Gebroken usb

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik denk dat ik probeer te ontkennen dat ik ouder wordt. :-)

Tsja, als je dat niveau van deetee-vauten begint te produceren ;)
Maar in alle ernst: goed om te vernemen dat T/S goed geholpen wordt; en goed dat je ons op de hoogte houdt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
fred101

Golden Member

Toevallig pas naar zitten kijken op YT. Datarecovery bedrijven zetten bij pcb schade de nand over op een zelfde donor stick. En als de controller stuk is zetten ze er een op van een zelfde donor stick. Ik vroeg me al af hoe ze aan de juiste ICs kwamen. Daar zijn ze een kwartiertje ofzo mee bezig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

Op 13 december 2019 16:06:21 schreef rew:
Update: Stick uit mekaar gehaald......

Onze belangrijkste vraag is nog niet beantwoord :P Hoe was de appeltaart...

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Delftechpark... Wat een kleine wereld. Daar werkte ik ook. En mijn vrouw ook. En een mede-student uit mijn studentenflat ook. Alle drie bij een ander bedrijf.

Sine

Moderator

Op 13 december 2019 19:25:36 schreef fred101:
Toevallig pas naar zitten kijken op YT. Datarecovery bedrijven zetten bij pcb schade de nand over op een zelfde donor stick. En als de controller stuk is zetten ze er een op van een zelfde donor stick. Ik vroeg me al af hoe ze aan de juiste ICs kwamen. Daar zijn ze een kwartiertje ofzo mee bezig.

Jep, dat heb ik ooit gedaan met een usb-stick van de dochter van een collega, daar stond een schoolwerkstuk op waar een maand of drie werk in zat.
Stick opeens compleet dood.

De flash overgezet op een identieke stick (van de Hema, en die hadden die exacte sticks nog) en iemand was weer dolgelukkig.
En maakt tegenwoordig wel backups ;)

Hensz

Golden Member

Op 13 december 2019 16:06:21 schreef rew:
Blijkt dat ie met de 4cm extra draad er aan onbetrouwbaar wordt

Dat is vreemd, want zo'n stick werkt wél aan een gewone USB-verlengkabel. 8)7

Don't Panic!
Arco

Special Member

Ligt eraan dat de draad niet netjes getwist is.
Als je bij cat5 kabel een aderpaar 'onttwist' over 4cm, krijg je ook serieuze problemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Als je bij cat5 kabel een aderpaar 'onttwist' over 4cm, krijg je ook serieuze problemen...

Heb wel een eens een 1 meter lange platte 8-aderige (telefoon)kabel gebruikt , op 10MBit Ethernet, werkt inderdaad voor geen meter.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Wij hebben dat gehad met patchkabels van 50cm.
We hadden een stagiar die ze zou maken en die gebruikte modulaire kabel 'omdat dat veel mooier stond'...
Werkte uiteraard voor geen (halve) meter... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Ik vermoedde al zoiets. Zelf zoiets ook bij de hand gehad. Bij zo ongeveer de eerste keer dat we ergens een 100Mbit-installatie deden. Ik was er niet zo kapot van, maar we gebruikten toen af en toe wel eens van die koppelblokjes:

Eén in een kabel werkte geloof ik nog wel, bij twee gebeurde er niks meer. Daarna heb ik ze nooit meer aangeraakt.
Het verbaast me nu dan ook dat je ze bij bol.com gewoon kunt kopen. 8)7

Don't Panic!
Sine

Moderator

Die krengen waren dan ook voor ISDN. Daar zit gewoon een wokkel opgedraaid draad in van de ene naar de andere kant.

Je hebt ze ook gewoon in nette CAT6 uitvoering, zelfs in keystone formaat. En die zijn gewoon goed.

De appleltaart wass prima! Mjam. Ik zie dat de data binnen is. Ik ga.... heb de data via een beschermde link beschikbaar gemaakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Op 16 december 2019 14:03:12 schreef Hensz:
[...]
Dat is vreemd, want zo'n stick werkt wél aan een gewone USB-verlengkabel. 8)7

Karakteristieke impedantie zal wel niet kloppen.

Methode van fcapri (Bestaande USB kabel kort knippen) vermijd dat.

Tenzij er gewoon stomweg nog iets halflos zit. Daar is de "als het werkt, vooral niet aanzitten" tactiek van rew voor. (En ik vind 4cm ook niet schokkend veel, dus "het is vast wat anders".)

Maargoed, de data is terug en daar ging het om.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

(En ik vind 4cm ook niet schokkend veel, dus "het is vast wat anders".)

USB2.0 kan tot 480MBit, dan is elke slechte centimeter er al gauw een te veel... (bij 100 base-T in ieder geval zeker)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

480 mbit is ongeveer 60cm met de lichtsnelheid per bit. Laat het 2/3e daarvan zijn in een transmissielijn, dan zou iets van een paar cm niet moeten uitmaken.

Dat van: usb sticks doen het ook op een verlengkabel: dat is mijn ervaring niet; dwz: soms werkt het niet lekker. Misschien matige kwaliteit kabels bij mij, maar goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Op 16 december 2019 22:26:32 schreef rew:
Misschien matige kwaliteit kabels bij mij, maar goed.

Kwaliteitsverschil in USB-kabels is heel groot. Ik heb zelf ook al vaker gehad dat kabels langer dan 2-3 meter (praktisch) niks meer doorlaten. Leuk voor een toetsenbord, maar zeker niet voor een camera of HD.
Voor de voeding van een Rpi wilde ik een échte Nokia-kabel gebruiken. Was maar 60 cm, toch verdween bijna de helft van de spanning in het kabeltje. Topkwaliteit dus ook. :(

Don't Panic!

hangt idd ook van de hardware af, hoeveel bitcorrectie erop zit of dergelijke.
ik moet op het werk videokaarten programmeren. mijn programmeerpc (desktop nu, want de laptop is dood) staat 3-4meter weg van de kaarten.
pc -> verlengklabels 1,5meter -> verlengkabel 1,5meter -> programmeerkabel 1m en dan de kaart.
doet het perfect.
ook een usb stick achter zo een 1,5meter kabel werkt gewoon perfect.
een oude 2,5" usb disk enclosure met SSD schijf (dus lage stroom) doet het niet, of de snelheid gaat HEEL SNEL achteruit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fred101

Golden Member

Het zal ook een combinatie van factoren zijn. Zo'n gesoldeerd kabeltje ipv de USB connector in een niet zo frisse hub, via een niet zo fris getwist kabeltje met niet zo frisse afscherming naar een niet echt fris contact makende USB connectie in een PC met een niet zo frisse voeding voor een al zwaar belast USB circuit, doordat er al 3 telefoons aan hangen en een nest wireless dongels voor muis, keyboard, wifi etc.
Als er dan ook nog weerstanden nodig zijn om de USB meer dan 400 mA te laten leveren (en die zijn er niet) dan krijgt de kabel de schuld als de computer braaf 400 mA levert

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
PE9SMS

Special Member

Op 16 december 2019 22:26:32 schreef rew:
480 mbit is ongeveer 60cm met de lichtsnelheid per bit. Laat het 2/3e daarvan zijn in een transmissielijn, dan zou iets van een paar cm niet moeten uitmaken.

Maar nu reken je alleen met de grondfrequentie. Als je wat flanken wilt overhouden, doe dan de bandbreedte maar x10 ofzo.

This signature is intentionally left blank.
EricP

mét CE

Flanken? In computer apparatuur? Da's een tijd geleden! :)

Maar je hebt wel gelijk. Ik heb overigens vaak het idee dat 'spanning' doorgaans het struikelblok is. Alles veel te dun uitgevoerd. De signalen zijn al meer analoog dan digitaal en als de voeding dan ook nog ff stuitert, is het klaar.

Trucje wat ik zelf nog wel eens uithaalde is een powered USB1 hub ertussen. Scheelt je het voedingsgeneuzel en hiermee forceer je een lagere snelheid, waardoor het doorgaans wel betrouwbaar werkt(e). Alleen het duurde ff... Nou ja, zover was rew inmiddels ook. Wel leuk voor TS dat het gelukt is. Kom maar door met de advertenties van backup devices!

http://www.testusb.com/HSEYE.htm
Mag ik schatten dat met iets boven 480MHz je er ook wel bent? (ieder bitje anders is een 240Mhz signaal)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 17 december 2019 12:51:07 schreef EricP:
Flanken? In computer apparatuur? Da's een tijd geleden! :)

Maar je hebt wel gelijk. Ik heb overigens vaak het idee dat 'spanning' doorgaans het struikelblok is. Alles veel te dun uitgevoerd.

Dat zie je verkeerd nmi.
Hoe dunner de aderdraad hoe kleiner het omtrek oppervlak en daardoor een lagere capaciteit naar de omgeving.
Dat is weer gunstig voor snel varierende spanningsniveau's.
De dikte(doorsnede) van het geleidermateriaal maakt niet uit bij het doorgeven van spanning, bij het voeren van stromen wel!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EricP

mét CE

De dikte(doorsnede) van het geleidermateriaal maakt niet uit bij het doorgeven van spanning, bij het voeren van stromen wel!

Ohja, dat was ik even vergeten. USB sticks gebruiken helemaal geen stroom. Die draaien op lucht.

Een goede USB kabel heeft dikkere draden voor de power en dunnere voor de data.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/