Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een kantenlijmer maar bij het inschakelen van de lijmbak (verwarmingselement voor het opwarmen van de lijm en een thermostaat voor het instellen van de temperatuur) Ik heb de schakelaar doorgekeken en deze lekt stroom terwijl deze uit staat, of dat er mee te maken heeft weet ik niet want de aardlek vliegt er alleen uit bij het inschakelen. De lekkende schakelaar in de video is die van de lijmbak.
Welke video?
Kan je de stekker 180° draaien , en werkt het dan wel ( wisselen van Fase en Aarde, dit om te bepalen welke kant van het element evt. lekt)
Was de video vergeten maar bij deze https://youtu.be/ncOLrwnb2pw . Merk van de schakelaar weet ik niet maar het betreft een Italiaanse machine (Ocmac) uit de jaren 90
Anoniem
Ik zie 4 aan/uit draaischakelaars en dat lijken allemaal NO contacten (nummering 3-4) te zijn
Met de schakelaars op 0 zie ik niks verkeerd, ook niet de bovenste.
Je kan met een open contact best ergens ohms doormeten zoals een relaisspoel
Met de schakelaars op 1 horen alle contacten 0 ohm te zijn.
Raar dus van de meting op de onderste 2 schakelaars.
Waarschijnlijk een verklaring te vinden in slecht contact van je meetpennen/meetsnoeren
(Edit: of nu GJ "lange stilstand" zegt: toch wat aanslag op de contacten)
.
Je gaat volgens mij geen probleem hebben met die schakelaars.
Wel met een isolatiefout in de vermogen kring van het verwarmingselement.
Het verwarmingselement hoogstwaarschijnlijk zelf, dus daar eens gaan meten 
.
Koppel verwarmingselement los en meet tussen aansluitingen en aarding.
Ik vermoed dat je daar zelfs met je multimeter een aardsluiting gaat meten 
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Ja je video staat er nu op, maar wat je meet kunnen we niet zien.
wat zit er meer op de machine?
Alle onderdelen meten tegen aarde en stuk voor stuk inschakelen.
Op 26 december 2019 23:10:35 schreef anoniem015:
Je gaat volgens mij geen probleem hebben met die schakelaars.
Wel met een isolatiefout in de vermogen kring van het verwarmingselement.
Het verwarmingselement hoogstwaarschijnlijk zelf, dus daar eens gaan meten
Precies, dat was zonder de video ook al mijn eerste gedachte.
Als die installatie een tijd uit heeft gestaan is dit de beste kans: verwarmingselementen willen graag vocht opnemen en aardlekken veroorzaken. Als ze een keer goed warm geweest zijn is het probleem vaak al weer weg.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Ik heb ook zo'n vorst beveiligings kacheltje, eerste keer opwarmen even met een snoertje zonder aarde en m dan even geïsoleerd neerleggen, dan komt de stoom uit het ceramiek, daarna gaan met die banaan.