Condensator is defect, 0 Ohm is niet OK. Meet ook eens tussen 1 VD lippen van de magnetron buis naar de behuizing, moet oneindig zijn, dus je meter geeft hetzelfde aan als je niets meet.
Op 8 januari 2020 20:58:08 schreef Tilhorn:
Als de zenderbuis kapot is kan dan een nieuw geplaatste condensator weer kapot gaan?
[bijlage]
puur op deze zin nee, enkel de zekering opnieuw
kleine toevoeging aan smd zijn bericht, tussen de 2 pinne van de straalbuis moet je tussen de 0 en 1ohm meten, tussen klemmen en aarding oneindig.
Diode kun je niet 100% testen maar moet langs 1 richting oneindig hoge weerstand meten en langs andere richting x aantal mega ohm (deze meting sluit niet 100% uit maar help wel)
Vermoed condensator als je 0ohm meet vlak over beide klemmen
[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op (24%)]
Over de twee draden van de zenderbuis meet ik eerder circa 200 ohm.
Met de multimeter op 2000k met ik over de diode in beidde richtingen oneindig. Is de meting met de batterij niet betrouwbaar?
die condensator die 0ohm meet en die straatbuis die 200ohm meet 
Kan altijd dat beide iets mis is maar die meter werkt toch wel eh? en je meet toch ieder component losgemaakt van connectors of aansluitingen
Mogelijk is mijn meter ook aan vervanging toe.
Morgen ga ik opnieuw meten en een nieuwe condensator er in zetten. De diode is niet meer verkrijgbaar 
Volgens de leverancier van de condensator en zekering is er geen diode meer hiervoor.
Waar moet ik rekening mee houden bij een HN-1X? Een max van 13KV?
diode hiervoor zijn standaard, kunt 101 "diode HV" kopen die hierop passen, maar is hier wss niet kapot dus niet aankomen. Probeer eerst met condensator te vervangen
[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op (25%)]
Vanmiddag maar weer eens op het probleempje gestort.
De zendbuis is ok. Bijna 0 ohm tussen draden en oneindig tussen draden en behuizing. Waarschijnlijk had ik 200 ohm in gedachten van de stand van de multimeter
.
Nieuwe zekering en condensator geplaatst en hij werkt weer!
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Gelukkig, toch de condensator die door zijn knieen is gegaan door warmte. Diode gaan zelden stuk IDD maar wel vervangers voor dus eventueel
Beste - ik ben nieuw op dit forum, weet niet of ik beter een nieuw odnerwerk kan starten of inhaken op deze, modat het om dezelfde machine gaat... ik probeer het hier en mocht ik moeten verplaatsen hoor ik dat graag.
ik heb ook deze samsung oven/magnetron - opeen helemaal niets meer.
heb de zekering bij de condensator gemeten en de glaszekering aan de zijkant waar de voeding binnenkomt. beide ok.
toen ik de spanning weer op de machine zette kwam er een vonkje uit de spoel van de printplaat (voor zover ik dat precies kon zien). In tweede instantie ook, een minuutje later.
maar nog steeds geen werkende machine.
Ik ruik niets geks en zie geen verbrande zaken of loszittende draden. Iemand een idee waar ik naar kan zoeken?
dank en groet
elwin
De spoel van de printplaat? Dat kleine ding links midden van de tweede foto? Dat is een common-mode spoel, en als dat vonkt zou dat doen vermoeden dat de voeding nogal wat common-mode ruis kent of ergens bestraald wordt door de magnetronbuis of zo, maar dat heb ik nog nooit gezien. In het ideale geval film je het en kijk je waar de vonk exact vandaan komt, want met dergelijke glitches heb ik weinig succes met het vertrouwen op mijn onderbuik
edit:
Weardguy heeft het winnende antwoord al staan. 
Nu alleen hopen dat iemand weet wat er op die plek stond, want dat kleine stukje met het typenummer is vaak lastig terug te vinden.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (12%)]
Even de oven op zijn kop voor missend stukje, zeker Samsung had vele ICs gebruikt van TNY, LNK tot ICE types
nou wat een top-forum, zo snel!
inderdaad, kapot - stom dat ik dat niet gezien heb... maar goed, als ik deze zou kunnen vervangen, weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn? het is natuurlijk een beetje de vraag of deze oude oven/magnetron dit gepuzzle waard is. aan de adnere kant wel zo leuk m in leven te houden natuurlijk
In dit geval is het risico klein, dus je kunt een reparatie proberen als je er achter komt wat het onderdeel was. Let er op dat als hij dan alsnog stuk gaat je niet in de val trapt dat je bezig blijft, soms is het gewoon niet makkelijk te vinden. Had ik recent ook, en dan moet het op een bepaald moment toch af zijn zodat je je apparaat weer kan gebruiken.
Hier is het lastig om te zien wat er gebeurd is, ik brainstorm hier over de mogelijkheden:
- Gewoon een spanningspiek die net te groot was. Mogelijk door een afschakelende last zoals een waterkoker of in de magnetron zelf (een stervend lampje bijvoorbeeld).
- Een kortgesloten winding in de transformator. Dat zorgt voor hogere stromen en meer lekinductie en is een marteling voor de transistor om te schakelen. Dat is heel lastig te vinden of te meten, maar blijkt redelijk snel als je de chip vervangt.
- Misschien is er ergens een X2 condensator of varistor einde levensduur waardoor de netspanningspieken groter worden.
- Een te zware belasting secundair door een doorgeslagen component. De meeste van deze chips zijn kortsluitvast, maar soms zijn ze dat niet en kan je de transistor stuk krijgen. Is wel onder de minder aannemelijke opties.
Meet zeker even de weerstand in de snubber (R106 denk ik) en de bijbehorende diode en condensatortjes, want als die stuk zijn worden de spanningspieken niet meer gedempt. Ik vervang elco's in apparaten als deze ook meestal direct, want het is er vaak warm en in de meeste gevallen staan ze doorlopend onder spanning. Zeker de kleine condensatortjes neigen op te drogen. In mijn magnetron had dit als gevolg dat allen behalve het relais van de circulatiefan werkte, wat je niet merkt, maar wel problemen geeft.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Het weggesprongen stukje is idd cruciaal. Meestal chip vervangen en klaar. Mogelijks is er in de toevoer naar de chip iets gesneuveld maar ook dat is meestal eenvoudig verholpen.
Deze chips gaan meestal stuk door spanningspieken of slechte koeling. Maar gezien leeftijd is dit niet slecht.
Bij mijn droger hadden ze er wel een 'fusible' weerstand voor gezet. Dat voorkomt dat de chip uit elkaar spat. Hadden ze hier ook wel mogen doen wat mij betreft.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Komt wel voor hoor dat IC intact blijft ( scheurtje er in en loopt zwart/ bruine pudding uit) bij uitval hoor maar de weerstand is daarvoor IDD niet de beschermengel voor
want er is iets stuk.