Led aansluiten

Vandaag kregen wij de opdracht een led aan te sluiten op een gelijkspanningsbron die we zelf konden instellen
Aan de hand van een draaiknop. Ik sluit de led aan( specs waren 20 ma en 2 v) op de bron en deze gaf aan 2 v en 0 A de led brande wel, als ik er dan een weerstand tussen deed gaf de bron wel een stroom aan.
Ik snap nu niet hoe dit werkt

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Teken eens uit wat je hebt gedaan?
Al was het een foto van een krabbel op een eindje papier.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

waarschijnlijk de onnauwkeurigheid van de stroommeter.

Shiptronic

Overleden

had je de weerstand parallel aan de LED gezet?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het was gwn een led en een weerstand in serie

Als ik lees zie ik dat leds diodes zijn en dat ze vanaf een bepaalde spanning aangaan en dan geen weerstand meer hebben hoe komt het dan dat er bij websites die leds verkopen een verschillende spanning staat bv 1.9v-3.6

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

LEDs gaan niet an vanaf een bepaalde spanning.
LEDs gaan aan vanaf een bepaalde stroom.
En nu heb ik eigenlijk al teveel gezegd, vrees ik.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

Op 3 februari 2020 18:54:43 schreef brent1369:
bij websites die leds verkopen een verschillende spanning staat bv 1.9v-3.6

De spanning van de led is ook afhankelijk van de kleur van de led.

Ja omdat als ze niet genoeg spanning hebben ze geen stroom doorlaten
Maar hoe komt het dan dat je verschillende spanningen hebt om de stroom aan de zetten deze led heeft maar een kleur en bij een diode is het toch altijd hetzelfde bv silicium pn 0,7v

Als ik het goed begrijp als de led in geleiding is en de stroom verhoogt gaat de led een beetje meer spannig gebruiken en gaat de stroom omlaag

Op 3 februari 2020 19:29:27 schreef brent1369:
Ja omdat als ze niet genoeg spanning hebben ze geen stroom doorlaten
Maar hoe komt het dan dat je verschillende spanningen hebt om de stroom aan de zetten deze led heeft maar een kleur en bij een diode is het toch altijd hetzelfde bv silicium pn 0,7v

Om de diode licht te doen geven wordt er nog een extra laagje van een andere stof op het silicium gelegd. De gekozen stof bepaalt de uitgestraalde kleur. Bepaalde stoffen (bvb. Siliciumcarbide, voor blauw) hebben een hogere spanning nodig om in geleiding te gaan dan andere.

Op 3 februari 2020 19:43:33 schreef brent1369:
Als ik het goed begrijp als de led in geleiding is en de stroom verhoogt gaat de led een beetje meer spannig gebruiken en gaat de stroom omlaag

Het is logischer om in de andere richting te redeneren. En misschien best ook even de LED achterwege laten, want leds (diodes) zijn al iets specialere gevallen.

Je hebt een spanning die je zet op een bepaalde belasting (bvb. een lampje). Hierdoor gaat er een stroom lopen door deze belasting. Afhankelijk van de weerstand zal de stroom groter of kleiner zijn. (Een hoge weerstand zorgt voor een lagere stroom)

edit: deze cartoon illustreert het concept eigenlijk heel goed:
https://i.pinimg.com/originals/ec/66/81/ec6681a8ba56e64f08eac301e4a30bb3.jpg

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je denkt nog steeds dat er spanning over een led wordt gezet en dat er dan stroom begint doorheen te gaan. Ik heb reeds geprobeerd aan te geven dat het omgekeerd is.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 3 februari 2020 19:50:12 schreef big_fat_mama:
Je denkt nog steeds dat er spanning over een led wordt gezet en dat er dan stroom begint doorheen te gaan. Ik heb reeds geprobeerd aan te geven dat het omgekeerd is.

Ik neem aan dat dit een typefout is, big_fat_mama?

Het is allebei waar. Je kunt er ook spanning opzetten en als gevolg daarvan gaat er stroom lopen. Je kunt er ook stroom doorheen laten lopen en als gevolg daarvan staat er een spanning over.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dat klopt flipflop, maar het lijkt me gevaarlijk om het op de omgekeerde manier uit te leggen aan iemand die nog met de basisconcepten worstelt.

hoe komt het dan dat bij een diode in doorlaat en je verhoogt bron spanning de spanning over de diode ook verhoogt want het is toch een gesloten schakelaar ?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik neem aan dat dit een typefout is

Assumption is the mother of all fuck-ups ;)
Een lamp is spanningsgestuurd.
Een LED is stroomgestuurd.

Om een lamp te doen doen wat je wil zet je er zoveel spanning over, en je ziet wel hoeveel stroom er dan vloeit. Uit de documentatie en de bekende wetten kun je dat wel ongeveer inschatten, maar echt relevant is het niet.

Om een LED te doen doen wat we wil stuur je er zoveel stroom doorheen, en je ziet wel wat er van spanning over komt te staan. Uit de documentatie en de bekende wetten kun je dat wel ongeveer inschatten, maar echt relevant is het niet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Hoe komt het dan dat je bij een bron alleen de spanning kan regelen

En komt het dat bij een diode karakterestiek in doorlaat de spanning van 0.7 v niet constant blijft door opwarming of door wat komt dat

Op 3 februari 2020 20:13:20 schreef brent1369:
Hoe komt het dan dat je bij een bron alleen de spanning kan regelen

De meeste bronnen zijn spanningsbronnen. De adapter van je telefoon, en ook jouw labvoeding. Je stelt de spanning in, en afhankelijk wat je er als belasting aan hebt hangen gaat gaat er stroom lopen. Om die reden moet je bij een LED altijd een weerstand in serie aansluiten zodat de stroom min of meer constant is bij een constante spanning.
In je 2e vraag geef je al aan dat de spanning over de diode (en led) een beetje varieert met temperatuur. Als je voedingsspaning over led en weerstand maar flink hoger is dan die 0.7V, dan veranderd de stroom nauwelijks. Reken maar uit. Wet van Ohm, U=IxR.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb het opgezocht en een stroom bron is gwn een bron die de spanning de aanpast om een constante stroom te krijgen dus het is dan toch nog altijd de spanning die het regelt ? De stroom blijft wel constant maar door de U.
Maar komt het nu volledig door de warmte dat de diode over de 0.7 v gaat of interne weerstand of is het omdat het diffusiegebied nog niet 100 % doorlaatbaar is

Als je een weerstand op een stroombron aansluit, dan bepaalt de grootte van de weerstand de spanning die er geleverd wordt.

De stroom kan je instellen bij een stroombron, de spanning niet.

Als je een weerstand van 10 ohm op een stroombron aansluit van 1 A dan is de spanning die geleverd wordt 10V.

Als je een weerstand van 100 ohm op een stroombron aansluit van 1 A dan is de spanning die geleverd wordt ..... V (reken zelf maar uit)

De jacht is mooier dan de vangst....
Hensz

Golden Member

Op 3 februari 2020 19:50:12 schreef big_fat_mama:
Je denkt nog steeds dat er spanning over een led wordt gezet en dat er dan stroom begint doorheen te gaan. Ik heb reeds geprobeerd aan te geven dat het omgekeerd is.

De cartoon maakt het al duidelijk: de spanning veroorzaakt de stroom, altijd. Dat geldt ook voor leds. Probleem bij leds is dat als je iets te veel spanning aanlegt het ding heel erg veel stroom gaat doorlaten. Zó veel dat hij eraan overlijdt.
Jij noemt een led stroomgestuurd omdat je van de gewenste stroom terug moet rekenen hoeveel spanning je nodig hebt om het ding te laten branden en ook heel te laten.
Dat je zo moet rekenen om het gewenste resultaat te behalen betekent niet dat het natuurkundig ook andersom werkt.

Vergelijk het met een trein. Als je om 12u in Amsterdam moet zijn, dan kijk je in de dienstregeling wanneer er een trein uit jou richting daar aankomt. Dan kijk je wanneer die trein van jou uit vertrekt en je zorgt dat je op dat moment op het station bent om in te kunnen stappen. Het betekent niet dat je de reis nu ook andersom maakt!

Don't Panic!
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat de spanning de oorzaak is van de stroom lijkt onze T/S wel door te hebben.

Dat een LED wordt gecontroleerd door de stroom, niet door de spanning, krijg ik maar niet overgebracht. Misschien niet zo verwonderlijk, als ik alsmaar word tegengesproken.

Onze T/S lijkt zich trouwens eerder af te vragen hoe die LED nu tot fatsoenlijk gedrag kan gebracht worden, eerder dan de natuurlijke grondregels.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 4 februari 2020 13:43:38 (23%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hensz

Golden Member

Op 4 februari 2020 13:42:23 schreef big_fat_mama:
Dat een LED wordt gecontroleerd door de stroom, niet door de spanning, krijg ik maar niet overgebracht.

Hoeft ook niet, het is namelijk niet waar. Het feit dat een led kapot gaat als er teveel stroom doorheen gaat is niks bijzonders. Daar hebben alle componenten last van. Soms wordt er zelfs gebruik van gemaakt, in een smeltveiligheid bijv.

Een led is anders dan bijv. een gloeilamp omdat er bij een geringe stijging van de spanning een zeer sterke stijging van de stroom optreedt. Die stroom moet beperkt worden, anders gaat het ding kapot.
Je moet bij een led dus terugrekenen, net zoals bij de trein en nog veel meer situaties: Hoe krijg ik zoveel stroom door die led dat hij betrouwbaar en genoeg licht geeft en dat lang volhoudt?

Don't Panic!