Beste Forumleden,

Ik heb een stoomstrijkijzer gekregen met een probleem.

Bij het aanzetten van het strijkijzer gaat de pomp die het water moet pompen in de boiler aan voor ongeveer 0.5 seconden. Ik merk op dat op dit moment het verwarmingselement ook in werking gaat van de boiler.

Na ongeveer 5 seconden slaat het ijzer uit en gaat het lampje knipperen van 'water'. Als je de stekker uittrekt en terug insteekt herhaalt het probleem zich.

De levensduur is natuurlijk 2 jaar en 2 maanden, dus geen garantie meer.

als ik de pomp test rechtstreeks op 230 V werkt deze.

Ik denk dat dit de temperatuursensor is van de boiler, is dit juist?

Hoe kan nu de boiler weten dat hij bijna leeg is en zo de pomp in werking doen treden?

Alvast bedankt

Op de eerste foto de slang van de pomp naar de ketel.
Bij de ketel de slang er af halen, deze aansluiting zit verstopt met kalk.

Heb dit uitgevoerd en er zit geen kalk in deze slang, noch in de aansluiting op de ketel.

Thermostaten/ NTC nog allemaal goed werkende?? Die kan detecteren dat boiler leeg is door te snelle opwarming

vaak kan de pomp geen druk kwijt omdat er toch een verstopping in die leiding zit, zoals ad al zegt, doorgaans tegen de ketel zit kalkvorming welke het dunne kanaaltje verstopt heeft.

het knipperen kan ook komen omdat het ding denkt dat het reservoir leeg is, dat is vaak een drijvende magneet in het reservoir welke vastzit door kalkvorming.

als de antikalk plug eruit is, dan zit er een klein gaatje in het messing deel waar die metalen slang van de pomp op zit, komt daar water uit als de pomp loopt?

[Bericht gewijzigd door testman op (19%)]

Vandaag even zoveel mogelijk leidingen getest en losgemaakt. Probleem blijft hetzelfde.

Pomp helemaal open gemaakt en pompt op zijn eigen met aparte voeding. darmpjes uitgespoten met compressor.

Reservoir gevuld met water zodat ijzer zou denken dat hij vol is en de pomp niet zou moeten aanzetten.

Ik vraag mij nog altijd af wat de sensor is op de foto met de 2 wit/groene draden??? Deze heeft nu een weerstandswaarde van ongeveer 7K ohm.

Een magneet hoor ik niet in de ketel als ik met de bak schud.

Nog even het probleem uitleggen:
- Drukken op de drukknop om het ijzer aan te zetten
- Hoorbaar trekken er 2 relais aan (verwarming en pomp)
- Pomp trekt voor nog geen seconde aan en valt af (relais gaat hoorbaar uit)
- Na ongeveer een seconde of 5 valt de relais voor de verwarming uit
- Nu staat het lampje van water te knipperen

Hallo ,
zelfde probleem met eenzelfde toestel .
Enkele weken geleden éénmalig .
Vandaag terug : toestel warmt op zolas het hoort .
Als het opgewarmd is en je wil het gebruiken gaat het in fout ;
Lampje water gaat rood knipperen . Enkel weg te krijgen door stekker uit te trekken . Na terug in te steken en op te zetten is fout weg , tot e terug een of enkele keren stoom vraagt .

Is dit probleem uiteindelijk opgelost geraakt Louis ?

Jan

Ntc contacten durven al eens slecht worden. Opgepast soldering breekt heel vlug af. De 2 stekkertjes een paar keer los en vast is voldoende of stekkertje omdraaien. Krijgt de pomp stroom? Meestal enkelzijdig gelijk gelijkgerichte toevoerspanning. Enkel positieve sinus dus tot aan de pomp. Mkt op de print ok? Ntc is 100k bij 25gr.

Heb hetzelfde stoomstrijkijzer type GV8977 met een probleem net nu buiten garantie. Het stoomstrijkijzer stoomt niet meer, zelfs het sproeiertje niet met koud water. Ik hoor het contact aanslaan wanneer ik stoom vraag aan het ijzer maar er komt niets uit. Op het display werkt alles normaal, groene knopt pinkt tijdens het opwarmen en blijft branden wanneer temperatuur OK is. Andere lichten van water tekort of ontkalken lichten niet op. Waar moet ik het probleem gaan zoeken? Zie bijgevoegde foto.

1. Wat is de boilertemperatuur? Kun je met een thermokoppelinstrument op de bodem meten.

2. Wat gebeurt er wanneer je de ontkalkingsstaaf aan de zijkant los draaitwanneer hij op temperatuur is? Opgelet!! Stoom. Dat je je niet verbrandt . Neem een tang

3. Het ventiel (zie foto) behoort te klikken en 230v te krijgen als je de stoomknop indrukt.

Als er druk in de boiler is (120graden boiler en stoom uit onkalkingsstopbij losdraaien) zithetaanhet elektroventiel. Is er geen druk danis hetiets met de temp regeling.(mkt, relais, ntc, overtempbeveiliging,....)

1 Boilertemperatuur is OK. Ketel maakt stoom, reeds gecontroleerd.
2 Aangezien de ketel stoom maakt, komt er wel degelijk stoom uit de ontkalkingsstaaf.
3 het ventiel hoor ik klikken maar nog niet uitgemeten op 230 V wanneer ik de knop indruk.
Kan u mij precies uitleggen waar ik de stroom van 230 V moet uitmeten?
Weet niet goed waar dat elektoventiel zit?
Zijn dit de contacten tussen de 2 witte kabels of tussen witte en rode kabel?

Auch. De vlieger is vertrokken zonder passagiers. Hier de bijlage die ik vergeten ben

Aan dat ventiel zit een darmpje. Doe dat er ook eens af.

1. De boiler heeft druk dus voor het ventiel is het ok. (Ben je zeker vd boilertemperatuur?? Als dit niet goed getest is is de diagnose ook verkeerd)
2. Het ventiel klikt en krijgt 230v
3. Uit het ventiel komt geen stoom

Dan kan er maar 1 ding mis zijn. Ventiel. Stuk.

Dit ventiel moet gemonteerd worden met speciale lijm op de conische schroefdraad.

Hoogstwaarschijnlijk is het ventielfilterje stuk (zit vast aan het ventiel)

[Bericht gewijzigd door EricN op (75%)]

Zonet gecontroleerd. Fiche er af getrokken en uitgemeten. Van zodra ik de machine aan zet, krijgt deze fiche stroom 230 V. De knop indrukken en loslaten geeft geen verschil. Is dit normaal?

Dat zijn zweefspanningen door componenten verliezen. Je moet het aangekoppeld laten.

Soms trekt het ventiel langer aan tijdens de opstart om de druk te verlagen.

[Bericht gewijzigd door EricN op (32%)]

maar als ik het begrijp, ventiel word door 230V bediend, hoort hem klikken en komt geen stoom?? Dan nieuw ventiel. Waarschijnlijk geen kalkvrij water gebruikt en kunnen deze fragiele strijkbouten niet tegen,...

Het ventiel werkt zoals het moet. Na opwarming en op temperatuur geen 230 V op ventiel meer. Als ik om stoom vraag aan het strijkijzer en de knop indruk, geeft het ventiel 230 V aan. Zodus dat werkt zoals het voorzien is denk ik. Maar waarom krijg ik dan geen stoom aan het ijzer, zou het dan toch om een verstopping gaan? Wat denkt u? Alle leidingen gaan demonteren en controleren de beste oplossing?

Idd het ventielspoel is in orde.

Het ventiel heeft ad ingang een kunststof fijnfilter. Die rotten weg. Dan kan alle prut (meestal gebeurt het benodigde ontkalkingsonderhoud te weinig) in het ventiel gaan en daar verstropping geven.

Een nieuw ventiel met de gepaste lijm lost dit op.

PS. De uitgaande slang toch los gehad, dat de verstropping niet verderdoor blijkt te zitten?

[Bericht gewijzigd door EricN op (24%)]

Tricy.....meet de spoel van de magneetklep eens door deze kan onderbroken zijn .
Heb ik recent nog verholpen
Nieuw spoeltje besteld in Duitsland (€45,00 incl verzenden) moertje losdraaien spoeltje wisselen en terug monteren.

Succes Johan

Hij hoort het ventiel klikken bij bekrachtiging.

Verstopping is niet voorbij het ventiel. De darm is vrij en proper. Hoe moet ik de spoel van de magneetklep uitmeten? Dat Ik zeker ben dat dit het defecte onderdeel is en moet vervangen worden. Johannes kan u mij de site geven om een nieuw spoeltje te bestellen AUB? Indien het ventiel zou verstopt zijn, kan ik dit losmaken en reinigen en ontkalken en met de gepaste lijm terug monteren? Welke lijm gebruik ik het best? Loctite?

Tricky , eerst diagnose! test eerst even of het pompspoeltje (ook probleem mee gehad)water geeft apart voeden .
Volg het slangetje , blaas met ontkalkdop open ter controle ,door de inlaat (ook verstopt gehad)
Alles werkt? Vul boilertje met demiwater en test de stoomfunctie.
Niet ? : meet het spoeltje van de stoomklep door, kan van de klep af, zit met die zwarte stekker op de contacten van het spoeltje
Ook goed ? Geef beide spoeltjes externe spanning en kijk of er wel water via de klep komt (slangetje los)

Pas op met bestellen, er zijn verschillende maten in omloop , verifieer het nummer.

Knutselen met ontkalken en doorblazen helpt enkel op korte termijn. Ter test mss overweegbaar maar een verstropping wijst op een rotte filter. Zolang deze niet vernieuwd is (deel v ventiel) gaat het blijven verstroppen.

Ook bij het voorbeeld ventiel blijkt het filtertje foetsie.

[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]

Met welk soort lijm moet een nieuw ventiel gemonteerd worden?

Ik heb eveneens de magneetklep gedemonteerd en apart getest. Als ik er 230 V opsteek op de magneetklep hoor ik niets en ben ik niet zeker dat deze effectief werkt. Moet ik deze horen klikken? Hoe kan ik deze uit testen?

Op 20 december 2023 16:27:10 schreef Tricky Triek: het ventiel hoor ik klikken maar nog niet uitgemeten op 230 V wanneer ik de knop indruk.

Ik ben in de war. Eerst schrijf je dat het ventiel klikt en nu hoor je niets?