Positie zekering

Voor het vak fysica werd ons gevraagd eens na te denken waar de beste plek zou zijn om een zekering te plaatsen in een elektrisch circuit. Ik heb geen idee waar dit zou kunnen zijn aangezien alles logisch maar toch ook onlogisch lijkt... Kan iemand helpen??

GJ_

Moderator

Dan moet je je eerst afvragen wat de functie van die zekering is. Heb je dat al gedaan?

GJ geeft, wellicht zonder dat je het door hebt, de goede tip.

Wellicht moet je echter even van het circuit afstappen en het daadwerkelijk maken. Danwel visualiseren hoe het er niet op papier, maar in werkelijkheid uit zou zien. En jezelf dan nogmaals GJ's vraag stellen.

Kijk ook eens naar een auto. Of een huis. Waarom zitten zekeringen daar waar ze zitten?

Op 26 januari 2020 12:04:38 schreef PumpkinEater68:
Voor het vak fysica werd ons gevraagd eens na te denken waar de beste plek zou zijn om een zekering te plaatsen in een elektrisch circuit. Ik heb geen idee waar dit zou kunnen zijn aangezien alles logisch maar toch ook onlogisch lijkt... Kan iemand helpen??

Dat klinkt in ieder geval tegenstrijdig.
Van dat "alles" wat je hebt gezien, geef eens 1 voorbeeld van waar de plek van de zekering in het circuit onlogisch leek plus 1 voorbeeld van waar deze juist wel logisch leek.

Vaak smelt een zekering door een defect in de schakeling en de zekering is dan om gevolg schade te voorkomen. Omdat je nooit weet waar dat defect kan optreden wat is dan de meest logische plek voor de zekering?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

Op 26 januari 2020 21:46:59 schreef herbert116:
[...]
Dat klinkt in ieder geval tegenstrijdig.
Van dat "alles" wat je hebt gezien, geef eens 1 voorbeeld van waar de plek van de zekering in het circuit onlogisch leek plus 1 voorbeeld van waar deze juist wel logisch leek.

Zal ik er 1 noemen? Een auto met een extra versterker in de kofferbak gebouwd, waarvan de voeding komt van de accu die in de motorruimte is gebouwd. Naast de ingebouwde versterker ligt dan vaak een gouden zekering te shinen :) (spoiler: dat is fout!)

Zoek idd de functie van een zekering, en verklaar waarom bovenstaande fout is.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lucky Luke

Golden Member

En voor de lol: Waar moet de zekering als je een startaccu onder de motorkap en een huishoudaccu ergens achterin aan elkaar koppelt?

(Wat gaat er fout als de isolatie van de kabel doorslijt en tegen het chasis komt?)

En als je nu ook nog een voltmetertje op je huishoudaccu (achterin) wilt, wat dan weer voorin zit, en met veel dunner draad verbonden is met de accu (in vergelijking met waarmee de accu's met elkaar verbonden zijn).

Heb je dan aan 1 zekering genoeg? Of 2? Of 3? (En dat is zo' n vraag waarbij het antwoord al half gegeven is, maar het gaat om de "En waarom?").

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb ook een leuke waarom zie je nooit een zekering in een horloge of rekenmachine of onder klein apparaat wat werkt op 1 of 2 knoopcellen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

heb ik het verkeerd om te zeggen dat de zekering zo dicht mogelijk bij de stroombron moet worden geplaatst,zodat al wat na de zekering komt beveiligt is.
bv. aansluiting autoversterker, de stroomkabel moet ook beveiligt worden,daar naast kan je nog zekeringen terug vinden in de versterker.
het gaat hier meestal over grote stromen ,vandaar zekeringen.
Brandgevaar.
bij lithium-ion-accu ook zeker van toepassing, wegens ontploffings-gevaar bij kortsluiting. Bij knop-batterijen is er maar een beperkt stroom veronderstel ik.

heb ik het verkeerd om te zeggen

Dit is sectie schoolvragen waarbij de vraagsteller dan ook zelf moet nadenken met behulp van onze argumenten

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad, maar het gaat toch wel de goede kant uit. Nu nog je taal wat beter verzorgen, wie weet verklap ik dan wel iets meer ...

Bovenal: wees wat assertiever.
Niet "heb ik het verkeerd", beter "ik heb beredeneerd", nog beter "voortgaande op .... en op ... heb ik beredeneerd ...."
Niet "veronderstel ik", beter "als ik "dit" en "dat" samentel, dan lijkt het me dat ... Trouwens, op https:/x.y.z. zag ik "a-b-c" wat in dezelfde richting wijst."

Met zo'n uitspraken zien we ook dat je bezig bent, en hoever je geraakt.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 28 januari 2020 17:33:49 (60%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mel

Golden Member

Techneuten zijn zeer slechte Neerlandici ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De TS zit ondertussen pompoenen te eten en is vergeten dat hij hier een vraag heeft gedropt.