Zonnecellen

Gewoon dunne draadjes aan die zilveren strippen.
Al je een dun draadje gebruikt dat is opgebouwd uit veel hele haar dunne draadjes, dan kan je die draden lang strippen en dan vertinnen en dan gebruiken als tabbing wire. Het word dan wellicht niet zo heel plat en glad als bij een zonnepaneel (waar dat wel moet vanwege het backsheet / achter glasplaat), maar wel bruikbaar.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op woensdag 27 november 2019 21:32:23 (77%)

zit sinds 2009 in de PV.

Ja die zilveren strippen heb ik dus niet, waar kun je die kopen?
En wat voor soort draadjes dan?

Volgens mij kan je dus aan de achterkant direct solderen.
Zoals te zien is in de filmpje van MGP op 4:40
Ik denk zoiets:
https://www.allekabels.nl/montagedraad/7304/1290823/montagedraad.html?…
Maar dat kan je op veel plekken kopen.
Flexibel montage draad dus.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 27 november 2019 21:32:39 schreef WiegerKeurentjes:
Ja die zilveren strippen heb ik dus niet, waar kun je die kopen?

Die zilveren strippen zitten op je zonnepaneel. Ik weet niet of ze echt van zilver zijn, maar ze hebben een zilverachtige kleur.
Maar heb je nou al met een voltmeter gemeten of er wat uit komt?
Dit kan nog een interessant project worden als we de simpelste dingen nog moeten voorzeggen.

Zal het morgen gelijk proberen bedankt! Maar voor die tapping wire kan ik dus dat montagedraad gebruiken?

Ja, maar dat dan wel eerst vertinnen denk ik. Dus strippen, dan verwarmen met de soldeerbout en dan soldeertin met vloeimiddel (dat zit vaak in de tin zelf) over de draad aanbrengen.

zit sinds 2009 in de PV.

Ehmm daar kan ik me nog niet echt zo een beeld bij vormen eig

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Heel erg bedankt voor de reacties heeft me veel geholpen!
Nog 1 laatste vraag waar je die draad kunt kopen? (De draad ter vervanging van de tapping wire)

Zoeken op bus wires of tabbing wires en waarschijnlijk zal het weer vanuit China komen ;)
En koop meteen ook een flux pen/stift.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 28 november 2019 13:51:47 (18%)

LDmicro user.

Dat is het probleem dus, uit China is een te lange levertijd tegenover de project tijd die we hebben. Mijn vraag is dan ook of ze dit ook in Nederland verkopen?

Zou ik niet weten, misschien google eens inschakelen ;)

LDmicro user.

Dat heb ik dus gedaan maar weet niet wat tabbing wire in het Nederlands is of voor wat voor naam het in Nederland verkocht wordt. Want anders krijg je dus die buitenlandse sites

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oh top als dit het is.
Weet je zeker dat dit ongeveer hetzelfde is?
En dan kun je dit gewoon solderen aan de zilveren strippen toch?

Bij Amazon hebben ze dat ook, 1 week levertermijn en straks ga je nog vragen waar ze zo goedkoop zijn als in China :)

LDmicro user.

Ehmm waar dan, want het duurt vaak langer we moesten ook 2maanden wachten op het elektromotortje

Amazon zie rechts in de bovenhoek.

De zoon heeft eens iets besteld voor zijn camera, het heeft 4 dagen geduurd.
Maar ik steek mijn handen ervoor niet in het vuur...

Jullie hebben ook weinig opzoekwerk gedaan volgens zien, anders had je dat meebesteld, goeie planning spaart veel tijd uit.

Btw. hebben jullie al een omvormer hiervoor?

LDmicro user.

Die tabbingwire doet me denken aan van die lipo nikkelstrip, normaal puntlas je die maar dat soldeert volgens mij ook prima
En best te krijgen in NL

Vraag me trouwens ook af of het een beetje soldeert als je gewoon koperdraad pakt, tis niet alsof het 15 jaar vast moet blijven zitten ofzo

Ook juist of litzedraad of de andere fijne soepele draadjes (in USB-kabel).
Die nikkelstrips zijn veel te stroef ik heb hele smalle van 4mm breed voor batterijen maar dat zal niet lukken.

Het enige probleemke is dat je ze moeilijker op een platte ondergrond kunt kleven.

LDmicro user.

Bedankt voor de hulp! Die nikkelstrip leek er idd ook wel op.Zal alle linkjes effe goed bekijken en dingen gaan bestellen. Voor verdere vragen kom ik zeker terug. Bedankt nogmaals allemaal!!

Ik zou als het even kon toch voor de tabbingwire gaan.
Het is voor een vliegtuig. Daar telt elke gram en ik denk dat gesoldeerd tabbingwire minder weegt dan een gesoldeerd koperdraadje.

Ja qua gewicht berekend komen we sowieso wel goed uit maar dat tabbing wire kun je dus niet kopen in Nederland