AEG Lavatherm warmtepomp droger werkt slecht

Op 24 november 2019 09:03:13 schreef Jeroennr:
Dat klopt fabrice, alleen nog geen 28 graden is wel erg weinig als de droger al zeker 2 uur aan staat, om te condenseren heb je naar mijn idee een hogere temperatuur nodig en de verdamper kant in de droger moet kouder zijn.

Dat er geen water (condens) afgepompt word komt omdat de droger niet of nauwelijks condenseert maar dit is mijn idee, misschien zit ik er wel naast.

Op 23 november 2019 22:51:01 schreef Jeroennr:
[...]

Ik heb nieuwe lagers in de ventilator gezet en als ik het filter voor de condensor weg haal komt er flink wat lucht door.

En met filter?

Zit er een fan voorin het front? Edit, ja die zit erin. Draait die continu?

Bedoel je de fan die door de verdamper/condensor blaast of de fan die de compressor koelt.

Met filter ervoor kun je niet voelen of de fan werkt omdat deze voor de verdamper zit.

Wel heb ik een handdoek tegen de verdamper gehouden en dan hoor je dat de fan vacuum zuigt en dat de lucht onder de deur een stuk minder wordt, dus de fan blaast goed door de verdamper/condensor heen.

Ik bedoel die zwarte fan in het front. Deze koelt de restwarmte waarmee de droger in principe warm word. Zodra de temperatuur te hoog word moet deze gaan draaien. Als die fan bij jou continu draait, komt het ding nooit op temperatuur.

Op 23 november 2019 22:41:43 schreef testman:
er komt veel minder warmte uit een warmtepompdroger als uit een elementdroger, vergelijk het maar met een airco op verwarmen. het duurt sowiso langer als een gewone droger, 3 uur is niets abnormaals.

gaat er wel afdoende lucht door de condensor en verdamper?

Een airco kan goed heet worden hoor. De gemiddelde airco verwarmd beter dan een ventilatorkachel.

Nou daar zeg je wat, vanmiddag viel mij op dat die fan helemaal niet draait, zelfs als de compressor bloed heet is.
Hij werkt wel in het testprogramma.

Die fan blaast dus normaal tegen de compressor en die warmte word dan ook weer gebruikt door de droger?

Nee die blaast naar buiten. Maar wat me wel opvalt, heb je de testen gedaan met de machine dicht? Ik denk dat de warmte in de behuizing ook moet zorgen voor een warme machine. Zonder bovenkant gaat dat niet.

En uiteraard het filter deurtje dicht!

Ik vermoed dat de print niet aanstuurt wat ie zou moeten doen, omdat de fan voor de compressor tijdens de hele droog cyclus niet aan slaat terwijl de compressor bloed heet wordt en er komt geen vocht in het reservoir maar wel weer achter het lcd en tussen de deur weg...

Als ik de afvoerpomp handmatig aan zet word er wel water afgepompt.
De droger doet ongeveer 6 uur over een droog beurt maar de was word wel droog.

Snap er helemaal niks van, iemand een idee?

Ik vermoed dat IDD de afvoerpomp niet aangestuurd word, is niet juist. Fan moet pas gaan draaien aan eind programma laatste 25 min ongeveer. Compressor moet met gemak een graad of 80 worden,6 uur is veel te lang. Welke regio woon je??

Op 29 november 2019 18:50:03 schreef smd:
Ik vermoed dat IDD de afvoerpomp niet aangestuurd word, is niet juist. Fan moet pas gaan draaien aan eind programma laatste 25 min ongeveer. Compressor moet met gemak een graad of 80 worden,6 uur is veel te lang. Welke regio woon je??

Ik woon in regio Overijssel.

Oops,voor mijn te ver... misschien een mede forum lid die wat assistentie kan verrichten??

Even inpikken op deze thread.

Zelfde probleem met een T59800.
Veel info gehaald op Duitse forums.
Geeft geen fouten in service menu.

Alles al gecontroleerd wat ook hier aangegeven is: fans zijn ok, condensatoren ook, condensor en filters volledig gereinigd, weerstand koolborstel naar de trommel gecontroleerd, etc.
Blijft uren draaien en dan hangen in 5 min resterende tijd. Warmt inderdaad maar condenseert niet meer.

Trekt ook maar max 660 W, wat te weinig is.

Het enige wat volgens mij nog overblijft is te weinig koelmiddel.
Heeft er al iemand ooit nieuw koelmiddel op de compressor gedaan bij dit type?
Naar wat ik begrepen heb is het sop de kool niet waard en kan je de droger beter vervangen (de mijne is 12 jaar oud).
Je zou hem dan al moeten vullen met een lek detectie product in het koelmiddel en dan kijken of ie dicht is. En als er ergens een lek in zit, dan is het sowieso vuilbak.

Bedankt voor je reactie Jos, heb hem zaterdag naar de stort gebracht, was hier al bang voor.

10 jaar maar, deed het rond 8 jaar al slecht.

Fabrice, Max temperatuur van warmetepomp is 80 a 90 Graden. Met 110 Graden komt thermische beveiliging al in van compressor.

In dit geval van Jeroen is waarschijnlijk koelmiddel vervuild en/ of droogfilter vervuild. AEG zijn en blijven slechte warmtepompdrogers net zoals Whirlpool /Bauknecht. Het beste ben je af met een Miele, Bosch of Siemens, daarvan zijn de leidingen volledig van koper welke risico op lekkage of vervuiling minimaliseert.

Gevalletje Josbmw is IDD te weinig koelmiddel en word niet warm genoeg of compressor te weinig debiet, maar AEG kennende : gas tekort.

Ja ik vul ze geregeld en doe er gelijk een lekstopper bij in voor R134 A systeem. is veeeel goedkoper dan een nieuwe onderbak a somma van 470 Euro!!!

Op 6 januari 2020 19:02:53 schreef smd:

In dit geval van Jeroen is waarschijnlijk koelmiddel vervuild en/ of droogfilter vervuild. AEG zijn en blijven slechte warmtepompdrogers net zoals Whirlpool /Bauknecht. Het beste ben je af met een Miele, Bosch of Siemens, daarvan zijn de leidingen volledig van koper welke risico op lekkage of vervuiling minimaliseert.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik kom heel vaak bosch/siemens warmtepomp drogers tegen die naar een jaar of 5 a 6 problemen geven. Met reinigen wil gaat het goed, maar vaak na een jaar het zelfde probleem weer. Bij AEG komt ik ze pas tegen vanaf een jaar of 8 en vaak velen malen meer stof dan een bosch of siemens. Maar Miele blijft toch altijd het beste, alleen betaald je daar ook best veel geld voor.

Warmtepomp droger lijken heel geweldig als je gaat kijken naar energie verbruik, maar levens duur is velen malen minder dan een condens of luchtafvoer droger. Daarnaast moet je langer wachten totdat je kleding droog is en slijt kleding ook sneller, omdat het langer in de droger rond draait.

En in een mum van tijd zit je aan het aantal bedrijfsuren...

En wat met kleine ruimtes, of garage, berging waar het koud kan zijn (niet verwarmde ruimtes).

Hoe werkt dat systeem van een warmtepomp droogkast nu juist?

Als je de ervaringen leest, ook altijd veel stofophoping en korte levensduur. Hoe zit dat juist?

Niet eenvoudig om te reinigen zoals een condensdroger?

Even een quote van een site van een leverancier:

Een warmtepomp droogkast werkt niet met een verwarmingselement, maar met een warmtepomp en een koelmiddel. De pomp zet het koelmiddel van gasvorm om naar vloeibare vorm. De warmte die hierbij vrijkomt, verwarmt de luchtstroom naar de trommel. Tijdens het drogen komt er vochtige lucht vrij uit je wasgoed. Het koelmiddel koelt deze lucht, waardoor er condens in het reservoir komt. De droge lucht verwarmt de pomp opnieuw. Door de lucht te hergebruiken is er veel minder energie nodig.

Ik ben nog steeds tevreden met onze Miele T8861WP (en W5877) Edition 111 van inmiddels 7 jaar oud. Het ding draait alle was die in de droger mag, dus geen fijn spul en Tshirts. Ik heb simpelweg geen plek voor een groot wasrek.

Na de 7 jaar nog geen spoor van slijtage, droogtijd ligt nog steeds rond een uur tot 1:20u voor een volle trommel.

Ik moet er wel bij melden dat ik de machines met liefde behandel. Filters reinig ik nog voor hij melding maakt, wasmachine met juiste hoeveelheid zeep en geregeld op hoge temperatuur, is gewoon nog als nieuw.

Ik zie soms machines met een grijze schimmelrand in de manchet, dan vraag ik me af hoe mensen het doen..

Op 6 januari 2020 22:34:06 schreef maus0611:

Ik zie soms machines met een grijze schimmelrand in de manchet, dan vraag ik me af hoe mensen het doen..

Dat grijze wordt zeepluis genoemd. Dat komt doordat mensen te veel zeep gebruiken en op lage temperaturen wassen. Bijna iedereen waar ik kom gebruikt nog te veel zeep. En die wasmiddel pods die je tegenwoordig kunt kopen bevat ook te veel zeep.

Hier alleen poeder en dan gemiddeld een half koffiekopje. Zo vuil is de was niet. Alleen m'n werkkleding ging met een vol koffiekopje (dus geen mok) maar daar zat dan ook veel straatvuil en smeer aan.

Gevalletje Josbmw is IDD te weinig koelmiddel en word niet warm genoeg of compressor te weinig debiet, maar AEG kennende : gas tekort.

Ja ik vul ze geregeld en doe er gelijk een lekstopper bij in voor R134 A systeem. is veeeel goedkoper dan een nieuwe onderbak a somma van 470 Euro!!!

smd, wil je me eens contacteren hierover?

@Josbmw: gedaan, zie mail

@#Jeffrey#: AEG/ Electrolux groep en Bauknecht/ Whirlpool drogers gaan ALTIJD stuk op lekkage tussen koper en alu leidingen of vervuiling van koelgas,dit gebeurt niet met volledig koper systeem.

Ik moet je meedelen dat je de Bosch/ siemens drogers niet goed schoonmaakt dan. Als je de onderbak echt demonteert en verdamper/ condensor met hogedruk reiniger goed reinigt,onderbak reinigt filters vervangt indien nodig gaat droger wederom 5 jaar mee. Al vele gedaan en niet meer retour gehad ( Ja 1tje dan met een gezin van 7 kinderen waar machine dagelijks 2 x draait en elke 2 jaar moet)

@ Maus0611: Yep, dit bewijst het, bij ons hetzelfde een WP8837 de voorloper van jou jubilee uitvoering en draait ook al 9 jaar! Wel de filters bijhouden en koelsysteem is nog als nieuw...