Led aansluiten

Op 5 februari 2020 21:24:37 schreef big_fat_mama:
[...]

Dat is inderdaad raar - fijn dat je getallen meldt overigens, zo kunnen we er komen!

Reeds eerder werden er vragen gesteld over de meetmetodes en het meetmateriaal... Geen uitgeputte batterijtjes in de multimeter? Daar kan veel verwarring van komen. Om maar dat te noemen.

de rode led brande wel ook niet fel geen idee hoe dat zou kunnen komen

Op 5 februari 2020 21:27:09 schreef big_fat_mama:
[...]

Ja. Maar de stroom wordt niet geregeld door de spanning: men kan niet zeggen "ik wil dat er zoveel stroom vloeit, dus ik zet er zoveel spanning over". Zo werken diodes nu eenmaal niet. Ook niet de lichtgevende.

ik snap wel dat bij een constant ampere bij een led het beste zou zijn maar die stroom wordt wel geregeld door de spanning (die in een stroom bron zal veranderen om de ingestelde stroomwaarde te behouden)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

die stroom wordt wel geregeld door de spanning

Nee nee en nog eens NEEN!!!!

Voor de vierduizendzeshonderdachtendertigste keer: het is de spanning die geregeld wordt door de stroom!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 5 februari 2020 21:21:20 schreef brent1369:
[...]
raar want ik had 2.25 v over mijn rode led en er ging maar 20ma door

Iemand de currentlimiter aangezet?
Tuurlijk is dat raar, bij een gewone spanningsbron blaas je de boel op bij 2,25V
Waarschijnlijk probeert school de leds te sparen

en bij het verhaal van die lampen met constante stroom maar verschillende vermogens begrijp ik wel denk, want dan zou de weerstand van degene met een hoger vermogen toch gewoon hoger zijn zou ik denken ?

Op 5 februari 2020 21:33:19 schreef DK:
[...]
Iemand de currentlimiter aangezet?
Tuurlijk is dat raar, bij een gewone spanningsbron blaas je de boel op bij 2,25V
Waarschijnlijk probeert school de leds te sparen

misschien was er iets mis met de gelijkspanningsbron
exacte stroom was 19.83 ma en spanning 2.35V

Op 5 februari 2020 21:32:19 schreef big_fat_mama:
[...]

Nee nee en nog eens NEEN!!!!

Voor de vierduizendzeshonderdachtendertigste keer: het is de spanning die geregeld wordt door de stroom!

sorry maar ik kan dat moeilijk geloven als overal staat dat het omgekeerd is

Op 5 februari 2020 21:42:49 schreef brent1369:
misschien was er iets mis met de gelijkspanningsbron

niks mis, die spanningsbron is gezegd dat hij nooit meer dan 20mA mag uitsturen, of jij hem nou op 2, 2.25 of 2.35 volt zet

En dat verpest je metingen, maar redt de led

En overal staat R=U/I
Stroom wordt geregeld door spanning
Stroom wordt geregeld door weerstand
Spanning wordt geregeld door stroom
Etc

Op 5 februari 2020 21:56:32 schreef DK:
[...] niks mis, die spanningsbron is gezegd dat hij nooit meer dan 20mA mag uitsturen, of jij hem nou op 2, 2.25 of 2.35 volt zet

En dat verpest je metingen, maar redt de led

En overal staat R=U/I
Stroom wordt geregeld door spanning
Stroom wordt geregeld door weerstand
Spanning wordt geregeld door stroom
Etc

op de bron 0-3A
daarbuiten heeft iemand ook een diode weten door te branden
en de we moesten telkens de schakeling aan de leerkracht laten zien

dus het zou me raar lijken

Shiptronic

Overleden

Op 3 februari 2020 20:13:20 schreef brent1369:
Hoe komt het dan dat je bij een bron alleen de spanning kan regelen

Verkeerde bron ! spanning en stroom moet je elk kunnen regelen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En overal staat R=U/I

ik kan dat moeilijk geloven als overal staat dat het omgekeerd is

Voor een weerstand geldt inderdaad I=U/R en ook iedere omkering daarvan.
Voor een diode, ook een lichtgevende, geldt niets van dat alles.

@DK heeft heel duidelijke grafieken aangebracht terzake (waarvoor hulde, trouwens). Het volstaat ze te (leren) lezen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 februari 2020 21:33:41 schreef brent1369:
en bij het verhaal van die lampen met constante stroom maar verschillende vermogens begrijp ik wel denk, want dan zou de weerstand van degene met een hoger vermogen toch gewoon hoger zijn zou ik denken ?

Ja, dat klopt.
Ik wilde niemand in de war brengen, maar het idee dat een gloeilamp 'precies het omgekeerde is van een led' is fout. Bij een gloeilamp is het min of meer om het even wat je kiest, U- of I-sturing. Bij een led niet, vanwege die knik in de led-karakteristiek.

Natuurlijk gaat er meer stroom door een led als je er een hogere spanning op zet. Het probleem is nu juist dat dat zo 'onstuimig' gaat. En dát wil je niet.
Daarom is het bij een led handiger de stroom zelf te kiezen en vast te houden, en wat voor spanning daar dan bij komt, dat zie je dan wel.
De bron moet die spanning natuurlijk wel kunnen léveren.

Omgekeerd, als je de stroom door de led verhoogt, neemt vanzelfsprekend ook de spanning erover toe, alleen heel langzaam.
Een en ander volgt trouwens heel mooi uit die grafieken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 5 februari 2020 22:01:25 schreef brent1369:
daarbuiten heeft iemand ook een diode weten door te branden

ik vind 1 uit een klas die perongeluk/expres aan de stroombegrensing heeft liggen draaien nog helemaal niet zo'n slecht gemiddelde eigenlijk

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 februari 2020 22:08:30 schreef Shiptronic:
[...]

Verkeerde bron ! spanning en stroom moet je elk kunnen regelen.

Dat kan natuurlijk niet, elk apart instellen!
Bij een spanningsbron kun je de spanning kiezen, dus instellen (daarom heet het een spanningsbron), maar met de knop 'stroom' kun je alleen de maximale stroom, dus de stroombegrenzing, instellen. En als die in werking komt, daalt de spanning.
Spanning en stroom staan altijd met elkaar in verband volgens de grafiek die hoort bij wat je erop aansluit - bijvoorbeeld de led-grafiek.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 5 februari 2020 22:14:08 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat kan natuurlijk niet, elk apart instellen!
Bij een spanningsbron kun je de spanning kiezen, dus instellen (daarom heet het een spanningsbron), maar met de knop 'stroom' kun je alleen de maximale stroom, dus de stroombegrenzing, instellen. En als die in werking komt, daalt de spanning.
Spanning en stroom staan altijd met elkaar in verband volgens de grafiek die hoort bij wat je erop aansluit - bijvoorbeeld de led-grafiek.

zoals jij het zegt begrijp ik het

alleen dacht ik dat bij een spanningsbron de stroomregelaar niet de spanning beinvloedde(ik dacht als je aan de knop draaide er een soort van weerstand ging parallell met de bron zou verlagen en de stroom via daar zou gaan)

Op 5 februari 2020 13:44:19 schreef brent1369:
[...]

Ik denk dat ik het wel begrijp,

Bij een ideale stroombron met een weerstand van 0 ohm zal de spanning ook 0 maar de weerstand is nooit 0 als je een draadje van + naar - zou aansluiten zou er dan een hele kleine spanning doorlopen zodat je je ingestelde stroomwaarde behoudt

Bij een spanningsbron op een weerstand van 0 zal de stroom oneindig zijn

Je gaf geen antwoord op mijn vraag:
Sluit je de bron kort dan loopt er de ingestelde stroom. Nu vraag ik aan je wat er met een ideale stroombron gebeurt, als je een stroom hebt ingesteld en vervolgens geen belasting aansluit.

Op 5 februari 2020 22:23:59 schreef buzzy:
[...]Je gaf geen antwoord op mijn vraag:
Sluit je de bron kort dan loopt er de ingestelde stroom. Nu vraag ik aan je wat er met een ideale stroombron gebeurt, als je een stroom hebt ingesteld en vervolgens geen belasting aansluit.

de spanning zou omhoog gaan totdat je je gevraagde stroom krijgt

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

... en omdat er geen belasting is aangesloten ... ?

(je bent wel flink inzet aan het betonen, goed zo!!)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 5 februari 2020 22:37:08 (35%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 5 februari 2020 22:36:24 schreef big_fat_mama:
... en omdat er geen belasting is aangesloten ... ?

(je bent wel flink inzet aan het betonen, goed zo!!)

bij een perfecte stroombron maakt de belasting niet uit de stroom blijft steeds hetzelfde. wat wil je nog meer dat ik zeg dan?

trouwens hier staat ook op wikipedia bij de wet van ohm dat diodes wel een weerstand hebben maar die is niet constant dus nie kan je niet gebruiken maar die is er wel! er staat trouwens ook dat deze weerstand afhankelijk is van de spanning

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

wat wil je nog meer dat ik zeg dan?

.... "de spanning zou omhoog gaan" stelde je toch? Heel goed onderweg!

Maar dan kwam er "tot dat ... " en daar is er ruimte voor uitbreiding. "Tot dat wat zou gebeuren? Kan dat eigenlijk wel gebeuren? Zoniet, wat dan?

Let wel, nu zitten we al ver van de LED vandaan, waar het eigenlijk om begonnen was.

trouwens hier staat ook op wikipedia

waarmee nogmaals is aangetoond dat niets op het www blindelings mag gevolgd worden en zeker nl.wikipedia niet. Let wel, het is niet strikt onwaar wat daar staat, maar het is wel bijzonder ongelukkig verwoord; enkel goed om verwarring te zaaien.

Wat hier te lezen staat is ook niet blindelings op te volgen! Alles wat we posten is bedoeld om eigen onderzoek en deductie te ondersteunen en aan te moedigen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 5 februari 2020 22:50:59 (45%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 5 februari 2020 22:46:21 schreef big_fat_mama:
.... "de spanning zou omhoog gaan" stelde je toch? Heel goed onderweg!

Maar dan kwam er "tot dat ... " en daar is er ruimte voor uitbreiding. "Tot dat wat zou gebeuren? Kan dat eigenlijk wel gebeuren? Zoniet, wat dan?

Let wel, nu zitten we al ver van de LED vandaan, waar het eigenlijk om begonnen was.

ik kon niet uitbreiden omdat ik niet weet wat je met een perfecte stroombron zou bedoelen, bedoel je ermee dat hij altijd die stroom gaat geven zo ja dan gaat er niet veel goeds gebeuren maar, als deze bron zo perfect zou zijn zou hij daar wel een beveiliging tegen hebben of niet????

[...] waarmee nogmaals is aangetoond dat niets op het www blindelings mag gevolgd worden en zeker nl.wikipedia niet. Let wel, het is niet strikt onwaar wat daar staat, maar het is wel bijzonder ongelukkig verwoord; enkel goed om verwarring te zaaien.

Wat hier te lezen staat is ook niet blindelings op te volgen! Alles wat we posten is bedoeld om eigen onderzoek en deductie te ondersteunen en aan te moedigen.[/quote]

je zegt zelf toch dat het niet onwaar is maar het enkel verwarring zaait.
maar wat daar staat snap ik nu juist wel

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@buzzy had het eigenlijk over een "ideale" stroombron, niet over een "perfecte" stroombron. Dat is natuurlijk een subtiele woordenkwestie... Ik laat het woord even aan @buzzy.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord