thx voor de antwoord maar ik denk dat de lijntrafo is want je hoor het opstart geluid daar vandaar komen kan ik die door meten?

bedankt voor al die advies toch even weg brengen thx all

[Bericht gewijzigd door mx3000 op ]

een probleem met de hoogspanning, met de verticale afbuiging, of met de geluidseindtrap.

Ook kan het een probleem in de voeding zijn, dat deze 'inzakt' als de lijnoscillator aanloopt. Misschien eens een B&O dealer opzoeken en ter reparatie aanbieden ??
Reservedelen voor B&O zijn meestal geen gemeengoed (een torretje of weerstandje wil nog wel lukken, maar een lijntrafo wordt lastiger)

graag in dit topic blijven aub. en niet voor elke vervolgvraag een nieuw topic opnenen !! Laat ook je oude vraag gewoon staan en post een nieuw antwoord.

Als je een oscilloscoop hebt kun je meten of de terugslagpuls er 'normaal' uit ziet (geen uitslingerverschijnselen etc.)

Zoals al in het eerste antwoord vermeld, als je niet zeker bent van je zaak (lijntrafo == 30 KV) dan laat het door een handelaar maken. Jemultimetertje gaat stuk als je daarmee onbedachtzaam aan de lijntrafo wilt meten.

heb ik iets gemist?
waar gaat dit over?

Dit is een zeldzame situatie waarbij een nieuw lid eerst de edit button heeft ontdekt terwijl hij nog niet weet hoe te antwoorden.

De originele vraag van de TS is dus verwijderd en vervangen voor een nieuwe vraag.

Op 18 oktober 2004 14:47:56 schreef mx3000:
thx voor de antwoord maar ik denk dat de lijntrafo is want je hoor het opstart geluid daar vandaar komen kan ik die door meten?

misschien maar vervangen dan zie ik wel of die het doet
moet ik daar voorzichtig zijn?

Ja daar moet je zeker voorzichtig zijn, 30 kv is geen geintje, je kan er een flinke klap van krijgen OOK ALS HIJ UITSTAAT!

DE beeldbuis werkt als een condensator en houdt de spanning van de lijntrafo een tijdje vast.

JE kan deze ontladen maar weet even niet meer precies hoe.
MAar dat weet een van de members hier wel.

En dat even vervangen doe je niet zomaar, er zijn ontzettend veel verschillende types en het is een trafo met een aantal pootjes en dat soldeer je niet even los.

ALS JE ZO ANTWOORD GEEFT HET AL AAN DAT JE NIET WEET WAAR JE HET PROBLEEM PRECIES MOET ZOEKEN!
Dit is niet om je te kleineren wat kennis betreft maar alleen een flinke waarschuwing, want nogmaals 30 kv is geen geintje en daar wil je ook geen klap van krijgen.

Op 18 oktober 2004 17:42:23 schreef mx3000:

misschien maar vervangen dan zie ik wel of die het doet
moet ik daar voorzichtig zijn?

Tsaj, als jij een gok van 100+ euro wilt wagen, ga je gang, maar ik zou gewoon een handelaar opzoeken en het door een B&O handelaar of werkplaats laten maken, in die B&O toestellen zitten soms lastige fouten, daar kunnen zelfs ervaren monteurs de tanden aardig op stukbijten, zonder de bijbehorende schema's.

BEELDBUIS ONTLADEN. PAS OP PAS OP PAS OP

Als je het toestel al een paar dagen uit hebt staan, kan je met een meetsnoper van je multimeter de hoogspanning ontladen door de kant van je meet-snoer te nemen die normaal in je meter gaat en die vast te maken aan de blanke draad die om je beeldbuis heen loopt, die zit meestal met een veer aan een hoek bevestigt. Daarna kan je voorzichtig, zonder er doorheen te prikken je meetpen onder de zuignap steken, hiermee ontlaadt je de beeldbuis.

BEELDBUIS ONTLADEN. PAS OP PAS OP PAS OP

GR Richard