Fictieve leerzame logo projectje

Hallo,

Door de interesse in de meet en regeltechniek heb ik me een logo startersset aangeschaft. Om in de toekomst misschien wat projectjes te realiseren.

Door enige ervaring in de veehouderij leek me het een leuk (fictief) projectje om in de stal de ventilatoren aan te laten sturen door de logo. Dit door middel van een temperatuur afhankelijke regeling en een frequentieregelaar.

Bij 14 graden moeten de ventilatoren beginnen met draaien op 5% en bij
30 graden op 100%.

De ventilatoren moeten ook via een handknop en potmeter handmatig aan gestuurd kunnen worden (0-100%).

Als kers op de taart wil ik ook de terugmelding van de frequentieregelaar weer terugzien en een uitgang voor eventuele signalering dat automaat/handbedrijf actief is.

Wie kan mij hiermee op weg helpen?

Alvast bedankt,

Patrick

Je neemt volgens mij teveel hooi op uw vork ;)
Ik denk dat je weinig gegadigden zult vinden om u wegwijs te maken in die logo.

Leer eerst goed omgaan met die logo met heel kleine programmaatjes en maak dat je die instructie's goed in de vingers hebt en hoe je ze kunt instellen.
Leer ook omgaan met de ingebouwde programmasimulator.

Als je vragen hebt post dan ook het programma.

Op de Siemens website kun je voorbeeldprogramma's vinden en als je eens de zoekfunctie gebruikt hier op CO dan kun je er ook veel over vinden.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 2 januari 2020 23:30:28 (11%)

LDmicro user.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

dat moet lukken.
Maar als je weinig ervaring hebt dan moet je proberen je project in delen op te lossen.
Begin bv met het makkelijkste.
Een knop en schakelaar voor handbediening.
Daar begin je eerst met de knop voor het toerental.
Nodig,
Analoge ingang, analoge versterker, Analoge uitgang

Probeer dat maar eens te maken.

Denk je dat het hier op dit forum zo niet verder komt, en meer specifieke hulp nodig hebt, dan kun je me prive een mailtje sturen.

PS welke LOGO heb je, de 12/24RC ?

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 3 januari 2020 10:54:21 (11%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Op 2 januari 2020 23:29:27 schreef MGP:
Je neemt volgens mij teveel hooi op uw vork ;)
Ik denk dat je weinig gegadigden zult vinden om u wegwijs te maken in die logo.

1. Dat valt wel mee, het is weinig spannend.
2. Spreek voor jezelf.

Op 3 januari 2020 10:52:06 schreef Sine:
1. Dat valt wel mee, het is weinig spannend.
2. Spreek voor jezelf.

Het topic was buiten beeld aan het geraken en zo heb ik het een kick gegeven en met resultaat.

@TS dankzij mij ;) heb je nu al 2 CO'ers die u met volle overgave zullen inwijden in de logo programmeerkunsten.

Als het niet te moeilijk wordt wil ik ook wel mijn steentje bijdragen.

LDmicro user.

Hallo,

Het indelen in kleine porties is nog niet zo`n heel slecht idee.
Begin makkelijk en steeds verder uitbereiden.
Het idee hoe het eruit moet zien is er wel alleen de besturing, maar goed het is ook om te leren.

Ik heb de nieuwste logo de 12/24 RCE.
Wanneer ik niet verder kom, trek ik weer aan de bel.
Met een eventuele screenshot in hoeverre ik al ben.

Fijn weekend en bedankt,

Patrick

Op 3 januari 2020 14:25:05 schreef patricksluis:
Het indelen in kleine porties is nog niet zo`n heel slecht idee.
Begin makkelijk en steeds verder uitbereiden.

Je bedoelt, het is maar een klein beetje slecht idee? Ik vind het juist een super goed idee. Nou ja idee, het is al jaaaaaren een verstandige aanpak. Geldt voor alle soorten ontwerp werk, niet alleen voor software.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

makkelijkst voor zoiets is om het even uit te tekenen, logo werkt als een blokkendoos dus blokjes verbinden eigenlijk...

Sensor, wat ga je gebruiken?

Welke logo heb je, relais uitgangen of...

Wat moet er gestuurd worden en welk signaal verwacht dit?