Vraagje over digi teller

Op co staat dit schema
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=21
van een digitale teller. Deze teller telt na 1 puls omhoog.
Maar nou was mijn vraag, hoe kan je dit schema aanpassen of wat voor circuit zou je er voor moeten zetten als je bijvoorbeeld na 2 pulsen of 3 pulsen een tel omhoog gaat of omlaag. Kan dat omlaag tellen??

En kan je er een "menu" opaan sluiten?? Dat als de teller op bijv. 3 staat dat er via een PIC of een AND (ect) een 3e sub-routine kan draaien??

ik zou dit schema namenlijk graag willen gebruiken voor een "schakel" kastje (een Digitale effekten bak ;))

Ieder alvast bedankt.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Hugo Welther

Moderator

Zet er een schuifregister voor. Waarbij je de 2e, 3e of n-de uitgang van dat schuifregister met de count ingang verbind.

De 74(LS)90 is alleen een up-teller. Volgens mij is een 74(LS)192 een up-down counter die ook nog presetable is.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Moet ik de 74(LS)90 dan vervangen door een 74(LS)192?? En Up/down counter, moet daar dan een schakelaar aan vast?? Of heb je dan een Count(up) toets en een count(down) toets??
En een schuif register?? Welke kan ik daar het best voor gebruiken?? (ik heb een beetje gezocht en mischien laat ik dit dan wel vallen in mijn "schema" maar het is wel leuk om te weten :))

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Als je toch al een PIC gebruikt, dan kun je dat daar toch ook in programmeren ? Of zie ik dat verkeerd :)

Grtz,
Antoine

Waarom makkelijk asl moeilijk ook kan
plus ik heb nog steeds geen PIC progger :( iemand zou mij die leveren maar hij is nog steeds tijd aan het rukken ehmm rekken