Zonnecellen

Hallo,

Voor school moeten zijn wij een rc vliegtuigje op zonne-energie aan het bouwen. Hierbij hebben wij zonnecellen uit China besteld en deze zijn inmiddels aangekomen.
Nu hadden wij een vraag van hoe deze zonnecellen aan elkaar moet worden bevestigd. Ook omdat er nergens een + of een - op de zonnecel staat.
In de bijlage hebben wij een foto van een van de zonnecellen bijgevoegd.

Zou iemand ons hierbij kunnen helpen?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Wieger Keurentjes

Plus en min kun je toch makkelijk achter komen? Sluit er een voltmeter op aan en je weet het. Dan kun je ook meteen kijken hoeveel spanning er uit komt bij verschillende lichtsterkten.

Bedankt voor je reactie,

maar hoe wil je een op deze zonnecel een voltmeter aansluiten want er zitten verder geen uitgangen in want deze zonnecel is flinterdun en zeer fragiel.

Is er helemaal niks bij van een gegevensblad of handleiding?

Nee kwam uit China en verder niks bij geleverd. Daarom vonden we het al raar en wisten we niet hoe we dit moesten doen.

Hoe ziet de achterkant van die cel er uit? Foto ?

Ehmm dan zal ik zo even een foto moeten maken maar de achterkant ziet er hetzelfde uit alleen 3 lange witte strepen net zoals de voorkant

Kun je meten aan de 3 zilveren bandjes, aan de andere kant moeten die ook zitten.
Je kunt ze in serie en/of parallel aan elkaar solderen.

De bovenkant is de + en de onderkant de - of omgekeerd.

https://www.youtube.com/watch?v=KaA2zUwRHp0

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 27 november 2019 11:11:14 (11%)

LDmicro user.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Heb je misschien een artikelnummer of bestelreferentie?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 27 november 2019 10:53:17 schreef WiegerKeurentjes:
Nee kwam uit China en verder niks bij geleverd.

Op de website waar je ze hebt gekocht, staat daar niet zo iets als een datasheet?

Is dat paneeltje op de foto gebroken?

LDmicro user.

Maar de zonnecel die dan op de kop moet worden bevestigt krijgen dan toch geen zonlicht? De zonnecellen zijn trouwens mono-kristallijn zonnecellen. Maar hoe moeten deze zonnecellen dan precies aan elkaar worden gesoldeerd? Ja de zonnecel op de foto is gebroken ze zijn erg fragiel maar wel ligt buigbaar.

https://www.instructables.com/id/How-to-Solder-Solar-Cells-Together/

gewoon in google: soldering solar panels

die zilverkleurige strips zijn de contacten. leg zonnepaneel op de werkbank en meet over de strips tot je ergens spanning meer

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 27 november 2019 12:15:30 (37%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dankjewel!
Nog wel een vraag hoe je de spanning wilt gaan meten?

Met een voltmeter als dat is wat je vraagt?

LDmicro user.

Maar hoe wil je die voltmeter aansluiten op de zonnecel?

Nou, op die zilverkleurige strippen natuurlijk.
Ik stel me wel vragen bij je project als je zulke basic dingen niet zelf kunt verzinnen.

Held! Bedankt allemaal, kom voor meer vragen zeker terug!

Een voltmeter heeft meetpennen. Die hou je tegen de contacten. Niks solderen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Hoi ben ik weer, maar ik snap nu hoe het moet alleen heb ik dus 'tabbing wire'nodig. Alleen nu moet het project wel in een korte duur worden afgerond alleen ik kan alleen sites van aliexpress enzo vinden waar ze dit verkopen.

Is er ook een nederlandse site die deze 'tabbing wire'verkoopt met niet zon lange levertijd?
(wat is 'tabbing wire' in het nederlands?

Kun je er niet gewoon aan solderen? Draad is draad zou ik zeggen. Probeer gewoon eens wat.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Gewoon dunne draadjes aan die zilveren strippen.
Al je een dun draadje gebruikt dat is opgebouwd uit veel hele haar dunne draadjes, dan kan je die draden lang strippen en dan vertinnen en dan gebruiken als tabbing wire. Het word dan wellicht niet zo heel plat en glad als bij een zonnepaneel (waar dat wel moet vanwege het backsheet / achter glasplaat), maar wel bruikbaar.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op woensdag 27 november 2019 21:32:23 (77%)

zit sinds 2009 in de PV.

Ja die zilveren strippen heb ik dus niet, waar kun je die kopen?
En wat voor soort draadjes dan?