AEG Lavatherm warmtepomp droger werkt slecht

Temperaturen zijn op zich niet echt verkeerd hoor. Als een droger slecht condenseert door vervuiling gaan de temperaturen omhoog, is een bekend euvel bij deze types.Ik vind het niet schokkend. Hb zelfs 2 x 90 Gr, 45/55 Graden gehad.

Ok, dat is goed om te horen, had het vermoeden dat er misschien te weinig koudemiddel in zat.

Ga morgen maar eens even aan het slopen en dan zal ik mijn bevindingen weer plaatsen.

De onderbak eronderuit en je kunt de condensor met water uitspoelen.

Op 14 november 2019 19:34:26 schreef fabrice:
Is dit eigen aan warmtepompdrogers dat die zoveel stof ophopen?
Meer dan een condensdroger of met gewone luchtafvoer?

Ja en nee... Bij een luchtafvoer waait alles naar buiten, bij een condensdroger kun je de relatief grote condensor eruit halen en uitspoelen, warmtepomp heeft een radiator met nauwe ribben en hij kan er niet uit..

Echter de kwaliteit zal ook meehelpen wbt filtering. Mijn 6 jaar oude Miele ziet er nog brandschoon uit achter de filters.

Zo, vandaag flink aan de schoonmaak geweest en naar mijn idee is het aardig schoon geworden.

Ook de lagers van de ventilator vervangen en de contacten van de relais gesoldeerd.

Had alleen nog even een vraag over de condensator van de motor die de trommel draait, ik meet namelijk 6uF ipv 8uF moet ik die condensator vervangen of kan die nog wel even mee.

[Bericht gewijzigd door Jeroennr op 17 november 2019 19:54:19 (14%)]

Ronald45

Special Member

Die zou ik zonder meer vervangen. Ze kosten ook geen drol.

6 uf kan nog wel hoor een jaartje. Ik kom ze tegen met slechts 2 uf, ja en dan starten ze niet meer!! Ziet er weer netjes uit hoor!

Bedankt smd, die dingen kosten toch al gouw een kleine 20 euro, ik wacht nog even tot ie het begeeft.

A.s. weekend maar eens alles in elkaar zetten en dan laat ik weer weten of het geholpen heeft.

Als je de verdamper/ condensor echt uit de bak heb gehaald en goed doorgespoeld heb, moet het gaan lukken..

Ik heb de verdamper/condensor voor de helft in de bak laten zitten i.v.m. leidingen dus de bodemplaat er in z'n geheel af en grondig met warm water, compressor,stoomreiniger en waterstofzuiger alles tussen de lamellen gehaald, met een lamp kun je er weer doorheen kijken.
Kwam erg veel stof tussen weg.

Denk dat dit zeker wel problemen gaf.
Ook het filter op de bodemplaat voor de verdampen zat compleet dicht waardoor het condenswater waarschijnlijk niet opgepompt kon worden.

We zullen het meemaken, iniedergeval bedankt voor de goede tips die ik heb gekregen van iedereen!

Vanmiddag droger weer in elkaar gezet en een wasje laten drogen maar helaas was kwam er klam uit.
De compressor word wel 90 graden en de achterste leiding naar de condensor is ook zeker wel 80 graden, de buizen die daarvoor lopen zijn rond de 30 graden.
De ventilator en trommel draaien goed en de afvoerpomp werkt ook als ik water in de bak laat lopen alleen niet tijdens het drogen, dan komt er nog geen druppel in de watertank.

Ik heb een thermometer in de droger gehangen om eens te kijken wat de daadwerkelijke temperatuur was, zoals op de foto te zien is is dit veel te weinig..

Persoonlijk denk ik dat er te weinig koudemiddel in zit of zou het toch wat anders zijn?

er komt veel minder warmte uit een warmtepompdroger als uit een elementdroger, vergelijk het maar met een airco op verwarmen. het duurt sowiso langer als een gewone droger, 3 uur is niets abnormaals.

gaat er wel afdoende lucht door de condensor en verdamper?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 november 2019 22:41:43 schreef testman:
er komt veel minder warmte uit een warmtepompdroger als uit een elementdroger, vergelijk het maar met een airco op verwarmen. het duurt sowiso langer als een gewone droger, 3 uur is niets abnormaals.

Ik heb nieuwe lagers in de ventilator gezet en als ik het filter voor de condensor weg haal komt er flink wat lucht door.

Het volgende las ik op een ander forum, klopt dit?

"Luchtafvoerdrogers werken meestal met temperaturen rond 85 - 110 ° C,
met condensordrogers is de bedrijfstemperatuur zelfs nog hoger, namelijk meestal bij 100 - 125 ° C.

Warmtepompdrogers werken daarentegen bij veel lagere temperaturen, die meestal alleen bij 45 - 60 ° C zijn.
Dit zorgt onder andere voor een aanzienlijk lager stroomverbruik."

Vergeet niet dat een WP-droger eigenlijk een omgekeerde koelkast is en alleen de afvalwarmte ervan wordt gebruikt om te drogen ...

[Bericht gewijzigd door fabrice op 24 november 2019 08:33:59 (14%)]

Fabrice Verhamme

Dat klopt fabrice, alleen nog geen 28 graden is wel erg weinig als de droger al zeker 2 uur aan staat, om te condenseren heb je naar mijn idee een hogere temperatuur nodig en de verdamper kant in de droger moet kouder zijn.

Dat er geen water (condens) afgepompt word komt omdat de droger niet of nauwelijks condenseert maar dit is mijn idee, misschien zit ik er wel naast.

Op 24 november 2019 09:03:13 schreef Jeroennr:
Dat klopt fabrice, alleen nog geen 28 graden is wel erg weinig als de droger al zeker 2 uur aan staat, om te condenseren heb je naar mijn idee een hogere temperatuur nodig en de verdamper kant in de droger moet kouder zijn.

Dat er geen water (condens) afgepompt word komt omdat de droger niet of nauwelijks condenseert maar dit is mijn idee, misschien zit ik er wel naast.

Op 23 november 2019 22:51:01 schreef Jeroennr:
[...]

Ik heb nieuwe lagers in de ventilator gezet en als ik het filter voor de condensor weg haal komt er flink wat lucht door.

En met filter?

Zit er een fan voorin het front? Edit, ja die zit erin. Draait die continu?

Bedoel je de fan die door de verdamper/condensor blaast of de fan die de compressor koelt.

Met filter ervoor kun je niet voelen of de fan werkt omdat deze voor de verdamper zit.

Wel heb ik een handdoek tegen de verdamper gehouden en dan hoor je dat de fan vacuum zuigt en dat de lucht onder de deur een stuk minder wordt, dus de fan blaast goed door de verdamper/condensor heen.

Ik bedoel die zwarte fan in het front. Deze koelt de restwarmte waarmee de droger in principe warm word. Zodra de temperatuur te hoog word moet deze gaan draaien. Als die fan bij jou continu draait, komt het ding nooit op temperatuur.

Op 23 november 2019 22:41:43 schreef testman:

Een airco kan goed heet worden hoor. De gemiddelde airco verwarmd beter dan een ventilatorkachel.

Nou daar zeg je wat, vanmiddag viel mij op dat die fan helemaal niet draait, zelfs als de compressor bloed heet is.
Hij werkt wel in het testprogramma.

Die fan blaast dus normaal tegen de compressor en die warmte word dan ook weer gebruikt door de droger?

Nee die blaast naar buiten. Maar wat me wel opvalt, heb je de testen gedaan met de machine dicht? Ik denk dat de warmte in de behuizing ook moet zorgen voor een warme machine. Zonder bovenkant gaat dat niet.

En uiteraard het filter deurtje dicht!

Ik vermoed dat de print niet aanstuurt wat ie zou moeten doen, omdat de fan voor de compressor tijdens de hele droog cyclus niet aan slaat terwijl de compressor bloed heet wordt en er komt geen vocht in het reservoir maar wel weer achter het lcd en tussen de deur weg...

Als ik de afvoerpomp handmatig aan zet word er wel water afgepompt.
De droger doet ongeveer 6 uur over een droog beurt maar de was word wel droog.

Snap er helemaal niks van, iemand een idee?

Ik vermoed dat IDD de afvoerpomp niet aangestuurd word, is niet juist. Fan moet pas gaan draaien aan eind programma laatste 25 min ongeveer. Compressor moet met gemak een graad of 80 worden,6 uur is veel te lang. Welke regio woon je??

Op 29 november 2019 18:50:03 schreef smd:
Ik vermoed dat IDD de afvoerpomp niet aangestuurd word, is niet juist. Fan moet pas gaan draaien aan eind programma laatste 25 min ongeveer. Compressor moet met gemak een graad of 80 worden,6 uur is veel te lang. Welke regio woon je??

Ik woon in regio Overijssel.

Oops,voor mijn te ver... misschien een mede forum lid die wat assistentie kan verrichten??