Electronica/Elektronika Wereld / Elektuur

Thevel

Golden Member

Hubie

Special Member

Op 20 februari 2021 00:02:34 schreef bprosman:
Ik denk dat hij ze nog aan t indexeren is.
Via : https://archive.org/details/1978-0007-elo
Zijn ze al wel als losse .PDF's te downloaden. Ik heb ze ook als losse .PDF's geupload.

@bprosman\Thanx,heb net de laatste ELO binnen,gewoon 1 voor 1 de .pdf's binnengehaald en naar een USB stick.
ELO kocht ik af en toe,afhankelijk van de cover of inhoud.Die ELO no:1 van 1979 herkende ik meteen.Alle Philips radio bouwpakketjes in een mooie kast met een LED frequentie Display.... mooi man!

Thevel

Golden Member

Op 20 februari 2021 00:49:45 schreef Hubie:
Die ELO no:1 van 1979 herkende ik meteen.

Maar je ben niet de enige. :)

bprosman

Golden Member

Op 20 februari 2021 00:08:41 schreef joopv:
Iets uploaden op archive.org lijkt simpel, maar als je het goed wil doen moet je per pdf bestand een heleboel velden invullen met de juiste informatie en sleutelwoorden.

Als ik zo kijk heeft bprosman alles in 1 sessie geupload, zonder tags en metadata in te vullen.. Archive.org is dat nog aan het "derive"'en. Dat duurt nog wel even. Ik weet niet of het daarna beter vindbaar gaat worden.

Je kan ze in ieder geval vinden als je zoekt op uploader bprosman

Bij de Elektuurs upload ik 1 bestand per keer waarbij ik de description, tags, publicatiedatum en taal handmatig invul. Dat kost een paar minuten per bestand.

Ik heb de tabel iets terug in dit topic aangevuld met de laatste Elektuur / EW uploads.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2243074#2243074

Misschien moet ik het inderdaad een keer overdoen met de juiste tagging.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Die ELO no:1 van 1979 herkende ik meteen.

De ELO's moest ik (helaas) wel versnijden, door hun rare formaat van 230mm breed pastten ze in géén één scanner en allemaal losbladig was me teveel werk. Gelukkig zat er in de kantlijn een ruime marge zodat het nergens ten koste ging van de tekst. Af en toe wel een middenposter. Ook heb ik bewust de advertenties er in gelaten, bij Elektuur kom ik op een markt of "inboedel"nog wel eens een print tegen ergens (EPSxxx) of "erger" een EPROM, PAL, GAL (ESSxxx) en dan is best veel zoekwerk een Elektuur te vinden waar dit niet samen met de advertenties uitgestript is (deed het overigens zelf vroeger ook).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 20 februari 2021 00:08:41 schreef joopv:
Iets uploaden op archive.org lijkt simpel, maar als je het goed wil doen moet je per pdf bestand een heleboel velden invullen met de juiste informatie en sleutelwoorden.

Dat zag ik ook toen ik voor proef iets van een andere (IT tijdschrift) collectie ging uploaden. En de snelheid van archive.org viel me ook wat tegen. Aangezien ik zo'n 125 tijdschriften wil uploaden ben ik nu aan het uitzoeken of het via een .csv file (met alle tags e.d.) en ia python add-on via unix kan. Maar ik ben niet zo'n held daarmee. Heeft iemand daar ervaring mee?

Jeever

Golden Member

Op 19 februari 2021 21:13:13 schreef TinusTech:
Bestaan er eigenlijk indexen of indexwebsites van deze tijdschriften? Ik bedoel bestanden waarin je over meerdere jaargangen (liefst alle....) op inhoud kunt zoeken.

Inhoudsoverzicht elektronica tijdschriften
Dat is een heel goede vraag en het verbaast mij dat niemand heeft gereageerd. Al die oude papieren tijdschriften scannen en on-line zetten is natuurlijk prachtig, maar zonder een inhoudsopgave heeft niemand daar veel aan.
Omdat ik zélf een heleboel oude tijdschriften op de harde schijf heb staan maar daar eigenlijk niets mee doe vanwege het ontbreken van een inhoudsopgave heb ik het plan opgevat daar wat aan te gaan doen. Ik ga op mijn blog twaalf pagina's aanmaken die ieder de zo compleet mogelijke inhoudsopgave bevatten van een van de onderstaande tijdschriften:
- Electron
- Electronica Wereld
- elektroDATA
- Elektronica
- elektronika hobbie
- elektuur / elektor
- elex
- ELO
- Hobbit
- Hobby Elektronica (& Actueel IC-Handboek)
- Populaire Electronica
- Radio Bulletin
Volgens mij zijn dat alle Nederlandstalige elektronica tijdschriften die in de vorige eeuw zijn verschenen.
Het zoeken naar een bepaald onderwerp wordt hierdoor al iets gemakkelijker. Iedere browser heeft immers een zoekfunctie waarmee een pagina te doorzoeken is naar steekwoorden.
Ik ga hiermee in maart beginnen en daar één dag in de week aan werken. Ik zal hierbij hulp nodig hebben, want ik heb bij lange na niet alle tijdschriften. Ik hoop dat ik gebruik kan maken van dit forum om die hulp in te roepen als ik die nodig heb. Het zal dan voornamelijk gaan over OCR-scans van de inhoudspagina's van tijdschriften die ik mis en informatie over de internet-bronnen waar de tijdschriften als PDF ter beschikking staan. Uiteraard zal ik ook mijn accounts op Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram hierbij inschakelen.

Vinden jullie dat al het werk waard of is er weinig interesse?

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Jeever

Golden Member

Op 19 februari 2021 06:52:26 schreef bprosman:
[...]

[Bericht gewijzigd door Jeever op zaterdag 26 juni 2021 01:02:44 (75%)

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
bprosman

Golden Member

Op 21 februari 2021 06:07:57 schreef Jeever:
[...]
Inhoudsoverzicht elektronica tijdschriften
Dat is een heel goede vraag en het verbaast mij dat niemand heeft gereageerd. Al die oude papieren tijdschriften scannen en on-line zetten is natuurlijk prachtig, maar zonder een inhoudsopgave heeft niemand daar veel aan.
Omdat ik zélf een heleboel oude tijdschriften op de harde schijf heb staan maar daar eigenlijk niets mee doe vanwege het ontbreken van een inhoudsopgave het ik het plan opgevat daar wat aan te gaan doen. Ik ga op mijn blog twaalf pagina's aanmaken die ieder de zo compleet mogelijke inhoudsopgave bevatten van een van de onderstaande tijdschriften:
- Electron
- Electronica Wereld
- elektroDATA
- Elektronica
- elektronika hobbie
- elektuur / elektor
- elex
- ELO
- Hobbit
- Hobby Elektronica (& Actueel IC-Handboek)
- Populaire Electronica (24)
- Radio Bulletin
Volgens mij zijn dat alle Nederlandstalige elektronica tijdschriften die in de vorige eeuw zijn verschenen.
Het zoeken naar een bepaald onderwerp wordt hierdoor al iets gemakkelijker. Iedere browser heeft immers een zoekfunctie waarmee een pagina te doorzoeken is naar steekwoorden.
Ik ga hiermee in maart beginnen en daar één dag in de week aan werken. Ik zal hierbij hulp nodig hebben, want ik heb bij lange na niet alle tijdschriften. Ik hoop dat ik gebruik kan maken van dit forum om die hulp in te roepen als ik die nodig heb. Het zal dan voornamelijk gaan over OCR-scans van de inhoudspagina's van tijdschriften die ik mis en informatie over de internet-bronnen waar de tijdschriften als PDF ter beschikking staan. Uiteraard zal ik ook mijn accounts op Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram hierbij inschakelen.

Vinden jullie dat al het werk waard of in er weinig interesse?

Het is zeker het werk waard, van Elektuur heb ik een Excel (geen eigen werk) waar al heel veel geindexeerd is , het staat op mijn lijstje maar is teveel voor mij alleen maar wil zeker helpen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 21 februari 2021 06:07:57 schreef Jeever:
[...]
Inhoudsoverzicht elektronica tijdschriften
Dat is een heel goede vraag en het verbaast mij dat niemand heeft gereageerd. Al die oude papieren tijdschriften scannen en on-line zetten is natuurlijk prachtig, maar zonder een inhoudsopgave heeft niemand daar veel aan.
Omdat ik zélf een heleboel oude tijdschriften op de harde schijf heb staan maar daar eigenlijk niets mee doe vanwege het ontbreken van een inhoudsopgave het ik het plan opgevat daar wat aan te gaan doen. Ik ga op mijn blog twaalf pagina's aanmaken die ieder de zo compleet mogelijke inhoudsopgave bevatten van een van de onderstaande tijdschriften:
- Electron
- Electronica Wereld
- elektroDATA
- Elektronica
- elektronika hobbie
- elektuur / elektor
- elex
- ELO
- Hobbit
- Hobby Elektronica (& Actueel IC-Handboek)
- Populaire Electronica
- Radio Bulletin
Volgens mij zijn dat alle Nederlandstalige elektronica tijdschriften die in de vorige eeuw zijn verschenen.

Vergeet ook Radio Elektronica niet, daar stonden ook veel ontwerpen en interessante artikelen in. Deze staan voor een deel (1953-1974, 1976-1977) bij de NVHR (http://www.nvhr.nl/) en je kunt ook rechtstreeks naar de downloads (https://nvhrbiblio.nl/biblio/tijdschrift/). Zelf heb ik nog aantal aanvullende jaargangen in papieren versies die ingescand worden en daar neergezet worden (met nvhr afgesproken).
Een index site lijkt me wel een goed idee, maar ik heb nog niet zo'n goed idee hoe dat vorm moet krijgen als de bronnen verspreid zijn.

Het is inderdaad een heel goed idee om indexen met zoekfuncties te hebben!
Ik ben ook van plan geweest om zoiets te maken, vnl voor Elektuur en
heb toen kontakt gehad met Bram (over die Excel sheet) maar ben er
nog niet verder mee gekomen.

joopv

Golden Member

Ik had een doos met o.a. een half afgebouwde Elektuur print gekregen en ben toch wel even bezig geweest om het bijbehorende artikel terug te vinden (met alleen een 5 cijferig eps nummer).

Zou zo'n index hiervoor helpe?

Elektuur heeft ieder jaar nog altijd jaar-cd en -dvd's uitgegeven, vanaf 1994. Ook decennium DVD's. Daar staan ook inhoudsopgaves, index of zoeksystemen op, maar of je daar nu nog wat aan hebt?

bprosman

Golden Member

Elektuur heeft ieder jaar nog altijd jaar-cd en -dvd's uitgegeven, vanaf 1994. Ook decennium DVD's. Daar staan ook inhoudsopgaves, index of zoeksystemen op, maar of je daar nu nog wat aan hebt?

Ik heb wel het "Framework" gejat, maar het werk zit in het combineren. Elektuur is over de jaren ook nogal eens van Index systeem gewisseld.
Ook heb ik de "Elektuur Item Tracer" nog maar die loopt alleen in een DOSBOX (Emulatie).

met alleen een 5 cijferig eps nummer)

Meestal geven de eerste 2 cijfers het jaartal weg.
Ik zit hier nog met een handvol geprogrammeerde IC's , EPROMs, GAL'en etc.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 21 februari 2021 12:21:33 (17%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Je kan op de site van Elektor ook nog wel zoeken, maar alleen in uitgaven na 2000 geloof ik.
Je kan op trefwoord zoeken, ook zonder lidmaatschap.

https://www.elektormagazine.nl/search?query=metaal+speurder

Hubie

Special Member

Op 21 februari 2021 06:16:07 schreef Jeever:
[...]
Downloadable elex tijdschriften
Ik kwam er gisteren toevallig achter dat een aantal elex nummers uit de tachtiger jaren te downloaden is van
https://1lib.nl/s/ELEX%201983
https://1lib.nl/s/ELEX%201984
https://1lib.nl/s/ELEX%201985
https://1lib.nl/s/ELEX%201986
https://1lib.nl/s/ELEX%201987
Helaas maar een stuk of vier jaargangen maar alweer een schat aan oude informatie die beschikbaar komt. Wél slechts vijf downloads per dag!

Bedankt voor de tip Jos!
Heb er eerst 5 gedownload als gast,daarna registratie en nog 10 stuks binnen gehaald,morgen verder.

Ik heb alle 120 elex pdf'jes via wetransfer naar mezelf gestuurd.
Het zijn 4 files van ca 1.8 GB, de opslag verloopt op 28 februari 2021.
Wie interesse heeft, kan een berichtje sturen voor de vier linkjes.

joopv

Golden Member

De oorspronkelijke DVD van Elektuur bevat naast de 120 Elex pdf's ook een index.

https://www.circuitsonline.net/nieuws/83/elektuur-brengt-dvd-uit-met-a…

Jeever

Golden Member

Op 21 februari 2021 06:07:57 schreef Jeever:
[...]
Omdat ik zélf een heleboel oude tijdschriften op de harde schijf heb staan maar daar eigenlijk niets mee doe vanwege het ontbreken van een inhoudsopgave heb ik het plan opgevat daar wat aan te gaan doen. Ik ga op mijn blog twaalf pagina's aanmaken die ieder de zo compleet mogelijke inhoudsopgave bevatten van een van de tijdschriften.

Ik bedank hiermee met één bericht alle lezers die op mijn initiatief hebben gereageerd. Nuttig en ik zal er gebruik van maken.
Op het moment dat de eerste indexen klaar zijn en on-line staan meld ik mij weer.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
PE9SMS

Special Member

Alle waardering voor je inzet Jeever, maar als de pdf's doorzoekbaar zijn dan ben je er toch? Ik zocht laatst informatie over mijn allereerste Unisys 286 pc, en kreeg op archive.org netjes computerbladen voorgeschoteld waarin iets stond over deze pc. Natuurlijk is een mooie inhoudsopgave leuk, maar wat het toevoegt om informatie vindbaar te maken ontgaat me? Of heb ik het niet begrepen? :)

This signature is intentionally left blank.
joopv

Golden Member

Soms ben je niet op zoek naar iets specifieks met een sleutelwoord, maar zoek je tijdverdrijf en wil je iets lezen over een bepaald onderwerp of een interessegebied.

Dan is de factor dat je pdf's doorzoekbaar zijn minder relevant.

====

Jos, ik wil de *complete* Elex DVD - dus inclusief de bestanden voor de index - eventueel wel ter beschikking stellen. Die DVD ligt al sinds 2006 hier in een bak samen met de hele stapel jaarlijkse Elektuur cd's en DVD's :) Of alleen die extra files, de 120 pdf's zullen hetzelfde zijn als wat al rondcirculeert.

joopv

Golden Member

Op 10 februari 2021 00:08:58 schreef Thevel:
[...]Ik had het bijna goed :)

[...]Ik heb nog dozen met oude elektronica tijdschriften in een garage staan, volgens mij zit daar nog de hele serie van PE bij.
Het is nu veel te koud in de garage (brrrr :) ) maar als het beter weer is zal ik eens zoeken en als het nergens digitaal te vinden is misschien scannen.

Heb je al kunnen zoeken? Mocht je ze ter beschikking willen stellen wil ik graag de PE's digitaliseren (mits ze opengesneden mogen worden) en daarmee ook iets terugdoen voor Jos, die elektronica hobbyisten zoveel lees- en bouwplezier heeft gegeven met zijn artikelen en zijn complete archief verloren heeft met de waterschade in zijn garage.

PE9SMS

Special Member

Op die manier, ja dan voegt het zeker wat toe natuurlijk. :)

This signature is intentionally left blank.