar je veel vervorming hoort. Je weet al ongeveer waar je moet zoeken omdat het om de tweeter gaat. Als je je oor direct voor de tweeter houdt hoor je voornamelijk de tweeter (duh!).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Als je niet tevreden bent met het hoog, begin je bij de bipolaire elco's in het scheidingsfilter. Een goede MKP of zelfs gewoon een verse elco, maakt vaak al een wereld van verschil.

De reden dat tweeters het als eerste begeven, is niet slijtage zoals je misschien denkt, maar mishandeling. Ze zijn gemaakt voor slechts een paar procent van het totale vermogen van de box. Als je hard speelt en veel hoge tonen weergeeft (bepaalde soorten clipping werken ook, of oscillaties in de versterker), dan verbranden ze. Als je de tweeters niet mishandeld hebt, zijn ze meestal niet stuk. Als je ze wel mishandeld hebt, dan komt er meestal alleen nog stilte uit.

Verder is het handig om merk en type van de box en merk en type van de tweeters te weten. Met alleen een DC-ohmmeting ben je er niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Zonder te weten wat voor speakers (merk, type) en wat de geluidsbron is, valt er weinig te zeggen...
Ik zet altijd een bidirectionele TVS diode over de tweeters om het vermogen te beperken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

TWEETY 102331J S26,38,310,312,412P PC600

dit is de tweeter die erin zit, dus de 102331j. De speaker is een jbl 412p.

Op 3 oktober 2019 12:10:44 schreef Mark1978:
het is 5 seconden na het begin van deze song: https://youtu.be/VLmmFq4vrLY?t=144

Wat hebben we daar aan? Als ik het beluister wordt het toch niet via jouw luidsprekers afgespeeld?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 oktober 2019 13:49:42 schreef Arco:
Zonder te weten wat voor speakers (merk, type) en wat de geluidsbron is, valt er weinig te zeggen...
Ik zet altijd een bidirectionele TVS diode over de tweeters om het vermogen te beperken...

wat voor vermogen gaat er normaal door zo'n tweeter? En wat nadat je er zo'n diode overheen zet?

Op 3 oktober 2019 14:33:24 schreef Arco:
Die dingen kosten niet veel: https://www.easyrepair.be/en/onderdelen-bestellen/?search=TWEETY%20102…

maar zijn de tweeters wel kapot, of is het geluidsfragment zo hoog dat het overal wat vernaggeld klinkt?

De tweeters zelf kosten maar 10 euro per stuk, maar er komt nog eens 20 euro bij voor transport( en 5 euro omdat je met de 2 tweeters nog niet aan de 25 euro zit).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 8 oktober 2019 20:37:59 (38%)

Arco

Special Member

Nogmaals, waar komt die muziek vandaan? Liefst een goede cd gebruiken en geen gerommel met bluetooth of MP3... ;)
Als je het alleen door de linkerspeaker hoort, verwissel ze dan eens van kanaal...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 3 oktober 2019 15:08:42 (27%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 oktober 2019 14:51:19 schreef Mark1978:
maar zijn de tweeters wel kapot, of is het geluidsfragment zo hoog dat het overal wat vernaggeld klinkt?

Bij mij klinkt het super (uit m'n eigen laptop, dus niet uit jouw speakers). Maar ehm, hoe kan dat geluid nou "zo hoog" zijn dat het zou vervormen?? Ten eerste geeft Youtube helemaal geen super-hoog geluid (zou de hond ook niet leuk vinden!), en ten tweede gaat een luidspreker niet vervormen als ik te hoge frequenties krijgt aangeboden.
PS, je kunt natuurlijk zelf ook vergelijken als je hetzelfde fragment anders afspeelt, via koptelefoon, laptop, telefoon, PC van de buren...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

het gaat om de hoogste frequenties uit de song. En dus ongeveer direct nadat het begint via de link die ik gaf. Zou de frequentie hoger dan 20 khz kunnen zijn?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 8 oktober 2019 20:38:20 (65%)

maartenbakker

Golden Member

Een snel experiment, goedkoper en zonder de basiseigenschappen van de box te veranderen, is zoals ik al noemde de condensatoren in het scheidingsfilter vervangen, en dan vooral die in het circuit van de tweeter.

In de muziek die je linkt zitten inderdaad vernaggelde (overstuurde) hogetonen, dat ligt niet aan jouw luidsprekerboxen dus als dat alles is, moet je er niets aan doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
joopv

Golden Member

Op 3 oktober 2019 12:10:44 schreef Mark1978:
het is 5 seconden na het begin van deze song: https://youtu.be/VLmmFq4vrLY?t=144

Rond 2:28 - 2:35 is de vervorming erg goed hoorbaar, tot op het hinderlijke af. Als dat is wat je bedoelt dan ligt het aan het bronmateriaal en niet aan je box.

(overigens hoor ik op hetzelfde nummer op spotify dezelfde vervorming )

Misschien hoort het wel zo dan O-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Als het alleen om dat stukje muziek gaat weer de gitaar hoog inkomt dan is er dus niks mis met je speakers. Hier klinkt het ook met een kraakje.

Niks aan de hand mensen.

Volgens mij is het gewoon de vervorming van de gitaar(versterker) die je hier hoort, niets mis mee.

Transistors are Cool Tubes are Hot

Speel anders dit eens af over je speakers: https://youtu.be/69pxWVjlbNo
Worden de hoge tonen dan ook vernaggeld?
zelfs over de luidsprekertjes van mijn laptop klinkt het alleszins redelijk.

Op 3 oktober 2019 14:54:02 schreef Arco:
Nogmaals, waar komt die muziek vandaan? Liefst een goede cd gebruiken en geen gerommel met bluetooth of MP3... ;)
Als je het alleen door de linkerspeaker hoort, verwissel ze dan eens van kanaal...

Ik quote hem maar even. Welke speakers (merk type), welke bron, welke versterker?

Op 5 oktober 2019 12:12:40 schreef KlaasZ:
Speel anders dit eens af...zelfs over de luidsprekertjes van mijn laptop klinkt het alleszins redelijk.

Nou maakt Callas ook weer niet van die enorm hoge tonen. Da's meer midden. De tweeter doet daarin nog niet zo veel in mee, de violen wel.
Maar goed, probleem was een non-probleem zo lijkt het.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

ja de speakers gaan tot maximaal 20khz. Misschien dat de muziek daaronder valt. Zal de gitaarversterker wel zijn geweest dat het wat vernaggeld klinkt. Kon wel aan andere 50watt rms 91db tweeters komen, maar die namen het frequentie gedeelte tussen de 3500 en de 4000 hz niet mee. Kwamen wel tot 26khz. Verder de speakers doen het nog steeds goed.

In muziek is vervorming juist heel vaak gewenst en el. gitaren zijn bijna altijd vervormt of overstuurd, hoe heftiger de muziek hoe meer oversturing, zelfs basgitaren moeten er bij sommige aan geloven.. https://www.youtube.com/watch?v=usE5_Wii6x0

Transistors are Cool Tubes are Hot