Led aansluiten

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als je wilt dat een LED "zoveel" licht geeft, dan implementeer je dat door er "zoveel" stroom doorheen te sturen.

Als je wilt dat een gloeilamp "zoveel" licht geeft, dan implementeer je dat door er "zoveel" spanning overheen te zetten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zoals ik het nu begrijp verhoog je altijd de spanning en daardoor zal de stroom dan verhogen
Ook bij een led. alleen is bij een led het probleem dat hoe veel te meer spanning je erop zet de weerstand van de led omlaag gaat gaan daarom zou het hier makkelijker zijn van een stroomregelaar te gebruiken want anders moet je naar het spanningsverloop van de led gaan kijken en dingen berekenen.
Bij een lamp kan je dan ook evengoed een stroomregelaar gebruiken maar als je dingen in parallell gaat zetten weet je niet meer hoeveel stroom waarover staat tenzij je de weerstanden hebt en de spanning gaat meten
Bij een huis zijn ook dingen in parallell aangesloten en hebben we een constante spanning want als de stroom constant was dan zouden hou meer apparaten je aanzet hoe minder stroom er door eentje van die gaat gaan

Is dit correct ?

>Brent

Je laatste bemerking:wanneer je in huis meer toestellen in het stopcontact steekt krijgen die allen dezelfde spanning dus de stroom zal stijgen tot de som van het verbruik van de toestellen, ze krijgen immers allen de zelfde spanning (ze staan in parallel/de totale weerstand wordt kleiner) Dus de stroom neemt toe,dus je bemerking is juist.

Ingeval je huisaansluiting een "stroombron" zou zijn, en je zou al die verschillende toestellen parallel schakelen, zou de vaste stroom die je bron ter beschikking stelt, zich verdelen over de verschillende toestellen zodanig dat de kleinste weerstand de meeste stroom krijgt. De totale stroom ligt immers vast door de stroombron,net zoals de spanning vast ligt bij een "spanningsbron".
De spanning over al deze toestellen zou echter dalen.

Zou je bij een "stroombron" de verschillende toestellen in serie schakelen,(de totale weerstand wordt groter) dan ontstaat over al deze weerstanden een spanning = stroom x weerstand.

Nu gaan we even terug naar de Led in een "stroombron"(de stroom ligt vast/deze hebben wij zo ingesteld) de led-diode wordt bijvoorbeeld warmer waardoor haar weerstand kleiner wordt dan zal de spanning over deze led afnemen evenals het opgenomen vermogen.Op deze wijze wordt de led beschermd tegen doorbranden.

De Led rechtstreeks aangesloten op een juist passende spanningsbron:als na een tijdje deze led warmer wordt gaat ze meer stroom opnemen (de weerstand wordt kleiner en de spanning blijft constant),dus het opgenomen vermogen stijgt steeds tot boven de toegelaten waarde zodat ze uiteindelijk defect raakt.

Door bij een spanningsbron een juiste weerstand te berekenen en deze in serie op te nemen met de led-diode beschermt men de led doordat deze weerstand de spanningsbron min of meer omvormt tot een weliswaar niet perfecte stroombron.

Jouw laatste bewering vindt ik maar raar want als je de weerstand van de led zou verlagen door de warmte gaat er minder spanning over staan en heb je dus een kleiner vermogen dus gaat je warmte toch juist dalen ?

Het zou me ook raar lijken dat ze een karakteristiek maken van de diode aan de hand van de temperatuur toeneemt want ze weten je omgevingstemperatuur toch niet ?

Op 3 februari 2020 21:58:14 schreef brent1369:
Ik heb het opgezocht en een stroom bron is gwn een bron die de spanning de aanpast om een constante stroom te krijgen dus het is dan toch nog altijd de spanning die het regelt ? De stroom blijft wel constant maar door de U.
Maar komt het nu volledig door de warmte dat de diode over de 0.7 v gaat of interne weerstand of is het omdat het diffusiegebied nog niet 100 % doorlaatbaar is

Volgens mij begrijp je het woorden stroombron niet. Een stroombron is een bron die er voor zorgt dat de stroom aan de uitgangsklemmen altijd dezelfde is. Sluit je de bron kort dan loopt er de ingestelde stroom. Nu vraag ik aan je wat er met een ideale stroombron gebeurt, als je een stroom hebt ingesteld en vervolgens geen belasting aansluit.
Een ideale spanningsbron levert onder alle omstandigheden, dezelfde spanning. wat zal er gebeuren als je die kortsluit?

Als de led warmer wordt stijgt de stroom sneller dan dat de spanning daalt.
Zou wel een leuk schoolexperiment zijn. Zet een led in serie met een stroommeter op een regelbare spanningsbron. Regel de spanning zodanig dat er b.v. 20mA loopt en ga dan zitten afwachten wat er gebeurt. Praktijkproeven geven vaak meer inzicht dan dagenlang filosoferen over wat er gebeurt.

Op 5 februari 2020 13:36:28 schreef buzzy:
[...]Volgens mij begrijp je het woorde stroombron niet. Een stroombron is een bron die er voor zorgt dat de stroom aan de uitgangsklemmen altijd dezelfde is. Sluit je de bron kort dan loopt er de ingestelde stroom. Nu vraag ik aan je wat er met een ideale stroombron gebeurt, als je een stroom hebt ingesteld en vervolgens geen belasting aansluit.
Een ideale spanningsbron levert onder alle omstandigheden, dezelfde spanning. wat zal er gebeuren als je die kortsluit?

Ik denk dat ik het wel begrijp,

Bij een ideale stroombron met een weerstand van 0 ohm zal de spanning ook 0 maar de weerstand is nooit 0 als je een draadje van + naar - zou aansluiten zou er dan een hele kleine spanning doorlopen zodat je je ingestelde stroomwaarde behoudt

Bij een spanningsbron op een weerstand van 0 zal de stroom oneindig zijn

Op 5 februari 2020 13:36:34 schreef KlaasZ:
Als de led warmer wordt stijgt de stroom sneller dan dat de spanning daalt.
Zou wel een leuk schoolexperiment zijn. Zet een led in serie met een stroommeter op een regelbare spanningsbron. Regel de spanning zodanig dat er b.v. 20mA loopt en ga dan zitten afwachten wat er gebeurt. Praktijkproeven geven vaak meer inzicht dan dagenlang filosoferen over wat er gebeurt.

Dus zoals jij het zegt als ik in principe een led op een bepaalde temperatuur kan behouden is de spanning evenredig met de stroom omdat de weerstand dan hetzelfde zou blijven ?

Nee zo eenvoudig is het niet. Bij een led is de stroom niet evenredig met de spanning omdat de stroom-spanningskarakteristiek niet rechtlijnig door de oorsprong loopt. Evenredig betekent: 2 keer zoveel spanning geeft 2 keer zoveel stroom. En dat is dus niet zo.
Bovendien zal het lastig zijn om de temperatuur van de chip constant te houden.

Op 5 februari 2020 14:14:29 schreef KlaasZ:
Nee zo eenvoudig is het niet. Bij een led is de stroom niet evenredig met de spanning omdat de stroom-spanningskarakteristiek niet rechtlijnig door de oorsprong loopt. Evenredig betekent: 2 keer zoveel spanning geeft 2 keer zoveel stroom. En dat is dus niet zo.
Bovendien zal het lastig zijn om de temperatuur van de chip constant te houden.

Ik dacht dat je bedoelde dat alleen de temperatuur de evenredigheid verstoord hij verandert hem wel maar de diode karakteristiek is krom door...
blijkbaar is silicium een spanningsafhankelijke weerstand dus hoeveel meer spanning je erover zet gaat de weerstand veranderen https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsafhankelijke_weerstand

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Vergeet temperatuur maar, voor het ogenblik. Temperatuur heeft een zekere invloed, maar dat is heel heel weinig. Een diodegrafiek U/I bij 40 graden ligt verbazend dicht bij de overeenkomstige grafiek bij 0 graden.

Begin maar met goed te begrijpen hoe die U/I grafiek er uit ziet - eerste kwadrant is voldoende, m.a.w. positieve spanning en positieve stroom. Tip: een gelijkaardige grafiek gaat (bijna) iedere diode vertonen, enkel gaan de parameters sterk verschillend zijn. Bv. bij een "gewone" Si-diode zit de knik bij zowat 0,7 V, bij Ge-diodes en bij Schottky-types heel wat lager; bij LEDs heel wat hoger, en afhankelijk van de toegepaste chemie, waarvan ook de kleur afhangt. Vraag je niet af waar die knik vandaan komt: het is een natuurlijk gegeven, essentieel, niet omheen te komen.

Leg dat hier eens uit, zo goed als je het begrijpt, dan kunnen we je verder op weg helpen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 5 februari 2020 20:00:32 (32%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

dus diode gaat bij 0.7 v in onsteking dan begint hij stroom door te laten aan de hand van hoeveel spanning erover staat, maar als je de spanning over een diode gaat verhogen gaat de weerstand verlagen en gaat de spanning maar telkens een klein beetje omhoog maar de stroom gaat wel fel omhoog gaan omdat de weerstand verkleint en er ook nog eens meer spanning op komt te staan

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

-/ er is geen sprake van weerstand, vergeet dat. Maak het simpel ipv het ingewikkeld te maken! "weerstand" wijst op een lineair verband tussen spanning en stroom, zoals vastgelegd in de wet van Ohm; een diode vertoont geen lineair gedrag.

En nee, diodes gaan ook niet in "ontsteking" (sic!) of dat hoop ik tenminste - als het wel gebeurt is er ergens iets stevig fout gegaan, en hopelijk blijft de schade beperkt.

En leer nu eindelijk eens om het verhaal om te keren, dan wordt het plots glashelder:

-/ als er geen stroom door de diode gaat staat er geen spanning over
-/ als er een beetje stroom door de diode gaat komt er nauwelijks spanning over
-/ nog een beetje meer stroom en de spanning gaat nog altijd nauwelijks omhoog
-/ vanaf een bepaalde stroomsterkte loopt de spanning plots sterk op, bv. tot 0,7 V voor een standaard Si-diode
-/ daarna neemt ze nog wel toe bij toenemende stroom, maar in veel mindere mate

Op een andere manier uitgedrukt - maar ik vrees dat ze niet licht te bevatten is:
-/ om een gloeilamp te doen branden voegt men er energie aan toe vanuit een laagohmige voeding, ook genoemd spanningsbron; de voeding bepaalt de spanning, de belasting bepaalt hoeveel stroom er dan vloeit
-/ om een led te doen branden voegt men er energie aan toe vanuit een hoogohmige voeding oftewel stroombron; de voeding bepaalt de stroom, de belasting bepaalt hoeveel spanning er komt te staan

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

https://i.stack.imgur.com/INvbe.gif
dit probeer jij te regelen met een "spanningsbron" (Vf)
dan zie je dus, bij 1,7V loopt geen stroom (0mA)
bij een paar tienden meer, zoveel (>20mA) dat je led kapot is

wat denk je dat er gebeurd als je spanningsbron ook maar 0,05V afwijkt vanaf het display
hint:

Op 3 februari 2020 17:43:32 schreef brent1369:
Ik sluit de led aan( specs waren 20 ma en 2 v) op de bron en deze gaf aan 2 v en 0 A de led brande wel

en je ziet dat niet elke led exact hetzelfde knikpunt heeft, afhankelijk van verschillende zaken
en ipv van je spanningsbron in te moeten stellen op 1,8756V en een uur later de knop een haartje bijdraaien naar 1,8758V, zou je denken dat moet toch makkelijker kunnen

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je wilt dat een gloeilamp "zoveel" licht geeft, dan implementeer je dat door er "zoveel" spanning overheen te zetten.

Vaak wel, maar soms niet.
De gloeilampen op deze foto worden uit een stroombron gevoed: ze zijn alle gespecificeerd voor 6,6 A. Dat is de stroom waarop de vliegveldverlichting brandt; het is onze constante netstroom.
De lampen staan in serie. De spanning die ze verbruiken hangt af van het vermogen, hier 45, 100 of 200 W.
Toch zijn het gewone halogeenlampen. Je zou ze best uit een constante spanning kunnen voeden (hoewel die spanning dan wel verschillend zou zijn, al naar het vermogen).

(klik= groter)

Bij een gloeilamp is het dus een kwestie van een keuze.
Bij leds ligt het iets anders, en dat komt alleen maar door die 'knik' en de steile grafiek.

  • Kleine wisselingen in spanning geven grote verschillen in stroom, en dat wil je niet.
    Kleine wisselingen in stroom geven héél kleine verschillen in spanning, en dat is juist heel goed.
  • Bij constante spanning geven temperatuurwisselingen grote verschillen in stroom, en dat wil je ook niet.
    Bij constante stroom geven temperatuurwisselingen maar heel kleine verschillen in spanning, en dat is goed.
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 5 februari 2020 20:53:44 schreef DK:
[afbeelding]
dit probeer jij te regelen met een "spanningsbron" (Vf)
dan zie je dus, bij 1,7V loopt geen stroom (0mA)
bij een paar tienden meer, zoveel (>20mA) dat je led kapot is

wat denk je dat er gebeurd als je spanningsbron ook maar 0,1V afwijkt vanaf het display
hint:
[...]

en je ziet dat niet elke led exact hetzelfde knikpunt heeft, afhankelijk van verschillende zaken
en ipv van je spanningsbron in te moeten stellen op 1,8756V en een uur later de knop een haartje bijdraaien naar 1,8758V, zou je denken dat moet toch makkelijker kunnen

raar want ik had 2.25 v over mijn rode led en er ging maar 20ma door

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Vaak wel, maar soms niet.

Toe, beste @FET, maak ook jij de zaken niet ingewikkelder dan nodig. Onze beste brave T/S heeft het al meer dan lastig. Het is natuurlijk niet noodzakelijk onwaar wat je daar stelt, maar is het relevant voor de openingsvraag?

T/S zit blijkbaar hardnekkig met het idee dat een LED wordt geregeld zoals een "gewone" gloeilamp, ik probeer al de hele tijd het tegendeel duidelijk te maken, en dan krijgen we een voorbeeld van een "abnormale" gloeilamp die geregeld wordt zoals een "normale" led..?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 5 februari 2020 20:31:32 schreef big_fat_mama:
-/ er is geen sprake van weerstand, vergeet dat. Maak het simpel ipv het ingewikkeld te maken! "weerstand" wijst op een lineair verband tussen spanning en stroom, zoals vastgelegd in de wet van Ohm; een diode vertoont geen lineair gedrag.

En nee, diodes gaan ook niet in "ontsteking" (sic!) of dat hoop ik tenminste - als het wel gebeurt is er ergens iets stevig fout gegaan, en hopelijk blijft de schade beperkt.

En leer nu eindelijk eens om het verhaal om te keren, dan wordt het plots glashelder:

-/ als er geen stroom door de diode gaat staat er geen spanning over
-/ als er een beetje stroom door de diode gaat komt er nauwelijks spanning over
-/ nog een beetje meer stroom en de spanning gaat nog altijd nauwelijks omhoog
-/ vanaf een bepaalde stroomsterkte loopt de spanning plots sterk op, bv. tot 0,7 V voor een standaard Si-diode
-/ daarna neemt ze nog wel toe bij toenemende stroom, maar in veel mindere mate

Op een andere manier uitgedrukt - maar ik vrees dat ze niet licht te bevatten is:
-/ om een gloeilamp te doen branden voegt men er energie aan toe vanuit een laagohmige voeding, ook genoemd spanningsbron; de voeding bepaalt de spanning, de belasting bepaalt hoeveel stroom er dan vloeit
-/ om een led te doen branden voegt men er energie aan toe vanuit een hoogohmige voeding oftewel stroombron; de voeding bepaalt de stroom, de belasting bepaalt hoeveel spanning er komt te staan

maar die stroom wordt veroorzaakt door een spanning

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

raar want ik had 2.25 v over mijn rode led en er ging maar 20ma door

Dat is inderdaad raar - fijn dat je getallen meldt overigens, zo kunnen we er komen!

Reeds eerder werden er vragen gesteld over de meetmetodes en het meetmateriaal... Geen uitgeputte batterijtjes in de multimeter? Daar kan veel verwarring van komen. Om maar dat te noemen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

maar die stroom wordt veroorzaakt door een spanning

Ja. Maar de stroom wordt niet geregeld door de spanning: men kan niet zeggen "ik wil dat er zoveel stroom vloeit, dus ik zet er zoveel spanning over". Zo werken diodes nu eenmaal niet. Ook niet de lichtgevende.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 5 februari 2020 21:24:37 schreef big_fat_mama:
[...]

Dat is inderdaad raar - fijn dat je getallen meldt overigens, zo kunnen we er komen!

Reeds eerder werden er vragen gesteld over de meetmetodes en het meetmateriaal... Geen uitgeputte batterijtjes in de multimeter? Daar kan veel verwarring van komen. Om maar dat te noemen.

de rode led brande wel ook niet fel geen idee hoe dat zou kunnen komen

Op 5 februari 2020 21:27:09 schreef big_fat_mama:
[...]

Ja. Maar de stroom wordt niet geregeld door de spanning: men kan niet zeggen "ik wil dat er zoveel stroom vloeit, dus ik zet er zoveel spanning over". Zo werken diodes nu eenmaal niet. Ook niet de lichtgevende.

ik snap wel dat bij een constant ampere bij een led het beste zou zijn maar die stroom wordt wel geregeld door de spanning (die in een stroom bron zal veranderen om de ingestelde stroomwaarde te behouden)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

die stroom wordt wel geregeld door de spanning

Nee nee en nog eens NEEN!!!!

Voor de vierduizendzeshonderdachtendertigste keer: het is de spanning die geregeld wordt door de stroom!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 5 februari 2020 21:21:20 schreef brent1369:
[...]
raar want ik had 2.25 v over mijn rode led en er ging maar 20ma door

Iemand de currentlimiter aangezet?
Tuurlijk is dat raar, bij een gewone spanningsbron blaas je de boel op bij 2,25V
Waarschijnlijk probeert school de leds te sparen