10 jaar maar, deed het rond 8 jaar al slecht.

Fabrice, Max temperatuur van warmetepomp is 80 a 90 Graden. Met 110 Graden komt thermische beveiliging al in van compressor.

In dit geval van Jeroen is waarschijnlijk koelmiddel vervuild en/ of droogfilter vervuild. AEG zijn en blijven slechte warmtepompdrogers net zoals Whirlpool /Bauknecht. Het beste ben je af met een Miele, Bosch of Siemens, daarvan zijn de leidingen volledig van koper welke risico op lekkage of vervuiling minimaliseert.

Gevalletje Josbmw is IDD te weinig koelmiddel en word niet warm genoeg of compressor te weinig debiet, maar AEG kennende : gas tekort.

Ja ik vul ze geregeld en doe er gelijk een lekstopper bij in voor R134 A systeem. is veeeel goedkoper dan een nieuwe onderbak a somma van 470 Euro!!!

Op 6 januari 2020 19:02:53 schreef smd:

In dit geval van Jeroen is waarschijnlijk koelmiddel vervuild en/ of droogfilter vervuild. AEG zijn en blijven slechte warmtepompdrogers net zoals Whirlpool /Bauknecht. Het beste ben je af met een Miele, Bosch of Siemens, daarvan zijn de leidingen volledig van koper welke risico op lekkage of vervuiling minimaliseert.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik kom heel vaak bosch/siemens warmtepomp drogers tegen die naar een jaar of 5 a 6 problemen geven. Met reinigen wil gaat het goed, maar vaak na een jaar het zelfde probleem weer. Bij AEG komt ik ze pas tegen vanaf een jaar of 8 en vaak velen malen meer stof dan een bosch of siemens. Maar Miele blijft toch altijd het beste, alleen betaald je daar ook best veel geld voor.

Warmtepomp droger lijken heel geweldig als je gaat kijken naar energie verbruik, maar levens duur is velen malen minder dan een condens of luchtafvoer droger. Daarnaast moet je langer wachten totdat je kleding droog is en slijt kleding ook sneller, omdat het langer in de droger rond draait.

En in een mum van tijd zit je aan het aantal bedrijfsuren...

En wat met kleine ruimtes, of garage, berging waar het koud kan zijn (niet verwarmde ruimtes).

Hoe werkt dat systeem van een warmtepomp droogkast nu juist?

Als je de ervaringen leest, ook altijd veel stofophoping en korte levensduur. Hoe zit dat juist?

Niet eenvoudig om te reinigen zoals een condensdroger?

Even een quote van een site van een leverancier:

Een warmtepomp droogkast werkt niet met een verwarmingselement, maar met een warmtepomp en een koelmiddel. De pomp zet het koelmiddel van gasvorm om naar vloeibare vorm. De warmte die hierbij vrijkomt, verwarmt de luchtstroom naar de trommel. Tijdens het drogen komt er vochtige lucht vrij uit je wasgoed. Het koelmiddel koelt deze lucht, waardoor er condens in het reservoir komt. De droge lucht verwarmt de pomp opnieuw. Door de lucht te hergebruiken is er veel minder energie nodig.

Ik ben nog steeds tevreden met onze Miele T8861WP (en W5877) Edition 111 van inmiddels 7 jaar oud. Het ding draait alle was die in de droger mag, dus geen fijn spul en Tshirts. Ik heb simpelweg geen plek voor een groot wasrek.

Na de 7 jaar nog geen spoor van slijtage, droogtijd ligt nog steeds rond een uur tot 1:20u voor een volle trommel.

Ik moet er wel bij melden dat ik de machines met liefde behandel. Filters reinig ik nog voor hij melding maakt, wasmachine met juiste hoeveelheid zeep en geregeld op hoge temperatuur, is gewoon nog als nieuw.

Ik zie soms machines met een grijze schimmelrand in de manchet, dan vraag ik me af hoe mensen het doen..

Op 6 januari 2020 22:34:06 schreef maus0611:

Ik zie soms machines met een grijze schimmelrand in de manchet, dan vraag ik me af hoe mensen het doen..

Dat grijze wordt zeepluis genoemd. Dat komt doordat mensen te veel zeep gebruiken en op lage temperaturen wassen. Bijna iedereen waar ik kom gebruikt nog te veel zeep. En die wasmiddel pods die je tegenwoordig kunt kopen bevat ook te veel zeep.

Hier alleen poeder en dan gemiddeld een half koffiekopje. Zo vuil is de was niet. Alleen m'n werkkleding ging met een vol koffiekopje (dus geen mok) maar daar zat dan ook veel straatvuil en smeer aan.

Gevalletje Josbmw is IDD te weinig koelmiddel en word niet warm genoeg of compressor te weinig debiet, maar AEG kennende : gas tekort.

Ja ik vul ze geregeld en doe er gelijk een lekstopper bij in voor R134 A systeem. is veeeel goedkoper dan een nieuwe onderbak a somma van 470 Euro!!!

smd, wil je me eens contacteren hierover?

@Josbmw: gedaan, zie mail

@#Jeffrey#: AEG/ Electrolux groep en Bauknecht/ Whirlpool drogers gaan ALTIJD stuk op lekkage tussen koper en alu leidingen of vervuiling van koelgas,dit gebeurt niet met volledig koper systeem.

Ik moet je meedelen dat je de Bosch/ siemens drogers niet goed schoonmaakt dan. Als je de onderbak echt demonteert en verdamper/ condensor met hogedruk reiniger goed reinigt,onderbak reinigt filters vervangt indien nodig gaat droger wederom 5 jaar mee. Al vele gedaan en niet meer retour gehad ( Ja 1tje dan met een gezin van 7 kinderen waar machine dagelijks 2 x draait en elke 2 jaar moet)

@ Maus0611: Yep, dit bewijst het, bij ons hetzelfde een WP8837 de voorloper van jou jubilee uitvoering en draait ook al 9 jaar! Wel de filters bijhouden en koelsysteem is nog als nieuw...

Op maandag 6 januari 2020 19:02:53 schreef smd:
Fabrice, Max temperatuur van warmetepomp is 80 a 90 Graden. Met 110 Graden komt thermische beveiliging al in van compressor.

Heb dus hetzelfde fenomeen voor, 13 jaar oude machine (AEG T86585IH) alles werkt naar behoren, maar het wasgoed blijft te vochtig. Alles nagemeten en heel de machine pluisvrij gemaakt ... en zoals de officiele service manual (599 74 32-54) aangeeft zeer waarschijnlijk moet koelmiddel worden bijgevuld. Wat gebruik je precies om bij te vullen en is dit nog te verkrijgen vandaag de dag als doe-het-zelver ? Alvast bedankt.

Vergeet het maar, dit sleutelen aan dit soort apparaten is sinds 2 jaar, zonder certificaat, wettelijk verboden. De straffen die hier voor staan zijn torenhoog. Daar kun je meerdere machines voor kopen.

bedankt duidelijk, dan zal ik mij eens moeten informeren over de gecertificeerde koeltechniekers hier in de buurt. Ik denk dat ik toch ook eens contact ga opnemen met AEG support ... blijkt dat ze tegenwoordig reparaties tegen een vaste prijs aanbieden.

Op maandag 6 januari 2020 19:02:53 schreef smd:

Wat is de reden van het uitvallen van de thermische beveiliging van de compressor.
Hier ook 1 aeg wp droger volledig schoongemaakt, was niet al te vuil.
Na amper 30 min draait de ventilator al voor de compressor en die hoor je uitschakelen en is kokend heet.
klacht was EH0 maar deze is verholpen. Ook koelmiddel probleem vermoed ik?

EH0 is bekende loszittende relais. te heet worden compressor is koelmiddel gebrek OF vervuiling koelsysteem. Volgens AEG in zelftest de droger 10 min activeren (zonder fan achterzijde), temp uitlezen bij start en na 10 min. Delta T moet 30 Graden wezen. red de droger dat niet, koelsysteem niet in orde..

lampje 45, je mag best de droger reinigen, alleen koelsysteem openen mag niet. Maarja, op internet kan je koelgas gewoon bestellen ?? Is ook geen handhaving op. Moeten we ons zorgen maken terwijl er in Afrikaanse en Aziatische landen nog steeds R12/22 gebruikt worden en wij al onze koelkasten exporteren naar die landen??

Waarom word het toegestaan dat er slechte koelsystemen op de markt gezet worden welke gegarandeerd gaan lekken ( Aluminium leidingen)? AEG heeft het al jaren dat koelsystemen van WP drogers chronisch lek zijn, denk dat daar wat meer op gehandhaafd moet worden, tenslotte verdwijnen deze gassen in het milieu. BSH en Miele kent deze problemen niet zo zeer..

Beste SMD, is het mogelijk om met u in contact te komen? Mijn emailadres is via mijn gegevens te achterhalen.

Alvast vriendelijk bedankt.

Mvg,
Pieter

Geen probleem! Bij mij staat Email adres in profiel..

Op zaterdag 28 december 2024 19:06:29 schreef smd:

lampje 45, je mag best de droger reinigen, alleen koelsysteem openen mag niet. Maarja, op internet kan je koelgas gewoon bestellen ?? Is ook geen handhaving op.

als ik sleutelen schrijf dan is het ook sleutelen en niet poetsen of soppen.
Dus knutselen aan het circuit wat dus verboden is. En dan maakt het voor mij niet uit of er gehandhaafd wordt het is dus niet toegestaan en doe dat dan ook niet. Daar neem ik mijn eigen verantwoording wel.

Yup, dat bedoel ik, maar ik bereid alles voor als systeem al leeg is door lekkage en laat het vullen door STEK erkend bedrijf, is er geen probleem..

Technisch gezien mogen we ook geen reparaties verrichten aan printplaten, is niet fabrieks origineel.Kunnen we dit forum ook wel stoppen..

[Bericht gewijzigd door smd op (44%)]

Op maandag 27 januari 2025 19:11:09 schreef smd:

Technisch gezien mogen we ook geen reparaties verrichten aan printplaten, is niet fabrieks origineel.Kunnen we dit forum ook wel stoppen..

Had jouw wijziging niet meer meegekregen, maar wie zegt dat? Van wie mag dat niet?

De verdienmodellen van de fabrikanten?
En worden dan al die kleine zelfstandige reparateurs opgepakt en opgesloten?

Gelukkig heb je tegenwoordig in de gevangenis ook WiFi en kan het forum gewoon blijven bestaan. :)

Ik ben erg benieuwd, waarbij ik allerlei bang makingen over brandverzekeringen en dergelijke, richting vuilcontainer stuur.

Want een vakkundige reparatie kan natuurlijk nooit verboden worden, zeker nu wet en regelgeving steeds meer gebaseerd wordt op de circulaire economie.

En ja toen ik ruim 60 jaar geleden mijn sterkstroom diploma haalde mocht ik formeel zelf mijn wandcontactdozen niet vervangen. Maar die tijd is gelukkig aan een kant voorbij. En kan elke prutser zich hier mee bemoeien. :'(

Op zondag 16 februari 2025 08:25:46 schreef Lampje45:
[...]

Had jouw wijziging niet meer meegekregen, maar wie zegt dat? Van wie mag dat niet?

De verdienmodellen van de fabrikanten?
En worden dan al die kleine zelfstandige reparateurs opgepakt en opgesloten?

Gelukkig heb je tegenwoordig in de gevangenis ook WiFi en kan het forum gewoon blijven bestaan. :)

Ik ben erg benieuwd, waarbij ik allerlei bang makingen over brandverzekeringen en dergelijke, richting vuilcontainer stuur.

Want een vakkundige reparatie kan natuurlijk nooit verboden worden, zeker nu wet en regelgeving steeds meer gebaseerd wordt op de circulaire economie.

En ja toen ik ruim 60 jaar geleden mijn sterkstroom diploma haalde mocht ik formeel zelf mijn wandcontactdozen niet vervangen. Maar die tijd is gelukkig aan een kant voorbij. En kan elke prutser zich hier mee bemoeien. :'(

monteurs mogen dat niet omdat fabrikanten liever een nieuwe print of nieuw toestel verkopen. het word gegooid op soldeerwerk en evt schade na brand door de verzekering ( altijd weer die verzekeringen, ze hebben ze veel te machtig gemaakt ). een gammele stekker op de print kan ook brand veroorzaken, maar dan is het herstel bedrijf wel gewoon gedekt? dit begon 18 jaar geleden al in mijn herinnering. monteurs van overhead deuren mochten toen al niks meer zelf herstellen, en dat zijn heel wat hogere kosten als een simpele vaatwasser als het dan geheel vervangen word.

Op zondag 16 februari 2025 09:30:51 schreef testman:
[...]

monteurs mogen dat niet omdat fabrikanten liever een nieuwe print of nieuw toestel verkopen. het word gegooid op soldeerwerk en evt schade na brand door de verzekering ( altijd weer die verzekeringen, ze hebben ze veel te machtig gemaakt ).

Kijk dat bedoel ik.

Wat de monteurs van hun werkgever voor opdrachten mee krijgen, heb ik als geschoolde techneut helemaal niets mee te maken.

Ook de verzekeringsmaatschappij kan eisen wat ze willen. Want wie eist die bewijst.

Als er brand uitgebroken is in een wasmachine, dan mag een schade expert komen met het bewijs dat bijv. een LNK vervangen is.

En wens hem een prettige wedstrijd.

Zo had ik schade aan de voorruit van mijn caravan, en werd afgewezen omdat dit niet een van buitenaf komend onheil was geweest. En de reeds 22 jarige ruit als gevolg van spanning in het materiaal was bezweken.

De steen zat gewoon tussen de twee lagen van de ruit in.