ombouw AEG vaatwasser


Op 11 februari 2020 13:38:58 schreef herbert116:
[...]
Heb je voor eventueel overlopen geen vlotterschakelaar op de bodemplaat zitten die dan onmiddellijk en onvoorwaardelijk het waterslot spanningsloos maakt plus het afvoerpompje in werking stelt?

Herbert116
in de vaatwasser is er een idd een vlotterschakelaar op de bodemplaat voorzien.
Ik denk dat dit eerder voor lekken is dat die voorzien is.
De afvoerpomp pompt enkel het water dat in de machine zit weg (en dus niet uit de opvangplaat).

Hallo,

ik heb gisteravond enkele uurtjes achter m'n pc doorgebracht en heb het arduino programma zowat helemaal in elkaar gestoken.
Wat zit er in:
- men heeft de keuze tussen een "verkort programma" en het gewone programma. Het verkort programma verkrijgt men door op een toets te drukken binnen de 10 seconden na opstarten anders is het "gewone" programma actief.
- controle of er water staat in de waterbak onderaan de machine. Zoja stop programma -> "fatal error"
- opvullen van het water moet binnen een zekere tijd gebeuren (nu 15sec) anders krijgt men een beep-alarm te horen en geeft dit ook een fatal error. Naar het aantal beepjes weet ik wat de fout is.
Dit opvullen van het water doet hij tot één van de 2 drukschakelaars aangeeft dat er voldoende water in de machine zit.
- circulatiepomp en verwarming gaan gelijk aan echter de verwarming word 1 minuut sneller uitgeschakeld. (Verwarmen tot de laatste seconde heeft mijn inziens weinig zin als met het water toch wegpompt).
- het programma heeft 3 cycli:
* voorspoelen (om het meeste vuil weg te krijgen)
* het eigenlijke afwassen (met tablet)
* het naspoelen
Tussen deze cycli wordt het water steeds weggepompt en wordt de machine steeds opnieuw gevuld met proper water.
De tijden van deze cycli zijn verschillend naargelang "verkort" of "normaal" programma.
Bij het openen van de deur (op eender welk moment) gaat de machine ogenblikkelijk in slaapstand (alle periferie gaat uit) totdat de deur terug wordt dichtgedaan. Na enkele seconden herneemt de machine terug haar werking vanaf het moment dat het onderbroken werd.

In de komende weken zal ik de machine zowat geheel strippen en enkel die draden voorzien die ik echt nodig heb.

Wat aansturing betreft denk ik ook dat ik rond ben.
- Voor signalen uit te sturen maakt ik gebruik van de ULN2003. Deze stuurt op zijn beurt een kleine relaismodule aan van 10A (voorzien van opto coupler).
Voor de aansturing van het verwarmingselement zal deze kleine relaismodule een zwaarder relais aansturen gezien we hier toch 2000W gaan schakelen.
- alle signalen die ik inlees ga ik ook afscheiden door gebruik te maken van een opto coupler pc817. Hier zit ik echter even wat "geblokkeerd" gezien ik heden niet over de juiste weerstanden beschik (zijn in bestelling). M'n kleinste weerstandswaarde is 1K en dat is wat hoog bij slechts 5V -> geeft maar een 5mA om de led van de optocoupler aan te sturen en dat is mijn gevoel te weinig. Volgens wat ik gelezen heb zou +-15 mA ideaal zijn om een led aan te sturen.

Op de foto in bijlage kunnen jullie m'n testopstelling zien. De 6 ledjes rechts "vertegenwoordigen" allen een OUTPUT (afvoerpomp, circulatiepopm, ...) terwijl de 4 linkse draadjes dienen om de INPUT signalen (drukschakelaar, deur, ...) te simuleren.

ik gebruik nu een arduino UNO voor de eerste testen maar uiteindelijk ga ik een Arduino pro mini gebruiken. Deze is slecht 3 op 2 cm en kan dus ook makkelijk ingebouwd worden in de machine.

Nog even geduld en dan zullen julle de machiene "in werking" zien :-)

Lambiek

Special Member

Op 14 februari 2020 00:40:22 schreef Yperr007:
- het programma heeft 3 cycli:
* voorspoelen (om het meeste vuil weg te krijgen)
* het eigenlijke afwassen (met tablet)
* het naspoelen

Ben je het drogen niet vergeten?

Voor de aansturing van het verwarmingselement zal deze kleine relaismodule een zwaarder relais aansturen gezien we hier toch 2000W gaan schakelen.

Je zou daar ook een solid state relais voor kunnen gebruiken.

- alle signalen die ik inlees ga ik ook afscheiden door gebruik te maken van een opto coupler pc817. Hier zit ik echter even wat "geblokkeerd" gezien ik heden niet over de juiste weerstanden beschik (zijn in bestelling). M'n kleinste weerstandswaarde is 1K en dat is wat hoog bij slechts 5V -> geeft maar een 5mA om de led van de optocoupler aan te sturen en dat is mijn gevoel te weinig.

Ik gebruik ook nog al eens een PC817 en dat doe ik vaak met 1K en 5VDC werkt goed. Je hoeft alleen de ULNxxxx er maar mee aan te sturen, ik zou het gewoon proberen.

Nog even geduld en dan zullen julle de machiene "in werking" zien :-)

Ga je er een ruit in maken dan? :) Ben benieuwd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 februari 2020 11:12:09 schreef Yperr007:
[...]

Herbert116
in de vaatwasser is er een idd een vlotterschakelaar op de bodemplaat voorzien.
Ik denk dat dit eerder voor lekken is dat die voorzien is.
De afvoerpomp pompt enkel het water dat in de machine zit weg (en dus niet uit de opvangplaat).

Klinkt nogal logisch en is me allemaal bekend.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ingeval beide drukschakelaars falen, je altijd nog de bescherming hebt van de bodemplaat met vlotterschakelaar, voordat er daadwerkelijk waterschade optreedt buiten de machine.
P.S. Bij een compleet programma heb je ook nog 'tussenspoelen'. (maar is uiteraard niet verplicht)

Op 14 februari 2020 09:40:41 schreef Lambiek:
[...]
Ben je het drogen niet vergeten?

[...]
Je zou daar ook een solid state relais voor kunnen gebruiken.

[...]
Ik gebruik ook nog al eens een PC817 en dat doe ik vaak met 1K en 5VDC werkt goed. Je hoeft alleen de ULNxxxx er maar mee aan te sturen, ik zou het gewoon proberen.

[...]
Ga je er een ruit in maken dan? :) Ben benieuwd.

Lambiek
- bij mijn weten zit er geen speciaal "droog element" in deze machine.
Daarom spoel ik als laatste stap na met warm water en doordat de vaatwas dan warm is zou hij moeten drogen = natuurlijke droging.
- Een solid state zou ook kunnen maar ik heb hier een berg relais liggen waarvan ik anders niet verlost raak.
- Ipv 1K weerstand heb ik mij ook nog 300 en 680 Ohm aangeschaft.
Ik dacht deze van 300 Ohm te gaan gebruiken. 5V / 300 = 16mA.

Een ruit niet maar wel een kijkgaatje :-)

Op 14 februari 2020 10:28:32 schreef herbert116:
[...]
Klinkt nogal logisch en is me allemaal bekend.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ingeval beide drukschakelaars falen, je altijd nog de bescherming hebt van de bodemplaat met vlotterschakelaar, voordat er daadwerkelijk waterschade optreedt buiten de machine.
P.S. Bij een compleet programma heb je ook nog 'tussenspoelen'. (maar is uiteraard niet verplicht)

herbert116
de opvangbak is enkel maar wanneer je een lek zou hebben aan de leidingen/koppelingen onderaan de machine.
Deze bak vangt het water niet op dat uit de deur zou sijpelen. Op een zeker moment bleef mijn aqua kraan water licht water doorgeven (kalk ?) met als gevolg dat ik s'morgens een plasje water had in m'n keuken.
Het is daarom dat ik een timeout voorzie in m'n programma van 15 seconden.
Als de machine niet opgevuld is met water binnen de 15 seconden (tijd nog uit te testen) dan ga ik ervan uit dat er iets fout is gelopen.
Op het moment dat het meer tijd in beslag zou nemen om de machine te vullen met water stopt de werking van de machine en wordt alles stopgezet en het water afgesloten (= extra veiligheid buiten de 2 druksensoren om).
In feite moet ik eens opmeten hoeveel seconden het neemt om water in de machine in te laten totdat het aan de onderkant van de deur staat.
Dit zou dan de maximum tijd moeten zijn die ik dien in te stellen in mijn programma.
In het geval dat het dan fout gaat zal er nog geen water uit de machine lopen maar tot juist aan de deurrand.
Misschien is dit ook de reden waarom AEG 2 drukcontacten heeft voorzien op deze machine om er zeker van te zijn dat één van de 2 werkt.

[Bericht gewijzigd door Yperr007 op 14 februari 2020 14:59:56 (18%)]

Is de tijd van het vullen niet sterk afhankelijk van de momentele waterdruk ?

Op 14 februari 2020 14:58:09 schreef BenI2C:
Is de tijd van het vullen niet sterk afhankelijk van de momentele waterdruk ?

BenI2C
ja, de waterdruk kan iet of wat schommelen.
Daarom mag ik de timeout ook niet té scherp instellen bv de tijd dat de machine onder normale omstandigheden nodig heeft om water binnen te laten tot net onder de deurrand zou de perfecte timeout zijn.
Zelfs dan nog mag de waterdruk halveren, dan zou de machine nog gevuld raken tot aan de druksensoren en zou hij kunnen blijven verderwerken.
Echter de waterdruk zal normaal gezien nooit van 4 naar 2 bar zakken. Enkel bij problemen zoals werken aan de waterleiding, waterbreuk, ... kan dit gebeuren.

Lambiek

Special Member

Op 14 februari 2020 15:06:22 schreef Yperr007:
Daarom mag ik de timeout ook niet té scherp instellen. De machine moet voldoende tijd krijgen om het water op te vullen.

Ik zou persoonlijk niet op tijd vullen, maar op de sensoren.

Echter de druk zal nooit van 4 naar 2 bar zakken want dan is er iets abnormaals. Misschien werken aan de waterleiding, waterbreuk, ...

Ook met iets abnormaals moet je rekening houden, zoveel mogelijk abnormale dingen die kunnen gebeuren incalculeren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 februari 2020 15:14:04 schreef Lambiek:
[...]
Ik zou persoonlijk niet op tijd vullen, maar op de sensoren.

[...]
Ook met iets abnormaals moet je rekening houden, zoveel mogelijk abnormale dingen die kunnen gebeuren incalculeren.

Lambiek
ik ga ook niet opvullen op tijd maar totdat één van de druksensoren aangeeft dat er genoeg water in de machine zit (=het normale geval) of totdat de maximale tijd verstreken is (=bijkomende veiligheid).
Stel het opvullen van de machine neemt normaal gezien 10 seconden in beslag.
In het normale geval zal één van de druksensoren na +-10 seconden aangeven dat er genoeg water in de machine zit en kunnen we verdergaan met het programma. (Dit opvullen mag zelfs 14 seconden in beslag nemen = 40% meer tijd).
Stel dat door een probleem het véél meer tijd zou vragen om de machine op te vullen waardoor die 15 seconden overschreden wordt dan stopt de machine met haar werking en wordt alles uit veiligheidsoverwegingen uitgeschakeld.
Hierdoor kan de werking van de machine omgaan met veranderlijke omstandigheden echter met een bepaalde ingestelde grens.

Paar keer gelezen maar ik zie de stap afpompen niet
De aller eerste stap is afpompen, dan pas water nemen en dan pas wassen
15 seconden is te weinig neem 2 minuten zoals een echte vaatwasmachine.
Idem met afpomptijd
Drogen kun je doen door bvb toestel na "naspoelen"
30 min te laten stilstaan
erna 2min afpompen
dan piepsignaal of wadever

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op 16 februari 2020 15:22:27 (12%)]

Hierbij de flow van het programma zoals ik het heden heb gemaakt:
- controle deur dicht (ook tijdens het programma): machine stopt totdat de deur terug gesloten wordt
- controle water in waterbak: stop programma
- water wegpompen gedurende 5 seconden

verder heb ik 3 cycli voorzien nl:
- voorspoelen (niet bij verkorte was)
- hoofdwas (hierin wordt de tablet in de machine gegooid)
- naspoelen + water wegpompen (15 sec ? te testen)

Bij het vaststellen van eventuele fouten gaat de machine dit aangeven met een beeptoon (per type fout).

Het verkorte programma neemt 35 min in beslag (25 min hoofdwas en 10 min naspoelen)
Het normale programma neemt 120 minuten in beslag (30 min voorspoelen, 75 min hoofdwas en 15 min naspoelen)
Ik gebruik maar één temperatuur nl. 65°C voor beide programma's

De volgende stap is de hardware in elkaar steken en inbouwen in de machine.
Daarna ga ik het gemaakte programma uittesten op zijn correcte werking.
Bij het daadwerkelijk in gebruik nemen kan ik nog eventueel de parameters wat aanpassen om het resultaat te optimaliseren.

Wel leuk dat je er energie instopt op dit te realiseren!

Op 17 februari 2020 14:49:26 schreef smd:
Wel leuk dat je er energie instopt op dit te realiseren!

idd smd
het is echter door dergelijke zaken te realiseren dat je iets kunt bijleren en daar gaat het mij om.
Door m'n zoon ben ik in contact gekomen met Arduino en ik zag dat dit kaartje vele mogelijkheden biedt (tegen een spotprijs).
In feite kun je hiermee zowat iedere stuurkaart vervangen en de meest waanzinnige zaken mee realiseren (ook al zegt men dat het voor "hobbyisten" is :-) ). De geboden I/O poorten, kloksnelheid, ram, .. zijn meer dan voldoende om hiermee de meeste "normale" projecten te realiseren.

Door een opmerking van één van de forumleden heb ik ook het bestaan van de TRIAC leren kennen. Voor zover ik begrepen heb is dit de tegenhanger van de MOSFET maar dan voor AC spanningen. Ga ik ook zeker verder bekijken voor later gebruik.

Ik hoop dat ik voor eind van deze maand de tijd vind om de bekabeling van de vaatwasser te herleggen. Ga echt van nul beginnen want dit kan mijn inziens véél simpelder. Nu is dat een beetje een wirwar aan draden ...
Ik dacht eraan om met 1 voedingsdraad 5VDC alle contacten af te lopen en vanuit ieder contact/sensor 1 draad terug te koppelen naar de arduino.
Met een 6-tal draadjes zou ik zo alle contacten/sensoren kunnen aansluiten.
Idem voor de spanningsdraad.
Ik zou de blauwe draad laten doorlopen van onderdeel naar onderdeel (behalve verwarmingselement gezien 2000w) om dan een bruine draad te laten vertrekken van de relais modules naar ieder onderdeel om de aansturing te doen.
Het verwarmingselement zou ik echter willen appart aansturen door een dubbelpolige zwaarder type relais gezien dit toch al wat vermogen is.

Eén ding is zeker: na dit projectje zal een vaatwasser nog héél weinig geheimen meer hebben voor mij :-)

to be continued

Yep, een Miele 5 VDC dubbeldpolig relais en je bent klaar voor de verwarming.. Yep, maar vergeet niet dat de verloop van de machine als volgt is: Leegpompen, waternemen, voorspoelen, leegpompen, waternemen met blokje of poeder + verwarmen, leegpompen, waternemen/spoelen, leegpompen daarna waternemen + spoelen en verwarmen met glansspoel ventiel open voor 3 sec, afpompen, droogcyclus van 20 min leegpompen...

@Yperr007
in Europese afwasmachines heb je normaliter geen verwarmings element om de vaat te drogen, hier word de warmte van de vaat gebruikt of men koelt 1 wand af door het labyrint met koud water te vullen al dan niet in combinatie met een ventilator.
(Denk daarbij aan een condens droger, het principe is hetzelfde)
Dit is een van de verschillen tussen een afwasmachine voor Europa (Met hun energie keurmerken) en B.V. de Verenigde staten waar de snelheid van het programma onder de hoogste vereisten is.

De vlotter switch op de bodem is inderdaad om bij een eventuele leckage een alarm te geven / de machine zonder spanning te krijgen.

(Sorry voor mijn Nederlands, incluis alle spelfouten, ik woon al 14 jaar in het buitenland :)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 18 februari 2020 19:18:03 schreef walkura:
De vlotter switch op de bodem is inderdaad om bij een eventuele leckage een alarm te geven / de machine zonder spanning te krijgen.

In zijn algemeenheid kun je dat niet zeggen. Zo gebruikt Miele de vlotterschakelaar om onvoorwaardelijk de afvoerpomp te starten en onmiddellijk al het water uit de machine te pompen - onder spanning dus - zodat de aanvoer of aanwezigheid van water bij 'het lek' zo gauw mogelijk ongedaan wordt gemaakt.

Op 18 februari 2020 14:45:52 schreef smd:
Yep, een Miele 5 VDC dubbeldpolig relais en je bent klaar voor de verwarming.. Yep, maar vergeet niet dat de verloop van de machine als volgt is: Leegpompen, waternemen, voorspoelen, leegpompen, waternemen met blokje of poeder + verwarmen, leegpompen, waternemen/spoelen, leegpompen daarna waternemen + spoelen en verwarmen met glansspoel ventiel open voor 3 sec, afpompen, droogcyclus van 20 min leegpompen...

smd
Hét grote verschil tussen het standaard programma en mijn programma is dat in alle cycli zal gewerkt worden met warm water:
- het voorspoelen: ik denk dat het beter is om voor te spoelen met warm water zodat het vuil van het bestek beter zal losgeweekt worden.
- het vaatwasprogramma: logisch dat men hier met warm water werkt
- het naspoelen: zoals walkura ook aangeeft zit er geen verwarmingselement in deze machine. Voor het afspoelen gebruik ik ook warm water zodat deze warmte naderhand zal resulteren in een beter droogproces van de vaat.

Bij de verkorte was zal de machine 2x opgevuld worden met water (geen voorspoelen) terwijl dit 3x zal zijn bij het normale programma.
Na de eerste vaatwasresultaten kan ik desgewenst nog bijschaven.

Hierbij een stand van zaken:
- het programma is geschreven (kort 30min en normaal 120min programma)
- ik heb de electronica ook in elkaar gestoken nl
* een kaartje met de voeding + zekeringen
* een kaartje om de signalen in te lezen
* een kaart met diverse relais om de elementen aan te sturen

Er werd een zekering voorzien voor het electronica gedeelte (630mA) en voor het stuurgedeelte(5A). Alles werd zoveel mogelijk gescheiden met opto-couplers.

- ik heb de vaatwasmachine gestript en ben heden bezig met het herleggen van de bekabeling voor de aansturing elementen en het inlezen van de signalen.

Normaal gezien zal ik morgen de eerste "proefrun" kunnen uitvoeren.
Hierbij enkele "sfeerfoto's".

Heel leuk! Hoe zit het met je verwarming eigenlijk?? In alle delen van het programma?? Maakt hem niet echt super zuinig nl!

Op 5 april 2020 19:04:33 schreef smd:
Heel leuk! Hoe zit het met je verwarming eigenlijk?? In alle delen van het programma?? Maakt hem niet echt super zuinig nl!

De vaatwasser zal meer elektriciteit gebruiken dan een "standaard" AEG.
Het programma warmt nl. het water van de vaatwasser ook op tijdens de cyclus van het voorspoelen.
Het vaatwas resultaat zal echter hierdoor beter zijn.

Ik heb de warmtesensor ook verwisseld zodat ik nu maar één watertemperatuur meer heb van 60-65 graden.

De enige optimalisatie die ik heb gedaan is dat de aansturing van het warmte element steeds 1 minuut korter is dan de cycles. Het heeft geen zin om het water tot de laatste seconde op temperatuur te houden als men het water het volgende moment uit de machine pompt. Zo kan ook het verwarmingselement wat afkoelen door het water dat er nog gedurende 1 minuut doorgepompt wordt.

De kaart is vandaag aangesloten op de vaatwasmachine zodat ik nu één voor één de signalen en de aansturing stelselmatig kan gaan uittesten.

Nog enkele dagen en we hebben een super AEG vaatwasser ...
Of dat hoop ik tenminste.

[Bericht gewijzigd door Yperr007 op 5 april 2020 20:15:08 (20%)]

Het vaatwas resultaat zal echter hierdoor beter zijn.
Dus niet....
Zetmeel losweken gaat voornamelijk met koud water vandaar een koude voorspoeling.
Wijnglazen breken trouwens als je geen controle houd over de temperatuur.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op 6 april 2020 17:02:33 (20%)]

Op 6 april 2020 18:57:08 schreef smd:
Yup, kopt S.Oldeerbout..

Oei, verkeerde denkwijze ...

Maar voor vet of olie zou warm water dan toch weeral beter zijn, denk ik. Met die gedachte in het hoofd dacht ik dat het beter zou zijn om met warm water voor te spoelen.

Dus voorspoelen met koud water? en net nu dat ik dacht dat ik een "verbeteringspunt" gevonden had :-(
In dat geval m'n programma even aanpassen.

[Bericht gewijzigd door Yperr007 op 7 april 2020 10:56:13 (24%)]

Je moet maar rekenen: voorspelen bij intensief vuil: 30 of 40Gr max! Maar hoger niet vaat word er niet beter van... Daarbij als machine 20min verwarmt of 1 uur lang, is of 0,75 KW max of 2,5 KW zoals jij bedenkt..