Electronica/Elektronika Wereld / Elektuur

Hensz

Golden Member

Op 22 februari 2021 09:47:02 schreef PE9SMS:
...maar als de pdf's doorzoekbaar zijn dan ben je er toch?

áls ze doorzoekbaar zijn wel, maar als het platte scans zijn, valt er niets aan te zoeken. Dan heb je toch eerst goede OCR-software nodig om het weer doorzoekbaar te maken.

Op 20 februari 2021 09:00:11 schreef bprosman:
[...]
De ELO's moest ik (helaas) wel versnijden, door hun rare formaat van 230mm breed pastten ze in géén één scanner...

Ik heb een huis-tuin-en-keuken Epson V300 en die scant tot precies 230mm breed. :9

[Bericht gewijzigd door Hensz op maandag 22 februari 2021 14:22:04 (31%)

Don't Panic!
Thevel

Golden Member

Op 22 februari 2021 12:27:27 schreef joopv:
[...]

Heb je al kunnen zoeken?

Nee, nog niet maar dat gaat deze week wel gebeuren denk ik.

bprosman

Golden Member

Beetje off-topic maar heeft iemand "Funkamateur" 08/1998 ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 22 februari 2021 18:18:06 schreef Hubie:
Hier mss.

https://www.diagram.com.ua/english/library/funkamateur-magazine/funkam…

Gelukt !! Het is even zoeken waar je op klikt om niet te eindigen met Bitcoins of 5 (mooie) Russische postorderbruiden maar het is geen fake. 1998 helemaal binnen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hubie

Special Member

;-) Ja,altijd oppassen met dit soort sites ,vandaar ook dat mss...

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 22 februari 2021 19:33:20 (19%)

Jeever

Golden Member

Op 22 februari 2021 11:43:29 schreef joopv:
Jos, ik wil de *complete* Elex DVD - dus inclusief de bestanden voor de index - eventueel wel ter beschikking stellen. Die DVD ligt al sinds 2006 hier in een bak samen met de hele stapel jaarlijkse Elektuur cd's en DVD's :) Of alleen die extra files, de 120 pdf's zullen hetzelfde zijn als wat al rondcirculeert.

Dit bericht in eerste instantie gemist. Bedankt, maar ik heb inmiddels alle informatie van deze Elex DVD op mijn harde schijven staan.
In de Elektuur CD's ben ik wél geïnteresseerd.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
joopv

Golden Member

Ok,
Neem even contact via email op.

joopv

Golden Member

Ik kan melden dat er nog maar 1 Electronica Wereld gezocht wordt. :)

Weet iemand hoe je een pdf die bestaat uit een mix van a4 en a3 scans kunt opsplitsen zodat je alleen a4 pagina's overhoudt? Ik heb een paar web-based services geprobeerd maar het resultaat was niet geweldig.

Op 28 februari 2021 00:03:04 schreef joopv:
Ik kan melden dat er nog maar 1 Electronica Wereld gezocht wordt. :)

Prachtig dat het zo gelukt is om het (bijna) compleet te maken.

Weet iemand hoe je een pdf die bestaat uit een mix van a4 en a3 scans kunt opsplitsen zodat je alleen a4 pagina's overhoudt? Ik heb een paar web-based services geprobeerd maar het resultaat was niet geweldig.

Je bedoeld de A3 paginas eruit? Pagina's herorganiseren gaat makkelijk met Adobe Acrobat DC, dus ik denk dat dit ook makkelijk moet gaan. Als je me het toestuurt wil ik wel een poging wagen.

Op 28 februari 2021 00:03:04 schreef joopv:
Ik kan melden dat er nog maar 1 Electronica Wereld gezocht wordt. :)

Weet iemand hoe je een pdf die bestaat uit een mix van a4 en a3 scans kunt opsplitsen zodat je alleen a4 pagina's overhoudt? Ik heb een paar web-based services geprobeerd maar het resultaat was niet geweldig.

Op mijn werk pc heb ik een pdf bewerkingsprogramma waarmee je o.a. pagina's kan invoegen, uithalen, enz.
Als ik iets kan betekenen hoor ik het wel.

Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, maar je wordt oud omdat je stopt met spelen.

Weet iemand hoe je een pdf die bestaat uit een mix van a4 en a3 scans kunt opsplitsen zodat je alleen a4 pagina's overhoudt? Ik heb een paar web-based services geprobeerd maar het resultaat was niet geweldig.

Je zou de A3 pagina's kunnen kopiëren en telkens invoegen na de oorspronkelijke A3 pagina's.
En dan beide A3 pagina's croppen tot de gewenste A4.

Jac

bprosman

Golden Member

Ook ik heb wel wat tools om te splitsen, croppen etc.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
PE9SMS

Special Member

Op 28 februari 2021 00:03:04 schreef joopv:
Weet iemand hoe je een pdf die bestaat uit een mix van a4 en a3 scans kunt opsplitsen zodat je alleen a4 pagina's overhoudt? Ik heb een paar web-based services geprobeerd maar het resultaat was niet geweldig.

PDFsam (PDF split and merge)

This signature is intentionally left blank.
Lucky Luke

Golden Member

Ik ken alleen PDFmod, maar er schijnen nogal wat alternatieven voor pdfmod te bestaan.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
eSe

Honourable Member

Ik weet niet of dit wat is, maar in LibreOffice (writer) kan je PDF laden, bewerken en opslaan (als ze niet paswoord beveiligd zijn). Je kan pagina's verwijderen en er tussen voegen.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
PE9SMS

Special Member

Ik gebruik toch al best lang LibreOffice, maar nooit op het idee gekomen om er een pdf mee te openen, dank voor de tip! :)
Ooit met Open/LibreOffice begonnen juist omdat je er zo makkelijk pdf mee kon opslaan zonder pdf-printer.

This signature is intentionally left blank.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Op 10 februari 2021 00:08:58 schreef Thevel:
[...]Ik heb nog dozen met oude elektronica tijdschriften in een garage staan, volgens mij zit daar nog de hele serie van PE bij.
Het is nu veel te koud in de garage (brrrr :) ) maar als het beter weer is zal ik eens zoeken en als het nergens digitaal te vinden is misschien scannen.

Vandaag even gezocht, in een van de dozen vond ik nummer 20, 21 en 22.
Er staan nog een paar dozen met boeken (maar dan kan ik niet makkelijk bij) daar zal ongetwijfeld de andere nummers in zitten.
Van de week zoek ik verder.
Wordt vervolgd...

joopv

Golden Member

Op 28 februari 2021 08:36:43 schreef djf:
[...]

Je bedoeld de A3 paginas eruit? Pagina's herorganiseren gaat makkelijk met Adobe Acrobat DC, dus ik denk dat dit ook makkelijk moet gaan.

Ik was niet duidelijk. Het gaat om het opsplitsen van A3 pagina's naar (dubbel zo veel) A4 pagina's.

De grote Canon imagerunner machine op kantoor schakelt zelf over op A3 formaat als ik een tijdschrift opengeklapt op de glasplaat leg.

Kan dat met Acrobat DC? Ik heb alleen de reader.
Dit moet wel met behoud van de OCR text layer dus een grafische bitmap cut-copy-paste lijkt me niet de bedoeling.

bprosman

Golden Member

Wat ik meestal doe is, ik maak een copy.
En op versie 1 crop ik de linker helft er af.
Op versie 2 de rechter helft.
<Unstack> en ze dan op volgorde weer stacken.
Misschien kan ook de copier ingesteld worden op A4.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 1 maart 2021 00:05:08 schreef joopv:
[...]Ik was niet duidelijk. Het gaat om het opsplitsen van A3 pagina's naar (dubbel zo veel) A4 pagina's.

De grote Canon imagerunner machine op kantoor schakelt zelf over op A3 formaat als ik een tijdschrift opengeklapt op de glasplaat leg.

Kan dat met Acrobat DC? Ik heb alleen de reader.
Dit moet wel met behoud van de OCR text layer dus een grafische bitmap cut-copy-paste lijkt me niet de bedoeling.

In Acrobat DC kan het zo als bprosman het verteld: eerst maak je een kopie van de A3 bldz en voegt die toe, daarna crop van deze twee pagina's de gewenste helften. Ik denk dat de OCR tekst info gelijk blijft.

Het is wel een werkje als je dat voor elke bldz moet doen, in dat geval kun je inderdaad beter proberen de scanner af te stellen op A4.

bprosman

Golden Member

Het is wel een werkje als je dat voor elke bldz moet doen

Het kan voor het gehele PDF doc (alle pagina's tegelijk).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

En weet iemand wat het verschil is tussen de PDF versie en de PDF plus text versie op archive.org?

Ik haalde Elektuur 100 er net vandaan, en zag 2 versies.

(Ben zelf trouwens Funk Amateur aan het "verzamelen")

joopv

Golden Member

Op de eerder genoemde ukrainse site kun je 12 jaargangen vinden.