Kunnen voedings-ELCO's een impact hebben op het geluid

Wat ik me wel afvraag is of die SamWha's er origineel in hebben gezeten. Het is nogal een rommelmerk dat vaker problemen geeft. Samwha, SamYoung, Rulycon (imitatie Rubycon), Capxon, Antel, JD blijf er ver van weg aub.

Is dat ding misschien al een keer voorzien van nieuw elco's? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een merk als Roksan dat soort troep gebruikt.

Op 5 februari 2020 14:17:13 schreef anoniem015:
De voeding staat wel degelijk in de signaalweg van een versterker
Hij kan dus inderdaad anders klinken als de stokoude condensatoren zijn vervangen door nieuwe.

Bij een tegengekoppelde versterker zou je van de karakteristieken van de buffer condensatoren niets tot vrijwel niets mogen vernemen. Zou het hier een buizenversterker betreffen?

This is the world we know best, the world of madness
Anoniem

Alle 'variabelen' zijn onveranderd. Het enige dat veranderd is, zijn de elco's van de Roksan versterker.

Dus

de klankkleur naar uw wensen instellen

Geef de lage tonenregelaar eens een "draai" naar links
.
Zelf vind ik een subwoofer die prominent aanwezig is ook "druk en vermoeiend"...
... maar wel prachtig als je net hoort dat ie er wel is :)

Arco

Special Member

Als je dit bedoelt met bol staan, dat is normaal: zijn de plastic kapjes alleen...

Maar Samwha vervangen kan nooit kwaad... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 5 februari 2020 16:42:34 (21%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Elco's in kwestie zijn ietjes kleiner en minder breed dan de originele.

Dit kan eigenlijk niet, waar komen die nieuwe elco's vandaan ? Als dat Aliexpress / Banggood / Ebay is kunnen ze nog slechter zijn dan de oude. Zelf koop ik alleen nog maar van de grote verdelers zoals Farnell en Mouser.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 5 februari 2020 16:16:27 schreef Blackfin:
[...]

Bij een tegengekoppelde versterker zou je van de karakteristieken van de buffer condensatoren niets tot vrijwel niets mogen vernemen. Zou het hier een buizenversterker betreffen?

Het gaat om een Roksan K2, die heeft geen buizen. Dus is het een Solid State versterker (gok ik... Ik weet werkelijk geen reet van elektriciteit...)

Op 5 februari 2020 16:18:35 schreef anoniem015:
[...]
Dus
[...]
Geef de lage tonenregelaar eens een "draai" naar links
.
Zelf vind ik een subwoofer die prominent aanwezig is ook "druk en vermoeiend"...
... maar wel prachtig als je net hoort dat ie er wel is :)

er is geen toonregeling op de versterker :'(
En het drukkende is niet vanwege té veel bas, dat is naar wat ik kan inschatten onveranderd sinds het vervangen. Het is een gebrek aan 'rust'... Ik weet dat het een vage term is, maar ik weet er écht geen betere.

Arco

Special Member

Test het met testplaten/muziekbestanden of sinustonen, en je weet of alles goed is. (de rest is beleving, daar valt niks aan te meten... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 februari 2020 16:32:50 schreef Arco:
Als je dit bedoelt met bol staan, dat is normaal: zijn de plastic kapjes alleen...

[bijlage]

Maar Samwha vervangen kan nooit kwaad... ;)

Jups... De technieker heeft me de Elco's meegegeven nadat hij klaar was, als je schudt, hoor je vanalles bewegen...

Jups... De technieker heeft me de Elco's meegegeven nadat hij klaar was, als je schudt, hoor je vanalles bewegen...

Huh? Zelfs "bolle" elco's horen IMHO niet te rammelen...Foto??

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 5 februari 2020 16:37:30 schreef Roland van Leusden:
[...]

Dit kan eigenlijk niet, waar komen die nieuwe elco's vandaan ? Als dat Aliexpress / Banggood / Ebay is kunnen ze nog slechter zijn dan de oude. Zelf koop ik alleen nog maar van de grote verdelers zoals Farnell en Mouser.

De technieker heeft ze van een website, zeker geen aliexpress. Ik heb ze zien zitten, met kleiner bedoel ik: een kleinere diameter.

Het enige dat me gezegd is dat ze van het merk Nippon Chemicon zijn en 10000 microF heeft ipv 8200 microF.

Op 5 februari 2020 17:09:19 schreef FastFolkert:
[...]
Huh? Zelfs "bolle" elco's horen IMHO niet te rammelen...Foto??

Ik maak er ééntje zodra ik thuis ben van m'n werk. De technieker zei me dat het te maken heeft met 'elektrolyt' dat op is.

fred101

Golden Member

Toen ik de bijna ongebruikte KEFs + NAD versterker van mijn ouders kreeg was dat een hele verbetering tov de computer boxjes. Maar prettig klonk het niet. Er was een nummer van Led Zepplin wat ik geweldig vind maar nu hoorde ik constant het piepen van de vingers over de snaren. Er zat ook bar weinig bas in. Wat later ging de nad kapot en vond ik in de junk box een jaren 70 pioneer versterkertje terug. Ik heb het ding een kleine beurt gegeven (alle originele elco's waren nog prima) Nu klinkt het voor mij echt heel veel beter, ik hoor nog steeds het piepen maar nu niet irritant. Er zit ook heel erg veel meer bas in. Het ding is maar 30W ofzo maar heeft absoluut geen moeite met de speakers. En dat met 50 jaar oude elcos :-)

Maarten, je hebt gelijk, ik bedoelde het bezopen "inspelen" van dingen als kabels.
Als de elco een jaar of 10 oud is dan duurt dat hooguit een uurtje.

Ik zelf heb nog nooit een oude NOS elco in capaciteit zien stijgen na formeren. De lekstroom neemt wel fors af, daardoor kook je ze niet (wat trouwens wel kan gebeuren bij formeren door gebruik want de spanning blijft met wat pech doorslaan) Maar ESR en capaciteit verandering was nagenoeg te verwaarlozen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Heb je niet per ongeluk 1 speaker verkeerd aangesloten zodat ze nu uit-fase staan?

Op 5 februari 2020 17:38:18 schreef nijhuisr:
Heb je niet per ongeluk 1 speaker verkeerd aangesloten zodat ze nu uit-fase staan?

die dingen heb ik allemaal gecheckt :/

Nippon chemicon elko's heb ik ook eens gebruikt in de voeding van een zelfbouw versterker. Dat gaf rommelige bassen en een niet 'schoon' geluid. Het bleek dat de ESR van die elko's behoorlijk hoog was.
Panasonics er in en probleem was weg.
Dit was wel een klasse A versterker. Bij klasse A heeft de voeding relatief veel invloed op het uitgangssignaal.

maartenbakker

Golden Member

Op 5 februari 2020 17:30:05 schreef fred101:
Ik zelf heb nog nooit een oude NOS elco in capaciteit zien stijgen na formeren. De lekstroom neemt wel fors af, daardoor kook je ze niet (wat trouwens wel kan gebeuren bij formeren door gebruik want de spanning blijft met wat pech doorslaan) Maar ESR en capaciteit verandering was nagenoeg te verwaarlozen.

Ik ben er juist een beetje mee aan het experimenteren geweest. Ik heb al een paar elco's in capaciteit zien dalen na het formeren.

Philips axiaal 22u 10V van een jaar of 50 oud uit een portable radio waren in waarde verdubbeld. Voeding op 1mA ingesteld (laagste begrenzing), voeding over het verloop van uren langzaam naar 30V opgevoerd. Steeds een stapje terug als de lekstroom boven de 1mA van de begrenzing uitkwam, dan ging hij een beetje pendelen - duidelijk doorslag. Uiteindelijk waren ze ergens rond de 20u na deze mishandeling. ESR meter had ik toen niet bij de hand helaas.

New old stock 1u 63V radiaal van een jaartje of 30 gaven ook ongeveer het dubbele aan op de meter. Na een uur "formeren light" op 31V (maximale spanning van de voeding) weer netjes binnen 10%.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien oscilleert een van je versterkertrappen. Even met de scoop nalopen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 5 februari 2020 19:53:26 (21%)

Iemand die naar eigen zeggen "geen reet van elektriciteit weet", zal zeer waarschijnlijk ook niet over een scoop beschikken...

Op 5 februari 2020 20:21:59 schreef Knustelsmurf:
Iemand die naar eigen zeggen "geen reet van elektriciteit weet", zal zeer waarschijnlijk ook niet over een scoop beschikken...

Dat heb je goed geraden.

mel

Golden Member

Maarten: hoe kan een elko nu in capaciteit OPlopen? Verminderen wel, maar meer? :?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

In de loop der tijd kan bij een ongebruikte elco de oxidehuid, die de isolatie vormt, dunner worden. Daardoor daalt de isolatieweerstand, maar stijgt de capaciteit: de 'afstand tussen de platen', nl. de effectieve dikte van de isolatie, wordt immers kleiner. Een oude elco kan dus een te grote capaciteit (en te veel lek) hebben.

Bij het formeren, of opnieuw formeren, groeit onder invloed van de stroom de oxidehuid weer aan. Als je de spanning gelijk laat, zie je dan ook dat de stroom vanzelf afneemt.
Tegen dat de capaciteit weer normaal is, is de stroom (wat je normaal de lekstroom noemt) ook weer normaal, nl. heel klein.

Een oplopende capaciteit tijdens formeren heeft, in deze thread, niemand zien gebeuren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Ik vermoed ook dat dat niet kan, hooguit misschien tijdelijk door opwarming bij een elco die al niet levensvatbaar meer is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 6 februari 2020 13:13:23 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ArthurDM
Nippon Chemicon is een merk. Dat alleen zegt weinig over de eigenschappen van de condensator.
Welk type is er in je versterker geplaatst (KMH oid)?

Anoniem

Welk type is er in je versterker geplaatst

Ja misschien toch eens interessant om gegevens van oude en nieuwe elco (of duidelijke foto?) te posten. :)