ombouw AEG vaatwasser

Je moet maar rekenen: voorspelen bij intensief vuil: 30 of 40Gr max! Maar hoger niet vaat word er niet beter van... Daarbij als machine 20min verwarmt of 1 uur lang, is of 0,75 KW max of 2,5 KW zoals jij bedenkt..

@TS hoe is het met de ontwikkeling van de machine ?

De vaatwasmachine is bijna klaar voor (her)gebruik.
Tijdens de eerste testen had het stuurrelais voor het verwarmingselement het begeven.
Het verwarmingselement is 2000W en ik had hiervoor een 10A relais gebruikt echter dit was blijkbaar niet voldoende.
Ik wacht op de levering van een 16A exemplaar zodat ik de machine kan dichtschroeven.
Als ik deze relais vervangen heb dan kan deze vaatwasmachine terug ingezet worden.
Uiteindelijk is het een vaatwasser geworden met:
- een kort programma van 60 min: is waarschijnlijk goed voor alle "normale" afwas
- lang programma van 2 1/2 uur: is voor die gevallen waar het iets hardnekkiger is
Het gebruik van de vaatwasser zal uitwijzen of er nog iets kan geoptimaliseerd worden aan het programma zelf.
Alles is heden ingebouwd in het plastieken kastje waar de originele stuurkaart zat van de vaatwasser.
Dit is ook makkelijk indien ik toch nog een wijziging wil aanbrengen aan het programma gezien de gebruikte arduino steeds bereikbaar is.
Met dit projectje was het ook snel duidelijk dat een laptop héél handig zou zijn om dergelijke zaken te debuggen.
Ik heb dan ook een afgedankte laptop gepromoveerd tot "arduino laptop" zodat ik ter plaatse de werking van het programma kon uittesten.
Mijn nichtje zal er alleszins gelukkig mee zijn ...

Ga je dit projekt hier "publiceren" zodat er meer vaatwassers gered kunnen worden van het milieupark ?

Hoe heb je het continu verwarmen ondervangen?? programma veranderd??

Op 8 juli 2020 19:04:01 schreef smd:
Hoe heb je het continu verwarmen ondervangen?? programma veranderd??

smd,
na alle opmerkingen op dit forum heb ik het programma nog wat aangepast.
Mocht ik het programma echter nogmaals overdoen dan zou ik het nog anders aanpakken door multitasking te gaan toepassen.
Niet dat het programma nu slecht werkt maar men moet bepaalde zaken continue in het oog houden zoals de controle van de temperatuur, is de deur wel gesloten, ... en dat is makkelijker met een multi tasking systeem.
Nu moet je uw programma zo opzetten dat deze zaken regelmatig gecontroleerd worden.

Op 8 juli 2020 03:45:31 schreef BenI2C:
Ga je dit projekt hier "publiceren" zodat er meer vaatwassers gered kunnen worden van het milieupark ?

BenI2C,
ik heb er niets op tegen om dit werkje op dit forom te posten echter wel onder de voorwaarde dat ik geen enkele verantwoordelijkheid neem over het al dan niet goed functioneren van deze ombouw, de mogelijke gebreken en eventuele schade dat deze ombouw kan veroorzaken.
Het gebruik en het toepassen van deze ombouw is op eigen verantwoordelijkheid van de doe-het-zelver in kwestie.

Dit project is zeker geen kernfysika echter men moet toch enige notie hebben van electriciteit/electronica en een beetje kunnen omgaan met Arduino om deze ombouw te kunnen realiseren.

Zodra ik m'n relais heb en de vaatwasser dichtschroef zal ik één en ander op papier zetten zodat iemand anders dit als leidraad kan gebruiken om ook zijn vaatwasser om te bouwen.

Waar ik aan dacht toen ik diagonaal door de reacties las, dus slechts ter opmerking mss lees ik er over: Heb je aan tussenspoelen gedacht? Heb je voorbeelden van programmagangen van toestellen, maw ideeën van hoe programma's normaal verlopen? Hoe meet je schuimvorming? Mss iets wat niet graag gehoord wordt, aansprakelijkheid bij brand?

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 11 juli 2020 07:07:35 (11%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
bprosman

Golden Member

Nu moet je uw programma zo opzetten dat deze zaken regelmatig gecontroleerd worden.

Eigenlijk kan multitasking ook niet met 1 processor. Het zal altijd iets blijven dat de controlerende functies in een (timer) interrupt lopen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Echte multitasking niet nee.
Dat hoeft in dit geval ook niet natuurlijk, als het ding staat te wachten in een verwarmcyclus kan hij ondertussen best door het programma heen blijven rennen en periodiek eens kijken hoe het met de temperatuur is.
Alles is hier zo traag dat echt multitasken nergens voor nodig is.

Step 7 programmeren. Kan ook met arduino.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?