Op 2 februari 2021 00:36:03 schreef joopv:
Ik heb maart 1964 (nr 18) zojuist bij archive.org neergezet.

Nummers 24 en 26 heb ik ook maar ik ga nog een betere scan maken, als ik de nummers van djf binnen heb dan zal 1964 compleet zijn en blijven 1961 - 1963 over om te completeren.

Heb je een link naar deze?

De papieren jaargang 1964 is ook beschikbaar als ik klaar ben met scannen. Al zijn ze dan wel losbladig geworden...

@ electron24: zie de tabel iets terug in dit topic voor de archive.org link

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2237005#2237005

[Bericht gewijzigd door joopv op (15%)]

//Beetje topickaap.
Omdat ik de laatste tijd (weer) vaker bezig was met het scannen van tijdschriften en me dood ergerde aan de kwaliteit van mijn Canon All-in-one printer scanner, veel "plakkende" pagina's, dikker papier zoals covers of (igv Hobbit) soms dikkere binnenpagina's toch maar naar een alternatieve scanner.

Het is deze geworden :
https://www.canon.nl/scanners/imageformula-dr-c230/

Vandaag geprobeerd en ben er wel heel tevreden over.
Als minpunt om maar meteen te beginnen :
- Je hebt tussenkomst van een (aangesloten) PC nodig om over een netwerk te scannen.

Als pluspunt is dat hij absoluut geen moeite heeft met wisselende papierdikten, scant meteen dubbelzijdig zonder het papier te moeten "keren".

Meestal haal ik de nietjes uit het tijdschrift met een "ontnieter", ik haal dan een gekarteld (brood)mes door de rug, gekarteld omdat een gewoon mes nog wel eens "weg wil lopen".

Vervolgens moest ik bij de andere scanner de pagina's echt losmaken, dat hoeft bij deze niet. Zelfs een aardig gehavend exemplaar (te zien aan de correcties mbt het rechttrekken van de pagina) ging prima.

Op 300DPI en 600DPI gescand waarbij de 600DPI versie voor mij niet echt meerwaarde heeft.

Ik heb aangevinkt om Nederlandse zoektermen in te voegen maar heb dat nog niet getest. (Standaard software gebruikt) maar de scanner heeft een Twain interface.

Het gewone tijdschrift :
https://magazines.familie-prosman.nl/HOBBIT/1981/1981_06_HOBBIT.pdf
De 600DPI versie:
https://magazines.familie-prosman.nl/HOBBIT/1981/1981_06_HOBBIT_600.pd…

Het gehavende exemplaar:
https://magazines.familie-prosman.nl/HOBBIT/1980/1980_04_HOBBIT.pdf

De EW exemplaren van djf (febr - dec 1964) zijn ondertussen gescand en gaan binnenkort naar archive.org. Daarmee is 1964 compleet.

Het ziet er ook naar uit dat 1961 - 1963 behoorlijk aangevuld gaat worden binnenkort. Moet er wel 300km voor rijden... En 100% compleet is het dan nog steeds niet.

Inderdaad, het was alles meenemen of niets. Er zitten ook RB's en RE's uit de 50 / 60er jaren in die stapel, maar daarvan is vrijwel alles al gedigitaliseerd.

De hele stapel is straks dus ook weer beschikbaar voor de papier liefhebber, die zijn er ook. Ik zal het inventariseren en hier melden.

Gisteren heb ik een expeditie naar Goedereede ondernomen met een mooi resultaat. (En de kids even op het strand laten spelen en wat van de Deltawerken laten zien). We konden het niet te laat maken vanwege de weersomslag.

Een update van de speurtocht naar het compleet maken van de digitale Elektuur / Ele(c/k)troni(c/k)a Wereld verzameling.

... tabel verwijderd, zie verderop in dit topic voor een up to date versie

De exemplaren met "joopv pdf" moeten nog geupload worden naar archive.org, en de exemplaren met "joopv papier" heb ik dus net opgehaald in Zeeland en moeten eerst nog gescand worden, en gaan daarna ook naar archive.org.

Nummer 11 en 15 uit 1963 missen we nu nog geheel, en de nummers 4 en 5 zijn helaas incompleet. Ik heb nog niet de gehele stapel papier doorgenomen, misschien zijn de ontbrekende pagina's nog ergens aanwezig.

Er zijn ook nog RE en RB exemplaren uit de 50's en 60's in de stapel maar volgens mij is alles daarvan al gedigitaliseerd.

edit 15-2 scans bijgewerkt

[Bericht gewijzigd door joopv op (52%)]

// Weer beetje Topickaap.
Weet iemand of er ergens archieven van ELO bestaan ?
Mogen ook papieren versies (ter overname) zijn.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (24%)]

Halverwege jaren 70 had je ook nog het maandblad Populaire Elektronica (PE).
Het was best wel een aardig blad en ik had er een abonnement op maar na iets van 22 nummers stopte PE, iets van 2 jaar dus.
Kort daarna werd ELO uitgegeven en ik kocht wel eens een los exemplaar maar volgens mij heeft ELO maar heel kort bestaan, hoeveel nummers er zijn geweest weet ik niet maar veel waren het er niet.

Hobbit (de opvolger van ELO) heeft ook maar een paar jaar bestaan, waarbij de laatste jaren , of misschien wel het laatste jaar, dankzij de grote sponsoring van Ruud de Boer (de Boer Elektronica aka Robopress) waarbij de kwaliteit zwaar achteruitging (veel meer bespreking van Velleman en Josti kits) en gedrukt op sch**t.. ehh krantenpapier.

Op 9 februari 2021 15:40:01 schreef Thevel:
Halverwege jaren 70 had je ook nog het maandblad Populaire Elektronica (PE).
Het was best wel een aardig blad en ik had er een abonnement op maar na iets van 22 nummers stopte PE, iets van 2 jaar dus.

Een stukje historie van Nederlandse elektronica tijdschriften
Het format van het tijdschrift 'Populaire Electronica' werd in 1974, in opdracht van Uitgeverij Born BV te Assen, ontwikkeld door ondergetekende (onder het anagram Jeever Tenstra) samen met Jan Pas en Wil Leiner. Wij waren drie ex-redacteuren van Elektuur die daar met nogal wat problemen waren vertrokken. De intentie van Born BV was een tijdschrift op de markt te zetten voor de beginnende elektronica hobbyist. Met zijn drieën schreven wij negen nummers per jaar vol met eenvoudige nabouwschakelingen en basis elektronica-theorie.

Na het zestiende nummer, bij het verlengen van het contract, ontstonden grote meningsverschillen tussen het drietal en de uitgever over de redactionele zelfstandigheid. Het contract werd niet verlengd. Born BV heeft toen nog zelfstandig een paar nummers uitgegeven, maar de fut was er uit. Zij kwamen er achter dat uitgeven één vak is, maar tijdschriften vol schrijven een heel ander.
Omdat het auteursrecht op het format en de redactionele formule bij ons lag hebben wij toen het format verder gezet als eigen uitgeverij (Uitgeverij ZOUT, Maastricht) onder de naam 'elektronika hobbie'.

In 1979 kwam de titel 'elektronika hobbie', bij Uitgeverij Kluwer (Deventer) terecht en eindigde als bijlage in het tijdschrift 'ELO'. Wij kwamen er achter dat een tijdschrift vol schrijven één vak is, maar het uitgeven ervan een heel ander.
Het format en de inhoud van onze beide tijdschriften zijn nog een paar jaar in licentie overgenomen in het Duits door DerPE Verlag in Overath onder de naam 'Populäre Elektronik' met Manfred Kalsbach (ex-redacteur van Elektor) als uitgever en eindredacteur.

Zijn die nummers (PE) nog ergens (digitaal) Jos ?

Op 9 februari 2021 23:49:34 schreef bprosman:
Zijn die nummers (PE) nog ergens (digitaal) Jos ?

Daar ben ik ook naar op zoek! Ik had vroeger alle nummers op papier in mijn archief zitten. Dit archief is echter helaas verloren gegaan door een overstroming van een kelder waar alles tijdelijk lag opgeslagen. Ik was toen in één keer alles kwijt dat ik in mijn leven heb geschreven.

Vandaag heb ik de HOB-BIT's geupload naar archive.org
Als je zoekt op mijn naam (bprosman) zul je ze vinden.
Deze exemplaren zijn ge-upload :

1980 - 1, 3, 4, 5, 9
1981 - 1, 2, 3, 4, 5, 6-7, 8, 9, 10, 11, 12
1982 - 1, 2, 3, 4, 5, 6-7, 8, 9, 10, 11, 12
1983 - 1, 2, 3, 4, 5, 6-7, 8, 9, 10, 11, 12
1984 - 1, 3, 4, 5

De ontbrekende hoop ik nog te vinden (heb een bod lopen op MP).
Mocht iemand de (doorgesneden) papieren versies willen hebben, neem even contact met me op anders gaan ze bij het oud papier.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (14%)]

Hallo Bram,

Ik denk dat er een klein foutje in de lijst staat:
In plaats van de nummers 6-7, zijn het de nummers 7-8 die samengesteld zijn tot één editie.
Of ik lees het verkeerd, kan ook natuurlijk :) .
Ik heb nog de volgende nummers liggen:
1980: 2
1984: 1-2, 6, 7-8, 9, 10, 11, 12.
Het eerste nummer van 1984 is ook een samengesteld nummer.

MVG,
Luc.

Kent iemand het Duitse blad ARLT uit de jaren 60. Heb er drie van liggen. Ik vermoed dat deze voor de handelaar waren.
Het is grotendeels een opsomming van "bauelemente" met ook wat leuke simpele schakelingen.

[edit]Waarom nu de foto op zijn kant, grrr?

Is in het verleden wel bij Elektuur te koop geweest:

https://www.circuitsonline.net/nieuws/83/elektuur-brengt-dvd-uit-met-a…

links zijn dood nu.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (26%)]

Een update van de speurtocht naar het compleet maken van de digitale Elektuur / Ele(c/k)troni(c/k)a Wereld verzameling.

<tabel verwijderd, zie verderop in dit topic de laatste versie>

De exemplaren met "joopv papier" moeten nog gescand worden, en gaan daarna ook naar archive.org.

De nummers 4 en 5 die ik hier op papier heb zijn helaas incompleet.

En de nummers 11 en 15 uit 1963 missen we nu nog geheel.

In de loop van de afgelopen tijd heb ik van diverse mensen te horen gekregen dat zij op zolders en in garages achter stapels andere spullen nog EW's hebben uit deze periode. Misschien kunnen zij nog eens kijken of de missende exemplaren te vinden zijn?

[Bericht gewijzigd door joopv op (64%)]

Op bladzijde 816 van het septembernummer is de prijsvraag aangekondigd. Blijkbaar was er een conflict met een amerikaanse uitgever over de naam.

Op 4 februari 2021 19:57:49 schreef bprosman:
//Beetje topickaap.
Omdat ik de laatste tijd (weer) vaker bezig was met het scannen van tijdschriften en me dood ergerde aan de kwaliteit van mijn Canon All-in-one printer scanner, veel "plakkende" pagina's, dikker papier zoals covers of (igv Hobbit) soms dikkere binnenpagina's toch maar naar een alternatieve scanner.

Het is deze geworden :
https://www.canon.nl/scanners/imageformula-dr-c230/

Vandaag geprobeerd en ben er wel heel tevreden over.

(Beetje terzijde maar wellicht interessant...)

Mooie korte review van de scanner, dank daarvoor! En het heeft me getriggerd om ook zo'n scanner aan te schaffen, aangezien ik al even aan het zoeken was. Ik moet zeggen, een hele verademing om nu stapels tijdschriften erdoor te kunnen jassen (ruimt op, vrouw blij ;-).

Weliswaar niet meer nodig voor m'n Elektuur's maar ik heb nog heel veel andere tijdschriften die het waard zijn om in te scannen (elektronica en computer tijdschriften) en dat gaat lekker. Soms piept en kreunt ie wat bij dikker papier/karton, maar 't gaat er vrijwel altijd recht doorheen.

Een gemiddeld tijdschrift van b.v. 60 bldz kost me 2 minuten om te scannen (auto instelling, in kleur, met OCR) zodat het voorwerk eigenlijk nog meer tijd kost: het netjes doormidden snijden zodat je niet teveel papierstof en rafelige randen krijgt. Ik snij gewoon 2-3 mm met stanleymes van de rand af. Verder handige bediening met bijgeleverde software. Al zo'n 150 tijdschriften gescand en resultaten zijn goed, soms wat moiré effecten bij gekleurde pagina's.

Op 16 februari 2021 13:01:29 schreef djf:
[...]

(Beetje terzijde maar wellicht interessant...)

Mooie korte review van de scanner, dank daarvoor! En het heeft me getriggerd om ook zo'n scanner aan te schaffen, aangezien ik al even aan het zoeken was. Ik moet zeggen, een hele verademing om nu stapels tijdschriften erdoor te kunnen jassen (ruimt op, vrouw blij ;-).

Weliswaar niet meer nodig voor m'n Elektuur's maar ik heb nog heel veel andere tijdschriften die het waard zijn om in te scannen (elektronica en computer tijdschriften) en dat gaat lekker. Soms piept en kreunt ie wat bij dikker papier/karton, maar 't gaat er vrijwel altijd recht doorheen.

Een gemiddeld tijdschrift van b.v. 60 bldz kost me 2 minuten om te scannen (auto instelling, in kleur, met OCR) zodat het voorwerk eigenlijk nog meer tijd kost: het netjes doormidden snijden zodat je niet teveel papierstof en rafelige randen krijgt. Ik snij gewoon 2-3 mm met stanleymes van de rand af. Verder handige bediening met bijgeleverde software. Al zo'n 150 tijdschriften gescand en resultaten zijn goed, soms wat moiré effecten bij gekleurde pagina's.

Zelf heb ik een mooi resultaat (al zeg ik het zelf) door de "Correctie" te zetten op "Paper edge" (oid, ik doe het even uit mijn hoofd) , en niet op "Paper edge AND text" , dat leverde bij mij af en toe rare resultaten op. En vervolgens haal ik m door de "Auto straighten" tool van Paperport nog een keertje.

En het heeft me getriggerd om ook zo'n scanner aan te schaffen

Mooi, ik zal Canon eens bellen :+

Mooi, die toewijding voor het veiligstellen en beschikbaar maken van de oude tijdschriften.

Ik heb ondertussen ook weer wat voortgang vwb de oude elektuurs: de nummers 8,9 en 10 zijn gescand en gaan komende dagen naar archive.org.

En ik heb contact met een verzamelaar in Zwolle die de nummers 4 en 15 (dec 1961 en dec 1963) aan mij wil uitlenen om ze in te scannen. Dat wordt wel een hoop werk want niet opensnijden, en dus geen gebruik kunnen maken van de Canon autofeeder op kantoor die 3 bladzijdes per seconde digitaliseert.. :(

Dan blijven nog de nummers 5 en 11 over.

Ik denk dat hij ze nog aan t indexeren is.
Via : https://archive.org/details/1978-0007-elo
Zijn ze al wel als losse .PDF's te downloaden. Ik heb ze ook als losse .PDF's geupload.

Op 20 februari 2021 00:02:34 schreef bprosman:
Ik denk dat hij ze nog aan t indexeren is.
Via : https://archive.org/details/1978-0007-elo
Zijn ze al wel als losse .PDF's te downloaden. Ik heb ze ook als losse .PDF's geupload.

@bprosman\Thanx,heb net de laatste ELO binnen,gewoon 1 voor 1 de .pdf's binnengehaald en naar een USB stick.
ELO kocht ik af en toe,afhankelijk van de cover of inhoud.Die ELO no:1 van 1979 herkende ik meteen.Alle Philips radio bouwpakketjes in een mooie kast met een LED frequentie Display.... mooi man!

Op 19 februari 2021 21:13:13 schreef TinusTech:
Bestaan er eigenlijk indexen of indexwebsites van deze tijdschriften? Ik bedoel bestanden waarin je over meerdere jaargangen (liefst alle....) op inhoud kunt zoeken.

Inhoudsoverzicht elektronica tijdschriften
Dat is een heel goede vraag en het verbaast mij dat niemand heeft gereageerd. Al die oude papieren tijdschriften scannen en on-line zetten is natuurlijk prachtig, maar zonder een inhoudsopgave heeft niemand daar veel aan.
Omdat ik zélf een heleboel oude tijdschriften op de harde schijf heb staan maar daar eigenlijk niets mee doe vanwege het ontbreken van een inhoudsopgave heb ik het plan opgevat daar wat aan te gaan doen. Ik ga op mijn blog twaalf pagina's aanmaken die ieder de zo compleet mogelijke inhoudsopgave bevatten van een van de onderstaande tijdschriften:
- Electron
- Electronica Wereld
- elektroDATA
- Elektronica
- elektronika hobbie
- elektuur / elektor
- elex
- ELO
- Hobbit
- Hobby Elektronica (& Actueel IC-Handboek)
- Populaire Electronica
- Radio Bulletin
Volgens mij zijn dat alle Nederlandstalige elektronica tijdschriften die in de vorige eeuw zijn verschenen.
Het zoeken naar een bepaald onderwerp wordt hierdoor al iets gemakkelijker. Iedere browser heeft immers een zoekfunctie waarmee een pagina te doorzoeken is naar steekwoorden.
Ik ga hiermee in maart beginnen en daar één dag in de week aan werken. Ik zal hierbij hulp nodig hebben, want ik heb bij lange na niet alle tijdschriften. Ik hoop dat ik gebruik kan maken van dit forum om die hulp in te roepen als ik die nodig heb. Het zal dan voornamelijk gaan over OCR-scans van de inhoudspagina's van tijdschriften die ik mis en informatie over de internet-bronnen waar de tijdschriften als PDF ter beschikking staan. Uiteraard zal ik ook mijn accounts op Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram hierbij inschakelen.

Vinden jullie dat al het werk waard of is er weinig interesse?

Op 21 februari 2021 06:07:57 schreef Jeever:
[...]
Inhoudsoverzicht elektronica tijdschriften
Dat is een heel goede vraag en het verbaast mij dat niemand heeft gereageerd. Al die oude papieren tijdschriften scannen en on-line zetten is natuurlijk prachtig, maar zonder een inhoudsopgave heeft niemand daar veel aan.
Omdat ik zélf een heleboel oude tijdschriften op de harde schijf heb staan maar daar eigenlijk niets mee doe vanwege het ontbreken van een inhoudsopgave het ik het plan opgevat daar wat aan te gaan doen. Ik ga op mijn blog twaalf pagina's aanmaken die ieder de zo compleet mogelijke inhoudsopgave bevatten van een van de onderstaande tijdschriften:
- Electron
- Electronica Wereld
- elektroDATA
- Elektronica
- elektronika hobbie
- elektuur / elektor
- elex
- ELO
- Hobbit
- Hobby Elektronica (& Actueel IC-Handboek)
- Populaire Electronica (24)
- Radio Bulletin
Volgens mij zijn dat alle Nederlandstalige elektronica tijdschriften die in de vorige eeuw zijn verschenen.
Het zoeken naar een bepaald onderwerp wordt hierdoor al iets gemakkelijker. Iedere browser heeft immers een zoekfunctie waarmee een pagina te doorzoeken is naar steekwoorden.
Ik ga hiermee in maart beginnen en daar één dag in de week aan werken. Ik zal hierbij hulp nodig hebben, want ik heb bij lange na niet alle tijdschriften. Ik hoop dat ik gebruik kan maken van dit forum om die hulp in te roepen als ik die nodig heb. Het zal dan voornamelijk gaan over OCR-scans van de inhoudspagina's van tijdschriften die ik mis en informatie over de internet-bronnen waar de tijdschriften als PDF ter beschikking staan. Uiteraard zal ik ook mijn accounts op Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram hierbij inschakelen.

Vinden jullie dat al het werk waard of in er weinig interesse?

Het is zeker het werk waard, van Elektuur heb ik een Excel (geen eigen werk) waar al heel veel geindexeerd is , het staat op mijn lijstje maar is teveel voor mij alleen maar wil zeker helpen.