hobby luke
Honourable Member
Hallo iedereen,
Na met de hulp van het forum een andere Pioneer receiver hersteld te hebben:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147568 , dacht ik deze ook eens rap te herstellen.
Het probleem leek hetzelfde (geen stereo FM ontvangst) en de gebruikte IC's waren ook dezelfde.
Het schema:
De spanningen op de IC's kloppen bijna allemaal, behalve op klem 14 van HA1156W, daar meet ik 5V in plaats van 3,2V.
Op klem 10 van HA1156W heb ik geen 19KHz signaal.
Draaien aan VR1 die op klem 14 aangesloten is, geeft geen verandering.
De discriminator spoel verdraaien doet wel de naald uit het center gaan in beide richtingen tot het signaal wegvalt, maar er komt geen stereo als de naald juist in het midden staat.
Het ingangssignaal op klem 2 van HA1156W is ongeveer 0,6 V t/t, dit was op het toestel in bovengenoemd topic hetzelfde.
Iemand die mij verder op weg kan helpen?
MVG,
Luc.
Dan is de spoel niet op de goede frequentie afgestemd. .[/s] De condensator in het spoelhuis moet vervangen worden. Of een nieuw item kopen. Dit is na 30+ jaren een veel voorkomend probleem. Honderden anderen voor jou heb dit probleem tot tevredenheid opgelost. Het is zonder dure stereo generators wel te herstellen. Gebruik de zoekfunctie op het forum voor de step-by-step reparatie handleiding.Zie de links hierbove[s]n van apparaten die hetzelfde euvel vertonen
Ik vrees dat ik geen lesgeef kwaliteiten heb. Teveel gewend om zonder hulp, behalve studieboeken, bibliotheek en later het www te repareren. Hierbij de internals van het IC geplukt vh web.
hobby luke
Honourable Member
Daar ik 2 ongeveer dezelfde toestellen heb, heb ik de discriminatorspoelen gewisseld tussen beide receivers.
De SX-550 heeft nog altijd hetzelfde probleem: geen stereo en geen 19KHz toon op klem 10 van HA1156.
De SX-535 uit het andere topic heeft wel stereo na het minimaal bijdraaien van de spoel.
Ik veronderstel dat beide spoelen goed zijn of ben ik verkeerd?
MVG,
Luc.
Hier staat de afregelprocedure was 3 sec zoeken.... Ben wat lui, nee spoelen gaan niet kapot. Dun draad, amper stroom.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/139455#highlight=afregelen+d…
hobby luke
Honourable Member
Het toestel is hersteld:
Ik vond de dat 5 Volt op klem 14 van HA1156 niet kon kloppen, ik kreeg ook geen 19 kHz te zien.
Op de kathode van D1 stond ongeveer 4,3 volt.
Dat kon normaal gezien niet, omdat deze via R23 en klem 11 en klem 2 van schakelaar S8 verbonden is met de voedingsspanning.
Weerstand R24 gaf de juiste ohmse waarde, maar R23 gaf meer aan dan 2,2 K.
Los gesoldeerd bleek de waarde te kloppen.
Terug in het circuit gesoldeerd en de stereo lamp brandt!
Waarschijnlijk had deze weerstand een slecht contact.
Ook de 19kHz is nu aanwezig.
MVG,
Luc.
Mooi dat het opgelost is. Zat inderdaad een kwestie van langjarige tinpest geweest zijn. De lastigste ongemakken zijn de solderingen die ogenschijnlijk in orde zijn...